راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی را برای خود آسان کنید!

راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی را برای خود آسان کنید!

امروزه با توسعه فضای مجازی و استفاده بیشمار مردم از اینترنت و قابلیت­‌های فراوان آن، کسب‌و‌کارهای متنوعی در این فضا به‌وجود آمده و به سبکی از تجارت تبدیل شده است. شکل و شیوه متفاوت تجارت الکترونیک نسبت به تجارت سنتی باعث شده است تا این کسب‌وکارها دارای ویژگی‌­های خاصی باشند. به همین خاطر لازم است […]

امروزه با توسعه فضای مجازی و استفاده بیشمار مردم از اینترنت و قابلیت­‌های فراوان آن، کسب‌و‌کارهای متنوعی در این فضا به‌وجود آمده و به سبکی از تجارت تبدیل شده است. شکل و شیوه متفاوت تجارت الکترونیک نسبت به تجارت سنتی باعث شده است تا این کسب‌وکارها دارای ویژگی‌­های خاصی باشند. به همین خاطر لازم است علاوه بر شناخت نیازهای حقوقی یک کسب‌و‌کار، هر آنچه که باید در مورد راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی رعایت شود را بدانیم تا تجارتی پر رونق و کم خطر را برای خود مهیا کنید.

راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی چیست؟

قبل از پرداختن به راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی در ابتدا باید کسب‌وکار اینترنتی را تعریف کنیم. به مجموعه کارهایی که در بستر اینترنت انجام می‌شود و کسب درآمد و سود را به دنبال دارند کسب‌وکار اینترنتی می‌گویند. به طور مثال: شما در گذشته برای خرید تلفن همراه به صورت حضوری به  فروشگاه می‌رفتید و بعد از بررسی‌ها، تلفن همراه مورد نیاز خود را می‌خریدید اما در حال حاضر شما نه تنها تلفن همراه که هر کالا و خدمات دیگری را می‌توانید از فضای اینترنت خریداری کنید.
تعامل و پاسخگویی به مشتریان تنها یکی از چندین معیار مد نظر برای داشتن یک کسب و کار اینترنتی موفق است و شاخص‌هایی مثل امنیت وب‌سایت، کیفیت ارائه محصول، تجربه مشتری، سیستم یکپارچه فروش، وب سایت بهینه و کارآمد، رعایت کامل مسائل حریم خصوصی و … همه از عوامل تأثیرگذار در این زمینه هستند.

امروزه نه تنها شرکت‌ها که بیشتر مردم به این دلیل دست به راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی می‌زنند چون به این موضوع پی برده‌اند که در فضای تجارت امروز ایجاد برند بدون فعالیت موثر در فضای مجازی امکان‌پذیر نیست. همچنین با گسترش استفاده از فضای مجازی و امکاناتی که هر روز این فرآیند را تسهیل می‌کنند، در نتیجه تعداد کسب‌وکارهای اینترنتی روزبه‌روز درحال افزایش است.

اگر شما هم قصد راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی دارید می‌توانید همین الان مهم‌ترین قراردادهای راه اندازی کسب‌وکار را دریافت کنید.

اولین قدم در راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی ، دریافت نماد اعتماد الکترونیکی(ای­نماد)

احتمالاً شما نیز زمانی که به وبسایت­‌های فروش کالا سر زده‌­اید، با یک سری نمادهای تجاری خاص روبرو شده­‌اید. این نمادها که معمولاً در ابتدا یا انتهای وبسایت­‌ها قرار می‌گیرند نشانگر اعتبار این کسب‌وکارهای اینترنتی هستند. یکی از این نمادها، «ای­نماد»، یا نماد اعتماد الکترونیکی (E-Namad) است که در واقع گواهی­نامه­‌ای است که به عنوان یکی از اولین قدم‌­های فعالیت یک کسب و کار اینترنتی نیاز به اخذ آن دارید. ای­نماد مجوزی است که برای مصرف­‌کنندگان و مخاطبان کسب و کار اینترنتی شما، زمینه اعتمادسازی را فراهم می‌­کند. در نتیجه می‌­توان گفت بزرگترین نفعی که یک کسب و کار از دریافت ای­نماد می­برد، جلب اعتماد مشتریان به وبسایت شماست؛ چرا که این نماد نشان می‌­دهد که فروشگاه اینترنتی شما توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تایید شده است و حقوق مصرف‌­کنندگان در این وبسایت محفوظ است و مشتریان می­‌توانند به وبسایت شما اعتماد کامل داشته باشند و در صورتی که نیاز به شکایت از فروشگاه اینترنتی باشد مراجعه به اینماد اولین راه حل برای پیشبرد شکایت است.

اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص دارید می‌توانید تمامی نکات مربوط به قوانین، مقررات و دستوالعمل‌های کسب‌وکارهای اینترنتی را بخوانید.

علاوه بر مزیت جلب اعتماد، دریافت ای­نماد سبب می­‌شود تا راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی شما بتواند از مزایایی مانند دریافت درگاه الکترونیک پرداخت بانکی و سیستم پستی رسمی برای ارسال محصولات خود برخوردار شود.
ناگفته نماند که ای­نماد مخصوص وبسایت­‌هایی است که محصولات یا خدماتی برای فروش عرضه می­‌کنند و در نتیجه وبسایت­‌هایی که برای استفاده شخصی یا اطلاع­‌رسانی‌­های خبری و یا وبسایت‌­های شرکت­‌های تجاری تاسیس می­‌شوند نیازی به اخذ این نماد ندارند.

نماد ساماندهی

این مجوز که برای ثبت مشخصات و احراز هویت مدیران وبسایت­‌ها به­‌کار می­‌رود و از سوی ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی – وابسته به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- صادر می‌­شود، یکی دیگر از گواهی­نامه‌­های مورد نیاز برای راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی شما است.

نماد ساماندهی نیز مانند ای­نماد اعتماد مخاطبان وبسایت شما را جلب می­‌کند و همچنین یک مزیت مهم برای شما دارد. داشتن این نماد زمانی به کار می‌­آید که وبسایت اینترنتی اقدام به نشر محتوایی کند که از مصادیق مجرمانه به شمار بیاید. در حالتی که کسب‌و‌کار اینترنتی فاقد نماد ساماندهی باشد و اقدام به نشر مطلبی مجرمانه کند به سرعت تمام وبسایت مذکور فیلتر می‌­شود. اما اگر وبسایت دارای این نماد باشد، ابتدا مرجع فیلترینگ، به مسئول وبسایت تذکر می‌­دهد تا مطلب مجرمانه را حذف کند و این موضوع سبب می­‌شود تا از فیلتر شدن کل وبسایت جلوگیری به­ عمل آید.

می‌­توان گفت هردو مجوز ای­نماد و ساماندهی، از مجوزهای عمومی یک کسب و کار اینترنتی محسوب می­‌شوند و تقریباً در شروع راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی در همه زمینه‌ها موظف به اخذ این نمادها هستند. اما مجوزهای دیگری نیز وجود دارند که با توجه به نوع کارکرد تجاری این وبسایت‌­ها باید به طور اختصاصی اخذ شوند که در ادامه به آن اشاره می‌­شود.

مجوزهای صنفی خاص و راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی

توجه داشته باشید که هر شغلی که بواسطه یک وبسایت اینترنتی به آن مشغول هستید، ممکن است نیازمند مجوزهای صنفی مخصوص به خود باشد. مثلاً اگر وبسایت شما یک داروخانه آنلاین محسوب می­‌شود شما باید از وزارت بهداشت و درمان نیز مجوز مخصوص به فعالیت خود را کسب کنید یا اگر قصد تاسیس یک کتابفروشی آنلاین دارید فراموش نکنید که به دنبال مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بروید. بنابراین با توجه به نوع صنفی خاص تجارت خود، توصیه می­‌شود که از تمامی مجوزهای موجود صنفی قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی آگاه باشید تا در ادامه به مشکل خاصی برخورد نکنید.
اگر بازار کسب‌وکار اینترنتی خود را مشخص کرده‌اید و نیاز به راهنمایی در خصوص مجوزهای مربوط به آن را دارید از مشاوران حقوقی وینداد راهنمایی بگیرید.

توجه به حقوق مالکیت معنوی

به یاد داشته باشید که همه اطلاعات مختص به کسب‌وکار اینترنتی شما صرفاً متعلق به وبسایت شما است. این اطلاعات می‌­تواند شامل یک لوگو یا تصویر ساده در وبسایت شما و یا حتی اطلاعات و اسناد مهم و محرمانه کسب و کار شما باشد که باید مصون از هرگونه کپی و بازنشر سودجویانه قرار بگیرند. پس حتماً از حقوق مالکیت معنوی وبسایت خود مطلع باشید و از آنها حمایت کامل حقوقی به عمل آورید.
اگر به فکر تضمین حقوقی مالکیت معنوی کسب‌وکار اینترنتی خود هستید حتما نسبت به دریافت قرارداد طراحی لوگو با یک طراح حرفه‌ای اقدام کنید.

قبل از راه‌اندازی کسب وکار اینترنتی حتما قراردادهای تخصصی را تنظیم کنید.

پس از آنکه مجوزهای مربوطه را گرفتید، به احتمال فراوان نیازمند عقد قراردادهای مختلف برای وبسایت خود هستید. این قراردادها می­‌تواند در حوزه همکاری شما (بنیان­گذاران وبسایت) با سایر اشخاص باشد. به طور مثال به نظر می­‌رسد بسیاری از افرادی که مایل به راه­‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی و یک تجارت آنلاین هستند، تخصص خاصی در طراحی و برنامه­‌نویسی وبسایت نداشته باشند و به همین جهت مایل باشند تا از یک یا چند شخص به عنوان تیم فنی وبسایت خود هم در مراحل اولیه تاسیس و هم در راستای امنیت، پشتیبانی فنی و به‌­روزرسانی سایت بهره ببرند. این قراردادها اهمیت فراوانی دارند چرا که شما باید بتوانید تا با تدوین یک قرارداد دقیق، مانع سواستفاده­‌های احتمالی اشخاص دیگر از محتوای وبسایت خود شوید.
همین الان می‌توانید با خرید قرارداد طراحی و بهینه‌سازی وب‌سایت در مسیر حرفه‌ای شدن کسب‌وکار اینترنتی‌ قدم بردارید.

همچنین یکی دیگر از متون حقوقی مهم برای وبسایت شما، قراردادی است که طی آن ضوابط و مقررات فروش کالا و خدمات را در وبسایت خود تشریح می‌کنید. شروط این قرارداد به عنوان سنگر حقوقی امنی مابین شما و مخاطبان و مشتریان وبسایت شما عمل خواهند کرد تا تمامی امور سفارش مانند طریقه‌­های پرداخت وجه، ارسال و تحویل، ضمانت‌نامه­‌ها، طریقه مرجوع کردن کالا و یا تعویض آن و… در وبسایت شما، زیر چتر توافقات محکم و شفاف حقوقی قرار بگیرند.

برای راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی تان نیاز به راهنمایی دارید؟

تجارت الکترونیک اگرچه جذابیت‌­های فراوانی برای صاحبان کسب و کار دارد و می‌­تواند یک منبع پایدار مالی برای آنها محسوب شود، اما می­‌تواند حاوی چالش‌­های حقوقی و تجاری مختلفی هم باشد. تحقیق و بررسی و مشورت با متخصصان این حوزه می­‌تواند یک مسیر حقوقی امن برای رشد تجارت اینترنتی شما به ارمغان بیاورد. مشاوران حقوقی وینداد در امور مختلف اعم از مشاوره در خصوص کسب و کار شما، اخذ مجوزهای عمومی و اختصاصی، حفاظت از مالکیت معنوی، تنظیم قراردادها و… همراه شما هستند تا این مسیر را تا حد ممکن برای شما هموار کنند.

4.6/5 - (11 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
ستار
ستار
3 سال پیش

با سلام.
یک دنیا ممنون از اطلاعات جامع و لازمی که در این مورد مهم از شروع یک کسب و کار اینترنتی در اختیار مخاطبان خود قرار دادید. با بهترین آرزوها برای شما .

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  ستار
3 سال پیش

رضایت شما باعث خوشنودی ما است. موفق باشید.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

خدمات وینداد برای شما

مقالات مرتبط