مراحل ثبت شرکت تعاونی

ثبت شرکت تعاونی چه مراحلی دارد؟

برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید 1) تعریف شرکت تعاونی 2) ثبت شرکت تعاونی 3) انواع شرکت تعاونی 4) شرایط ثبت شرکت تعاونی 5) مدارک لازم جهت ثبت شرکت تعاونی تعریف شرکت تعاونی شرکت تعاونی شرکتی است که عده‌ای از افرادی که هم‌صنف هستند یا تناسبی مشابه دارند مثلاً همسایه، دوست، […]

تعریف شرکت تعاونی

شرکت تعاونی شرکتی است که عده‌ای از افرادی که هم‌صنف هستند یا تناسبی مشابه دارند مثلاً همسایه، دوست، خویشاوند یا همشهری هستند برای دستیابی به منافع مشترک، گردهم می‌آیند و در حقیقت با کمک هم برای تهیه مسکن یا خرید مایحتاج یا کسب اعتبار وام، تعاونی درست می‌کنند، سرمایه معینی را درمیان می‌گذارند و دسته‌جمعی مشکل را حل می‌نمایند.

 

در واقع اعضای شرکت در کنار یکدیگر، جمعیتی کوچک را پدید می‌آورند که به عنوان مثال در تهیه کالاهای مورد نیاز اعضا، با جمع‌آوری پول جزئی که هر عضو می‌پردازد کالای مورد احتیاج اعضا را از دست اول خریداری و به همان قیمت تمام‌شده یا با سود خیلی جزئی به اعضا می‌فروشد. به این طریق واسطه‌های غیرضروری در کسب و تجارت و صاحبان مشاغل کاذب حذف می‌گردند.در شرکت تعاونی ممکن است اعضای دارای سرمایه، سهم یکسان از سود نداشته باشند اما هرعضو بدون توجه به درصد سهامش، یک رای دارد و نسبت سهام به رای وجود ندارد. درواقع شرکت تعاونی، متکی به اعضاء است نه به سرمایه.

 

مطابق ماده‌ی ۲۶ قانون: تعاونی‌های تولیدی، شامل تعاونی‌هایی است که در امور مربوط به کشاورزی، دام‌داری، ‌دام‌پروری، پرورش و صید ماهی، شیلات، صنعت، معدن، ‌عمران شهری و روستایی و نظایر اینها فعالیت می‌نمایند و به موجب ماده‌ی ۲۷: ‌تعاونی‌های توزیع، عبارتند از: تعاونی‌هایی که نیاز مشاغل تولیدی و یا مصرف‌کنندگان عضو خود را در چهارچوب مصالح عمومی و به منظور کاهش هزینه‌ها و قیمت‌ها تأمین می‌نمایند. تبصره‌ی ماده‌ی ۲۸: ‌‌تعاونی‌های موضوع این قانون با رعایت قوانین و مقررات می‌توانند به امر صادرات و واردات در موضوع خود بپردازند.

 

ثبت شرکت تعاونی

شرکت تعاونی یکی از 9 شرکت ذکر شده در قانون تجارت است . شرکت تعاونی پس از شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص ، از نظر شرکت‌های ثبت شده در ایران رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. برای ثبت تعاونی با هر حرفه و شغلی ، لازم است مجوز را از دفتر اداره کل تعاون شهری که تصمیم دارید شرکت تعاونی خود را در آن شهر ثبت کنید، بگیرید. مقررات متعددی در قانون تعاون وجود دارد. شرکت تعاونی زمانی ایجاد می‌شود که اساسنامه آن توسط اولین مجمع عمومی عادی شرکت تصویب شود و ساختار هیئت مدیره با تعهد رسمی تعیین شود تا اینکه ابتدا اساسنامه را تصویب کند و سپس آن را برای تصویب نهایی به مجمع عمومی عادی ارائه کند.

 

 

  • سرمایه لازم برای ثبت شرکت تعاونی :

در شرکت های تعاونی حداقل ۵١% سرمایه توسط اعضای شرکت تامین می‌شود. البته اعضا می‌توانند به دلخواه خود تمام سرمایه شرکت را نیز متعهد شوند اما الزاماً تامین حداقل 51% سرمایه به عهده اعضا می‌باشد. برای تامین مابقی سرمایه یا افزایش آن می‌توانند از وزارتخانه‌ها ، سازمان‌ها ، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی بدون اینکه عضو آن شرکت تعاونی باشند نیز وام بدون بهره بگیرند.

  • تعداد شرکا برای ثبت شرکت تعاونی :

برای تاسیس شرکت تعاونی وجود حداقل 7 نفر الزامی است ، که از 2 نفر به عنوان بازرس و 5 نفر به عنوان موسسین یا هیئت مدیره و سهامدار تشکیل شده است.

  • انتخاب نام شرکت تعاونی :

برای انتخاب نام شرکت تعاونی باید توجه داشته باشید که علاوه بر رعایت تمام قوانین مربوط به انتخاب نام شرکت‌ها بایستی از کلمه تعاونی نیز استفاده شود.

 

انواع شرکت تعاونی 

انواع شرکت تعاونی به لحاظ موضوع فعالیت:

با توجه به موضوع فعالیت‌های متفاوت، شرکت‌های تعاونی مختلفی داریم:

  • شرکت تعاونی توزیع: نوعی از شرکت‌های تعاونی است که فعالیت آن در زمینه‌هایی مانند تهیه و توزیع کالا، مسکن، خدمات و سایر نیازهای اعضای فعالیت است.
  • شرکت تعاونی مصرف: شرکتی است که به منظور فروش اجناس برای مصارف زندگی اعم از این که اجناس را شرکا ایجاد کرده یا خرید کرده باشند و نفع و ضرر بین شرکا به نسبت خرید هر یک از آنها تقسیم می‌شود.
  • شرکت تعاونی تولید: نوعی از شرکت‌های تعاونی است که برای اشتغال اعضا در امور کشاورزی، دام‌داری، دام‌پروری، پرورش و صید ماهی، شیلات، صنعت و معدن و در آخر عمران شهری و روستایی و … فعالیت دارند.

 

 

انواع شرکت تعاونی به لحاظ عضویت:

  • شرکت تعاونی عام: در این شرکت تعاونی ، عضویت برای همه آزاد بوده و موسسین می‌توانند بخشی از سرمایه شرکت را با فروش سهام به عموم مردم تأمین کنند. در طول فعالیت شرکت، سرمایه شرکت نباید از ۵ میلیارد ریال کمتر باشد.
  • شرکت تعاونی خاص: در این نوع شرکت، عضویت برای گروهی خاص از قبیل کارمندان، کارگران، دانشجویان ، کشاورزان، زنان، مشاغل خاص و … آزاد است. از این نوع شرکت‌های تعاونی در بسیاری از ادارات دیده می شود که توسط خود کارمندان تاسیس می‌شود.

 

شرایط ثبت شرکت تعاونی

شرکت تعاونی حداقل با ۷ نفر عضو می‌تواند تاسیس شود که شرایط قانونی را برای عضویت در شرکته‌ای تعاونی داشته باشند. از جمله: تابعیت ایرانی، نداشتن ممنوعیت قانونی و حجر، و دیگر اینکه در شرکت‌های تعاونی مشابه عضو نباشد.

شرکت تعاونی توسط هیئت موسس تاسیس می‌شود و پس از آن از کسانی که شرایط عضو شدن را دارند دعوت می‌کند.
هیات موسس پس از تهیه طرح و اساسنامه و دیگر مشخصات تعاونی اقدام به دریافت موافقت‌نامه تشکیل تعاونی از وزارت تعاون می‌نماید و پس از دریافت اجازه‌نامه ثبت شرکت تعاونی از وزارت تعاون، شرکت را ثبت می‌کند، پس از آن پروانه تاسیس شرکت تعاونی به وسیله وزارت تعاون صادر می‌شود.

اعضای شرکت در جلسه مجمع عمومی عادی، اعضای هیئت مدیره و بازرس‌های شرکت تعاونی را انتخاب می‌کنند.

 

مدارک لازم جهت ثبت شرکت تعاونی

  1. تصویر شناسنامه و کارت ملی هیئت موسس و اعضا
  2. مدارک تحصیلی اعضا و رزومه کار مرتبط با نوع تعاونی
  3. تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت
  4. سه نسخه اساسنامه ممهور به مهر اداره تعاون مربوطه
  5. دو نسخه صورتجلسه اولین مجمع عمومی
  6. دو نسخه صورتجلسه هیأت مدیره
  7. دو نسخه تقاضانامه تعاونی
  8. دو نسخه شرکت‌نامه تعاونی
  9. تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام‌های پیشنهادی
  10. اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت سرمایه تعهدی (حداقل 35% سرمایه)
  11. اصل مجوز از اداره تعاون مربوطه
  12. تصویر برابر با اصل مدارک احراز اعضا هیات مدیره (شناسنامه و کارت ملی)

 

انتظار می‌رود که با خواندن این مقاله با شرکت تعاونی و شرایط آن، مراحل ثبت شرکت تعاونی و… آشنا شده باشید. در صورتی که برای ثبت شرکت یا مشاوره گرفتن در این مورد نیاز به کمک دارید می‌توانید همین حالا با پکیج‌های حقوقی وینداد و یا مشاوره تلفنی با ما ارتباط برقرار کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت

نحوه ثبت شرکت تک مدیره
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

آیا ثبت شرکت تک نفره امکان‌پذیر است؟

ثبت شرکت تک نفره بر اساس قانون امکان‌پذیر نیست و برای ثبت شرکت، حداقل باید دو نفر شریک وجود داشته باشند. اما اگر می‌خواهید صفر