برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار دوستتان آماده شوید!

برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار دوستتان آماده شوید!

برای اینکه بدانید برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار دوستتان چه نکاتی را باید در نظر بگیرید پیشنهاد می‌کنیم این موردی که پیش آمده را بخوانید! مهدی دو سالی می‌شود که در حال پس‌انداز پول‌هایش هست تا شاید بتواند کسب‌وکار خودش را، راه‌اندازی کند اما پولی که پس انداز کرده برای شروع کسب‌وکار جدید کافی نیست. یکی […]

برای اینکه بدانید برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار دوستتان چه نکاتی را باید در نظر بگیرید پیشنهاد می‌کنیم این موردی که پیش آمده را بخوانید! مهدی دو سالی می‌شود که در حال پس‌انداز پول‌هایش هست تا شاید بتواند کسب‌وکار خودش را، راه‌اندازی کند اما پولی که پس انداز کرده برای شروع کسب‌وکار جدید کافی نیست. یکی از دوستانش که چند سالی می‌شود، کسب‌وکارخودش را دارد ظاهرا در اینکار موفق بوده‌ است به مهدی پیشنهاد سرمایه‌گذاری داده ‌است. مهدی هم قصد سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار دوستش را دارد تا شاید بتواند با جمع‌بندی این سرمایه‌ها‌ به سودی که می‌خواهد برسد.

اما او کمی نگران است و سوال‌های زیادی دارد. می‌پرسد اگر سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار دوستم را انتخاب کنم، چطور باید قرارداد ببندم؟ از کجا بفهمم آیا این شرکت ارزش‌ سرمایه‌گذاری دارد یا نه؟ نکند شرکت بدهی داشته باشد و یا سرمایه زیادی نداشته باشد و با این کار من در دردسر بیفتم!؟

امروزه شمار کسب‌وکارها در سراسر دنیا و در انواع مختلف آنها افزایش یافته‌است. بدیهی است که یکی از دوستان یا آشنایان شما نیز موسس یکی از این کسب‌وکار‌ها باشد. و شما به عنوان سرمایه‌گذار تمایل به مشارکت با آنها را داشته باشید.در حالیکه از آینده این سرمایه‌گذاری نگران هستید و سوالات بسیاری ذهنتان را مشغول کرده‌است. با توجه به چالش پیش آمده، در این نوشته قصد داریم. توضیح کاملی از چگونگی سرمایه‌گذاری درکسب‌وکار دوست یا آشنا، ارزش گذاری کسب‌وکارها و راستی آزمایی آنها ارائه دهیم.

راستی‌آزمایی شرکت قبل از ورود به سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار دوستتان

دنیای امروز دنیای روابط اقتصادی و تجاری است. شرکت‌ها و کسب‌وکارها هر روز بزرگتر و پیشرفته‌تر می‌شوند و این باعث می‌شود نیاز به همکاری در ایجاد روابط مشترک تجاری پیدا می‌کنند. در این میان باید دقت کنند که برای این مشارکت‌ها و روابط تجاری، در جای درست سرمایه‌گذاری کنند. افراد نیز از قاعده مستثنی نیستند. اشخاص حقیقی نیز در سالهای اخیر تمایل به مشارکت و سرمایه‌گذاری با شرکت‌های تجاری پیدا کرده‌اند. که گاهی برای آنها پر سود بوده و گاهی ضرر‌های زیادی به دنبال داشته ‌است.

در حقوق شرکت‌های تجاری عبارتی تحت عنوان «راستی آزمایی شرکت» یا اعتبار سنجی دیده می‌شود.

این عبارت به فرآیندی اطلاق می‌شود که گاهی لازم است توسط افراد یا شرکت‌های سرمایه‌گذار طی شود. تا تصمیمات تجاری درست و سودآور باشد.

برای فهم بهتر عبارت اعتبار سنجی، داستان ابتدای نوشته را یادآور می‌شوم. مهدی برای برای راه‌اندازی کسب‌وکار خودش سرمایه زیادی نداشت. بنابراین مجبور است در کسب‌وکار دیگری سرمایه‌گذاری کند. در این صورت هم حجم سرمایه‌اش بیشتر می‌شود و هم سود بیشتری کسب می‌کند. این اقدام او بیش از هرچیز موجب شروع کسب‌وکار خودش می‌شود. در عین حال یک تزریق سرمایه به شرکت مقابل هم محسوب می‌شود. به همین دلیل واجب است که او قبل از سرمایه‌گذاری در شرکت دوستش اطلاعات مختلفی راجع به آن شرکت به دست‌آورد. این اقدام یعنی کسب اطلاع درمورد سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار دوستش یا هر کسب‌وکار دیگری، راستی آزمایی تجاری یا اعتبار‌سنجی نامیده می‌شود.

بنابراین لازم است که اشخاص پیش از سرمایه‌گذاری با دیگر شرکت‌ها فرآیند راستی آزمایی را در مورد آن شرکت انجام دهند. مشاوران و کارشناسان حقوق سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تجاری در وینداد آماده ارائه مشاوره و راهنمایی در خصوص موضوع راستی‌آزمایی شرکت‌ها قبل از ورود شما به سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار دوستتان هستند.

ارزش یک کسب‌وکار چگونه تعیین می‌شود؟

بعد از راستی‌آزمایی شرکت، ارزش‌گذاری یکی دیگر از روش‌هایی است که با آن می‌توان از شرکت سرمایه‌گذار اطمینان حاصل کرد. ارزش‌گذاری یکی از مهم‌ترین ارکان علم مالی است. به همین دلیل روش‌های مختلفی برای آن وجود دارد. برای ارزش‌گذاری شرکت‌ها براساس معیار‌هایی همچون پتانسیل رشد و گسترش، مدت زمان فعالیت، توانمندی تیم مدیریت، میزان درآمد فعلی و آتی و… انجام می‌گیرد. هنگامی که از ارزش‌گذاری صحبت می‌کنیم، این فرآیند به نوع شرکتی که در آن این اقدم صورت می‌گیرد، اطلاعات در دسترس، روش استفاده شده و… نیز بستگی زیادی دارد.

اما هدف اصلی از ارزش‌گذاری چیست؟

هدف اصلی از ارزش‌گذاری تعیین ارزش فعلی یک کسب‌وکار است. برخی شرکت‌ها در هنگام ادغام یا تملیک باید ارزش‌گذاری شوند. پس چنانچه هدف شما  سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار دوستتان باشد، باید پیش از این اقدام شرکت را ارزش‌گذاری کنید. در ادامه برخی از مهمترین دلایل ارزش گذاری شرکتها را نام می‌بریم:

  1. یافتن ارزش معامله: هنگامی که هدف شما سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار دوستتان است. باید ارزش منصفانه یا ارزش واقعی جایی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید را بدانید.
  2. جذب سرمایه: شرکتها در زمان جذب سرمایه برای تعیین سهم سرمایه‌گذار جدید، باید ارزش‌گذاری شوند.
  3. ادغام و تملیک: وقتی یک شرکتی تمام یک شرکت دیگر را خریداری می‌کند و کنترل آن را برعهده‌ می‌گیرد، تملیک رخ داده‌است. ادغام زمانی صورت می‌گیرد که  شرکت به دلیل هم‌افزایی به یک شرکت تبدیل شوند. برخی اوقات در زمان ادغام  وتملیک به جای پول از سهام استفاده می‌شود به همین دلیل باید ارزش سهم به طور دقیق تعیین شود.
  4. همکاری مشترک: می‌خواهید در کسب‌وکار دوستتان سرمایه‌گذاری کنید و با هم شریک شوید!؟ پیش‌نیاز این امر تعیین سهم وارزش‌گذاری شرکت است.

چنانچه یکی از اهداف بالا را دارید، باید برای اطمینان حاصل کردن از اینکه سرمایه‌تان هدر نمی‌رود، شرکت طرف مقابل را ارزش‌گذاری کنید.بعد از اعتبارسنجی و ارزش‌گذاری قدم بعدی در سرمایه‌گذاری درکسب‌وکار دوستتان، بررسی بدهی و تامین سرمایه شرکت است. در صورت وجود ابهام در چگونگی انجام فرآیند ارزش‌گذاری  یا پرسش درباره قراردادها می‌توانید به کارشناسان وینداد اعتماد کنید.

بررسی بدهی و تامین سرمایه شرکت

کسب‌وکارها از ابزارهای مختلف برای تامین مالی استفاده می‌کنند. از نمونه‌های آن می‌توان به سرمایه‌گذاری‌های سهامی و یا ترتیبات اعتباری اشاره‌ کرد. یک شرکت در جریان تامین سرمایه ممکن است از بانک وام دریافت کند یا یک خط اعتباری را تامین نماید. به همین دلیل، اگر قصد سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار را دارید باید قبل از هرچیز بدهی‌های شرکت را بررسی کنید. چرا که ممکن است کسب‌وکار مورد نظر شما در حال ورشکستگی باشد یا بدهی‌های زیادی داشته باشد. بنابراین بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار دوستتان، ازچگونگی تامین سرمایه، اعتبار آن و بدهی ‌های شرکت اطمینان حاصل کنید.

درمورد سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار دوستتان نیاز به راهنمایی دارید؟

همانطورکه پیش از این ذکر شد، لازم است که اشخاص پیش از سرمایه‌گذاری با دیگر شرکت ها فرآیند راستی آزمایی، ارزش‌گذاری و چگونگی تامین سرمایه را درمورد آن شرکت انجام دهند. مشاوران و کارشناسان حقوق سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تجاری در وینداد آماده ارائه مشاوره و راهنمایی در خصوص این موضوعات هستند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط