قرارداد انتقال حواله خودرو

قرارداد انتقال حواله خودرو + مراحل واگذاری حواله خودرو

معاملات خودرو همواره در لیست رایج‌ترین معاملات حقوقی در ایران حضور دارند. نقل و انتقال خودرو می‌تواند از مسیرهای مختلفی صورت بگیرد که یکی از این روش‌ها، انتقال حواله خودرو یا همان واگذاری حواله خودرو است. در این مطلب به سراغ نکات حقوقی تنظیم قرارداد انتقال حواله خودرو رفته‌ایم و مراحل واگذاری حواله خودرو را […]

معاملات خودرو همواره در لیست رایج‌ترین معاملات حقوقی در ایران حضور دارند. نقل و انتقال خودرو می‌تواند از مسیرهای مختلفی صورت بگیرد که یکی از این روش‌ها، انتقال حواله خودرو یا همان واگذاری حواله خودرو است.
در این مطلب به سراغ نکات حقوقی تنظیم قرارداد انتقال حواله خودرو رفته‌ایم و مراحل واگذاری حواله خودرو را مرور می‌کنیم.

با ما همراه باشید.

هدف از انتقال یا واگذاری حواله خودرو چیست؟

بسیاری از اوقات، افراد با دلایل مختلف مانند رفع نیازهای شخصی یا نگهداری سرمایه خود اقدام به خرید خودرو می‌کنند اما ممکن است خریداران خودرو پس از دریافت حواله آن، بنا به دلایلی مانند نیاز فوری به پول یا عدم تمایل به خرید و نگهداری خودرو، بخواهند خودرو را پیش از تحویل، به فروش برسانند.

در واقع خریدار اولیه خودرو پیش از تحویل خودرو مالکیت آن را به شخص دیگری منتقل می‌کند تا آن شخص بتواند خودروی مذکور را از شرکت تحویل بگیرد.

در چنین حالتی اصطلاحا خریدار باید حواله خودرو را منتقل کند. برای انتقال و واگذاری حواله خودرو نیاز است تا قرارداد انتقال حواله خودرو تنظیم شود و به وسیله آن عملیات واگذاری حواله انجام شود.

قرارداد انتقال حواله خودرو در چه قالبی تنظیم می‌شود؟

پیش از ورود به بررسی بندهای قرا‌رداد انتقال حواله خودرو، لازم است تا به موضوع قالب حقوقی واگذاری حواله خودرو بپردازیم.

اصولا، قراردا‌د انتقال حواله خودرو در قالب قراردادهای صلح تنظیم می‌شود. به بیان دیگر برای واگذاری حواله خودرو از صلح نامه استفاده می‌شود و فروشنده با خریدار در خصوص انتقال حواله صلح می‌کند.

با این حال ممکن است انتقال حواله خودرو در قالب قرارداد وکالت یا وکالت نامه نیز صورت بگیرد. البته این قالب به دلیل برخی محدودیت‌ها چندان رواجی ندارد.

نکته مهم آن است که گاهی ممکن است شرکت خودروسازی که حواله را صادر می‌کند، بوسیله یک بند در حواله، انتقال حواله به شکل وکالتی یا حتی به طور مطلق را منع کرده باشد که در این صورت واگذاری حواله خودرو ممکن نیست.

قرارداد انتقال حواله خودرو چه بندهایی دارد؟

حال که با هدف و قالب تنظیم قراردا‌د انتقال حواله خودرو آشنا شده‌ایم، به سراغ مهم‌ترین بندهای این قرارداد می‌رویم:

مشخصات طرفین قرارد‌اد انتقال حواله خودرو

در این بند باید مشخصات کامل انتقال‌دهنده (فروشنده) و انتقال‌گیرنده (خریدار) به طور کامل ذکر شود. نام، نشانی، کد ملی، شماره ثبتی، تلفن، کد پستی و… مهم‌ترین اطلاعات این بند به حساب می‌آیند.

موضوع قرارداد

موضوع قرارداد انتقال حواله خودرو، انتقال و واگذاری کلیه حقوق و تعهدات خودروی خاص با مشخصات کامل (رنگ، مدل، سال تولید و…) به شخص انتقال‌گیرنده به نحوی است که شخص انتقال‌گیرنده بتواند تمامی حقوق قانونی مالکیت خودرو را تصاحب کند.

مبلغ قرارد‌اد انتقال حواله خودرو

مبلغ قراردا‌د انتقال حواله خودرو همان ارزش خودرو است که در حواله نیز به آن اشاره شده است و باید در قرارداد واگذاری حواله نیز به آن اشاره کرد.

تعهد انتقال دهنده

به طور کلی انتقال‌دهنده با فروش حواله خودرو، تعهد می‌کند که هیچ گونه ادعای مالکیتی بر خودرو پس از واگذاری حواله خودرو نداشته باشد و همچنین متعهد می‌شود هیچ‌گونه درخواستی مبنی بر صدور نسخه المثنی حواله نکند.

به بیان دیگر اصل تعهد فروشنده حواله، به مالکیت خریدار درآوردن کامل خودرو است و وی پس از انتقال حواله حق هیچ گونه ادعا و اعتراضی نخواهد داشت.

در نهایت نیز انتقال دهنده مکلف است که در صورت بروز ایراد و اشکال فنی مشخص در خودرو که ناشی از فعل وی بوده است، اقدام به پرداخت خسارت کند.

حل و فصل اختلافات

فروشنده و خریدار حواله باید پیش از بروز اختلافات حول قرارداد انتقال حواله خودرو، سازوکارهای حل اختلافات خود را مشخص کنند.

غالبا توسل به مذاکره، اقدام اول و در گام‌های بعدی استفاده از داوری و ارجاع به دادگاه‌های صالح، برای درج در این بند به کار گرفته می‌شود.

تعداد نسخ قرارداد

اصولا قرارداد ا‌نتقال حواله خودرو مانند بسیاری از قراردادهای حقوقی، باید در حداقل ۲ نسخه تنظیم شود. یکی نسخه نزد فروشنده یا انتقال‌دهنده و یک نسخه نزد خریدار یا انتقال‌گیرنده می‌ماند تا در صورت نیاز هر یک بتوانند به مفاد آن استناد کنند.

هزینه انتقال حواله خودرو چقدر است؟

همانطور که پیشتر هم اشاره شد، تنظیم قر‌ارداد انتقال حواله خودرو در قالب قرارداد صلح انجام می‌شود. بنابراین هزینه واگذاری حواله خودرو، همان هزینه محضری تنظیم صلح‌نامه است که باید در دفترخانه پرداخت شود.

به بیان دیگر، نقل و انتقال حواله خودرو هزینه‌ای جز صلح نامه محضری ندارد.

در عرف انتقال سند و حواله، هزینه مذکور بین فروشنده و خریدار به نسبت مساوی تقسیم می‌شود اما طرفین می‌توانند خلاف عرف نیز توافقی داشته باشند.

درباره قرارداد انتقال حواله خودرو سوالی دارید؟

قرارداد واگذاری حواله خودرو یکی از مهم‌ترین قراردادهای حوزه خرید و فروش خودرو به حساب می‌آید. در این مطلب کوشش شد تا نکات مهمی حول این قرارداد یادآوری شود تا طرفین معامله بتوانند در نهایت امنیت حقوقی، انتقال حواله را انجام دهند.

با این حال نباید فراموش کرد که تنظیم قراردادهای منسجم و جامع حقوقی نیازمند وجود دانش و تخصص در حوزه حقوق قراردادها است.

ما در وینداد با داشتن تیمی از مشاوران تنظیم قرارداد و وکلای دادگستری قادر هستیم تا خدمات تنظیم و بررسی قرارداد حواله انتقال خودرو را برای شما انجام دهیم.

همچنین در صورتی که در فرآیند نقل و انتقال خودرو به مشکلی برخوردید می‌توانید از ظرفیت مشاوره حقوقی و دعاوی تخصصی وینداد نهایت استفاده را داشته باشید.

4.5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

13 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
امیر
امیر
1 ماه پیش

سلام
برای انتقال حواله به شخص خریدار آیا داشتن گواهینامه برای شخص خریدار لازم هست ؟

شکوفه سعادت
شکوفه سعادت
1 سال پیش

برای واگذاری حواله خودرونیازبه پرینت حساب بانکی هست

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  شکوفه سعادت
1 سال پیش

با سلام و احترام
خیر نیازی نیست.
مجموعه حقوقی وینداد

شکر
شکر
1 سال پیش

با سلام و خسته نباشید
بنده تو شهرستان یک حواله خودرو خریدم وکالت هم زدیم ولی در وکالت فقط شماره قرارداد ذکر شده و شماره شاسی و… ذکر نشده .چطور میتونم ماشین و بفروشم یا تعویض پلاک کنم ،لطفا راهنمایی کنید
ممنون

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  شکر
1 سال پیش

با سلام و احترام
شما می بایست یک وکالت نامه دیگر با مشخصات کامل خودرو و قرارداد، تنظیم نمایید.
مجموعه حقوقی وینداد

نورا
نورا
1 سال پیش

برای خرید حواله ماشین مدیران خودرو گفتن باید گواهی امضا داشته باشید
برای چکاری میخواهند؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  نورا
1 سال پیش

با سلام و احترام
گواهی امضاء تصدیق کننده اصالت امضای طرفین قرارداد می باشد تا از هرگونه ادعای جعل و انکار نسبت به آن سند جلوگیری شود.
مجموعه حقوقی وینداد

جندقی
جندقی
1 سال پیش

سلام برای اینکه از یه شهر دیگه امتیاز ایران خودرو که بنامشون دراومده رو بخریم شرایطش چیه که کلاهبرداری نکن؟ و قانونی باشه

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  جندقی
1 سال پیش

با سلام و احترام
باید قرارداد انتقال حواله ایران خودرو منعقد شود،بدون شک وینداد می تواند در صورت نیاز،به بهترین نحو این قرارداد را برای شما تنظیم نماید.
مجموعه حقوقی وینداد

ایمان
ایمان
1 سال پیش

سلام
من ثبت نام کردم و خودرو به اسمم دراومده
بدهی مهریه هم دارم اگر حواله رو بفروشم طرف دعوای مهریه میتونه خودرو رو بابت مهریه توقیف کنه؟ ممنون

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  ایمان
1 سال پیش

با سلام و احترام
هر چیزی که قانونا به نام شما باشد و سند آن ثبت شده باشد توقیف خواهد شد.
کارشناس حقوقی وینداد

مبین اقبالی
مبین اقبالی
1 سال پیش

آیا در فروش حواله خریدار در پیش فروشنده نباشد معامله چگونه پرداخت میشود و چه گونه صورت میگیرد

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  مبین اقبالی
1 سال پیش

با سلام و احترام
با توجه به پیچیدگی مسئله مورد نظر شما، خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و نسبت به ثبت درخواست مشاوره تلفنی اقدام نمایید تا کارشناسان متخصص ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

شرایط اجاره خودرو گذرموقت
مقالات قوانین و مقررات خودرو

شرایط اجاره خودرو گذرموقت چیست؟

اجاره خودرو گذرموقت برای افرادی که مایل هستند با خودرو خارجی خود وارد خاک ایران شوند و مدتی با وسیله نقلیه شخصی خود به سیروسفر