جذب سرمایه برای کسب و کار : ۱۲ سوالی که باید به آن جواب دهید!

جذب سرمایه برای کسب و کار : 12 سوالی که باید به آن جواب دهید!

این روزها یا افراد در فکر راه‌اندازی یک کسب و کار نو پا هستند و یا به تازگی استارتاپی را راه اندازی کرده‌اند و در آرزوی جذب سرمایه برای کسب و کار به سر می‌برند. فردی که ایده آنها را به واقعیت تبدیل کند و بتواند با در اختیار گذاشتن میزانی سرمایه به رویای عده‌ای که […]

این روزها یا افراد در فکر راه‌اندازی یک کسب و کار نو پا هستند و یا به تازگی استارتاپی را راه اندازی کرده‌اند و در آرزوی جذب سرمایه برای کسب و کار به سر می‌برند. فردی که ایده آنها را به واقعیت تبدیل کند و بتواند با در اختیار گذاشتن میزانی سرمایه به رویای عده‌ای که پشت این ایده نو قرار دارند، در به جامه عمل پوشاندن آن ایده کمکشان کند و در عوض مقداری از سهام این استارتاپ نیز در اختیار فرد سرمایه‌گذار قرار بگیرد.

یکی از جدیدترین سرمایه‌گذاری‌ها با بازدهی بالا، سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها می‌باشد که در واقع حسب مورد شرایط سرمایه گذاری در آنها بر مبنای تراضی و توافق طرفین است. غالباً کارافرینان خود دارای سرمایه نبوده و سرمایه آنان فکر ایده و تخصص آنهاست که اگرچه سرمایه اصلی یک استارت آپ است اما یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین نیازهای تمامی استارتاپ ها برای شروع و توسعهٔ فعالیت‌های خود و تجاری سازی ایده‌ها و جذب سرمایه گذار و منابع مالی است. در همین راستا می‌بایست جهت جذب سرمایه و تقویت استارت اپ از منظر مالی مبادرت به جذب سرمایه نمود که این امر بدون انعقاد قراردادهای متناسب با وضعیت استارتاپ امکان پذیر نمی‌باشد.

چند سؤال که قبل از جذب سرمایه برای کسب و کار باید در نظر بگیرید!

۱-برای اینکه بتوانید جذب سرمایه برای کسب و کار موفقی داشته باشید، قبل از هر چیزی باید به کار خودتان و ایده‌ای که در سر دارید باور داشته باشید و همواره از خود بپرسید که:

آیا من برای این کار ساخته شده‌ام؟

۲- باید این موضوع را با تمام وجودتان حس کنید که ایده شما لایق سرمایه گذاری است و با اعتماد به نفس چنان بدرخشید که سرمایه گذاران خودشان برای سرمایه گذاری بر ایده شما رقابت کنند.

۳- از خود بپرسید که:

نقشه و راه دقیق جهت سرمایه‌گذاری در استارت آپ چیست؟

بسیاری از استارتاپ­‌ها تصور می­‌کنند به صِرفِ داشتن یک ایده جذاب، می­‌توانند جذب سرمایه را شروع کنند. درحالی‌که چنین نیست و اعتماد به یک استارت آپ تازه کار بسیار دشوار است، داشتن یک نقشه کامل و جامع از پروژه استارتاپی و نمایش ابعاد مختلف آن برای جذب سرمایه به شدت ضروری است.

۴- قرارداد دقیق جذب سرمایه برای کسب و کار آپ آماده کرده‌ام؟ وجود یک قرارداد حقوقی دقیق برای جلب اعتماد سرمایه­‌گذار استارتاپ نکته‌­ای است که بسیاری از استارتاپ­‌ها به آن اهمیت نمی­‌دهند.

فراموش نکنید که سرمایه‌­گذار استارتاپ برای آن که بتواند به شما اعتماد کند باید حقوق و تعهدات متقابل شما و سرمایه‌­گذار مشخص باشد!

۵- منابع سرمایه‌گذاری من چه جاهایی می‌توانند باشند؟ ممکن است در نگاه اول، این راه از ساده‌­ترین راه­‌های جذب سرمایه باشد اما فراموش نکنید که دریافت وام‌­های بانکی، پرداخت اقساط منظم و احتمالاً سنگین آن را به دنبال دارد. جای تاکید دارد که استارتاپ­‌ها در آغاز کار خود، احتمال سوددهی اندکی دارند و همین موضوع می‌­تواند فشار پرداخت اقساط وام­‌های بانکی را دوچندان کند.

۶-اعطای سهام ممتاز برای کسب و کارم انجام دهم یا خیر؟ اگر نخواهیم از بانک‌ها وام دریافت کنیم، احتمالاً چاره‌­ای جز جلب اسپانسر خصوصی و یافتن سرمایه­‌گذار استارتاپ نخواهیم داشت. اما همانطور که گفتیم سرمایه­‌گذاران خصوصی، نیاز به اطمینان خاطر برای تزریق سرمایه به پروژه شما دارند. برخی استارتاپ‌­ها برای آنکه سرمایه‌­گذاران را به سوی خود جلب کنند، به آن‌ها در ازای سرمایه­‌گذاری‌شان در شرکت خود سهام ممتاز اعطا می‌­کنند.

چنین اقدامی سبب می­‌شود تا سرمایه‌­گذاران تا حد زیادی از بازگشت سرمایه اولیه خود مطمئن شوند و اعتماد آنها برای سرمایه­‌گذاری در استارتاپ شما بیش از پیش تقویت شود.

۷- آیا در آینده و یا حال نیازی به ادغام کسب و کارم وجود دارد؟ برخی از استارتاپ­‌ها به دلیل آنکه در آغاز راه خود هستند، می­‌توانند با شرکت­‌ها و یا کسب­‌وکارهای مشابه خود وارد شراکت شوند و یا حتی فرایند ادغام را پی بگیرند. البته شراکت و ادغام با سایر استارتاپ­‌ها موضوع حساسی است که نیازمند مذاکرات فراوان و توافقات پیچیده و دقیق مابین طرفین آن است و باید با آگاهی کامل در راه آن قدم گذاشت.

۸- آیا باید از شتاب­‌دهنده‌­های استارتاپی استفاده نمایم؟ در سراسر دنیا، سازمان‌ها یا شرکت‌هایی تحت عنوان شتاب‌دهنده وجود دارند که برای منظور تقویت کسب­‌وکارهای نوپا و استارتاپی فعالیت می‌­کنند و نقشی مشابه سرمایه‌گذار استارتاپ دارند. این سازمان‌ها زمانی که درخصوص موفقیت پروژه شما قانع شوند، فرصت­‌های مالی و غیرمالی مناسبی را برای کسب­‌وکار شما فراهم می­‌کنند و در ازای آن در سهام استارتاپ شما شریک می­‌شوند و یا امتیازات مالی دیگری دریافت می­‌کنند. البته همانطور که ذکر شد، شتاب­‌دهنده‌‌ها با دریافت سهام در سود استارتاپ شما شریک خواهند بود و باید از صرفه اقتصادی چنین موضوعی مطمئن باشید.

۹-جذب سرمایه برای استارتاپ، کلان باشد و یا خرد؟ برخی استارتاپ­‌ها، به منظور جذب سرمایه برای کسب و کار خود به جای آنکه به دنبال یک یا دو سرمایه‌­گذار استارتاپ بزرگ با سرمایه کلان بگردند، ترجیح می‌دهند سرمایه مورد نیاز خود را از افراد بسیار بیشتری با مقادیر سرمایه‌­­ای کمتر جمع‌­آوری کنند. به این راه‌کار تامین مالی جمعی گفته می­‌شود که در این حالت استارتاپ‌­ها از طریق ظرفیت­‌های شبکه­‌های اجتماعی و فضای مجازی، با ارائه طرح و نقشه دقیق استارتاپ خود و قابلیت­‌های بالقوه مفید آن برای مردم، افراد جامعه را ترغیب می‌­کنند تا با پرداخت مبالغ دلخواه خود، از استارتاپ آن‌ها حمایت کنند.

۱۰- آیا آماده ورود به بازار هستم؟ زمانی که آماده ارائه شرح کسب‌وکار (Pitch) به سرمایه‌گذاران هستید، لازم است کسب‌و‌کار و شرکت شما حضور گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی داشته باشد. نمونه اولیه محصول شما باید درست کار کند و نشان دهد که آماده ورود به بازار است. به‌منظور متقاعد کردن سرمایه‌گذاران، می‌بایست ثابت کنید که برای محصول شما بازار خوبی وجود دارد.

۱۱- مدل کسب و کارم به طور دقیق چیست؟ مدل کسب‌و‌کار (Business Plan) خود را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که با اعداد و ارقام و محاسبه، قادر به متقاعد کردن سرمایه‌گذاران هستید. هر چه یک سرمایه‌گذار احساس کند علاوه بر ریسک سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها، می‌بایست ریسک بیشتری را متحمل شود، تمایل کمتری به سرمایه‌گذاری خواهد داشت.

۱۲- ارتباط با دوستان و بنیان‌گذاران در حوزه‌ کاری استارتاپ را شروع کرده‌ام؟ زمانی‌که کسب‌وکاری را راه‌اندازی می‌کنید، سعی کنید با دیگر فعالان این حوزه در ارتباط باشید و از تغییرات و رویدادهای تازه مطلع شوید. همچنین اگر بنیان‌گذاران دیگری را در حوزه کسب‌و‌کار خود می‌شناسید که در فرآیند جذب سرمایه موفق بوده‌اند، با آن‌ها در ارتباط باشید و توصیه‌هایشان را به‌کار گیرید.

علاوه بر این با آگهی جذب سرمایه‌گذار  به منظور جذب سرمایه برای کسب و کار و ارائه اطلاعات لازم، فرصتی را فراهم می‌کنند تا سرمایه‌گذاران، متناسب با اهداف خود برای سرمایه‌گذاری در یک یا چند استارت‌آپ تصمیم‌گیری کنند.

نیاز به راهنمایی در خصوص جذب سرمایه برای کسب و کار خود دارید؟

در نهایت باید بیان داشت که استارتاپ­‌ها به دلیل آنکه اغلب از گروه­‌های کوچک و جوان تشکیل شده‌­اند، سرمایه چندانی در دست ندارند و برای تحقق ایده‌­های تجاری خود نیاز به جذب سرمایه دارند و از این رو در نظر گرفتن موارد فوق الذکر در ابتدای جذب سرمایه حیاتی تلقی می‌گردد.

اگر هنوز در خصوص روش مناسب جذب سرمایه برای کسب و کار خود تردید دارید و یا نیاز به تنظیم قراردادی دقیق برای دریافت سرمایه­ دارید، می‌­توانید با خیالی آسوده برای جذب سرمایه‌گذار استارتاپ خود به تیم وینداد که متشکل از کارشناسان حقوق استارتاپ­‌ها و مشاوران قراردادهای سرمایه­‌گذاری است، اعتماد کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه
مقالات انواع سرمایه‌گذاری

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه

تقریبا تمامی کسانی که به فکر ایجاد یک کسب و کار نوپا هستند و یا شرکت‌هایی که به دنبال انجام پروژه‌های جدید هستند، با دغدغه‌ی