استخدام مشاور املاک

قرارداد استخدام مشاور املاک چه نکاتی دارد؟

مشاوران املاک قشر نسبتا بزرگی از مشاغل بخش خصوصی را تشکیل می‌دهند. این مشاوران با ارائه اطلاعات املاک و مستغلات، رابط میان مشتری و مالکان املاک محسوب می‌شوند و به نوعی نقش تسهیل انجام معاملات مسکن را دارند. استخدام مشاوران املاک از طریق تنظیم قراردادی ما بین آژانس املاک و شخص متقاضی استخدام صورت می‌گیرد […]

مشاوران املاک قشر نسبتا بزرگی از مشاغل بخش خصوصی را تشکیل می‌دهند. این مشاوران با ارائه اطلاعات املاک و مستغلات، رابط میان مشتری و مالکان املاک محسوب می‌شوند و به نوعی نقش تسهیل انجام معاملات مسکن را دارند. استخدام مشاوران املاک از طریق تنظیم قراردادی ما بین آژانس املاک و شخص متقاضی استخدام صورت می‌گیرد که به قرارداد استخدام ‌مشاور املاک معروف است.

در این مطلب وینداد قصد داریم تا به نکات حقوقی قرارداد استخدام ‌مشاور املاک بپردازیم و مهم‌ترین بندهای این قرارداد را بررسی کنیم.

قالب مناسب قرارداد استخدام مشاور املاک چیست؟

به نظر می‌رسد قالب مناسب قرارداد استخدام‌ مشاور املاک، با توجه به نوع رابطه استخدامی مشاور املاک و آژانس املاک، قرارداد کار است.

زمانی که قالب قراردادی، قرارداد کار باشد، به این معناست که قانون کار جمهوری اسلامی ایران بر تمام مفاد قرارداد حکمرانی می‌کند و حقوق و تعهدات مندرج در این قانون بایستی در نظر گرفته شود.

در ادامه به نکات بندهای قرارداد استخدام‌ مشاور املاک بر اساس موازین قانون کار اشاره می‌کنیم.

قرارداد استخدام مشاور املاک چه بندهایی دارد؟

اصولا قراردادهای زیرمجموعه قراردادهای کار بندهای عمومی مشابهی دارند با این حال، برخی نکات اختصاصی قرارداد استخدام مشاور املاک، به ویژه در بحث تعهدات مشاور املاک نیاز به تصریح دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

مشخصات طرفین قرارداد

اصولا کارفرما در قرارداد استخدام مشاور املاک، یک شخصیت حقوقی است که در واقع همان آژانس املاک خواهد بود. مشخصات کارفرما مانند شماره ثبت و نشانی و مشخصات مشاور املاک، مانند نام و نشانی و… باید در این بند تصریح شود.

موضوع قرارداد

در موضوع قرارداد استخدام مشاور املاک ابتدا باید به نوع قرارداد کار اشاره کرد. ممکن است قرارداد کار موقت، دائمی، آزمایشی و… باشد. همچنین توصیف موضوع قرارداد می‌تواند یک شرح کلی از وظایف مشاور املاک باشد. مثلا می‌توان به عنوان موضوع قرارداد ذکر کرد انجام امور مرتبط با خدمات به مشتریان آژانس املاک در راستای انجام معاملات و سایر وظایفی که از سوی کارفرما محول می‌شود.

محل انجام موضوع قرارداد

برای تعیین محل انجام قرارداد به نشانی آژانس املاک اشاره می‌شود و همچنین تاکید می‌شود که محل انجام قرارداد ممکن است محل وقوع املاک و مستغلات برای ارائه خدمات بازدید به مشتری باشد.

مبلغ قرارداد

مبلغ قرارداد که در قراردادهای کار به حق‌السعی نیز شناخته می‌شود باید بر مبنای ثابت ماهانه، روزانه، و یا ساعتی، مطابق با حداقل قانون کار باشد. همچنین پرداخت پورسانت و سایر پاداش‌ها نیز باید در این بند تصریح شود.

موضوعاتی مانند پرداخت عیدی و پاداش سالان و پرداخت سنوات پایان کار و… را می‌توان در این بند یا بندی جداگانه تحت عنوان مزایای مالی درج کرد.

مدت قرارداد

بر اساس نوع قرارداد کار، (موقت، غیرموقت و…) می‌توان مدت قرارداد را از تاریخ امضا مشخص کرد.

تعهدات آژانس املاک (کارفرما)

مهم‌ترین تعهدات کارفرما در قراردادهای کار، اولا پرداخت به موقع حقوق و مزایای مشاور املاک است، ثانیا تعهد به پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی برای مشاور املاک را نیز شامل می‌شود.

تعهدات مشاور املاک

حفظ احترام به مشتریان و مراجعه‌کنندگان، داشتن روحیه کار تیمی و همکاری با آژانس و سایر مشاوران املاک، ارائه گزارش جلسات با مشتریان به آژانس، مقایسه و بروزرسانی قیمت املاک، قیمت‌گذاری دقیق املاک، ارائه مشاوره کامل به صورت تلفنی، مجازی یا حضوری به مشتریان، دادن اطلاعات کامل سن بنا، متراژ و… به مشتریان، ارائه خدمات بازدید از ملک، بازاریابی مستمر املاک از طریق حضوری و یا مجازی و… برخی از مهم‌ترین تعهدات یک مشاور املاک در قرارداد استخدام مشاور املاک هستند.

بیمه

به جز بند تعهدات کارفرما، می‌توان در قالب بندی جداگانه تعهد کارفرما به پرداخت حق بیمه مشاور املاک را تصریح کرد.

محرمانگی

ممکن است آژانس املاک از مشاور خود درخواست کند تا اطلاعات مرتبط با املاک، سیاست‌های قیمت‌گذاری، اطلاعات خصوصی و مالی مشتریان و… را همواره محفوظ بدارد. به همین خاطر می‌توان بند محرمانگی و حفظ اسرار را به قرارداد استخدام مشاور املاک اضافه کرد و ضمانت اجرای نقض این بند را نیز در قالب خسارات مالی مشخص کرد و یا با دریافت ضمانت‌هایی مانند سفته آن را تضمین کرد.

حل‌وفصل اختلافات

برای حل اختلافات قرارداد نیز توسل به مذاکره و یا ارجاع اختلاف به هیئت‌های حل اختلاف قانون کار و دیوان عدالت اداری نیز گزینه‌های مناسب محسوب می‌شوند.

فسخ قرارداد

در این بند باید به مواردی که حق فسخ به آژانس املاک یا مشاور املاک اعطا می‌کند را تشریح کرد. مواردی مانند عدم پرداخت به موقع حقوق از سوی کارفرما و یا نقض تعهدات مشاور املاک، شایع‌ترین موارد فسخ قرارداد هستند.

احاله به قانون کار

تدوین این بند می‌تواند خیال کارفرما و مشاور املاک را از بسیاری از موارد آسوده کند. با این بند، سایر مقررات مانند مرخصی‌ها، تعطیلات، بیمه و… به مقررات قانون کار واگذار می‌شود و در واقع نیازی نیست طرفین، توافق خاصی بر سر موارد گفته شده داشته باشند.

تعداد نسخه‌های قرارداد

اغلب، قراردادهای حقوقی باید حداقل در دو نسخه تنظیم شوند. در این قرارداد نیز، یک نسخه نزد مشاور املاک و نسخه دیگر نزد کارفرما خواهد بود.

درباره قرارداد استخدام مشاور املاک سوالی دارید؟

قرارداد استخدام مشاور املاک موضوع این مطلب مجله حقوقی وینداد بود که سعی شد مهم‌ترین نکات این قرارداد تحلیل و بررسی شود. با این وجود، لازم به ذکر است که اصولا رابطه های استخدامی و روابط تابع قانون کار، گاه دچار پیچیدگی‌های هستند که نیاز به دقت فراوان دارد.

پینشهاد می‌شود اگر به عنوان کارفرما و یا متقاضی استخدام به عنوان مشاور املاک هستید از دانش یک متخصص حقوقی برای تنظیم این قرارداد استفاده کنید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از بهترین مشاوران حقوق قراردادهای کار و وکلای دادگستری آماده ارائه خدمات مشاوره و یا تنظیم و بررسی قرارداد استخدام مشاور املاک هستیم.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

3 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
حامد ابراهیمی
حامد ابراهیمی
2 ماه پیش

عدم انعقاد قرار داد بین مدیر املاک و مشاور تاثیری در بیمه دارد در صورتی که حقوق مشاور فقط به شکل پورسانت باشد؟ و عدم انعقاد قرار داد تخلف محسوب میشه؟

مهدی
مهدی
1 سال پیش

سلام من برای استخدام به عنوان مشاور املاک به یک املاکی بزرگ رفتم که بعد از قرارداد و غیره گفتن که باید مبلغ ۱۰میلیون تومن سفته بدی
میخواستم بدونم که این روال کار یا اینجا فقط این مدلیه

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  مهدی
1 سال پیش

با سلام و احترام
بله عموما در قراردادهای استخدامی یک فقره چک یا سفته بابت حسن انجام کار از کارمند دریافت می شود که حتما باید روی آن قید کنید بابت حسن انجام و غیرقابل انتقال به غیر
که مانع سوء استفاده شوید.
کارشناس حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز