دعوای مطالبه پول خارجی چیست؟ چه نکات حقوقی دارد؟

دعوای مطالبه پول خارجی چیست؟ چه نکات حقوقی دارد؟

گاهی اوقات ممکن است در قراردادی که بین طرفین منعقد می‌گردد، یکی از آن‌ها متعهد شود که مبلغ قرارداد را به ارز خارجی پرداخت نماید. در بیشتر مواقع اتفاق می‌افتد که یک شرکت یا فرد ایرانی با یک شرکت یا فرد خارجی قراردادی را منعقد می‌کنند و مبلغ قرارداد را بر اساس ارز خارجی در […]

گاهی اوقات ممکن است در قراردادی که بین طرفین منعقد می‌گردد، یکی از آن‌ها متعهد شود که مبلغ قرارداد را به ارز خارجی پرداخت نماید. در بیشتر مواقع اتفاق می‌افتد که یک شرکت یا فرد ایرانی با یک شرکت یا فرد خارجی قراردادی را منعقد می‌کنند و مبلغ قرارداد را بر اساس ارز خارجی در نظر می‌گیرند
دعوای مطالبه پول خارجی از جمله دعاوی مالی و غیر مالی چه تفاوتی دارند و مصداق آنها چیست؟ است که برای افراد بسیاری سوال است که آیا امکان مطالبه‌ی ارز خارجی در ایران وجود دارد؟
در ابتدا بطور خلاصه باید بیان نمود که بله، ارز خارجی را هم می‌توان از طریق دادگاه‌های ایران مطالبه کرد.

دعوای مطالبه پول خارجی

بر این مبنا که می‌توان ثمن معامله را مثلا به دلار، یورو و. . . تعیین کرد و یا به دلار به شخصی قرض داد، امکان مطالبه آن نیز برای افراد وجود دارد. در نتیجه شما می‌توانید از پول کشور‌های دیگر برای معاملات خود استفاده کنید.

دادگاه صالح جهت طرح دعوای مطالبه پول خارجی کدام است؟

به یاد داشته باشید که دادخواست مطالبه‌ی ارز خارجی از نظر شکلی تفاوت چندانی با دادخواست‌های مالی دیگر ندارد.
اما باید دقت نمود که مطالبه‌ی ارز یک خواسته‌ی مالی و منقول است. پس دادگاه صالح عبارت است از:
اگر بهای خواسته پس از محاسبه کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف و اگر بهای خواسته پس از محاسبه بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد، دادگاه عمومی حقوقی، صالح برای رسیدگی می‌باشد.
 نکته: تابعیت خارجی هر یک از طرفیت تاثیری در صلاحیت دادگاه ندارد و همچنان دادگاه محل اقامت خوانده صالح است.

چگونگی تقویم خواسته‌ی ارز خارجی در دعوای مطالبه پول خارجی

دعوای مطالبه پول خارجی، دعوایی مالی تلقی می‌شود و نیاز به تعیین بهای خواسته می‌باشد.
۱- ارزیابی باید به نرخ رسمی بانک مرکزی صورت گیرد.
۲- نرخ رسمی بانک مرکزی در تاریخ تقدیم دادخواست ملاک است.

‌بند ١ ماده ۶٢ قانون آیین دادرسی مدنی مقرر می‌دارد:
اگر خواسته پول رایج ایران باشد، بهای آن عبارت است از مبلغ مورد مطالبه و اگر پول خارجی باشد، ارزیابی آن به نرخ رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ تقدیم دادخواست بهای خواسته محسوب می‌شود.

هزینه‌ی دادرسی در دعوای مطالبه پول خارجی چقدر می‌باشد؟

چون دعوای مطالبه پول خارجی یک دعوای مالی است. پس در نتیجه هزینه‌ی دادرسی آن هم مطابق دعاوی مالی پرداخت می‌شود.
حال:
اگر خواسته‌ی دعوا کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد، ۲. ۵درصد ارزش خواسته؛ و اگر خواسته‌ی دعوا بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد، ۳/۵ درصد ارزش خواسته باید به عنوان هزینه‌ی دادرسی پرداخت شود.

صدور اجراییه در دعوای مطالبه پول خارجی

اگر دادگاه خواسته‌ی خواهان را صحیح بداند، به نفع او رای صادر می‌کند. با این رای خوانده یعنی بدهکار محکوم به پرداخت ارز به خواهان می‌شود. رای برای اجرا ابتدا باید قطعی شود. و سپس کسی که رای به نفع او صادر شده، به صورت کتبی از دادگاه تقاضای اجرای رای را بنماید.
دادگاه نخستین (بدوی) با پذیرش این درخواست، اجرائیه صادر می‌کند. این اجرائیه به بدهکار ابلاغ می‌شود.
پس از ابلاغ اجرائیه به بدهکار، او وظیفه دارد ظرف ده روز مفاد آن را اجرا کند، یا ترتیبی برای پرداخت بدهد و یا مالی معرفی کند.  
اجرای حکم محکومیت به پرداخت ارز خارجی هیچ تفاوتی با محکومیت به پول رایج ایران ندارد، یعنی قوانین و مقررات اجرای محکومیت‌های مالی در آن تماماً رعایت می‌گردد.
اگر خوانده پس از ابلاغ اجراییه اقدامی جهت پرداخت ننماید، خواهان می‌تواند اقدام به توقیف اموال وی بنماید و از طریق استعلام از ادارات ثبت اسناد و املاک، همراه اول، راهنمایی و رانندگی و بانک مرکزی، می‌تواند اموال وی را شناسایی و توقیف نماید و در صورتی که خوانده هیچگونه مالی نداشته باشد، خواهان می‌تواند حکم جلب وی را اخذ نماید.

آیا به ارز خارجی خسارت تأخیر تأدیه تعلق می‌گیرد؟

در تعلق خسارت تأخیر تأدیه در مطالبه ارز خارجی میان محاکم اختلاف نظر وجود دارد.
بعضی از محاکم با استناد به ماده ۵٢٢ قانون آیین دادرسی مدنی عنوان می‌دارند که این ماده عنوان نموده است که در دعاوی که موضوع آن دین و از نوع وجه رایج بوده …، پس منظور قانونگذار ریال ایران بوده است نه ارز خارجی و نتیجتاً عنوان می‌نمایند که به ارز خارجی خسارت تأخیر تأدیه تعلق نمی‌گیرد.
اما بعضی دیگر از محاکم با استناد به رأی وحدت رویه عنوان می‌دارند که مطابق با این رأی به ارز خارجی خسارت تأخیر تأدیه تعلق می‌گیرد. خسارت تاخیر تادیه شامل دعاوی نیز که خواسته آن پول خارجی است می‌شود.
 

مدارک مورد نیاز برای طرح دعوای مطالبه پول خارجی کدام است؟

۱. کارت ملی
۲. ثبت نام در سامانه ثنا
۳. تهیه دادخواست
۴. ارائه‌ی مدارکی که نشان دهنده‌ی بدهی خوانده به شما باشد.
۵. پرداخت هزینه‌ی دادرسی.

سخن آخر

در نهایت باید بیان نمود که پول خارجی را نیز مانند ریال می‌توان در دادخواست مورد مطالبه قرار داد و تقویم آن از حیث تعیین صلاحیت دادگاه، میزان تمبر هزینه دادرسی باید به مأخذ نرخ دولتی در تاریخ تقدیم دادخواست باشد.
در دعوای مطالبه ارز خارجی، خواهان کسی است که آن مبلغ باید به وی پرداخت گردد و خوانده نیز کسی است که بر طبق قرارداد متعهد به پرداخت آن مبلغ شده است.
و دادگاه صالح جهت اقامه دعوای مطالبه ارز خارجی، دادگاه محل اقامت خوانده و یا محل انعقاد قرارداد می باشد.

4.3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

مراحل-شکایت-از-شرکت-خصوصی
مقالات دعاوی حقوقی

شکایت از شرکت خصوصی چگونه است؟

زمانی یکی از دوستانم در مورد چگونگی شکایت از شرکت های خصوصی سوالی داشت. چالش و دغدغه اصلی او در این مورد چگونگی اقامه و