دارنده چک با وجود شرط داوری در قرارداد می‌تواند تقاضای اجراییه کند؟

دارنده چک با وجود شرط داوری در قرارداد می‌تواند تقاضای اجراییه کند؟

ماجرای یک پرونده: دارنده چک و شرط داوری در قرارداد؛ آقای مجیدی و خانم ایمانی قراردادی با هم منعقد کرده‌اند. آنها ضمن قرارداد توافق می‌کنند تمامی اختلافات پیش آمده را به داوری ارجاع دهند. در حین قرارداد دو طرف چکی را در وجه آقای هادی صادر کرده‌اند. بعد از رسیدن موعد چک آقای هادی به […]

ماجرای یک پرونده: دارنده چک و شرط داوری در قرارداد؛

آقای مجیدی و خانم ایمانی قراردادی با هم منعقد کرده‌اند. آنها ضمن قرارداد توافق می‌کنند تمامی اختلافات پیش آمده را به داوری ارجاع دهند. در حین قرارداد دو طرف چکی را در وجه آقای هادی صادر کرده‌اند. بعد از رسیدن موعد چک آقای هادی به بانک رفته و با عدم پرداخت آن مواجه شده‌است. سپس با رجوع به اجرای ثبت تقاضای صدور اجراییه نمود.

اما بعد از این، آقای مجیدی از آقای هادی در دادگاه شکایت کرده و در ضمن دفاع از خود بیان کرد که به دلیل آنکه او و طرف قرارداداش تمامی اختلافات حاصله را به داوری ارجاع نموده‌اند، بنابراین آقای هادی حق مراجعه به اجرای ثبت برای صدور اجراییه را نداشته و اجراییه صادر شده باطل می‌باشد.

آقای هادی هیچ اطلاعی از داوری و روند پیگیری به وسیله آن ندارد و نمی‌داند الان سرنوشت چکی که در دست دارد چه می‌شود!؟

اگر مشتاقید از ادامه  پرونده پیش رو و سرنوشت دارنده چک و شرط داوری در قرارداد مطلع شوید این نوشته را تا انتها بخوانید. ممکن است شما یکی ازطرفین پرونده‌ای این چنینی باشید، در اخر اگر نیاز به راهنمایی داشتید مشاوران متخصص ما در این زمینه شما را همراهی می‌کنند.

داوری قراردادی به چه معناست؟

داوری به این معناست که اشخاص چه حقوقی و چه حقیقی توافق می‌نمایند که دعوا و اختلاف آنها در دادگاه‌ها و محاکم قضایی پیگیری شود توسط داور رسیگی و حل‌وفصل شود. بنابر ماده ۴۵۴ آیین دادرسی مدنی،کلیه اشخاصی که اهلیت اقامه دعوا دارند می توانند با تراضی یکدیگر منازعه و اختلاف خود را خواه در دادگاه مطرح شده باشد خواه نباشد و در هر مرحله از رسیدگی که باشد به داوری یک یا چند نفر ارجاع دهند.

همانطور که ذکر شد داوری در یک رابطه قراردادی رخ می‌دهد و ضمن یک قرارداد است که طرفین بر ارجاع به داوری توافق می‌کنند.

مزایای داوری چیست؟

داوری به نسبت رسیدگی قضایی مزایای متعددی دارد. مزیت اصلی ارجاع اختلافات به داوری، این است که طرفین اختلاف از تشریفات قانونی متعدد و وقت‌گیر معمول در امان می‌مانند و می‌توانند اختلاف خود را در زمانی سریع‌تر و به شکلی موثرتر حل کنند.

همچنین انعطاف این روش در انتخاب داور منتخب و قانون حاکم سبب می‌شود طرفین اختلاف آزادی عمل بیشتری داشته باشند.

در نهایت، پایین بودن هزینه داوری در اغلب اوقات، مشوق دیگری است که بسیاری به سمت استفاده از این شیوه سوق داده است.

دارنده چک با وجود شرط داوری در قرارداد باز هم می‌تواند شکایت کند؟

همانطور که ذکر شد داوری مزایای زیادی دارد، اما آیا در همه موارد ما باید به داوری رجوع کنیم؟ در پرونده پیش رو آقای مجیدی و خانم ایمانی، داوری را مبنای حل‌وفصل اختلافاتشان قرار داده‌اند. در حین معاملات آنها چکی در وجه آقای هادی صادر کردند که با عدم پرداخت مواجه شد. در همین راستا آقای مجیدی از دادگاه تقاضای ابطال اجراییه ثبتی چک را نمود. دادگاه بدوی نیز با توجه به توافق داوری در قرارداد موجود، رای به ابطال اجراییه ثبتی آقای هادی داد و بیان کرد بنابر قرارداد موجود بین طرفین آقای هادی باید اختلاف را از طریق داوری حل می‌نمود.

پس از این دادگاه،آقای هادی به دادگاه تجدیدنظر رجوع کرد و نسبت به ابطال اجراییه ثبتی اعتراض نمود. دادگاه تجدید نظر اعلام کرد: اگر چه منشا صدور چک موضوع اجرا قرارداد بین طرفین است،که در متن چک مزبور تصریح شده اما با توجه به اینکه آقای هادی جزء طرفین قرارداد مذکور نبوده بنابراین شرط داوری مندرج در ماده 8 قرارداد نسبت به وی مؤثر نبوده و تنها در مورد طرفین قرارداد حاکم می باشد.

بنابراین دادگاه تجدید نظر دعوای اولیه آقای مجیدی علیه اقای هادی را رد کرد. علاوه براین به دلیل اینکه آقای هادی در قرارداد بین آقای مجیدی و خانم ایمانی جز طرفین قرارداد نبوده شرط داوری نیز در مورد او اجرا نمی‌شود. آقای هادی می‌تواند از طریق مراجع قضایی وجه چک خود را طلب کند.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی و یا استفاده از خدمات دعاوی تخصصی به تیم وینداد و حقوقدانان ما اطمینان داشته باشید.

در مورد دعاوی چک و داوری در قرارداد‌ها سوالی دارید؟

با توجه به اینکه امروزه جمعیت افزایش یافته و به همان میزان تعداد پرونده‌های حقوقی و اختلافات نیز رشد قابل توجهی داشته است. در نتیجه به منظور رسیدگی سریع‌تر و با هزینه کمتر و دقت بیشتر بایستی از نهادی مشابه دادگستری و مزایای بیشتر استفاده نمود. در این راستا حقوقدانان و وکلای کارآمد و کارشناسان زبده و متخصص در امور مختلف وجود دارند، در نتیجه با تقویت نهاد داوری می‌توان در آینده قسمتی از مشکلات حقوقی جامعه را مرتفع نمود.

یکی از بهترین راه‌های ارجاع اختلاف به داوری و بهره مندی از مزایای آن، تنظیم قرارداد داوری است. بر همین اساس کارشناسان حقوقی وینداد بر مبنای دانش و تجارب خود آمادگی دارند تا قرارداد ارجاع اختلاف به داوری را به صورت اصولی و استاندارد و متناسب با اهداف شما تهیه کرده تا بتوانید بهترین و درست‌ترین شکل اختلافات حقوقی ناشی از قرارداد را با طرف مقابل خود حل و فصل نمایید.

علاوه بر این،  فراموش نکنید که تیم وکلای دادگستری وینداد هم با خدمات دعاوی تخصصی اسناد تجاری آماده دفاع از شما هستند. ما در همه امور مربوط به چک همراه شما هستیم.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

مراحل-شکایت-از-شرکت-خصوصی
مقالات دعاوی حقوقی

شکایت از شرکت خصوصی چگونه است؟

زمانی یکی از دوستانم در مورد چگونگی شکایت از شرکت های خصوصی سوالی داشت. چالش و دغدغه اصلی او در این مورد چگونگی اقامه و