ثبت شرکت سهامی عام چگونه صورت می‌گیرد؟

ثبت شرکت سهامی عام چگونه صورت می‌گیرد؟

تا به حال در آگهی یا تبلیغات شنیده‌اید که، سهام فلان شرکت سهامی عام به فروش می‌رسد؟ این عبارت شاید آشناترین برخورد همه‌ی مردم با شرکت سهامی عام باشد. اما برایتان این سوال پیش آمده که سهامی عام چه نوع شرکتی است؟ منظور از خرید سهام این شرکت چیست؟ اصلا چطور می‌توان به ثبت شرکت […]

تا به حال در آگهی یا تبلیغات شنیده‌اید که، سهام فلان شرکت سهامی عام به فروش می‌رسد؟ این عبارت شاید آشناترین برخورد همه‌ی مردم با شرکت سهامی عام باشد. اما برایتان این سوال پیش آمده که سهامی عام چه نوع شرکتی است؟ منظور از خرید سهام این شرکت چیست؟ اصلا چطور می‌توان به ثبت شرکت سهامی عام پرداخت؟

در هر کشوری برای انجام پروژه‌های بزرگ نیاز است که شرکت‌های بزرگ تشکیل شود. در این شرکتها سرمایه‌ی شرکت به سهام تبدیل شده و قسمتی از سرمایه‌ی شرکت با فروش سهام به مردم تامین می‌شود. موسسین این شرکتها باید قسمت دیگر سرمایه‌ی را خودشان تامین کنند. برای آشنایی بیشتر با نحوه‌ ثبت شرکت سهامی عام این نوشته را تا انتها بخوانید ما در وینداد شما را به طور کامل با فرآیند ثبت شرکتها و جزئیات آن آشنا می‌کنیم.

شرکت سهامی عام چیست؟

ماده 4 لایحه اصلاح قانون تجارت مقرر کرده : « شرکت سهامی به دو نوع تقسیم می شود : شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص. شرکت سهامی عام شرکتی است که موسسین آن‌ها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند.»

این شرکت‌ها از جمله شرکتهای سهامی اند که در آنها سرمایه اعضا به ورقه‌های سهام تبدیل شده و قابل معامله است. این نوع شرکتها درموضوعات متنوعی تشکیل می‌شوند و عموما شرکتهایی بزرگ اند که طیف وسیعی از فعالیت‌ها را انجام می‌دهند. قانون‌گذار برای ثبت شرکت سهامی عام قوانین ویژه‌ای را تنظیم کرده که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

اگر شما هم به دنبال ثبت شرکت سهامی عام هستید و اطلاعی از شرایط و مجوزهای آن ندارید، این نوشته را تا انتها بخوانید ما در وینداد به سوالات شما در این خصوص پاسخ خواهیم داد.

ثبت شرکت سهامی عام چگونه است؟

برای تشکیل شرکت سهامی عام باید یکسری مراحل طی شود که قطعا قدم اول آن وجود چند شخص حقیقی یا حقوقی به عنوان موسس شرکت است. موسسین شرکت سهامی عام باید درابتدا مشخص باشند چرا که بسیاری از وظایف و تکالیف هست که به طور خاص وظیفه‌ی موسسین است. همچنین در برخی موارد مسئولیت جزایی در امور شرکت متوجه موسسین می‌شود.

بر همین اساس تعدادی که به آن ها هیئت موسس یا موسسین گویند، باید حداقل بیست درصد سرمایه شرکت ‌را خود تعهد نموده و سی و پنج درصد مبلغ تعهد شده را در حسابی به نام شرکت در حال تاسیس نزد یکی از بانک ها واریز نمایند. چنانچه قسمتی از تعهد موسسین به صورت غیر نقد باشد باید عین آن یا مدارک مالکیت آن را در همان بانکی که برای پرداخت مبلغ نقدی حساب باز شده تودیع شود .سپس گواهی بانک و  اظهارنامه‌ به ضمیمه طرح اساسنامه  شرکت و طرح اعلامیه پذیره‌نویسی سهام که به امضای کلیه مؤسسین رسیده باشد در تهران به اداره ثبت شرکت‌ها و در شهرستان‌ها به دایره ثبت شرکت‌ها و در نقاطی که دایره ثبت شرکت‌ها وجود ندارد به اداره ثبت اسناد و املاک محل، تسلیم و رسید دریافت کنند.

شرایط مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی عام :

تعداد موسسین در این شرکت، حداقل شرکا 5 نفر و حداقل هیات مدیره یا مدیران 5 نفر است. همچنین حداقل سرمایه اولیه ، مبلغ پنج میلیون ریال است که این سرمایه توسط موسسین و عموم مردم تامین می‌شود.همانطور که گفته شد اظهارنامه شرکت سهامی عام باید به اداره‌ی ثبت شرکت‌ها تسلیم شود. این سند باید به امضای همه‌‌ مؤسسین رسیده و اطلاعات و مشخصات ذکر شده در ماده 7 لایحه اصلاحی در آن قید گردد. به این صورت که:

  1. نام شرکت
  2. هویت کامل و اقامتگاه مؤسسین
  3. موضوع شرکت
  4. مبلغ سرمایه­ شرکت و تعیین مقدار نقد و غیرنقد آن به تفکیک
  5. تعداد سهام با نام و مبلغ اسمی آن­ها و در صورتی که سهام ممتاز نیز مورد نظر باشد، تعیین تعداد و خصوصیات و امتیازات این گونه سهام
  6. میزان تعهد هر یک از مؤسسین و مبلغی که پرداخت کرده‌­اند با تعیین شماره‌­ی حساب و نام بانکی که وجوه پرداختی در آن واریز شده است.
  7. مدت شرکت

بنابراین اولین سندی که باید برای ارائه آماده شود اظهارنامه است که با اطلاعات مندرج در آن آشنا شدید. مرحله‌ی دوم آماده‌سازی اساسنامه شرکت است. ماده 8 لایحه قانون تجارت به تفصیل راجع به پیشنویس اساسنامه صحبت کرده‌است. سپس اداره ثبت شرکت‌ها پس از مطالعه اظهارنامه و ضمایم مربوطه و تطبیق مندرجات آن با قانون اجازه انتشار اعلامیه پذیره‌نویسی را صادر می‌کند.

اعلامیه پذیره‌نویسی توسط موسسین در جراید آگهی و در بانکی که تعهد سهام نزد آن به عمل آمده درمعرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. علاقه‌مندان به خرید سهام در ظرف مهلتی که اعلام شده به بانک مراجعه و ورقه تعهد سهام را امضا و مبلغی که باید نقدا پرداخت شود را پرداخت و رسید دریافت می‌کنند. این امضا مستلزم قبول اساسنامه شرکت و تصمیمات مجامع عمومی صاحبان سهام است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی عام:

  • کپی شناسنامه موسسین
  • کپی کارت ملی موسسین
  • 2 نسخه اظهارنامه ی شرکت
  • ارائه اساسنامه تصویب شده توسط مجمع عمومی موسس در دو نسخه
  • 2 نسخه طرح اعلامیه ی پذیره نویسی سهام
  • ارائه ی گواهی بانکی مبنی بر تودیع 35 درصد از سرمایه شرکت در بانک
  • 2نسخه صورت جلسه ی مجمع عمومی موسسین
  • 2نسخه صورتجلسه ی هیئت مدیران
  • آگهی دعوت مجمع عمومی موسسین و روزنامه تعیین شده
  • اخذ و ارائه‌ی مجوزهای لازم از نهاد های مربوطه ( برای مثال؛ ارائه اصل مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار که در واقع مجوز ثانویه می باشد)

برای ثبت این شرکت نیاز به راهنمایی دارید؟

قوانین و مقررات زیادی درخصوص ثبت شرکت‌ها وجود دارد که هریک در موضوع خاص و موقعیت ویژه‌ای به کار می‌روند .اما اینکه بدانیم در هنگام ثبت شرکت چگونه باید این قوانین را اعمال کنیم تا بدون صرف وقت بسیار و اقدام اشتباه به نتیجه برسیم، مستلزم داشتن اطلاعات حقوقی‌ست . بهتر است در این زمینه با افراد کارآمد و خبره مشورت کنید. ما در وینداد گروهی از کارشناسان خبره را برای شما در نظر گرفته‌ایم، می‌توانید جهت مشورت، به آنها رجوع کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت