سرمایه گذاری در صنعت برق خورشیدی + مراحل و قراردادهای لازم

سرمایه گذاری در صنعت برق خورشیدی + مراحل و قراردادهای لازم

در ابتدا باید بیان نمود که مهمترین دلیلی که افراد را به سوی سرمایه گذاری سوق می‌دهد عبارت است از کسب سود، افزایش دارایی و همچنین جلوگیری از بی ارزش شدن پول. سرمایه گذاری در صنعت برق خورشیدی یکی از مهمترین سرمایه گذاری‌هایی است که افراد زیادی از طریق انعقاد قرارداد سرمایه گذاری بدان تمایل […]

در ابتدا باید بیان نمود که مهمترین دلیلی که افراد را به سوی سرمایه گذاری سوق می‌دهد عبارت است از کسب سود، افزایش دارایی و همچنین جلوگیری از بی ارزش شدن پول. سرمایه گذاری در صنعت برق خورشیدی یکی از مهمترین سرمایه گذاری‌هایی است که افراد زیادی از طریق انعقاد قرارداد سرمایه گذاری بدان تمایل دارند لکن این موضوع دارای نکات حقوقی بسیاری است و از ریسک بالایی برخوردار است.

از طرفی، مهم‌ترین مباحثی که در دنیا گسترش یافته است عبارت است از حفظ محیط زیست. تولید انرژی برق با استفاده از سوخت‌های فسیلی برای آینده زمین و محیط زیست بسیار خطرناک و زیان آوراست و از این رو کشورها در سدد استفاده از برق خورشیدی به عنوان جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی می‌باشند.

از طرفی به جهت حمایت دولت‌ها و سودآوری بسیار، سرمایه گذاری در صنعت برق در ایران گسترش یافته و ما در ایران مطلب برانیم تا به سرمایه گذاری در صنعت برق ، مزایای آن و … بپردازیم. پس همراه ما باشید.

دلایل سرمایه گذاری در صنعت برق خورشیدی در ایران چیست؟

سرمایه گذاری در صنعت مذکور علل متعددی دارد، لکن مهمترین های آن عبارتند از:

۱- این منبع بسیار برای محیط زیست بی ضرر می‌باشد. به عبارت دیگر محیط زیست را کمتر آلوده کرده و باعث کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

۲-استفاده از صنعت برق خورشیدی در قیاس با سایر انرژی‌ها ارزان می‌باشد.

۳- صنعت برق خورشیدی قابل دسترس عموم می‌باشد.

۴-بالا بودن تعداد روزهای آفتابی در ایران سرمایه گذاری در صنعت برق خورشیدی را بسیار پر سود کرده است.

۵-در کشور ایران به دلیل وسعت زمین‌های کویر و تابش مستقیم وطولانی خورشید سرمایه گذاری در صنعت مذکور بسیار توصیه می‌شود.

۶-وجود مرزهای آبی دریای خزر و همچنین خلیج فارس.

۷-صنعت برق خورشیدی در مقیاس‌های کوچک امکان راه اندازی دارند.
۸-نگهداری صنعت برق خورشیدی هزینه چندانی ندارد.
۹- سرمایه گذاری در صنعت مذکور به افراد در مناطق محروم و محدود کمک می‌کند و باعث پیشرفت و توسعه آن‌ها می‌شود.
۱۰-امکان استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در شرایط بحرانی برای بسیاری از کشورها حیاتی است.

۱۱- دولت همواره سرمایه گذاری در صنعت برق خورشیدی را حمایت نموده است و برای حمایت از این حوزه اعلام کرده که به صورت تضمینی برق تولیدی نیروگاه‌های تجدید پذیر را به صورت مستقیم با قیمت ۳۲۰-۸۰۰ تومان در کیلووات ساعت خریداری می‌کند.

به بیان دیگر،‌ دولت ایران برای تشویق بخش‌های خصوصی به ورود در این صنعت، در قوانین و قراردادهای خود مشوق‌هایی را درنظر گرفته است:
•    خرید تضمینی برق (به مدت 20 سال)
•    افزایش تعرفه خرید برق
•    حذف مالیت واردات تجهیزات برقی
•    ارائه تسهیلات مالی برای تجهیز و بهره برداری از نیروگاه‌های بادی وخورشید
•    دسترسی رایگان به زمین‌هایی که در آنها میزان تابش بالاست.

مراحل، قراردادها و مجوزهای مورد نظر در سرمایه گذاری در صنعت برق خورشیدی کدامند؟

پس از احراز شرایط مالکیت و رعایت سقف ظرفیت انشعاب توسط شرکت توزیع برق، مجوز اولیه برای احداث به متقاضی ارائه شده و بازه زمانی ۲۰ ساله خرید تضمینی برق آغاز می‌شود.

پس از اخذ مجوز، متقاضی یک شرکت پیمانکار معتبر انتخاب می‌کند و قرارداد احداث نیروگاه خورشیدی را با آن شرکت عقد می‌کند.

پس از اتمام احداث نیروگاه خورشیدی، به شرکت توزیع برق جهت بازدید نهایی و راه‌اندازی اطلاع رسانی می‌شود.

قرارداد خرید تضمینی برق بین شرکت توزیع نیروی برق و متقاضی منعقد می‌شود و پس از صدور صورت حساب تولید برق، وزرات نیرو هزینه صورت حساب ذکر شده را در وجه متقاضی پرداخت می‌نماید.

شرکت در این طرح هیچ محدودیتی ندارد و همه افراد در صورتی که از مشترکان سازمان برق باشند و انشعاب برق داشته باشند، می‌توانند در طرح احداث نیروگاه خورشیدی شرکت کنند.

وزارت نیرو یک تعهد ۲۰ ساله از داوطلبان می‌گیرد تا اطمینان حاصل کند که تا ۲۰ سال آینده امکان بهره‌برداری از آن نیروگاه‌ها را دارد.

سخن آخر

در نهایت باید بیان نمود که ایران به سبب ویژگی‌های اقلیمی که دارد یکی از کشورهای مستعد برای تولید انرژی برق  می‌باشد و سرمایه گذاری در صنعت برق خورشیدی از مهمترین و پرسودترین سرمایه گذاری در کشور تلقی می‌شود.

سرمایه گذاری در صنعت برق خورشیدی خاصتا در ایران دارای مزایای بسیاری است که در بخش فوق مطرح گردید و به لحاظ حمایت دولت مبنی بر خرید برق تولیدی، شما می‌توانید براساس قرارداد منعقده میان خود و وزارت نیرو، اطمینان خاطر داشته باشید.

نکته حائز اهمیت آن است که بودجه طرح احداث نیروگاه خورشیدی از وزرات نیرو و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) تأمین می‌گردد.

درحالیکه سازمان‌های خصوصی این طرح را اجرای می‌کنند، اما وزارت نیرو برای فروش برق مستقیماً با مصرف کننده قرارداد می‌بندد.

می‌توانید به تیم حقوقی وینداد، متشکل از کارشناسان حقوق سرمایه‌گذاری و مشاوران قراردادها، در راستای سرمایه گذاری در صنعت برق خورشیدی به آن‌ها اعتماد کنید.

همچنین در صورتی که نسبت به سرمایه گذاری در صنعت برق خورشیدی سؤال و یا ابهامی دارید نیز می‌توانید با بخش مشاوره تلفنی وینداد ارتباط برقرار نمایید.

4.6/5 - (7 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه
مقالات انواع سرمایه‌گذاری

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه

تقریبا تمامی کسانی که به فکر ایجاد یک کسب و کار نوپا هستند و یا شرکت‌هایی که به دنبال انجام پروژه‌های جدید هستند، با دغدغه‌ی