رتبه‌بندی شرکت

هر آنچه باید در مورد رتبه‌بندی شرکت بدانید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که هر شرکت و یا کسب‌وکاری باید بعد از ثبت شرکت خود انجام دهد اخذ رتبه یا گرید است. رتبه‌بندی شرکت برای هر شخص حقوقی مزایایی را به دنبال دارد. برای مثال شما با کسب گرید و رتبه مناسب شرکت خود می‌توانید از نقاط ضعف و قوت خود با خبر شوید […]

یکی از مهم‌ترین کارهایی که هر شرکت و یا کسب‌وکاری باید بعد از ثبت شرکت خود انجام دهد اخذ رتبه یا گرید است. رتبه‌بندی شرکت برای هر شخص حقوقی مزایایی را به دنبال دارد. برای مثال شما با کسب گرید و رتبه مناسب شرکت خود می‌توانید از نقاط ضعف و قوت خود با خبر شوید و تمام تلاش خود را جهت تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف به کار بگیرید.

شما با آگاهی از رتبه شرکت خود می‌توانید استراتژی‌ها و اهداف بلندمدتی را برنامه‌ریزی کنید و در کوتاه‌ترین مدت بتوانید به دستاوردهای مورد نظر خود برسید. همچنین با اخذ رتبه می‌توانید جایگاه شرکت خود را در زمینه فعالیت‌تان بهتر بشناسید و با آگاهی بیشتری با رقبای خود به رقابت بپردازید و پروژه‌های بهتری را بگیرید. در ادامه مطالب در مورد اخذ رتبه، شرایط لازم جهت اخذ رتبه توضیحاتی ارائه شده است.

گرید یا رتبه‌بندی شرکت چیست؟

از مهم‌ترین کارهایی که شرکت‌ها پس از ثبت شرکت انجام می‌دهند رتبه‌بندی می‌باشد. رتبه‌بندی نوعی عیارسنجی است که به یک شرکت اعتبار می‌دهد. رتبه‌بندی را می‌توان معیار صلاحیت و شایستگی دانست که براساس استانداردها و آئین‌نامه‌هایی از قبل تعریف شده، توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تعریف و به یک شرکت اختصاص داده می‌شود.

مطمئناً هر طرف قراردادی مایل است با شرکتی مذاکره و قرارداد داشته باشد که براساس صلاحیت‌های تخصصی، ملاک‌های ارزش‌گذاری، تجربه‌های علمی و فنی تأییدشده باشد که همین تأیید صلاحیت، گرید شرکت است. رتبه‌بندی می‌تواند براساس تجربه‌های کاری، سوابق بیمه‌ای برای صحت انجام تنظیم قرارداد ها ،برحسب تعداد نفرات و کارایی آن‌ها، توان مالی و اقتصادی، توان فنی، مهندسی و علمی و اظهارنامه آخرین سال کاری شرکت نیز ارزیابی گردد.

براساس مصوبات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ومعاونت فنی وعمرانی استانداری‌ها، رتبه‌بندی شرکت‌ها  در ۵ دسته کلی به شرح زیر تقسیم می‌شوند:

  • رتبه‌بندی شرکت‌های مشاور
  • رتبه‌بندی شرکت‌های پیمانکار
  • رتبه‌بندی شرکت‌های انفورماتیک
  • رتبه‌بندی شرکت‌های انبوه ساز
  • رتبه‌بندی شرکت‌های طرح و ساخت (EPC)

با توجه به رتبه‌بندی شرکت می‌بایست به اخذ رتبه برای شرکت خود اقدام کند و تمام تلاش خود را برای افزایش و ارتقاء رتبه به انجام برساند تا بتواند در زمینه کاری و فنی و همچنین حضور در فرآیند رقابتی بین شرکت‌ها، موفق عمل نماید.

مراحل رتبه‌بندی شرکت در ایران

گرید شرکت‌ها توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام می‌شود در واقع گرید شرکت نسبت به استانداردها و آیین‌نامه‌های مندرج در این سازمان و به میزان احراز شرایط لازم به شرکت‌های پیمانکاری و مشاور اعطا می‌شود.

معیار ارزیابی شرکت‌های پیمانکار علاوه بر نرخ‌های پشنهادی جهت انجام پروژه، میزان توان فنی و سوابق کاری آن‌ها نیز می‌باشد. این میزان توان فنی و سوابق کاری که تشکیل شده از نیروها و سوابق کاری آن‌ها، تجربه‌ی کاری و توان مالی شرکت می‌باشد را با یک امتیاز از ۱ تا ۵ رتبه‌بندی می‌نمایند.

به فرآیند بالا اخذ گواهی تشخیص صلاحیت رتبه‌بندی شرکت و اخذ گرید می‌گویند. سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی حق قرارداد با شرکت‌هایی که فاقد رتبه هستند را ندارند.

برای دریافت رتبه‌بندی یا گرید مناسب شرکت خود بایستی مراحلی را به ترتیب طی کنید که از مراحل مربوط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ثبت‌نام اولیه در سامانه ساجات و دریافت شناسه و کد رهگیری
  2. بارگذاری مدارک مورد نیاز در سیستم ساجات
  3. تحویل مدارک مورد نیاز به سازمان ساجات
  4. پرداخت فیش و هزینه مربوط به صندوق این سازمان
  5. پیگیری‌های لازم جهت اخذ رتبه شرکت‌ها

مهم‌ترین مرحله در دریافت رتبه‌بندی شرکت‌ها تهیه و آماده کردن مدارک مورد نیاز می‌باشد چرا که در صورت وجود نواقصی در این مرحله با مشکلات بسیاری مواجه خواهید شد و هزینه‌های صرف شده نیز چند برابر خواهد شد.

شرایط لازم برای کسب رتبه‌بندی شرکت

  1. شرکت باید ثبت‌شده باشد.
  2. شرایط و امتیازات و همچنین صلاحیت شرکت محرز شده باشد.
  3. در کارنامه کاری خود سوء پیشینه حرفه‌ای و یا ممنوعیت کاری نداشته باشد.
  4. عدم اشتغال مدیران به کارهای دولتی.
  5. امتیاز مدارک تحصیلی مدیران، هیأت مدیره، اعضا و میزان مهارت‌های فنی و حرفه‌ای پرسنل.
  6. سوابق کاری مفید و مستند که مرتبط با زمینه کاری آنها باشد.

رتبه‌بندی شرکت چه فوایدی دارد؟

  • ایجاد حس رقابت در فضای شرکت‌ها و تلاش آن‌ها برای کسب رتبه برتر در میان سایر شرکت‌ها.
  • افزایش رشد، آبادانی، عمرانی و توسعه کشور.
  • نشانه‌ای از وضعیت کلی شرکت و مشخص شدن نقاط ضعف و قوت آنها.
  • افزایش بهتر و سریع‌تر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذار یا مجری، برای برگزیدن شرکت با رتبه و گرید بالاتر و برتر.

یک شرکت می‌تواند با داشتن پرسنل امتیازآور، موفق به اخذ رتبه یا ارتقاء رتبه خود شود؛ بنابراین داشتن پرسنلی با سوابق بیمه (تاریخ شروع و خاتمه و نام شرکتی که تحت بیمه آن بوده است)، داشتن تخصص و مهارت‌های هم‌زمان و جداگانه در شرکت، دارا بودن گواهی کار مرتبط به رشته به همراه درج تاریخ شروع و خاتمه کار از سوی شرکت، از موارد مهم و امتیازآور برای اخذ رتبه بالاتر توسط یک شرکت می‌باشد.

شرایط و مدارک لازم برای رتبه‌بندی شرکت‌های پیمانکار

دو سوم از اعضای هیات مدیره باید حداقل دارای مدرک کارشناسی مورد تایید سازمان باشند.

استخدام یک مهندس در هیئت مدیره که دارای ۷ سال سابقه بیمه مفید رد شده از یک شرکت باشد.

دو نفر مهندس دارای سابقه بیمه و کار مرتبط به میزان ۳ سال ( اگر این دو مهندس عضو هیات مدیره باشند، شرکت می‌تواند از دو شاخه متفاوت تقاضای گرید شرکت داشته باشد.)

شرکت‌ها و کسب‌وکار‌ها برای به دست آوردن رتبه‌بندی بایستی یک سری اسناد و مدارک را از قبل تهیه و آماده کنند چرا که تا این مدارک را در دسترس نداشته باشند نمی‌توانند رتبه‌بندی خود را در مدت زمان کوتاه به دست آورند و یا این که درخواست رتبه‌بندی توسط سامانه ساجات رد خواهد شد. از مدارک مورد نیاز جهت رتبه‌بندی شرکت‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. کپی برابر اصل تمام مدارک شناسایی اعضاء هیئت مدیران و سهام‌داران
  2. آخرین تغییرات و ثبت آن در روزنامه
  3. اساسنامه شرکت
  4. مدارک تحصیلی اعضاء هیئت مدیران و اعضای سهام‌داران
  5. سوابق بیمه اعضاء هیئت مدیران
  6. اسناد مبنی بر نداشتن سوء پیشینه هر یک از اعضاء مدیران
  7. ثبت نام در سامانه ساجات و درخواست اینترنتی در این سامانه

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر به سامانه ساجات مراجعه نموده و در قسمت گرید شرکت‌ها تمام مدارک مورد نیاز برای هر نوع شرکتی را مورد مطالعه قرار دهید. موارد مذکور در فوق از مدارک عمومی برای شرکت‌ها بوده و برای آگاهی از جزئیات می‌توانید به قسمت مربوطه در این سامانه مراجعه کنید.

برای دریافت خدمات حقوقی با وینداد در تماس باشید

در صورتی که برای دریافت خدمات حقوقی کسب و کار خود نیاز به کمک دارید، وینداد پیشنهادات متفاوتی برای شما دارد. اشتراک حقوقی وینداد برنامه‌ای جامع برای پوشش دادن موضوعات حقوقی کسب‌وکار شماست.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه کنید و یا با ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت