قرارداد استخدام محافظ شخصی

قرارداد استخدام محافظ شخصی و حفاظت فیزیکی

حفاظت از اشیا یا برخی مکان‌ها، ممکن است در موارد خاص، اقدامی ضروری به نظر برسد. اما حفاظت فیزیکی از اشخاص نیز موضوعی است که گاهی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. برخی افراد به اقتضای شغل یا موقعیت اجتماعی خود ترجیح می‌دهند تا از محافظ شخصی یا همان بادیگارد استفاده کنند تا به نوعی امنیت بیشتر […]

حفاظت از اشیا یا برخی مکان‌ها، ممکن است در موارد خاص، اقدامی ضروری به نظر برسد. اما حفاظت فیزیکی از اشخاص نیز موضوعی است که گاهی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. برخی افراد به اقتضای شغل یا موقعیت اجتماعی خود ترجیح می‌دهند تا از محافظ شخصی یا همان بادیگارد استفاده کنند تا به نوعی امنیت بیشتر خود را تضمین کنند.
در این مطلب قصد داریم تا به موضوع حفاظت فیزیکی و قرارداد استخدام محافظ شخصی بپردازیم و از منظر قانونی به این موضوع نگاه کنیم.

چرا برای بعضی افراد حفاظت فیزیکی اهمیت زیادی دارد؟

دغدغه حفاظت فیزیکی برای برخی اقشار یک جامعه همواره وجود دارد. حفاظت از اشخاص دولتی و دارای پست‌های سیاسی به شکل سازمان‌یافته‌ای از سوی نهادهای رسمی دولتی انجام می‌شود و این افراد به شکلی مستمر از محافظان شخصی استفاده می‌کنند. اما نیاز به حفاظت فیزیکی تنها محدود به اشخاص دولتی نیست.

ممکن است برخی هنرمندان یا ورزشکاران و افرادی که گاه تحت عنوان سلبریتی از آنها یاد می‌شود و غالبا از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار هستند، برای محافظت از خود، به استخدام محافظ شخصی روی بیاورند. استخدام محافظ شخصی توسط این افراد می‌تواند با هدف حفاظت محل اقامت آنها یا حفاظت فیزیکی از خود این افراد در برخی مراسم‌ها و مکان‌های عمومی نظیر کنسرت‌ها و… صورت بگیرد.

استخدام محافظ شخصی به منظور انجام حفاظت فیزیکی از این اشخاص بایستی در قالب یک قرارداد جامع انجام شود. قرارداد استخدام محافظ شخصی موضوعی است که در ادامه به آن اشاره‌ خواهیم کرد.

قانون درباره استخدام محافظ شخصی چه می‌گوید؟

اصولا در قوانین و مقررات نظام حقوقی ایران، درباره قانونی بودن یا غیرقانونی بودن استخدام محافظ شخصی حکم خاصی وجود ندارد. اما می‌توان برخی از موارد نزدیک به این موضوع را در مقررات موجود پیگیری کرد.

دفاع مشروع از جمله مواردی است که قانون مجازات اسلامی ایران آن را تحت شرایطی به رسمیت شناخته است. اما موضوع مهم در این خصوص این است که دفاع مشروع اصولا توسط خود شخص صورت می‌گیرد و نه شخص ثالثی که در این فرض، همان محافظ شخصی است. همچنین نکته مهم در دفاع مشروع وجود شرایطی مانند دفاع متناسب با حمله و عدم امکان گریز از حمله است که به راحتی نیز قابل احراز نمی‌باشد.

موضوع مرتبط دیگر، بحث حمل سلاح توسط محافظ شخصی است که به صراحت می‌توان ادعا کرد که به جز موارد خاص که با مجوزهای قانونی صورت می‌گیرد، حمل سلاح توسط افراد عادی جرم بوده و مجازات‌هایی برای مرتکبان آن وجود دارد و نتیجتا محافظ شخصی امکان استفاده از سلاح هم ندارد.

در نتیجه می‌توان گفت که استخدام محافظ شخصی مبنای قانونی خاصی ندارد و اگر هم آن را مجاز بدانیم، بسیاری از موانع قانونی در این مسیر وجود دارد. با این حال با تصور اینکه این امر منع قانونی مستقیمی ندارد و می‌تواند تابع توافق بین اشخاص و اصل آزادی قراردادها (ماده ۱۰ قانون مدنی) باشد، به سراغ بررسی قرارداد استخدام محافظ شخصی می‌رویم.

قرارداد استخدام محافظ شخصی چه نکاتی دارد؟

در تنظیم قرارداد استخدام محافظ شخصی مانند بسیاری دیگر از قراردادهای استخدامی باید به نکاتی توجه کرد. در ادامه برخی از نکات حقوقی این قرارداد را متذکر می‌شویم.

– مانند هر قرداد استخدام دیگری، در قرارداد استخدام محافظ شخصی نیز باید دستمزد و حق بیمه محافظ را مطابق با الزامات قانونی پرداخت کرد.

– تمام وقت بودن یا پاره وقت بودن ارائه خدمات حفاظت فیزیکی از سوی محافظ شخصی بایستی در قرارداد مشخص شود.

– اگر محافظ شخصی به طور تمام وقت ملزم به حفاظت باشد، فراهم کردن محل اسکان و سایر ملزومات اولیه مانند تهیه غذا، اصولا با شخصی است که او را استخدام کرده است.

– مدت قرارداد باید به طور دقیق مشخص باشد.

– موارد خاص مانند داشتن خودروی شخصی و یا امکان رانندگی محافظ شخصی باید در قرارداد تصریح شود.

– موانع قانونی مانند عدم امکان حمل سلاح سرد و گرم توسط محافظ شخصی و یا عدم استفاده از خشونت در مواجهه با هواداران باید در قرارداد قید شود.

– داشتن آمادگی جسمانی و همچنین گواهی‌های گذراندن دوره‌های حفاظت شخصی و داشتن سایر مهارت‌های رزمی که محافظ شخصی به آن اقرار کرده است، بایستی در قرارداد نیز به عنوان شرایط لازم استخدام محافظ شخصی نوشته شود تا اگر اثبات شد این شرایط از ابتدا وجود نداشته است، امکان فسخ قرارداد وجود داشته باشد.

– شرح وظایف دقیق محافظ شخصی، نظیر حضور در مراسم‌های خاص، حفاظت از محل اقامت شخص و… باید در تنظیم قرارداد لحاظ شود.

– اگر محافظ شخصی موظف باشد تا در طول دوره محافظ فیزیکی در محل خاصی حاضر باشد باید نشانی دقیق محل در قرارداد ذکر شود. مثلا ممکن است توافق شود که محافظ شخصی در ضلع شمالی محل اقامت شخص باید حضور داشته باشد.

– غالبا به دلیل آنکه اشخاص مشهور مانند سلبریتی‌ها به استخدام محافظ شخصی روی می‌آورند، لازم است در قرارداد استخدام محافظ شخصی ذکر شود که اسرار شغلی یا خانوادگی و یا سایر اطلاعات مرتبط با شخص استخدام کننده باید به شکل محرمانه باقی بمانند و اگر محافظ اقدام به فاش کردن این اطلاعات کند، پرداخت خسارت یا دیگر مجازات‌های قانونی و یا قراردادی در انتظار وی خواهد بود.

    درباره قرارداد استخدام محافظ شخصی سوالی دارید؟

    در این مطلب به موضوع وجاهت قانونی استخدام محافظ شخصی پرداختیم و همچنین به برخی از نکات حقوقی تنظیم قرارداد استخدام محافظ شخصی اشاره کردیم. تردیدی نیست که این قرارداد به دلیل داشتن ماهیت خاص خود، ممکن است دارای نکات بیشتری باشد. نکته مهم این است که نباید فراموش کرد که انجام وظایف محافظ شخصی ممکن است با برخی موانع قانونی مواجه شود. به همین خاطر تنظیم دقیق این قرارداد اهمیت زیادی دارد تا ایرادات حقوقی و یا تعارضات خاص قانونی برای طرفین آن، مشکلی ایجاد نکند.

    ما در وینداد با داشتن تیمی از کارشناسان حقوق قراردادها و وکلای دادگستری آماده ارائه خدمات حقوقی مانند تنظیم یا بررسی قرارداد استخدام محافظ شخصی و یا مشاوره حقوقی درباره این قرارداد هستیم.

    5/5 - (1 امتیاز)
    اشتراک‌گذاری

    مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

    برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

    نظرات
    ثبت نام
    Notify of
    guest

    0 Comments
    Inline Feedbacks
    مشاهده تمامی نظرات
    آنچه در این مطلب خواهید خواند

    نمونه قرارداد مناسب شما

    مقالات مرتبط

    نکات تنظیم قرارداد استخدامی
    مقالات قرارداد کار

    5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

    قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

    انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
    مقالات قرارداد کار

    انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

    موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز