قرارداد پاره وقت

قرارداد استخدام پاره وقت چگونه تنظیم می‌شود؟

یکی از موضوعاتی که این روزها به چشم می‌خورد ایجاد کارهای پاره وقت و به دنبال آن قرارداد استخدام پاره وقت است. کارمندان پاره وقت در تمام کسب و‌ وکارها امروزه به کار گرفته می‌شوند. در این نوشتار قصد داریم مرور مباحثی در مورد تعریف و ماهیت استخدام پاره وقت، چگونگی تنظیم قرارداد آن و […]

یکی از موضوعاتی که این روزها به چشم می‌خورد ایجاد کارهای پاره وقت و به دنبال آن قرارداد استخدام پاره وقت است.
کارمندان پاره وقت در تمام کسب و‌ وکارها امروزه به کار گرفته می‌شوند. در این نوشتار قصد داریم مرور مباحثی در مورد تعریف و ماهیت استخدام پاره وقت، چگونگی تنظیم قرارداد آن و نکات مهم قرارداد استخدام پاره وقت را داشته باشیم. مطالعه مطالب پیش رو را از دست ندهید.

در مورد استخدام پاره وقت چه می‌دانید؟

کار پاره وقت به کاری گفته می‌شود ‌که به لحاظ ساعت کاری و حجم کاری که کارمندان انجام می‌دهند کمتر از کار تمام وقت است. به همین دلیل معمولا حقوق و مزایای که در کار پاره وقت در نظر گرفته می‌شود کمتر از کار تمام وقت خواهد بود.

در قانون کار  به کار پاره وقت اشاره شده است. بر اساس این قانون کار پاره وقت برای آن دسته از کارگرانی که ساعت کارشان از ساعت کار قانونی کمتر باشد و به طور نیمه وقت مشغول به کار می‌شوند مزد و مزایای کمتر تعیین شده است.

قرارداد استخدام پاره وقت چگونه تنظیم می‌شود؟

برای استخدام پاره وقت به یک قرارداد نیاز داری که بر اساس قانون کار تنظیم شود. در واقع این همکاری پاره‌وقت یکی از انواع قرارداد کار به شمار می‌روند. مهم‌ترین بندهای آن نیز به شکل زیر است:

۱_ نوع قرارداد را مشخص کنید:
اشاره به این که قرارداد از نوع قرارداد استخدام پاره وقت است.

۲_ مدت قرارداد را تعیین کنید:
با توجه به پاره وقت بودن قرارداد مدت و زمان آن باید مشخص باشد.

۳_ موضوع قرارداد در چه مورد است.

۴_ ساعات کار را معلوم کنید.

۵_ حق السعی و چگونگی پرداخت آن را مشخص کنید.

۶_  به مجاز نبودن طرفین قرارداد در فسخ قرارداد اشاره کنید و طریقه فسخ قرارداد را پیش بینی کنید.

۷_ مرجع حل اختلافات را تعیین کنید.

۸_ به حق استفاده از تعطیلات رسمی و استحقاق مرخصی سالانه مطابق با مقررات قانون کار اشاره کنید.

۹_ به پرداخت حق سنوات به نسبت فعالیت انجام شده در هنگام فسخ یا خاتمه قرارداد کار تصریح کنید.

حقوق و مزایای کارگر در قرارداد استخدام پاره وقت

با توجه به اینکه قانون کار، مواردی را در رابطه با همکاری طرفین مشخص کرده است، در قراردادهای پاره‌وقت نیز مواردی مانند حق بیمه، سنوات، عیدی و غیره رعایت می‌شود. اما میزان آن با سایر قراردادها متفاوت است. در ادامه هر یک از این موارد را به تفکیک توضیح خواهیم داد.

حق بیمه

مطابق با قانون کار کلیه فعالیت‌هایی که در برابر انجام آن‌ها مزد پرداخت می‌شود مشمول قانون کار هستند. نحوه و میزان همکاری تاثیری در این موضوع ندارد. در واقع قراردادهای ساعتی و پاره وقت شامل قانون کار و حق بیمه تامین اجتماعی می‌شوند.

مرخصی

معمولا افراد مشغول به کارهای پاره وقت مرخصی ندارند. اما بر اساس توافق‌هایی که انجام می‌شود شخص شاغل می‌تواند بسته به میزان روزهای حضور و وضعیت بیمه خود تقاضای مرخصی داشته باشد.

پرداخت عیدی، پاداش و سنوات

مطابق با ماده ۳۹ قانون کار مزد و مزایای کارگرانی که به طور پاره وقت یا کم تر از ساعات قانونی مشغول کار هستند به نسبت ساعت‌های کاری انجام شده محاسبه شده و پرداخت می‌شود. همچنین عیدی و پاداش به همین روال هستند.

مزایای قرارداد پاره وقت چیست؟

از جمله مزایای استخدام پاره‌وقت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمانی که مشغول به انجام کاری به طور پاره وقت هستید وقت آزاد بیشتری دارید.
  • کار پاره وقت پتانسیل ایجاد موقعیت‌های کاری جدید را به ارمغان می آورد.
  • عنصر انعطاف پذیر بودن زمان در این نوع کار بسیار جذاب است؛ برای افرادی که تمایل ندارند ساعات طولانی و متمادی مشغول به کار باشند و از فرایند الزامی ساعات کاری بخواهند به نوعی امتناع کنند کار پاره وقت یکی از بهترین گزینه‌هاست.
  • کار پاره وقت در‌ روند کاهش استرس کارمندان موثر است. به نظر می رسد وجود یک کار پاره وقت فرصت بیشتری به شما برای رسیدگی به کارهای شخصی تان بدهد.
  • کار پاره وقت سبب جذب نوجوانان و جوانان بدون تجربه به بازار کار می‌شود.

معایب قرارداد پاره وقت

از جمله معایت آن نیز می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • امنیت شغلی پایین‌تر در کار پاره وقت در مقایسه با کار تمام وقت وجود دارد.
  • در این نوع کار، ترفیع و ارتقا شغلی کمتری وجود دارد.
  • کار پاره وقت فرصتی خوب شغلی را فراهم می کند اما دوام و ثبات آن شاید نیاز به تجدید نظر بیشتری داشته باشد. چرا که کار پاره وقت راه خوبی برای ورود به بازار کار است اما باید با آینده نگری بیشتری به کار پاره وقت توجه کنیم.

جمع‌بندی

استخدام پاره وقت روشی مولد و خاص در رونق و رشد هر چه بیشتر قدرت و پیش روندگی کسب و کار ها است. همچنین در فضای موجود کاری فرصت و امکان ایجاد موقعیت های شغلی بسیاری را دارد. اما همیشه به خاطر داشته باشید مهم‌ترین قدم در امور قرارداد ها و آسودگی خاطر و جلوگیری از مشکلات حقوقی دردسر ساز در آینده کمک گرفتن از مشاوره حقوقی در امور قراردادهاست. مشاوره حقوقی تضمین امنیت حقوقی روابط کاری و کسب و کارتان است. برای تنظیم قرارداد توصیه می‌شود از مشاوره حقوقی با کارشناسان قراردادی بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

قرارداد استخدام پاره وقت چه نوع قراردادی است؟

این نوع، یکی از انواع قراردادهای کار است که بر اساس همین قانون تنظیم می‌شود.

آیا کسی که کار پاره‌وقت انجام می‌دهد، بیمه دریافت می‌کند؟

بله، سهم بیمه این افراد با توجه به ساعات و روز کاری محاسبه می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز