قرارداد با استادکار

قرارداد با استادکار + نکات تنظیم نمونه قرارداد کار

قراردادهای پیمانکاری ساختمان و قراردادهای کار، قراردادهایی هستند که در ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی و استفاده از اشخاص بامهارت مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از قراردادهای رایج در این زمینه، قرارداد با استادکار است. در این مطلب به سراغ نکات تنظیم قرارداد با استادکار رفته‌ایم و سوالات مهم مرتبط با این قرارداد را پاسخ داده‌ایم. […]

قراردادهای پیمانکاری ساختمان و قراردادهای کار، قراردادهایی هستند که در ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی و استفاده از اشخاص بامهارت مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از قراردادهای رایج در این زمینه، قرارداد با استادکار است.

در این مطلب به سراغ نکات تنظیم قرارداد با استادکار رفته‌ایم و سوالات مهم مرتبط با این قرارداد را پاسخ داده‌ایم.

با ما همراه باشید.

استادکار کیست؟

استادکار به شخصی گفته می‌شود که در یک حوزه خاص فنی، علی‌الخصوص در حوزه پیمانکاری ساختمان، دارای تخصص و تجربه بالایی باشد. به طور مثال برای ساخت یک بنا، به اشخاص مختلف با تخصص‌های حفر، لوله‌کشی، داربست‌کشی، اجرای نما و… نیاز است. این اشخاص که اصطلاحا استادکار نامیده می‌شوند، طی یک قرارداد پیمانکاری ساختمان با حوزه و موضوع خاص و یا قرارداد کار به عنوان استخدام کارگر، با کارفرما وارد همکاری می‌شوند که در این قرارداد استادکار همان پیمانکار یا کارگر است.

در ادامه به مهم‌ترین بندها و نکات قرارداد با استادکار اشاره کرده‌ایم.

میزان و نحوه پرداخت مبلغ قرارداد با استادکار چگونه تعیین می‌شود؟

مبلغ قرارداد با استادکار باید هم به صورت کلی و هم به صورت جزءبه‌جزء نوشته شود.

همچنین امکان افزایش یا کاهش مبلغ قرارداد با توجه به تغییر حجم و میزان مصالح نیز می‌تواند در بند مبلغ قرارداد پیش‌بینی شود.

برای نحوه پرداخت مبلغ قرارداد هم می‌توان پرداخت‌ها را با اقساط مختلف و به موازات پیشرفت پروژه پرداخت کرد.

لازم به ذکر است که عرف در قراردادهای پیمانکاری ساختمان، پرداخت یک قسط به عنوان پیش‌پرداخت است و باقی مبلغ قرارداد نیز به تناسب بزرگی یا کوچکی پروژه در قالب یک قسط دیگر یا چندین قسط تسویه حساب می‌شود.

در قرارداد با استادکار تاخیر در انجام پروژه چه حکمی دارد؟

دیرکرد در انجام پروژه توسط استادکار می‌تواند می‌تواند به دو گونه توسط کارفرما پاسخ داده شود.

بسته به مفاد قرارداد، می‌توان در صورت تاخیر در انجام پروژه از سوی پیمانکار، کارفرما امکان فسخ قرارداد کار را داشته باشد.

همچنین ممکن است طرفین پیشتر توافق کرده باشند که در صورت بروز تاخیر، مبلغی تحت عنوان خسارت قراردادی یا جریمه دیرکرد یا وجه التزام پرداخت شود.

تاخیر از جانب کارفرما نیز حکم مشابهی دارد. با این حال می‌توان در صورتی که تاخیر به وجود آمده ناشی از عملکرد کارفرما بوده است، مهلت قرارداد و مدت اجرای قرارداد با استادکار را با رضایت طرفین تمدید کرد.

وظایف کارفرما در قرارداد با استادکار چیست؟

به طور کلی کارفرما در قرارداد با استاد کار تعهدات زیر را بر عهده دارد:

– پرداخت به موقع مبلغ قرارداد مطابق با مواعد قراردادی

– تامین هزینه‌های کارگاهی مانند برق، گاز، آب

– تامین برخی تجهیزات برای انجام قرارداد با استادکار، مانند داربست، لوله، طناب، گونی، سیم و…

– تامین تجهیزات ایمنی و حفاظتی و تجهیز کارگاه با وسایل مراقبتی

– تامین مکان‌هایی در کارگاه یا نزدیک به آن برای رفع نیازهای پرسنل پیمانکاری (محل استراحت، سرویس بهداشتی و…)

-‌ در موارد قرارداد کار، تعیین تکلیف موضوع بیمه و مالیات و سایر تعهدات مبتنی بر قانون کار

و…

ضمانت‌های رایج در قرارداد با استادکار چیست؟

در قراردادهای پیمانکاری ساختمان، کارفرما می‌تواند دو نوع ضمانت‌نامه در قالب چک، سفته یا ضمانت بانکی از پیمانکار دریافت کند:

اول، ضمانتی برای شروع پروژه است که مطابق آن کارفرما می‌تواند در صورت تاخیر پیمانکار در شروع پروژه، خسارت خود را از محل ضمانت تامین کند.

دوم، ضمانت حسن انجام کار نیز ضمانتی رایج در قرارداد با استادکار است که کارفرما با هدف اطمینان از انجام پروژه به نحو درست و مطابق قرارداد از پیمانکار دریافت می‌کند.

هر نوع ضمانتی که از سوی پیمانکار به کارفرما داده می‌شود، به محض انجام تعهدات پیمانکار، ملغی تلقی شده و باید از سوی کارفرما به پیمانکار بازگردانده شود.

سازوکار حل و فصل اختلافات در قرارداد با استادکار چیست؟

بروز و ظهور اختلافات در قرارداد با استاد کار موضوعی معمول به حساب می‌آید. تعهدات طرفین قرارداد در خصوص انجام پروژه یا پرداخت مبلغ آن، تاخیرهای رایج و… ممکن است اختلافات حقوقی متعددی را به وجود بیاورند.

در چنین وضعیتی بهتر است طرفین طی یک بند کامل و جامع، شیوه حل اختلافات خود را در قرارداد با استادکار از قبل مشخص کرده باشند.

مذاکره، سازش و میانجی‌گری روش‌های اولیه و معمول حل اختلاف هستند. با این حال اگر طرفین نیاز به روش‌های جدی‌تر و مستحکم‌تری داشته باشند می‌توانند اختلاف خود را از طریق ارجاع به داوری یا دادگاه صالح نیز حل و فصل کنند.

فورس ماژور در قرارداد با استاد کار چیست؟

فورس ماژور (قوه قاهره یا قوه قهریه) واژه­ای اصالتاً فرانسوی است که اصطلاحاً به معنای وقوع حادثه یا حوادثی است که به دلیل غیرقابل پیش­بینی بودن و غیرقابل اجتناب بودن سبب می­شوند برخی یا تمام تعهدات قراردادی افراد غیرقابل اجرا شوند. ویژگی مهم فورس ماژور این است که در صورت تحقق آن در یک قرارداد، هر دو طرف قرارداد بدون نیاز به جبران خسارت از انجام تعهدات متقابل خود معاف می­شوند.

بند فورس ماژور در قرارداد با استادکار این امکان را به وجود می‌آورد که در صورت بروز حوادث طبیعی یا غیرقابل پیشبینی مانند سیل و زلزله و از بین رفتن امکان ایفای تعهدات استادکار، مسئله مسئولیت طرفین قرارداد تعیین تکلیف شود.

درباره قرارداد با استادکار سوالی دارید؟

در این مطلب کوشش شد تا مهم‌ترین ابعاد حقوقی قرارداد با استاد کار پوشش داده شود. با این حال نباید فراموش کرد که تنظیم قراردادهای پیمانکاری ساختمان نکات بسیار زیادی دارد که تنها با دریافت مشاوره از کارشناسان امور قراردادهای پیمانکاری، میسر است.

ما در وینداد با داشتن تیمی از مشاوران حقوقی تنظیم قرارداد و وکلای دادگستری باتجربه قادر هستیم تا انواع مشاوره حقوقی در حوزه قراردادهای کار و یا پیمانکاری ساختمان را به شما ارائه کنیم و همچنین نیازهای تنظیم و بررسی قرارداد با استادکار را برای شما برطرف کنیم. 

5/5 - (5 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

3 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
مجید جعفری
مجید جعفری
10 ماه پیش

سلام
اگر بین کارفرما(مالک ساختمان) و استادکار قراردادی نباشد و شرایط کار به صورت تفاهمی وشفاهی بوده اختلافی به جهت دستمزد ،خسارت،و……رخ دهد چگونه میتوان در مرجع رسیدگی به این موضوع مانند دادگاه ادعاهای خود را اثبات کنند خصوصا در مورد دستمزد

حافظ
حافظ
2 سال پیش

آیا بعد از پایان پروژه کارفرما بعنوان قرار داد نوشته ای بنویسد این‌نوشته اعتبار دارد؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  حافظ
2 سال پیش

با سلام
هر نوشته ای از حاکی از توافق طرفین باشد و شامل مواردی از قبیل امضای طرفین نیز باشد، دارای اعتبار است.
با احترام
تیم حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز