ثبت شرکت چند منظوره چه شرایط و مراحلی دارد؟

ثبت شرکت چند منظوره چه شرایط و مراحلی دارد؟

شرکت چند منظوره را شرکتی می دانند که می تواند در زمینه‌های بازرگانی، صادرات و واردات، توضیع، تامین و تولید فعالیت داشته باشد. این تعریف بیان‌کننده‌ی این موضوع است که اگر فرد یا افرادی قصد داشته باشند در حوزه‌ی گسترده‌ای فعالیت کرده و شرکتی ثبت کنند که قادر به فعالیت در تمامی موارد عنوان شده […]

شرکت چند منظوره را شرکتی می دانند که می تواند در زمینه‌های بازرگانی، صادرات و واردات، توضیع، تامین و تولید فعالیت داشته باشد. این تعریف بیان‌کننده‌ی این موضوع است که اگر فرد یا افرادی قصد داشته باشند در حوزه‌ی گسترده‌ای فعالیت کرده و شرکتی ثبت کنند که قادر به فعالیت در تمامی موارد عنوان شده باشد، باید اقدام به ثبت شرکت چند منظوره و تاسیس آن کنند.

در این زمینه باید به این نکته نیز توجه کرد که از آنجا که حوزه‌ی فعالیت‌های این نوع از شرکت‌ها بسیار متنوع و گسترده بوده و گاهی حتی مرزهای آن مشخص نیست، ثبت شرکت چند منظوره پیچیدگی‌ها و نکات مخصوص به خود را دارا است و با ثبت شرکت‌های عادی دیگر متفاوت است. در این‌ متن ابتدا لیستی از مدارک مورد نیاز برای ثبت این نوع شرکت را فراهم کرده و در ادامه، مراحل مختلف این فرآیند را بررسی می‌کنیم.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت چند منظوره

در ابتدا لازم است فهرستی از مدارک موردنیاز برای ثبت شرکت چندمنظوره را معرفی کنیم:

  • اولین قدم برای ثبت این نوع شرکت، دریافت فرم درخواست شرکت چند منظوره و سپس تکمیل آن است.
  • یکی دیگر از مدارک مورد نیاز، نسخه‌ای از اساسنامه‌ی شرکت چند منظوره است که ممهور به مهر شرکت بوده و هم‌چنین کلیه‌ی سهامداران شرکت آن را امضا کرده باشند.
  • مدرک بعدی، نسخه‌ای از صورت‌جلسه‌ی مجمع عمومی هیئت مدیره و موسسین است که مدیران منتخب مجمع، سهامداران و بازرسین آن را امضا کرده باشند.
  • هم‌چنین نسخه‌ی تکمیل شده‌ی شراکت‌نامه‌ی شرکت چندمنظوره نیز از جمله مدارک مورد نیاز است.
  • مدرک بعدی، برگ تقاضانامه‌ی چندمنظوره است که کلیه‌ی سهامداران شرکت، تمام صفحات آن را امضا کرده باشند.
  • هم‌چنین گواهی عدم سوءسابقه برای تمامی اعضای هیئت‌مدیره یکی از مدارک الزامی است.
  • یکی دیگر از مدارک مورد نیاز، رسید پرداخت هزینه‌های ثبت شرکت است که مقدار این هزینه‌ها توسط بخش حسابداری اداره‌ی ثبت شرکت‌ها محاسبه می شود.
  • مورد بعدی، تصویر روزنامه رسمی آگهی تأسیس شرکت و آخرین تغییرات آن در صورت وجود است.
  • یکی دیگر از مدارک مورد نیاز، تائیدیه هیئت‌مدیره اشخاص حقوقی سهامدار مبنی بر غیردولتی بودن شرکت چندمنظوره است.
  • هم‌چنین ضروری است که دو نسخه‌ از تقاضانامه‌ی تاسیس شرکت چندمنظوره دریافت شده و پس از تکمیل، توسط سهامداران شرکت امضا شود.
  • تمامی مدارک هویتی از قبیل کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت‌مدیره، بازرسین و تمامی سهامداران ،درصورتی‌که مدیرعامل خارج از اعضای هیئت‌مدیره باشد. اگر سهامداران و اعضا هیئت‌مدیره از میان اشخاص حقوقی باشند، ارائه معرفی‌نامه نمایندگان اجباری است.
  • نکته‌ی مهمی که در این مرحله باید به آن توجه کرد این است که در صورتی که بخشی از سرمایه شرکت چند منظوره غیر نقدی باشد (اعم از اموال منقول و غیر منقول) ارائه دادن تقویم‌نامه به کارشناس رسمی دادگستری اجباری بوده و در صورتی که اموال منقول جزء سرمایه شرکت باشد، ارائه مستندات مربوطه ضروری است.

مراحل ثبت شرکت چندمنظوره

  1. فرد متقاضی ثبت شرکت چند منظوره باید به اداره‌ی ثبت شرکت‌ها مراجعه کرده و تمامی مدارک نام برده را ارائه کند و سپس به قسمت حسابداری مراجعه کند.
  2. مرحله‌ی بعدی، پرداخت هزینه‌های ثبت و تحویل رسید آن به قسمت حسابداری است.
  3. هم‌چنین متقاضی ثبت شرکت باید نام‌های درخواستی خود برای شرکت را آماده کرده و با اولویت‌بندی ضمیمه‌ی مدارک کند.
  4. پس از وصول این مدارک توسط کارشناس مربوطه، وی در صورت بی‌نقص تشخیص دادنشان، آن را در اختیار کاربران کامپیوتر قرار می‌دهد.
  5. در قسمت کاربران کامپیوتر، تمامی اسناد و مدارک پرونده در سیستم وارد شده و از همین طریق دستیابی متقاضی به پرونده، امکان‌پذیر می‎‎شود و متقاضی می‌تواند در صورت نیاز وارد سیستم مربوط به خودش شود.
  6. برای تعیین نام شرکت، متقاضی باید به واحد تعیین نام مراجعه کرده و نام‎ها‎ی موردنظر خود را در اختیار کارشناس قرار دهد. بر اساس اولویت‌بندی متقاضی، یکی از نام‏هایی که به زبان فارسی باشد و سابقه ثبت نداشته باشد، تائید و پس از آن پرونده به کارشناس تأسیس ارجاع داده می‎شود.
  7. کارشناس تأسیس نیز از طریق سیستم آنلاین مدارک شرکت را با توجه به نوع آن بررسی می‎نماید تا موضوعات و محتویات شرکت با قوانین کشور منافاتی نداشته باشد و یا بین ریاست، اعضاء، میزان سرمایه، سهام، سهم شرکت و یا اوراق تضاد نداشته باشد و هم‌چنین ازنظر نوشتاری نیز بی اشکال باشد.
  8. درصورتی مشاهده‌ی نقص یا ایرادی در پرونده شرکت چندمنظوره ، این پرونده به متقاضی بازگردانده می‎شود تا آن‌ها را اصلاح کرده و دوباره به این اداره مراجعه نماید.
  9. برعکس اگر در پرونده متقاضی ثبت شرکت چند منظوره، مغایرت و اشکالی مشاهده نشود، آگهی تأسیس شرکت صادر شده و بعد از آن، متقاضی باید برای اخذ امضا و مهر شرکت ثبت به اتاق رئیس اداره مراجعه کند.
  10. در مرحله‌ی نهایی، آگهی تأسیس شرکت در قسمت دبیرخانه مهر و شماره شده و یک نسخه از آگهی تأسیس برای درج در روزنامه رسمی به متقاضی ارائه می‎شود. همچنین از هر یک از مدارک نیز یک نسخه با مهر اداره به متقاضی داده می‎شود.

سخن آخر

در پایان شما مخاطبان گرامی وینداد می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات و ابهامات خود در باره ثبت شرکت چند منظوره از خدمات مشاوره‌ای ما استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت