ثبت شرکت دانش‌بنیان + شرایط، مراحل و مدارک مورد نیاز

تاسیس شرکت دانش‌بنیان + شرایط، مراحل و مدارک مورد نیاز

با تخصصی شدن کارها در دنیای امروز یکی از مسائلی که بسیار به چشم می‌خورد رشد شرکت‌ها هستند. اغلب افرادی که به دنبال ایجاد کسب‌وکار هستند برای بهره‌مندی از افراد مختلف به سراغ ایجاد و ثبت شرکت تجاری می‌روند تا در قالب منسجمی که شرکت در اختیارشان قرار می‌دهد به فعالیت بپردازند و بتوانند در […]

با تخصصی شدن کارها در دنیای امروز یکی از مسائلی که بسیار به چشم می‌خورد رشد شرکت‌ها هستند. اغلب افرادی که به دنبال ایجاد کسب‌وکار هستند برای بهره‌مندی از افراد مختلف به سراغ ایجاد و ثبت شرکت تجاری می‌روند تا در قالب منسجمی که شرکت در اختیارشان قرار می‌دهد به فعالیت بپردازند و بتوانند در کنار نیروی متخصص از مزایای قانونی شخصیت حقوقی نیز استفاده نمایند.
یکی از انواع شرکت‌ها که در دوره‌ی کنونی با استقبال بالایی روبه‌رو شده است، اما در قوانین قدیمی از جمله قانون تجارت اسمی از این دسته از شرکت‌ها نیامده است، شرکت‌ دانش‌بنیان است.

در حقیقت می‌توان گفت رشد دانش و فناوری در این دوران باعث روند رو به افزایش این شرکت‌ها شده است و در کنار این رشد، قانون‌گذار نیز حمایت‌های خاص و فراتر از شرکت‌های عادی برای این دسته از شرکت‌ها در نظر گرفته است؛ اما این نکته نیز در کنار این مزایا باید در نظر گرفته شود که تاسیس شرکت دانش‌بنیان پروسه‌ی متفاوت‌تری از ثبت شرکت‌های هفت‌گانه قانون تجارت دارد و با پیچیدگی خاصی نیز همراه است.

ما در این مطلب درصدد برآمدیم تا شمارا صفر تا صد تاسیس شرکت دانش‌بنیان آشنا کنیم و تا حدودی مسیر راه را برای شما آسان ‌نماییم.

شرکت دانش‌بنیان چیست؟

یکی از انواع شرکت‌هایی که قابلیت ثبت در ایران را دارد اما نامی از آن در قانون تجارت و اسامی هفت‌گانه شرکت‌ها نیامده است شرکت دانش‌بنیان است. تاسیس شرکت دانش‌بنیان مقررات خاصی دارد. شرکت‌ دانش‌بنیان شرکتی است که اصلی‌ترین دارایی آن دانش و فناوری است. به عبارت بهتر شرکتی است که در راستای گسترش نوآوری به فعالیت می‌پردازد.

موضوعات شرکت‌های دانش‌بنیان

اصلی‌ترین موضوعاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان در آن می‌توانند به فعالیت بپردازند عبارت‌اند از:

  1. تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی
  2. افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها
  3. افزایش درآمدهای اختصاصی واحدهای پژوهشی
  4. تولید فناوری‌های برتر
  5. تجاری‌سازی علم

انواع شرکت‌های دانش‌بنیان

یکی از مهم‌ترین مسائلی که برای ثبت کردن شرکت دانش‌بنیان باید موردتوجه قرار گیرد انواع این شرکت‌هاست. در حقیقت شما برای اینکه این قالب را برای فعالیت خود انتخاب کنید باید به جزییات آن واقف باشید. در یک تقسیم‌بندی کلی شرکت‌های دانش‌بنیان به دو دسته تقسیم می‌شود:

  1. شرکت دانش‌بنیان خصوصی که به آن دسته از شرکت‌ها اطلاق می‌شود که کمتر از 50 درصد سهام آن‌ها متعلق به دانشگاه‌هاست.
  2. شرکت دانش‌بنیان دولتی که شرکت‌هایی هستند که سهم آن‌ها 50 یا بیشتر از 50 درصد به دانشگاه تعلق دارد.

ویژگی‌های شرکت دانش‌بنیان

مهم‌ترین ویژگی‌هایی که سبب تمایز شرکت دانش‌بنیان از سایر شرکت‌ها می‌شود عبارت است از:

  1. در خدمات و کالاهای شرکت از فناوری و خلاقیت استفاده شده
  2. یکی از اهداف شرکت توسعه علمی و اقتصادی کشور است
  3. برای حفظ مالکیت معنوی ایده و تولیدات ارزش قائل است
  4. نمونه مشابه آن در شرکت‌های حال حاضر وجود ندارد

معیارهای تشخیص شرکت دانش‌بنیان

طبق آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان (مصوب کارگروه مورخ 02/11/1400) برای این که شرکتی دانش بنیان محسوب شود، کالا، خدمات و یا فرآیندهایی که تولید می‌کند باید از سه جنبه بررسی شود:

  1. سطح فناوری: دانشی که برای تولید کالا یا خدمت استفاده شده باید دارای پیچیدگی خاصی باشد و از فناوری بالا در تولید آن بهره گرفته شود. سطح فناوری هر ساله از طریق کارگروه ارزیابی اعلام می‌شود و بسته به تکنولوژی هر سال متغیر است.
  2. مرحله تولید: شرکت ها برای این که فناوری محصول خود را اثبات کنند باید آن را حداقل در سطح نمونه آزمایشگاهی رسانده باشند. البته شرکت هایی که تولیداتشان به سطح بازار و ارائه عمومی رسیده باشد شانس بیشتری برای تایید دارند.
  3. طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه: طراحی محصولات در شرکت دانش بنیان باید بر اساس طراحی‌های داخلی، مهندسی معکوس و یا خرید و انتقال تکنولوژی خارجی انجام شده باشد و تولیداتی کپی برداری و تقلید صرف باشند تایید نمی‌شوند.

برای مطالعه کامل آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان روی لینک کلیک کنید.

مدارک لازم برای تاسیس شرکت دانش‌بنیان

در گام نخست پس از آشنایی با مفهوم شرکت دانش‌بنیان درصورتی‌که قصد تاسیس شرکت دانش‌بنیان را دارید و شرایط مطرح‌شده در بالا را نیز دارا هستید باید مدارک زیر را فراهم کنید:

  1. کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی همه‌ی اعضا هیئت‌مدیره
  2. گواهی عدم سو پیشینه همه اعضا هیئت‌مدیره
  3. کپی برابر اصل مدارم تحصیلی همه اعضا شرکت
  4. دو نسخه اظهارنامه شرکت
  5. دو نسخه اساسنامه شرکت
  6. دو نسخه شرکت‌نامه
  7. کپی مجوزهای لازم برای فعالیت شرکت دانش‌بنیان
  8. کپی روزنامه رسمی شرکت
  9. آخرین لیست بیمه شرکت
  10. کپی آخرین اظهارنامه مالیاتی شرکت
  11. رزومه شرکت

مراحل تاسیس شرکت دانش‌بنیان

برای تاسیس شرکت دانش‌بنیان شما باید در گام نخست یک شرکت همانند سایر شرکت‌ها در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانید.

بعد از ثبت شرکت در قالب‌های قانون تجارت در اداره ثبت شرکت‌ها باید درصدد کسب مجوزهای لازم برای ثبت شرکت دانش‌بنیان در سامانه دانش بنیان اقدام نمایید.

برای ثبت درخواست در این سامانه باید سه نوع اطلاعات را در اختیار داشته باشید:

1. اطلاعات ثبتی و حاکمیتی شرکت: جزئیاتی مانند شماره ثبت، اساسنامه شرکت، اطلاعات هیئت مدیره و مدیرعامل ضروری هستند.

2. اطلاعات مالی کسب‌وکار: مواردی مانند اظهارنامه مالیاتی یک سال شرکت، میزان تولید خالص و ناخالص، هزینه های شرکت و غیره باید در اختیار قرار گیرند. در صورتی که شرکت شما به تازگی ثبت شده و این اطلاعات را ندارد احتمالا جزو دسته اول شرکت های دانش بنیان قرار میگیرد و مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شود.

3. اطلاعات محصول: این بخش با دقت زیاد و توسط فردی که با شرکت و محصول آشنایی کامل دارد نوشته شود. در واقع این قسمت از اطلاعات است که کارشناس را قانع می‌کند که محصول شما دانش بنیان هست یا نه.

پس از ثبت اطلاعات لازم، درخواست شما در این سامانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و نهایتا تا 2 ماه به آن پاسخ داده می‌شود.

انجام همه این مراحل کمی حساس و پیچیده است اگر شما واقعا احساس می‌کنید شرکتتان شایسته قرار گرفتن در فهرست دانش بنیان است باید با دست پر وارد سامانه شوید.

ما در وینداد می‌توانیم تمام مراحل ثبت شرکت و سپس دانش بنیانی را برای شما انجام دهیم و در صورتی که نیاز به مشاوره در این مورد داشته باشید نیز همکاران ما شما را راهنمایی می‌کنند.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که بیان شد یکی از شرکت‌های بسیار پرکاربرد در دنیای امروز شرکت‌های دانش‌بنیان هستن که بر پایه دانش و فناوری به فعالیت می‌پردازند. ما در این مطلب مهم‌ترین نکات و مسائلی که در خصوص تاسیس شرکت دانش‌بنیان احتیاج دارید را مطرح کردیم. شما می‌توانید برای کسب مشاوره در رابطه با ثبت شرکت دانش‌بنیان یا اقدامات اساسی پس از ثبت شرکت با مشاورین وینداد تماس حاصل نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت