شرایط اجاره خودرو گذرموقت

شرایط اجاره خودرو گذرموقت چیست؟

اجاره خودرو گذرموقت برای افرادی که مایل هستند با خودرو خارجی خود وارد خاک ایران شوند و مدتی با وسیله نقلیه شخصی خود به سیروسفر بپردازند،‌ کاربرد دارد. همچنین در حال حاضر واردات خودروهای گذرموقت به ایران برای افرادی که علاقه‌مند به این خودروها هستند تبدیل به راهی برای تجارت و راه کسب درآمد شده […]

اجاره خودرو گذرموقت برای افرادی که مایل هستند با خودرو خارجی خود وارد خاک ایران شوند و مدتی با وسیله نقلیه شخصی خود به سیروسفر بپردازند،‌ کاربرد دارد. همچنین در حال حاضر واردات خودروهای گذرموقت به ایران برای افرادی که علاقه‌مند به این خودروها هستند تبدیل به راهی برای تجارت و راه کسب درآمد شده است. به صورت کلی برای تردد خودروهای خارجی نیز قانونی تصویب شد که باید بر اساس آن عمل کرد.

قطعاً ورود این خودروهای خارجی به کشور ایران مانند تمام کالاها دارای ضوابط و مقررات مخصوص به‌خود است و بدون رعایت مقررات مربوطه، این عمل امکان‌پذیر نیست و ممکن است در صورت عدم آگاهی از این مقررات متحمل ضررها و خسارت‌های گوناگون و شدیدی شوید. در این مقاله شما را با ضوابط و مقررات مربوط به ورود به قلمرو گمرکی، خرید، فروش و اجاره خودرو گذرموقت آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

اجاره خودرو گذرموقت 

گاهی افراد علاقه‌مند به استفاده از ماشین‌های خارجی برای تجربه آن، تصمیم به اجاره خودرو گذرموقت می‌گیرند تا لحظات خوبی را با این نوع ماشین‌ها سپری نمایند اما اینکه آیا اجاره خودرو گذرموقت از لحاظ قانونی معتبر و صحیح است یا خیر ممکن است برای افراد سؤال باشد. در پاسخ به این پرسش باید گفت اجاره این خودروها صحیح نیست و کسی نمی‌تواند این خودروها را در مدتی که در ایران حضور دارند به کسی اجاره دهد.

همچنین فروش این نوع خودروها هم از لحاظ قانونی صحیح نیست پس اگر شما جزو افرادی که علاقه‌مند به ماشین‌های لوکس خارجی هستند باشید، باید بدانید انعقاد قرارداد خرید، فروش و اجاره خودرو گذرموقت با افرادی که مجوز دارند برای ورود این نوع خودروها معتبر نیست و مراقب باشید در این امر مورد سوءاستفاده قرار نگیرید. زیرا بعضی افراد برای دریافت سودهای کلان و تجارت، این نوع خودروها را وارد ایران می‌کنند.

 

ورود موقت چیست؟

مطابق قانون امور گمرکی مصوب ۱۳۹۰ یکی از مواردی که کالاها وارد به قلمرو گمرکی می‌شوند ورود موقت است.

در ماده ۵۱ این قانون مقرر شده که ورود موقت، یک رویه گمرکی است که یک کالا معین می‌تواند به طور موقت به قلمرو گمرکی وارد شود و حتماً باید این کالا در مدت معینی که گمرک تعیین می‌کند، بدون اینکه تغییری در آن ایجاد شود از مرزهای ایران خارج شود. تغییراتی که به دلیل استهلاک کالا در زمان استفاده از آن حاصل شده شامل حکم این ماده نمی‌شود.

 

ورود خودرو گذرموقت به قلمرو گمرکی

مطابق ماده ۷۸ قانون امور گمرکی مسافران غیر مقیم ایران می‌توانند با رعایت مقررات، وسیله نقلیه شخصی خود را به قلمرو گمرکی کشور وارد کنند. ایرانیان مقیم خارج در صورتی می‌توانند از مقررات این ماده استفاده کنند که حداقل سه ماه قبل از ورود به ایران، در خارج از کشور اقامت داشته باشند.

 

ضمانت اجرای عدم رعایت مقررات 

مطابق ماده ۱۰۹ قانون مطروحه، صاحبان خودرو گذرموقت چنانچه در مهلت مقرر برای خروج از کشور یا تحویل وسیله نقلیه به گمرک مراجعه نکنند، به ازای هر روز تأخیر مشمول جریمه از دویست هزار ریال تا یک میلیون ریال می‌شوند، مگر اینکه موارد قوه قهریه مانع خروج وسیله نقلیه از کشور یا تحویل وسیله نقلیه به گمرک شده باشد.

وفق ماده ۱۱۳ این قانون، خارج نکردن خودرو گذرموقت در مهلت مقرر از قلمرو گمرکی، قاچاق گمرکی محسوب می شود مگر اینکه عدم خروج یا عدم تحویل به گمرک عمدی نباشد. در ماده ۱۲۳ مقرر شده ورود خودرو گذرموقت در زمانی که بنا به سیاست‌های دولت، به‌موجب قانون ممنوع گردیده باشد امکان پذیر نیست. در ماده ۱۲۵ تصریح شده دولت ها می‌توانند ورود خودروی گذرموقت را به اقتضاء مصالح اقتصادی یا امنیت عمومی یا بهداشتی منع یا مقید به شرایطی کنند.

 

تفاوت خودرو گذرموقت با خودرو منطقه آزاد

برخی افراد خودرو گذرموقت را با خودرو منطقه آزاد(مثل کیش، قشم و اروند)  یکسان در نظر می‌گیرند در حالی که بین این دو تفاوت است. خودرو گذرموقت می‌تواند در تمام ایران بدون هیچ مشکلی تردد کند اما خودروهای منطقه آزاد فقط می‌توانند در محدوده منطقه آزاد باشند نه تمام ایران. همچنین پلاک خودرو گذرموقت از نظر ظاهری با خودروهای مناطق آزاد متفاوت است. بعضی افراد هنگامی که پلاک خودرو گذرموقت را می‌بینند تصور می‌کنند که این خودروها متعلق به افراد سیاسی است در حالی که اینطور نیست و این دو مورد با یکدیگر تفاوت دارند.

 

واردات خودروهای گذرموقت

امروزه اشخاص و شرکت‌های متفاوتی اتومبیل‌های گذرموقت را وارد کشور می‌کنند و از این راه کسب درآمد می‌نمایند و خودروهای لاکچری و لوکس را برای مدتی در دست افراد ایرانی در قبال مقداری پول قرار می‌دهند. البته ممکن است فعالیت این شرکت‌ها غیرقانونی باشد و مشکلاتی برای افرادی که خودروهای گذرموقت را از این‌ شرکت‌ها می‌گیرند به وجود بیاورد. چون اشاره شد که خرید، فروش و اجاره خودرو گذرموقت غیرقانونی است و صرفاً شخص صاحب مجوز می‌تواند از این ماشین استفاده نماید و در صورت عدم رعایت این موضوع حتماً اشخاص مجازات خواهند شد. اما اگر از این شرکت‌ها اتومبیلی گرفتید حتماً در زمان اتمام مهلت حضور خودرو در ایران آن را به شرکت برگردانید تا خودرو را از طریق قانونی خارج کنند. 

 

ضمانت بابت ورود خودرو گذر موقت

برای وارد کردن خودرو گذرموقت به قلمرو گمرکی ایران مبلغی به عنوان ضمانت از صاحب خودرو گرفته می‌شود و سپس برگه‌ای به‌عنوان دیپوزیت کارنت به صاحب خودرو داده می‌شود، این برگه نمایانگر این است که این خودرو برای مدت معینی در دست شما می‌تواند باشد. با این مبلغی که می‌پردازید ضمانت می‌کنید که پس از اتمام مدت خودرو را از قلمرو گمرکی ایران خارج خواهید کرد و این مبلغ هم در نهایت به شما بازگردانده می‌شود.

 

 سخن پایانی

در این مقاله دانستیم خرید، فروش و اجاره خودرو گذرموقت قانونی نیست و توصیه تیم حقوقی وینداد به شما این است که قبل از هرگونه اقدام حقوقی حتماً از یک مشاور حقوقی مشورت بگیرید تا ضرر و زیان مالی به شما وارد نشود زیرا بعضی به‌عنوان ابزاری برای تجارت، این خودروها ر‌ا وارد کشور می‌کنند.

متخصصان حقوقی وینداد در این زمینه در کنار شما خواهند بود. لطفاً سؤالات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید و برای خواندن مطالب بیشتر به مجله حقوقی وینداد مراجعه نمایید.

 

3/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط