شرایط تغییر در ثبت علایم تجاری چگونه است؟

شرایط تغییر در ثبت علایم تجاری چگونه است؟

یکی از مهمترین راهکارها که برای جلوگیری از سواستفاده رقبا در بازار توصیه می‌شود، عبارت است از ثبت علایم تجاری و برند. اما در این اثنی گاها دیده می‌شود که برای مالک و یا مالکین برند شرایطی به وجود می‌آید و یا اتفاقی برای کسب و کار مورد نظر که

یکی از مهمترین راهکارها که برای جلوگیری از سواستفاده رقبا در بازار توصیه می‌شود، عبارت است از ثبت علایم تجاری و برند. اما در این اثنی گاها دیده می‌شود که برای مالک و یا مالکین برند شرایطی به وجود می‌آید و یا اتفاقی برای کسب و کار مورد نظر که برند برای آن تهیه شده است بیفتد و آن‌ها تصمیم به تغییر برند خود بگیرند. از این رو، اداره مرکزی مالکیت معنوی این بستر را برای صاحبین برند فراهم کرده است تا به راحتی تغییرات مورد نظر را در برندشان ایجاد نمایند. از این رو در این بخش برانیم تا به بیان مفهوم برند، علل ثبت برند و شرایط تغییر در ثبت علایم تجاری بپردازیم، پس همراه ما باشید.

برند چیست؟

برند عبارت است از علامتی خاص که شرکت‌ها برای معرفی کالا، محصول و یا حتی خدمات خود از آن استفاده می‌کند و بدین وسیله خود رو به بازار و مشتریان معرفی می‌نمایند. اما به محض ثبت آن ، تغییر در ثبت علایم تجاری واجد شرایط خاصی است.

چرا نیاز به ثبت برند تجاری داریم؟

برند تجاری شما ویترین کسب و کار شما محسوب می‌شود. گاها دیده می‌شود که اشخاص مدت زیادی در بازار فعالیت کرده‌اند و نام و نشان خوبی را کسب کرده‌اند و در بازاریابی، تبلیغات، فروش و … نیز کسب و کارموفقی داشته‌اند اما برندی را ثبت ننموده‌اند، در این خصوص باید بیان نمود که با این عمل، شما امکان فعالیت و حضور رقبایتان را آسان کرده‌اید و باید هر لحظه منتظر سواستفاده رقبایتان باشید.

چرا که شما صاحب انحصاری و مالک برند نبوده و ممکن است که رقبا از تلاش و کوشش شما استفاده نمایند و آن‌ها به جای شما برند را ثبت نمایند و تمامی زحمات شما را به یغما برده و نهایتاً شما را بی نصیب از سودهای بازار گذارند.

شرایط تغییر در ثبت علایم تجاری و برند

باید به خاطر داشت که تغییرات برند در چندین بخش مختلف تقسیم می‌شودلکن مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

الف) تغییر در ظاهر علایم تجاری

گاها صاحبان برند احساس می‌کنند که لوگو قدیمی شده است و یا علامت تجاری یک برند به دلیل طراحی نامناسب مفهوم احساسات و توضیحات لازمی که شرکت قصد دارد آن را به مخاطب ارائه دهد را ندارد و از این رو تصمیم به تغییر آن می‌گیرند.

۱-نکته حائز اهمیت در این بخش آن است که اگر صاحب برند، زمان ثبت برند از روش حضوری برای برای برند استفاده کرده باشد:

ابتدا باید مدارک موجود در پرونده خود را تکمیل نماید و سپس اقدام به تغییرات لوگو کند.

۲-اگر تصویر انتخاب شده شامل نوشته باشد، باید قبل از ارسال مدارک به روزنامه رسمی کشور آگهی مبنی بر ثبت علامت تجاری به دفتر روزنامه رسمی تحویل نمایید.

۳- بعد از تغییرات در روزنامه رسمی نهایت تا ۳۵ روز این مهلت وجود دارد که با ارائه همان روزنامه رسمی و یک برگ تقاضای ثبت برند علامت تجاری و اصل تصدیق ثبت به اداره ثبت مالکیت معنوی مراجعه کرده و مدارک مور نیاز را ارائه نمایید.

۴-مسئول اداره بعد از بررسی مدارک آن را به کارشناسان ارائه می‌دهد.

۵- کارشناس مربوطه بعد از بررسی و اطمینان پیدا کردن از عدم وصل اعتراض، مبلغ مورد نظر برای حق الثبت را مشخص می‌کند.

۹- شما باید آن فیش را با مراجعه به بانک ملی پرداخت کرده تا اضهارنامه موردنظرتان مهر شود.

۱۰-پس از مهر، اظهارنامه به واحد ماشین نویسی ارجاع داده می‌شود و امضا می‌گردد و به مسئول ثبت دفاتر اظهارنامه تحویل داده می‌شود تا وی به روزنامه رسمی کشور اطلاع دهد.

۱۱-پس از آنکه تغییرات در روزنامه رسمی درج شد، یک نسخه از آن را به اداره مالکیت تحویل دهید تا مسئول پرونده دستور ضبط آن را در پرونده دهد.

۱۲-در نهایت بعد از گذرندان این روند مسئول پرونده دستور تصدیق ثبت را اعلام و بعد از احراز هویت رسید تحویل به صاحب علامت می‌گردد.

۱۳-باید به خاطر داشت که اگر پرونده ثبت برند.

سخن آخر

ممکن است مالک یا مالکین برند حسب اتفاقات مربوط به کسب و کار تصمیم به تغییر در ثبت علایم تجاری گیرند اما اینکار دارای شرایط خاصی است که در این مطلب بدان پرداخته شده است. در این راستا اگر سوال یا ابهامی دارید در بخش مشاوره تلفنی مطرح نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
تصویر محمد جواد جوادی

محمد جواد جوادی

محمد جواد جوادی یکی از اعضای تیم نویسندگان وینداد است که کارشناسی ارشد حقوق بین الملل از دانشگاه شهید بهشتی و همچنین کارشناسی ارشد حقوق کسب‌وکار از دانشگاه بروکسل دارد و با داشتن اطلاعات تخصصی حقوقی، مقالات کاربردی را برای مجله وینداد نوشته که در ادامه تعدادی از این مقالات را مشاهده می‌کنید.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت