قرارداد استخدام کارمند

نمونه قرارداد استخدام کارمند + قرارداد کارمندی

تمامی کسب‌وکارهای برای شروع و پیشبر فعالیت خود نیاز به استخدام کارکنانی دارند که بتوانند امور مختلف را به‌عهده بگیرند. اما یکی از چالش‌های اساسی آن‌ها این است که چه نوع قراردادی برای همکاری مناسب‌تر است و چالش‌های کمتری برای دو طرف خواهد داشت؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت قرارداد استخدام کارمند بهترین […]

تمامی کسب‌وکارهای برای شروع و پیشبر فعالیت خود نیاز به استخدام کارکنانی دارند که بتوانند امور مختلف را به‌عهده بگیرند. اما یکی از چالش‌های اساسی آن‌ها این است که چه نوع قراردادی برای همکاری مناسب‌تر است و چالش‌های کمتری برای دو طرف خواهد داشت؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت قرارداد استخدام کارمند بهترین نمونه برای همکاری کارمند و کارفرما است که حقوق و وظایف هر دو طرف را به‌صورت کامل مشخص خواهد کرد.

توجه داشته باشید که بسیاری از کارفرمایان به دلایل مختلفی از تنظیم قرارداد کار خودداری می‌کنند، این مساله نه تنها می‌تواند مشکلات زیادی را برای آن‌ها فراهم کند بلکه از نظر قانونی نیز مسئولیت‌های زیادی برای کارفرما در پی خواهد داشت.

از این‌رو در این مقاله نمونه قرارداد استخدام کارمند و نحوه تنظیم آن را بیان کرده‌ایم و نکات مهمی که باید در این رابطه بدانید را بررسی خواهیم کرد.

قرارداد کار استخدام کارمند و جزئیات آن

منظور از استخدام در معنای عام به کارگرفتن شخص برای انجام کار در ازای دست­مزد است. اما در معنای خاص کارگیری کارمند اگر در بخش دولتی و توسط نهادهای دولتی اتفاق بیافتد از قانون استخدام کشوری تبعیت می­‌کند و قرارداد آن نیز تحت حمایت همان قانون خواهد بود. اما اگر کارمند در بخش خصوصی و توسط شرکت­‌ها و سازمان‌­های خصوصی به کار فعالیت کند، قراردادی که با او تنظیم می‌شود، از قانون کار تبعیت خواهد کرد.

توجه داشته باشید که قانون کار همه جا از کلمه کارگر استفاده کرده اما در عمل اشخاصی که به عنوان کارکنان بخش خصوصی (شرکت‌ها، سازمان‌ها، فروشگاه و مغازه‌ها و غیره) فعالیت می‌کنند، از قرارداد کار استفاده خواهند کرد.

مزایای تنظیم قرارداد عبارت­ست از:

  • روشن شدن مسیر همکاری طرفین
  • جلوگیری از ایجاد سوتفاهمات ناشی از عدم آگاهی یا ابهام
  • رجوع به قرارداد در صورت بروز اختلافات
  • ایجاد سند و مدرک همکاری در صورت نیاز اداره کار

همان طور که می­‌بینید نقش قرارداد در جلوگیری از بروز اختلاف اهمیت زیادی دارد.

بررسی بندهای قراردادهای استخدامی

مهم‌­ترین بندهای قرارداد استخدام کارمند شامل موارد زیر است. توجه داشته باشید هر قرارداد با توجه به خواست و توافقات طرفین می­‌تواند شامل بندهای متفاوتی باشد اما ذکر مواد زیر در قرارداد به عنوان‌های بندهای اصلی و ثابت، ضروری است:

  1. مشخصات طرفین: شامل مشخصات کامل کارمند و کارفرما
  2. نوع قرارداد: که ممکن است آزمایشی، کارآموزی، موقت، کارمعین و غیره باشد.
  3. موضوع قرارداد: کاری که کارمند باید مشغول به آن باشد به همراه جزئیات کامل آن.
  4. مدت قرارداد: تاریخ شروع قرارداد، مدت آن، امکان تمدید و خاتمه قرارداد باید مشخص شود.
  5. ساعات کاری: ساعت کار عادی نباید بیش از مقدار تعیین شده در قانون باشد در غیر این­ صورت ساعات اضافه، به عنوان اضافه­ کاری محسوب خواهند شد.
  6. میزان دست­مزد و نحوه پرداخت آن: این بند باید مورد رضایت و توافق طرفین باشد و از حداقل دست­مزد تعیین شده توسط وزارت کار کمتر نباشد.
  7. بیمه: شرایط بیمه کارگر باید به‌صورت کامل در قرارداد مشخص شود.
  8. تعلق مزایای پایان کار: پایان­ کار یا سنوات کارمند باید به او پرداخت شود.
  9. شرایط خاتمه قرارداد

 

مدارک و سوابق کارمند باید به نسخه‌­ای از قرارداد که نزد کارفرماست ضمیمه شود. همچنین یک نسخه از قرارداد نیز نزد کارمند باشد.

نمونه قرارداد استخدام کارمند

برای استخدام کارمند به چه نکاتی توجه کنیم؟

استخدام کارمند به نوعی سرمایه‌گذاری برای شرکت به شمار می‌رود. از این رو کارمند باید ارزش سرمایه­‌ای برای او کنار گذاشته می­‌شود را داشته باشد. به عبارت دیگر ابتدا شما باید کمبود او را در سازمان حس کنید و متوجه شوید هیچ‌یک از افراد موجود در سازمان قادر به انجام کار او نیستند. سپس اقدام به استخدام کارمند در قالب قرارداد کارمندی کنید برای بهینه‌سازی این موضوع به این نکات توجه کنید:

  1. موقعیتی که قرار است پر شود را ارزیابی کنید: یادتان باشد که صرفا قصد پر کردن یک میز کار را ندارید بلکه می‌خواهید یک فقدان را پر کنید. پس با مشورت گرفتن و بررسی موقعیت کاری از ضررهای احتمالی جلوگیری کنید.
  2. استراتژی جذب خود را مشخص کنید: آیا می­‌خواهید آگهی بزنید، از آژانس‌‌های کاریابی کمک بگیرید یا توصیه‌­های کارمندانتان را گوش کنید. یادتان باشد شخصی که دقیقا مناسب موقعیت است را انتخاب کنید نه صرفا کسی که نزدیک­‌ترین ویژگی‌­ها را به موقعیت دارد.
  3. شرح کار را بنویسید: برای این که مطمئن شوید فرد مورد نظر مناسب شغل است فقط نام شغل را نیاورید به جای آن دقیقا انتظاراتتان را از فرد در ذهن داشته باشید.
  4. سابقه کاری نامزدها را چک کنید: اگر برای استخدام چند کاندید داشتید صرفا به مصاحبه اکتفا نکنید و سابقه شغلی آن­‌ها را نیز بررسی کنید.
  5. بهترین کاندیداها را انتخاب کنید: پیش از مصاحبه با درخواست ­آن‌هارا از یک فیلتر عبور دهید که مجبور نباشید با همه مصاحبه کنید. مثلا داشتن یک مهارت خاص.
  6. مصاحبه را جدی بگیرید: در یک مصاحبه خوب سوالات دقیق بپرسید تا جزئیات زیادی از فرد را بفهمید و فرد موردنظر را سریع­‌تر پیدا کنید. برای این کار می­توانید از دیگران مشورت بگیرید.

جمع‌بندی

استخدام کارمند نقش مهمی در عملکرد سازمان دارد گاهی یک کارمند کلیدی و خوب می­‌تواند نقش چند کارمند را در سازمان ایفا کند. این همکاری در قالب قرارداد کارمند شکل می‌گیرد که در واقع یکی از انواع قراردادهای کار است.

در نمونه قرارداد کارمندی، علاوه بر مشخصات دو طرف و شرح وظایف کارمند و مسئولیت‌های او، در رابطه با محیط کار، میزان حقوق و دستمزد، بیمه و مزایای کارمند و غیره به عنوان تعهدات کارفرما مشخص خواهد شد.

تنظیم نمونه قرارداد استخدام شرکت خصوصی به صورت استاندارد می‌تواند از بروز اختلافات دو طرف و مشکلات آتی تا حد زیادی پیشگیری کند. از این رو توصیه می‌شود که قرارداد خود را توسط کارشناسان قراردادی تنظیم کنید تا چالش‌های فنی و حقوقی در آن را به حداقل برسانید.

سوالات متداول

آیا در نمونه قرارداد استخدام کارمند، کارفرما ملزم به بیمه کردن کارمند است؟

بله یکی از موارد اجباری در انواع قرارداد کار، بیمه کردن کارکنان توسط کارفرما است.

نمونه قرارداد استخدام شرکت خصوصی چه نوع قراردادی است؟

این شرکت‌ها از نمونه قرارداد کار برای استخدام کارمندان و کارکنان خود استفاده می‌کنند.

3.5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز