راهنمای-پلمپ-دفتر-قانونی-اشخاص-حقیقی-د

راهنمای پلمپ دفتر قانونی اشخاص حقیقی در ایران

همه شرکت‌ها و اشخاص حقیقی یا حقوقی برای ثبت هزینه‌ها و درآمدهای خود در بازه‌های زمانی روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه و اظهار کردن آنها، موظف به وارد کردن اطلاعات حساب و کتاب خود در این دفاتر هستند. این دفاتر برای اینکه مورد قبول اداره مالیات قرار بگیرند و قابل استناد باشند باید پلمپ شوند، […]

همه شرکت‌ها و اشخاص حقیقی یا حقوقی برای ثبت هزینه‌ها و درآمدهای خود در بازه‌های زمانی روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه و اظهار کردن آنها، موظف به وارد کردن اطلاعات حساب و کتاب خود در این دفاتر هستند. این دفاتر برای اینکه مورد قبول اداره مالیات قرار بگیرند و قابل استناد باشند باید پلمپ شوند، به این معنا که باید به امضای نماینده اداره ثبت برسد. در مراحل پلمپ دفتر قانونی اشخاص حقیقی، ابتدا باید به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کرده و در بخش پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی، اطلاعات متقاضی پلمپ دفتر را در فرم مربوطه وارد کند.

بسته به اینکه متقاضی شخص حقیقی یا حقوقی باشد اطلاعات دریافتی تفاوت دارد.

نکات قانونی مهم در مورد پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی

اسفند ماه هر سال آخرین مهلت درخواست متقاضیان برای دفاتر قانونی سال مالی بعدی است. هم‌زمان با این اقدام باید برای پلمپ دفاتر سال ملی بعد نیز اقدام شود و تا قبل از پایان سال درخواست خود را به اداره ثبت تحویل دهید.

این امر در مورد شرکت‌هایی که هنوز فعالیت خود را شروع نکرده‌اند نیز صادق است. در واقع عدم فعالیت شرکت ناظر به گذشته است و نمی‌توان نسبت به آینده یا سال مالی بعد اعلام عدم فعالیت کرد.

از طرفی عدم فعالیت شرکت باید در ۴ ماه اول سال مالی بعد یعنی مهلت قانونی تعیین شده اعلام شده و خارج از این بازه شرکت مشمول جریمه مالیاتی خواهد شد.

به عنوان مثال عدم فعالیت سال 1400 یعنی از اول فروردین 1400 تا آخر اسفند 1400 می‌بایست تا ۳۱ تیر 1401 با تسلیم اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت و دفاتر مالی اظهار شود.

همچنین باتوجه به ماده 193 قانون مالیات های مستقیم، اشخاصی که به وسیله ی این قانون موظف به نگهداری دفاتر قانونی می باشند، در صورتی که دفاتر خود را تسلیم نمایند و یا ترازنامه و حساب سود و زیان خود را اعلام نکند، معادل ۲۰% مالیات برای هر یک از موارد ذکر شده جریمه خواهند شد؛ و در صورتی که دفاتر آنها رد شود این جریمه معادل 1۰% خواهد بود.

نکته قابل توجه: باتوجه به اینکه عدم تسلیم اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زیان در دوره معافیت موجب عدم استفاده از معافیت مقرر در سال خواهد شد، لذا ممیز می تواند دفاتر را رد کند و یا در بهترین حالت 1۰% جریمه محاسبه نماید.

5 قدم برای پلمپ دفتر قانونی اشخاص حقیقی

  1. در مرحله اول باید شخص متقاضی مشخص شود که متقاضی می‌تواند شخص حقیقی یا شخصیت حقوقی ثبت شده در مرجع ثبت شرکت‌ها، شخصیت حقوقی غیر از مرجع ثبت شرکت‌ها، شعبه شخصیت حقوقی مرجع ثبت شرکت‌ها باشد.
    در این قسمت شخص حقیقی را انتخاب کرده چرا که با تغییر شخص اطلاعات مربوط به فرم نیز تغییر خواهد کرد.
    مشخصات فردی متقاضیان حقیقی باید دقیقا مطابق کارت ملی خود وارد شود. اگر اطلاعات ثبت شده با استعلام ثبت احوال یکسان نباشد، موجب رد درخواست خواهد شد. نکته مهم دیگر که باید مورد توجه قرار داد نام تجارتخانه است. چون وارد کردن عناوینی مانند شرکت، موسسه و مانند این‌ها در این بخش موجب رد درخواست خواهد شد.
    در مورد وارد کردن آدرس محل دریافت دفاتر پلمپ شده به این نکته توجه کنید که دفاتر صرفا به آدرسی که در این بخش وارد کرده‌اید ارسال می‌شود پس آدرس خود را به صورت دقیق و با جزئیات لازم در این بخش وارد کرده تا از مشکلات بعدی تا حد امکان جلوگیری شود.
  1. این مرحله به وارد کردن اطلاعات مربوط به تکمیل کننده اظهار نامه پلمپ دفاتر مربوط می شود. به همین منظور بعد از مشخص کردن سمت تکمیل کننده اظهار نامه و کلیه اطلاعات آن می توانید وارد مرحله سوم شوید.
  2. در این گام باید نوع دفتری را که می خواهید دریافت کنید ، از دفتر روزنامه تا دفتر کل به همراه تعداد برگ‌های هر دفتر و تعداد جلد از هر کدام توسط شما تعیین شود. بعد از وارد نمودن اطلاعات این دفاتر باید روی کلید ذخیره دفتر مورد تقاضا کلیک کرده تا اطلاعات شما ذخیره شوند. اگر به هر دلیلی خواستید تا اطلاعات ذخیره شده دفاتر را حذف کنید می توانید از کلید” حذف دفتر مورد تقاضا” استفاده کنید. اگر شرکت یا مجموعه شما متقاضی استفاده از دفاتر خاص باشد، (با توجه قوانین هر شرکت باید توسط شخص متقاضی چاپ شوند)، باید از قسمت دفاتر خاص آن ها را انتخاب کند.
  3. در این مرحله شما باید صحت اطلاعات وارد شده خود را تأیید کنید و به این منظور باید کلید تأیید اظهار نامه پلمب دفتر تجاری و مدارک مورد نیاز ”را انتخاب کنید.در مرحله مدارک مورد نیاز نیز باید مدارک درخواستی از خود شامل کپی کارت ملی، شناسنامه و اظهار نامه پلمب دفاتر تجاری را که از سامانه دریافت کرده اید به انضمام امضای خود پای برگه ارائه دهید.

در آخر؛ چنانچه صحت تمامی اطلاعات وارد شده توسط خود را تأیید می کنید، با کلیک بر روی کلید “تأیید نهایی” پرینت رسید پذیرش اینترنتی و اظهار نامه پلمپ دفتر تجاری (پلمب دفتر قانونی اشخاص حقیقی)خود را دریافت نمایید.

برای مسائل حقوقی کسب و کار خود از وینداد کمک بگیرید

وینداد با در اختیار داشتن تیم حقوقی مجرب در زمینه کسب و کار می تواند وکیل اختصاصی شما باشد. با وینداد شما به جای استخدام یک وکیل درواقع یک تیم حقوقی را پشتوانه کسب و کار خود قرار می‌دهید و با خیال راحت روی امور دیگر کار خود تمرکز می‌کنید.

برای اطلاع از جزئیات همکاری با وینداد با ما تماس بگیرید و یا سری به صفحه اشتراک حقوقی بزنید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات پلمپ دفاتر، تنظیم صورتجلسه، ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت‌ها و ارسال دفاتر پلمپ شده، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات پلمپ دفاتر، تنظیم صورتجلسه، ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت‌ها و ارسال دفاتر پلمپ شده، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط