نحوه اثبات حق تقدم اختراع

حق تقدم اختراع چیست + وکیل مالکیت فکری

امروزه آثار و دستاوردهای فکری مثل اختراع از عوامل کلیدی در رشد و توسعه کشورها به شمار می‌رود. با توجه به اهمیت این نوع از دستاوردهای بشری، جوامع تلاش می‌کنند که با استفاده از روش‌های مختلف از اشخاصی که این آثار فکری را ارائه می‌دهند، حمایت کنند. مهم‌ترین نوع این حمایت از طریق قانون صورت […]

امروزه آثار و دستاوردهای فکری مثل اختراع از عوامل کلیدی در رشد و توسعه کشورها به شمار می‌رود. با توجه به اهمیت این نوع از دستاوردهای بشری، جوامع تلاش می‌کنند که با استفاده از روش‌های مختلف از اشخاصی که این آثار فکری را ارائه می‌دهند، حمایت کنند. مهم‌ترین نوع این حمایت از طریق قانون صورت می‌گیرد. در این مقاله، یکی از مهم‌ترین حمایت‌های قانونی یعنی حق تقدم اختراع را مورد بررسی خواهیم کرد.

چرا ثبت اختراع ضرورت دارد؟

برای پاسخ دادن به این پرسش، باید ابتدا با مفهوم «اختراع» آشنا شویم. اختراع یکی از موضوعاتی است که در مالکیت فکری مطرح شده است. مالکیت فکری و کپی رایت دو مفهوم رایج هستند که این روزها در کسب‌وکارها اهمیت دو چندانی پیدا کرده‌اند.

طبق ماده 1 قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶ ، اختراع به نتیجه فکر انسان گفته می‌شود که برای اولین بار، فرآیند یا فرآورده‌ای خاص را ارائه می‌کند و مشکلی را در یک حرفه، فن، فناوری، صنعت و مانند آن‌ها حل می‌نماید.

برای اینکه اختراع از حمایت قانون‌گذار برخوردار شود باید آن را ثبت کنید. حمایت قانونی به این معناست که شخص یا اشخاص دیگر نتوانند در مکان یا زمان دیگری نسبت به حاصل تلاش فکری یک انسان که تحت عنوان ایجاد شده، ادعایی را طرح کنند.

البته هر اختراعی قابل ثبت نیست. مطابق ماده 2 این قانون، اختراعی قابل ثبت است که اولاً حاوی ابتکار جدید باشد (یعنی تازگی داشته باشد) و ثانیاً کاربرد صنعتی داشته باشد (یعنی در رشته‌ای از صنعت مانند کشاورزی، صنایع دستی، خدمات و غیره قابل ساخت یا استفاده باشد).

برای ثبت اختراع چه باید کرد؟

در قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری شرایط ثبت اختراع این گونه مطرح شده است:

متقاضی ثبت اختراع باید برای ثبت اختراع خود اظهارنامه‌ای را به‌صورت حضوری یا با پست سفارشی یا به‌طور الکترونیکی به مرجع ثبت (اداره کل مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور) ارائه دهد. شرایط اظهارنامه نیز به‌صورت زیر است:

  • به فارسی تنظیم شود.
  • دارای تاریخ و امضاء باشد.
  • خلاصه‌ای از توصیف اختراع را در بر داشته باشد.
  • در آن، اطلاعات مربوط به متقاضی (مخترع و نماینده قانونی او) ذکر شود.

در نهایت، پس از بررسی این درخواست و پس از ثبت اختراع، گواهی‌نامه اختراع برای حمایت از مخترع و حقوقی که وی بر دستاورد فکری خود دارد، صادر می‌شود.

حق تقدم اختراع به چه معنا است؟

حال که با معنای اختراع و شرایط ثبت آن آشنا شدیم، به بررسی معنای حق تقدم اختراع می‌پردازیم.

حق تقدم در ثبت اختراع در کنوانسیون پاریس پیش‌بینی شده است. کنوانسیون پاریس که از مهم‌ترین توافق‌نامه‌های بین‌المللی در حوزه مالکیت فکری و کپی رایت به‌شمار می‌رود.

حق تقدم در ثبت اختراع با شرایط زیر اعمال می‌شود:

  • متقاضی ثبت اختراع، اظهارنامه ثبت اثر فکری خود را نزد مراجع ذی‌صلاح یکی از کشورهای عضو کنوانسیون پاریس ثبت کند.
  • طی اعلامیه‌ای حق تقدم مقرر در کنوانسیون پاریس را درخواست نماید

در این صورت به مدت 12 ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه اصلی، برای ثبت آن اثر در دیگر کشورهای عضو کنوانسیون بر دیگر اشخاص متقاضی حق تقدم یا خواهان دارد.

در واقع، حق تقدم این امکان را در اختیار مخترعان قرار می‌دهد که اختراعی را که در یک کشور ثبت کرده‌اند، در کشورهای دیگر نیز ثبت کنند و از تاریخ اولین اظهارنامه به مدت 12 ماه مورد حمایت قرار بگیرند.

یک مثال از حق تقدم اختراع

به‌عنوان مثال، اگر مخترع الف در تاریخ 01/01/1399 در کشور ایران اختراع خود را از طریق اظهارنامه ثبت کند. مخترع ب نیز پس از این تاریخ در کشور فرانسه همان اختراع را از طریق اظهارنامه ثبت نماید، در این صورت، چنان‌چه مخترع الف در کشور فرانسه اظهارنامه‌ای را با ذکر تاریخ حق تقدم و شماره اظهارنامه مبدأ کشور ایران تسلیم کند، مخترع ب امکان ثبت اختراع خود را در فرانسه از دست خواهد داد.

در نتیجه اختراع مخترع الف از تاریخ 01/01/1399 در کشور فرانسه نیز مورد حمایت قرار خواهد گرفت. البته مخترع الف صرفاً برای مدت 12 ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه اصلی (اولیه) این فرصت را دارد که اظهارنامه خود را به دیگر کشور عضو کنوانسیون پاریس تحویل دهد و اختراع خود را در آن کشور نیز ثبت کند.

دعوی اثبات حق تقدم

برای داشتن حق تقدم اختراع چه باید کرد؟

مطابق ماده 9 قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386، در مرحله‌ای که متقاضی ثبت اختراع همراه با اظهارنامه به اداره مالکیت صنعتی مراجعه می‌کند، می‌تواند طی اعلامیه‌ای حق تقدم مقرر در کنوانسیون پاریس را نیز درخواست نماید.

این حق تقدم می‌تواند براساس یک یا چند اظهارنامه ملی یا منطقه‌ای یا بین‌المللی باشد که در هر کشور یا برای هر کشور عضو این کنوانسیون تسلیم شده است. در صورت طرح این درخواست، اداره کل مالکیت صنعتی از متقاضی می‌خواهد که ظرف مدت معین، رونوشت اظهارنامه‌ای را ارائه دهد که توسط مرجع ثبت اظهارنامه مبنای حق تقدم، گواهی شده باشد.

نحوه اثبات و اعمال حق تقدم اختراع

مطابق  آیین‌نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری اگر متقاضی طبق ماده 9 قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 حق تقدم اختراع را درخواست کرده باشد. این درخواست مورد پذیرش قرار بگیرد. این حق به متقاضی اعطا می‌شود و متقاضی مشمول حمایت‌های کنوانسیون پاریس خواهد شد.

در این صورت، متقاضی باید هنگام تقاضای ثبت اختراع در دیگر کشور عضو کنوانسیون پاریس، درخواست خود را مطابق فرم مخصوص و به همراه مدارکی که حاکی از این حق باشد، به مرجع ثبت تسلیم کند. در این درخواست باید نکات زیر قید شود:

الف. تاریخ و شماره اظهارنامه اصلی (اظهارنامه اولیه)

ب. طبقه‌بندی بین‌المللی مرتبط با اظهارنامه اصلی

پ. کشور یا کشورهایی که اظهارنامه اصلی در آن‌جا تسلیم شده است و اگر اظهارنامه به‌صورت منطقه‌ای یا بین‌المللی است، باید مأخذ آن ذکر شود.

چنان‌چه حق تقدم در ثبت توسط اشخاص ثالث انکار شود، دارنده این حق می‌تواند برای اثبات حق خود به اظهارنامه اصلی و ادله‌ای که دلالت بر درخواست و اعطای این حق دارد، استناد نماید.

جمع‌بندی

حق تقدم اختراع اهمیت زیادی در فرآیند ثبت اختراع دارد. چرا که به دلیل مشابهت‌های زیادی که در اختراعات مختلف وجود دارد، اگر شخصی قبل از شما حق تقدم اختراع را دریافت کرده باشد، نتیجه تلاش‌های شما بی‌نتیجه خواهد ماند. به همین منظور برای ثبت اخراع خود می‌توانید مشاوره‌های لازم را از کارشناسان حقوقی دریافت کنید.

سوالات متداول

حق تقدم اختراع چیست؟

اگر متقاضی ثبت اختراع، اظهارنامه ثبت اثر فکری خود را نزد مراجع ذی‌صلاح یکی از کشورهای عضو کنوانسیون پاریس ثبت و طی اعلامیه‌ای حق تقدم مقرر در کنوانسیون پاریس را درخواست نماید به مدت 12 ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه اصلی حق تقدم برای ثبت اختراع خود نسبت به سایر اشخاص دارد.

برای داشتن حق تقدم اختراع چه باید کرد؟

متقاضی ثبت اختراع همراه با اظهارنامه به اداره مالکیت صنعتی مراجعه می‌کند، می‌تواند طی اعلامیه‌ای حق تقدم مقرر در کنوانسیون پاریس را نیز درخواست نماید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

برای محافظت از دارایی های فکری خود نظیر، برند، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره درخواست خود را ثبت کنید.

خدمات وینداد برای شما

برای محافظت از دارایی های فکری خود نظیر، برند، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره درخواست خود را ثبت کنید.

مقالات مرتبط

حقوق مالکیت فکری nft
مقالات انواع مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری NFT یا توکن غیر مثلی

درحوزه‌ی بلاکچین و رمزارزها هر روزه با اخبار و نوآوری‌های تازه‌ای رو‌به‌رو می‌شویم. یکی از این تازه‌ترین نوآوری‌ها NFT  است. اما این توکن چیست و