شکایت از پلاک خودرو چیست؟ نحوه استعلام پلاک خودرو

شکایت از پلاک خودرو چیست؟ نحوه استعلام پلاک خودرو

برای خرید و فروش خودرو در بازار ایران، نیاز است تا خریدار از سابقه‌ی خوردروی مورد معامله مطلع شود. اگر خودرو پیش از این مورد شکایت واقع شده باشد، خریدار پیش از خرید می‌تواند برای حل مساله اقدام کند. عدم اشراف به قوانین خرید و فروش خودرو و موضوع شکایت از پلاک خودرو و نحوه […]

برای خرید و فروش خودرو در بازار ایران، نیاز است تا خریدار از سابقه‌ی خوردروی مورد معامله مطلع شود. اگر خودرو پیش از این مورد شکایت واقع شده باشد، خریدار پیش از خرید می‌تواند برای حل مساله اقدام کند. عدم اشراف به قوانین خرید و فروش خودرو و موضوع شکایت از پلاک خودرو و نحوه استعلام از شکایت مذکور سبب می‌شود، خریدار با مشکلات حقوقی و قضایی متعددی روبرو شود. موضوع شکایت از پلاک خودرو دارای پیچیدگی‌های حقوقی نسبتا زیادی است که نیاز است برای عملکرد درست در این زمینه، به پیچیدگی نکات مذکور تسلط داشت.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به موضوع شکایت از پلاک خودرو و طریقه استعلام شکایت از پلاک خودرو رفته‌ایم.

با ما همراه باشید.

شکا‌یت‌ از پلا‌ک خودرو به چه معناست؟

شکایت از پلاک خودرو، به معنای این است که خودروی مذکور مرتکب جرم یا تخلفی شده است و شخص یا اشخاصی از این خودرو شکایت کرده‌اند. شکایت از پلاک خودرو زمانی معنا دارد که هویت اصلی راننده مشخص نباشد و تنها اطلاعاتی که از خودروی متخلف در دست است، شماره پلاک باشد. مصادیق عمده تخلفات و جرایمی که ممکن است سبب شکایتشود در چند محور اصلی قرار می‌گیرند:

  • خودروهای سرقتی که سارقان اقدام به نقل و انتقال آن می‌کنند.
  • تصادفاتی که راننده مقصر از صحنه تصادف فرار کرده است.
  • خودروهایی که برای عابران یا سایر رانندگان ایجاد مزاحمت کرده‌اند.
  • خودروهای متخلفی که تخلفات رانندگی گسترده و خطرناک داشته‌اند.
  • خودروهای که متهم به قاچاق هستند.
  • خودروهایی که عوارض شهرداری بالا یا خلافی سنگین پرداخت نشده دارند.

در تمام این موارد اگر شاهدان در صحنه یا پلیس پلاک خودرو را یادداشت کند، امکان شکایت از پلاک خودرو و تعقیب قضایی راننده متخلف وجود خواهد داشت.

در ادامه به موضوع مهم اثرات شکایت از پلاک ماشین در انجام معاملات اشاره می‌کنیم و در نهایت نیز طریقه صحیح استعلام پلاک در ایران را بررسی می‌کنیم.

شکایت از پلا‌ک در معامله خودرو چه تاثیری دارد؟

حال که با مفهوم شکایت از پلاک خودرو آشنا شده‌ایم، به سراغ بررسی تاثیر این موضوع در نقل و انتقال خودرو می‌رویم.

اصولا نقل و انتقال خودرو دارای سه مرحله اصلی است:

  1. تنظیم مبایعه نامه خودرو (قولنامه) و تعهد به انتقال سند رسمی در زمان و مکان خاص
  2. مراجعه به مراکز تعویض پلاک و فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید خودرو
  3. انتقال سند رسمی سند خودرو یا حواله خودرو در دفاتر اسناد رسمی

زمانی که شکایت از پلاک خودرو صورت گرفته باشد، خریدار هنگام تعویض پلاک خودرو با مشکل شکایت قضایی از پلاک خودرو مواجه می‌شود. بنابراین استعلام از وضعیت پلاک پیش از خرید ضروری است. در این مرحله شکایت مذکور سبب می‌شود خودروی مورد معامله توقیف شده و به پارکینگ منتقل شود. چنین وضعیتی تا زمان رفع اثر شکایت قضایی ادامه پیدا می‌کند که ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامد.

واضح است که در این موقعیت، خریدار به شدت از لحاظ مالی متضرر می‌شود. اما مضاف بر زیان مالی، اگر معامله خودرو وکالتی انجام شده باشد، مشکلات قضایی زیادی نیز ممکن است خریدار را درگیر کند. به همین خاطر توصیه می‌شود که تا حد ممکن از معامله وکالتی خودرو پرهیز شود چرا که مسئولیت خودروی سرقتی یا متخلف بر دوش خریدار خواهد بود.

شکایت از پلاک خودرو

استعلام شکا‌‌یت از‌ پلاک خودرو چگونه انجام می‌شود؟

حال که با چالش‌های ثبت شکایت خودرو در معاملات آشنا شده‌ایم، تلاش می‌کنیم تا نکات مهمی را برای پیشگیری از مشکلات گفته شده ارائه کنیم. برای آنکه شکایت از پلاک خودرو، خریدار را درگیر نکند لازم است تا پیش از امضای مبایعه‌نامه خریدار از آزاد بودن پلاک خودرو اطمینان حاصل کند. به این منظور، خریدار خودروی دست دوم باید فرآیند استعلام شکایت از پلاک خودرو را پشت سر بگذارد.

تماس با پلیس و دفاتر خدمات الکترونیک شهر

ساده‌ترین راه برای آنکه بتوان از سرقتی نبودن پلاک خودرو مطمئن شد، تماس با پلیس ۱۱۰ و اعلام شماره پلاک به اپراتورهای پلیس است. با این حال باید توجه کرد که تماس با پلیس ۱۱۰ تنها اطلاعات محدودی در اختیار خریدار می‌گذارد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص عوارض شهرداری، خریدار باید به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کند. همچنین برای دریافت اطلاعات در خصوص خلافی خودرو، خریدار باید به دفاتر پلیس به اضافه ده مراجعه کند. در این مراکز امکان ثبت شکایت خودرو نیز وجود دارد.

اگرچه امکان استعلام شکایت از پلاک خودرو آنلاین یا پیامکی نیز وجود دارد اما پیشنهاد می‌شود به مراکز مذکور به طور حضوری مراجعه شود تا آخرین و بروزترین تغییرات مرتبط با پلاک خودرو استعلام شود.

در صورت تمایل برای استعلام آنلاین می‌توانید به سایت راهور 120 رجوع کنید.

پس از به دست آوردن اطلاعات گفته شده از مراجع مذکور‌، خریدار می‌تواند تا حد زیادی از آزاد بودن پلاک خودرو مطمئن شود. با این حال استعلام پلاک خودرو در مراکز تعویض پلاک نیز به طور کامل انجام می‌شود. به همین خاطر اکیدا توصیه می‌کنیم در موعد تعویض پلاک خودرو، خریدار، فروشنده را ملزم به حضور در مرکز مذکور نماید و به طور وکالتی اقدام به تعویض پلاک نکند. تجربه نشان داده است معامله‌های وکالتی خودرو، توام با مشکلات حقوقی فراوانی هستند که طرفین قرارداد، به ویژه خریدار را دچار خسارات مالی زیادی می‌کنند.

جمع‌بندی

در این مطلب کوشش شد تا مهم‌ترین نکات موضوع شکایت از پلاک خودرو پوشش داده شود. با این حال نباید فراموش کرد که معاملات خودرو حاوی نکات متعددی هستند که نیاز است تا با استفاده از راهنمایی‌های حقوقدانان پای در مسیر آن گذاشت.

برای شکایت از موارد مرتبط با پلاک خودرو، لازم است طرفین مرجع صالح رسیدگی را مشخص کنند که این موضوع یکی از پیچیدگی‌های حقوقی است. به همین خاطر لازم پیش از طرح دعوی و شکایت، از طریق دانش و تخصص حقوقدانان، مرجع صالح را بشناسید تا هم در زمان و هم در هزینه‌های خود تا حد ممکن صرفه جویی کنید.

آیا برای خرید و فروش خودرو نیاز به راهنمایی دارید؟

ما در وینداد با داشتن تیمی از وکلای دادگستری مجرب و مطلع و کارشناسان حقوقی آگاه، قادر هستیم تا خدمات مشاوره‌ای وینداد در حوزه معاملات خودرو در اختیار شما بگذاریم. همچنین اگر به هر دلیلی در نقل و انتقال خودرو، با مشکلات حقوقی و کیفری مواجه شدید، می‌توانید از خدمات دعاوی تخصصی وینداد و طراحی و تنظیم اوراق قضایی شامل دادخواست، شکواییه و… استفاده کنید.

فراموش نکنید که وکلای پایه یک دادگستری تیم حقوقی وینداد، با تجربه و تخصص بالا و مهارت و دانش حقوقی، می‌توانند همراه‌ مطمئنی در مسیر احقاق حقوق شما باشند.

سوالات متداول

شکایت از پلاک خودرو و استعلام پلاک خودرو از طریق چه سازمانی امکان پذیر است؟

شکایت از پلاک از طریق پلیس 110 و استعلام پلاک از طریق دفاتر پلیس به علاوه ده، مراکز تعویض پلاک و پلیس 110 به صورت آنلاین و حضوری امکان‌پذیر است.

آیا استعلام پلاک پیش از خرید خودرو ضروری است؟

بله؛ برای اطمینان از دزدی نبودن و بررسی اعمال غیرقانونی خودرو استعلام پلاک ضروری است.

4/5 - (12 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

11 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
صادق
صادق
4 ماه پیش

سلام من یه ماشین خریدم همون شب تصادف کردم ماشینم رفت پارکینگ دو ماه گذشت تا ماشین درست کنم وکالت واسه فک پلاک یک ماه بود الان رفته شکایت کرده وحالا که ماشین از صافکاری در آوردم هر چی زنگ میزنم جواب نمیده و میخواد اذیت کنه باید چکار کنم از کجا باید پیگیر بشم

یکی
یکی
5 ماه پیش

با سلام من یک ماشین از بنگاه خریدم و بعد از دوماه هنوز تعویض پلاک نکردم صاحب پلاک رفته شکایت گذاشته رو پلاک حالا بنظرتون چکار میشه کرد ایا دلیل کافی برای این کار دارند فقط من بخاطر این دیر رفتم تعویض پلاک کنم این کار و کرده؟

صابرنوری
صابرنوری
1 سال پیش

سلام بنده ماشین فروختم تودفترخونه سندبه نام خریدارش وکالت داده شده واسه تعویض پلاک یه ده میلیون ازکل مبِلغ به حسابم واریزنشده وقتی تماس گرفتم واسه بابت ده میلیون پرداخت نمیکنه هزارجوربهونه میاره میخواستم ببینم کجامراجعه کنم

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  صابرنوری
1 سال پیش

با سلام و احترام
با توجه به پیچیدگی موضوع مورد پرسش شما، خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و درخواست مشاوره تلفنی ثبت نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت نسبت به راهنمایی کامل در خصوص مشکل شما اقدام نمایند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

علی
علی
2 سال پیش

توی اتوبان یه پژو از پشت زد به ماشینم بعد اومدم پایین ببینم چی شده طرف اومد صد تومن دراورد بده قضیه تموم بشه گفتم نمیخواد بیا بریم تو شهر یه جا درست کنه هزینشو خودت بده هر چی شد. خلاصه بحثمون شد . گفت بریم کنار تا صحبت کنیم نشستیم بریم طرف گاز داد و لایی کشی فرار کرد دنبالش رفتم گمش کردم
سپر شکست صندوق باز نمیشه شاسی ماشینم ضربه خورد
فقط یه شماره پلاک دارم ازش چیکار کنم تا پیداش کنم ممنون میشم راهنماییم کنید.

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  علی
1 سال پیش

با سلام و احترام
لطفا همراه با مدارک مرتبط به این حادثه به دادسرا مراجعه نمایید.
مجموعه حقوقی وینداد

هومن
هومن
2 سال پیش

سلام عزيزان من چند روز درگير يك مورد بودم گفتم بگم بهتون شكايت نوع يك روي پلاك خودرو به خاطر جريمه بالاي يك ميليون هست سال 1400 اسفند گفته بودن شده سه ميليون ولي نشده من يك هفته درگير بودم امنيت اخلاقي رفتم و ستار خان ترخيص خودرو گفتن براي مبلغ جريمه است و جاي نگراني نيست فكر ميكردم براي حجاب باشه پس خيالتون راحت جريمه نوع يك جريمه نوع يك براي خلافي بالاي يك ميليونه و نه قضايي است نه شكايت امنيت اخلاقي

محمد خورسندی
محمد خورسندی
2 سال پیش

آیا به صورت آنلاین هم میشود از اصالت خودرو پلاک اصل ویا شکایت بودن پلاک در ساعات غیر اداری. از طریق پیامک و یا سایتی متوجه شد

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  محمد خورسندی
2 سال پیش

با سلام
در صورتی که منظور استعلام تخلف های خوردو است، می توانید به سایت زیر مراجعه کنید:
https://service.rahvar120.ir/page/infractions-police
با احترام
تیم حقوقی وینداد

سام
سام
3 سال پیش

درود ، شما نوشتید بصورت آنلاین میشه استعلام شکایت پلاک رو انجام داد ولی روش و سایت و یا لینکش رو نگفتید.
لطف کنید و روش استعلام آنلاین رو توضیح بدید.با تشکر

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  سام
1 سال پیش

با سلام و احترام
لطفا به سایت زیر مراجعه نمایید.
http://www.rahvar120.ir
مجموعه حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

خدمات وینداد برای شما

مقالات مرتبط

شرایط اجاره خودرو گذرموقت
مقالات قوانین و مقررات خودرو

شرایط اجاره خودرو گذرموقت چیست؟

اجاره خودرو گذرموقت برای افرادی که مایل هستند با خودرو خارجی خود وارد خاک ایران شوند و مدتی با وسیله نقلیه شخصی خود به سیروسفر