فسخ قرارداد خودرو

فسخ قرارداد خودرو چه شرایطی دارد؟ + شیوه فسخ معامله ماشین

در حالت معمول، معاملات خودرو چالش‌های حقوقی چندان بزرگی برای خریداران و فروشندگان ندارند. اما گاه ممکن است اختلافات و مشکلاتی سبب شوند که طرفین معامله به سمت فسخ قرارداد خودرو بروند. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد، قصد داریم تا علل و نکات و شیوه فسخ قرارداد خودرو را بررسی کنیم و در […]

در حالت معمول، معاملات خودرو چالش‌های حقوقی چندان بزرگی برای خریداران و فروشندگان ندارند. اما گاه ممکن است اختلافات و مشکلاتی سبب شوند که طرفین معامله به سمت فسخ قرارداد خودرو بروند.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد، قصد داریم تا علل و نکات و شیوه فسخ قرارداد خودرو را بررسی کنیم و در خصوص خاتمه یکجانبه معامله خودرو نکاتی را یادآور شویم.

با ما همراه باشید.

چرا گاهی نیاز به فسخ قرارداد خودرو وجود دارد؟

هر چند تمامی قراردادهای حقوقی با هدف دوام و استمرار تنظیم می‌شوند، اما گاهی شرایط آنطور که دلخواه طرفین قرارداد است پیش نمی‌رود. در خصوص نقل و انتقال خودرو نیز این نکته صادق است. به همین خاطر گاهی یکی از طرفین معامله خودرو تمایل به فسخ قرارداد خودرو پیدا می‌کنند.

عمده دلایل فسخ معامله در نقض تعهدات خریدار و فروشنده خلاصه می‌شود. به طور مثال عدم ایفای تعهدات مالی توسط خریدار یا کشف عیب خودورو پس از انجام معامله توسط خریدار می‌تواند از اسباب فسخ قرارداد خودرو باشد.

در ادامه به شرایط و شیوه فسخ معامله ماشین اشاره می‌کنیم.

شرایط فسخ قرارداد خودرو چیست؟

در توضیح فسخ قرارداد باید کمی درباره مبحث «خیارات» در قانون مدنی بدانیم. به طور کلی خیارات به معنای اختیارات فسخ معامله به دلایل مختلف هستند.

در واقع خیارات علل و اسبابی هستند که طرفین قرارداد می‌توانند به طور یکجانبه قرارداد را خاتمه دهند. البته استفاده از خیارات قوانین و مقررات خاصی دارد که بایستی در هر مورد و پیش از استفاده از آنها، به آن توجه کرد.

در حقوق مدنی می‌توان ۸ خیار و دلیل و شیوه فسخ قرارداد مهم را یافت:

۱. خیار مجلس

خیار مجلس به حالتی گفته می‌شود که طرفین معامله خودرو هنوز در جلسه تنظیم قرارداد حضور دارند و در حال نوشتن یا مذاکره بر سر نوشتن مبایعه نامه خودرو هستند. در این حالت اگر هر یک از طرفین به هر دلیل، مانند نداشتن پول کافی یا تمایل به حفظ خودرو، قصد خاتمه معامله را داشته باشند می‌توانند فسخ قرارداد خودرو را به استناد خیار مجلس انجام دهند.

۲. خیار شرط

این خیار زمانی برای فسخ قرارداد خودرو استفاده می‌شود که طرفین معامله ماشین در مبایعه نامه قید کرده باشند که تا مدت مشخصی می‌توانند معامله را فسخ کنند.

در این زمان هر یک از خریدار و فروشنده می‌توانند با استفاده از خیار شرط اقدام به فسخ معامله ماشین کنند.

۳. خیار تخلف از شرط

خیار تخلف از شرط همانطور که از نامش پیداست، زمانی معنا پیدا می‌کند که خریدار یا فروشنده برای انجام کامل معامله شرطی را مشخص کرده باشند. به طور مثال اگر در مبایعه نامه زمان و مکان خاصی برای انتقال حواله یا سند ذکر شده باشد اما یکی از طرفین به آن شرط توجه نکند، طرف مقابل می‌تواند به استناد تخلف از شرط به فسخ معامله ماشین مبادرت ورزد.

۴. خیار غبن

یکی از رایج‌ترین خیارات قانونی در خصوص معاملات خودرو و املاک، خیار غبن است. غبن به معنای ضرر و زیان در حقوق به کار می‌رود. به معنای دیگر زمانی که یکی از طرفین معامله خودرو، متوجه بشود در معامله مذکور از لحاظ قیمت و ارزش مورد معامله یا مبلغ دریافت شده زیان کرده است می‌تواند فسخ قرارداد خودرو را بخواهد.

۵. خیار تدلیس

تدلیس به معنای فریبکاری در معامله است. به این معنا که یکی از طرفین معامله (در معاملات خودرو، فروشنده) اقدام به فریبکاری برای انجام معامله کرده باشد.

مثلا فروشنده خودروی خود را طوری جلوه دهد که خریدار فریب بخورد و معامله را انجام دهد. در چنین حالتی اگر خریدار متوجه فریب شود می‌تواند به استناد خیار تدلیس فسخ معامله ماشین را انجام دهد.

۶. خیار عیب در فسخ معامله ماشین

خیار عیب زمانی معنا دارد که خریدار خودرو متوجه عیب خودرو در زمان خرید نشود و پس از انجام معامله عیوب مذکور آشکار شود. در چنین حالتی خریدار می‌تواند برای فسخ قرارداد خودرو از خیار عیب استفاده کند.

۷. خیار تعذر تسلیم

تعذر تسلیم به حالتی گفته می‌شود که فروشنده بنا به دلایلی قادر نباشد مورد معامله، یعنی خودرو را به خریدار تسلیم کند. به طور مثال اگر خودروی مورد نظر پیش از ارائه به خریدار به سرقت برود، خریدار می‌تواند با استفاده از خیار تعذر تسلیم قرارداد را فسخ کند.

۸. خیار تاخیر در فسخ قرارداد خودرو

یکی از بندهای مهم قرارداد خودرو، موعد پرداخت مبلغ قرارداد است. اگر به هر دلیلی خریدار اقدام به پرداخت به موقع و مطابق با قرارداد نکند، فروشنده می‌تواند پس از سپری شدن سه روز، اقدام به فسخ قرارداد خودرو کند.

درباره فسخ قرارداد خودرو نیاز به مشاوره دارید؟

در این مطلب کوشش شد تا مهم‌ترین دلایل و شرایط فسخ قرارداد خودرو بررسی شود. نباید فراموش کرد که اصولا مبحث خیارات و فسخ قراردادها در حقوق مبحثی پیچیده و دارای نکات متعدد است.

به همین خاطر توصیه می‌شود طرفین قرارداد خودرو پیش از اقدام به فسخ معامله ماشین، با استفاده از معلومات یک مشاور حقوقی، اطلاعات کافی را کسب کنند.

ما در وینداد با داشتن تیمی از کارشناسان حقوق قراردادها و وکلای دادگستری مجرب، قادر هستیم خدمات متنوعی در حوزه معاملات خودرو به شما ارائه دهیم.

تنظیم مبایعه نامه خودرو، تنظیم اوراق قضایی، مشاوره حقوقی، پیگیری دعاوی حقوقی و… بخشی از خدمات وینداد در حوزه مقررات معاملات خودرو است.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
رضا صیامی
رضا صیامی
3 سال پیش

با سلام
من پژو 405 داشتم رفتم نمایشگاه ماشینم 45میلیون فروختم و یک پراید مدل بالا گرفتم 20میلیون بالاتر خریدم به عنوان یک لکه رنگ 20میلیونم قرار شده چهاره ماه بعد بدم من پولم جور نشد ارزش ماشین از 60میلیون رسید به 90میلیون از نمایشگاه زنگ زدن گفتم ماشین بیار ما 90میلیون میخریم 20میلیون خودمونو بر میداریم باقیشو پول میدیم به شما در صورتی که هیچ قولنامه ای هم ندادن بمن ماشین بردم اونجا گفتن مدارک و سویئچو ماشینو بزار فردا بیا پولتو بگیر بعد از یک هفته بمن زنگ زدن گفتن شما ماشینتو فروخته بودی 45 میلیون انقدش بابت فلان انقدش بابت فلان کلا یک چک 20میلیونی بمن دادن اونم واسه برج 2. هزار و چهارصد هست الان 4ماه اسیرم واقعا باید چیکار کنم ؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  رضا صیامی
1 سال پیش

با سلام و احترام
لطفا به سایت وینداد مراجعه نموده و درخواست مشاوره تلفنی ثبت نمایید تا کارشناسان متخصص ما در اسرع وقت با شما تماس حاصل نمایند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

شرایط اجاره خودرو گذرموقت
مقالات قوانین و مقررات خودرو

شرایط اجاره خودرو گذرموقت چیست؟

اجاره خودرو گذرموقت برای افرادی که مایل هستند با خودرو خارجی خود وارد خاک ایران شوند و مدتی با وسیله نقلیه شخصی خود به سیروسفر