قرارداد سرپرست کارگاه ساختمانی

قرارداد سرپرست کارگاه ساختمانی + نمونه قرارداد قانونی

اگر شما هم قصد احداث بنا را دارید باید با اشخاص مختلفی همکاری کنید که یکی از این اشخاص سرپرست کارگاه ساختمانی است. این شخص، برنامه‌ریزی‌های پروژه‌های را پیاده سازی می‌کند. توجه داشته باشید که سرپرست کارگاه همان مهندس کارگاه ساختمانی نیست و میان آن‌ها و حدود و وظایفشان تفاوت‌هایی وجود دارد. برای مثال راهنمایی […]

اگر شما هم قصد احداث بنا را دارید باید با اشخاص مختلفی همکاری کنید که یکی از این اشخاص سرپرست کارگاه ساختمانی است. این شخص، برنامه‌ریزی‌های پروژه‌های را پیاده سازی می‌کند. توجه داشته باشید که سرپرست کارگاه همان مهندس کارگاه ساختمانی نیست و میان آن‌ها و حدود و وظایفشان تفاوت‌هایی وجود دارد. برای مثال راهنمایی کارمندان و کارگران برای ورود و خروج کارگاه، نظارت به تامین مصالح، پیگیری امور اداری کارگاه و اموری از این دست بر عهده سرپرست که همه باعث تسریع روند ساخت و ساز خواهد شد. همکاری با سرپرست کارگاه از طریق تنظیم قرارداد سرپرست کارگاه ساختمانی امکان‌پذیر است که در این مقاله شرایط و نحوه تنظیم قرارداد را بررسی خواهیم کرد.

نمونه قرارداد سرپرست کارگاه

برای تنظیم قرارداد سرپرست کارگاه ساختمانی مانند سایر انواع قراردادی باید برخی از اصول که به‌عنوان بندهای اصلی قرارداد هستند را رعایت کنید. همچنین نکات کلیدی را به‌صورت تخصصی در نظر داشته باشید. بندهای ثابت قراردادی عبارت‌اند از:

  • مشخصات طرفین
  • موضوع قرارداد
  • تاریخ شروع و خاتمه
  • مبلغ قرارداد
  • وظایف و تعهدات سرپرست کارگاه
  • حل اختلاف
  • شرایط فسخ
  • نسخه‌های قرارداد

مهم‌ترین نکات قرارداد سرپرست کارگاه ساختمانی

۱- سرپرست کارگاه ساختمانی شخصی حقیقی است که باید دارای شرایط سازمان نظام مهندسی، تخصص و تجربه لازم باشد و مورد تایٔید مجری پروژه قرار گیرد.

۲- سرپرست کارگاه متعهد می‌گردد فقط در یک کارگاه قبول مسئولیت کرده و باید در تمام ساعات کاری پروژه در کارگاه حضور مستمر داشته باشد.

۳- کنترل موارد اجرایی و عوامل مربوط به کارگاه و ثبت زمان بتن‌ریزی‌های مختلف، شروع عملیات سازه فلزی در دفتر کارگاه و آزمایشات مورد لزوم با هزینه کارفرما است. همچنین حفظ مستندات و مدارک کارگاهی مورد لزوم و ابلاغ مواردی که لازم است از طرف مجری به مالک ارائه گردد.

۴- ارائه گزارش عملیات اجرایی و کارهای انجام شده و باقی مانده به مجری، تشکیل جلسه و تنظیم صورت جلسه هر دو هفته یک بار با حضور نماینده قانونی مالک و ناظر و مجری پروژه بر عهده سرپرست کارگاه ساختمانی است.

۵- حفظ و نگهداری یک جلد نقشه‌های اجرایی، تصویر پروانه، کارت نظارت، تصویر قرارداد بیمه مسئولیت و دفتر ثبت کارهای اجرای روزانه در محل کارگاه توسط سرپرست کارگاه ساختمانی الزامی است.

۶-نماینده مجری موظف است گزارشات روزانه به همراه چند عکس که به تأیید مهندس مجری رسیده را هر دو هفته به دفتر انجمن صنفی سازندگان تحویل داده و رسید دریافت نماید.

۷- سرپرست کارگاه موظف است در کلاس‌های آموزش مربوطه که از طرف انجمن سازندگان مسکن و ساختمان اعلام می‌گردد شرکت نموده و گواهینامه‌های آن را اخذ نماید.

۸-نمایده مجری به عنوان سرپرست کارگاه امین مجری است و باید تمام مکاتبات اعلامیه‌ها و دستور کارهای کتبی و شفاهی ارائه شده از طرف مجری و مهندسین ناظر پروژه را به کارفرما و عوامل اجرایی ذیربط ابلاغ کند و رسید آن را در دفتر کارگاه حفظ و به مجری پروژه تحویل دهد.

۹- پاسخ گویی مناسب به عوامل کارگاه، عوامل اعزامی از دفاتر مجری و نظارت عالیه نظام مهندسی و شهرداری و سایر مأمورین از وظایف سرپرست کارگاه ساختمانی است.

سرپرست کارگاه ساختمانی کیست؟

سرپرست کارگاه ساختمانی یا Head of Construction Workshop، فردی است که وظیفه پیاده سازی تمام برنامه‌ریزی‌های لازم برای پروژه را برعهده دارد. اگر در کار ساخت و ساز هستید قطعا می‌دانید که تا چه حد برنامه‌ریزی امور کارگاه برای بالا بردن سرعت کارها تاثیر گذار است. برای مثال فردی که مسئولیت بررسی ورود و خروج مصالح را بر عهده دارد سرپرست است که در صورتی که در کارگاه نباشد، امکان ایجاد مشکل بسیار زیاد خواهد بود. از طرفی کار سرمایه‌گذاران و کارفرمایان نیز با استخدام یکم سرپرست آسان‌تر خواهد شد.

در اصل سرپرست کارگاه، شخصی حقیقی است که مدیریت ساخت و ساز را انجام می‌دهد. سرپرست کارگاه ساختمانی توسط پیمانکار پروژه انتخاب می‌شود.

باید در نظر داشت که سرپرست کارگاه ساختمانی وظایف متعددی دارد که از وظایف کارفرما، سرمایه‌گذار، مدیر و ناظر جداست.

نمونه‌های وظایف سرپرست کارگاه که در قرارداد کار ذکر می‌شود، عبارت است از:

  • تهیه صورت مجلس کارگاهی درباره مصالح وارد شده به کارگاه
  • ملاحظات توالی و ترتیب کار اجرایی و پایش اجرای واقعی در مقایسه با اجرای فعلی
  • کنترل پیشرفت فیزیکی و مالی پروژه و انعکاس موارد متناقض در هر مورد
  • تعیین صلاحیت پیمانکاران دسته دوم به لحاظ نیروی کار، ساعت کار و تعهدات اجرایی
  • پیش‌بینی و تأمین مصالح مورد نیاز پروژه و کنترل میزان مصرف
  • برآورد هزینه‌های اجرایی پیش‌بینی شده ساخت و انطباق آن با هزینه‌های فعلی
  • اخذ دستور کار برای کارهای خارج از قرارداد
  • انجام جرائم و اعمال هزینه‌های حساب پیمانکاران دسته دوم
  • مسئول حافظت فیزیکی از کارگاه و اموال
  • تهیه گزارش روزانه پیشرفت فیزیکی و حجم عملیات انجام شده و ثبت وقایع کارگاهی
  • مستندسازی و ارائه گزارش توصیفی در خصوص شرایط اقلیم
  • مسئول کنترل کیفیت عملیات اجرایی و مسئول برقراری ایمنی کارگاه
  • گزارش امکانات مورد نیاز در محوطه کارگاه و پیگیری تامین آن‌ها
  • و غیره

جمع‌بندی

سرپرست کارگاه ساختمانی، شخصی حقیقی است که مدیریت ساخت و ساز را انجام می‌دهد و یکی از کلیدی‌ترین نیروها در پروژه‌های ساختمانی است که نقش بسزایی در پیشبرد پروژه دارد.

سرپرست کارگاه ساختمانی وظایف متعددی به عهده دارد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛ تهیه صورت مجلس کارگاهی درباره مصالح وارد شده به کارگاه، ملاحظات توالی و ترتیب کار اجرایی و پایش اجرای واقعی در مقایسه با اجرای فعلی، کنترل پیشرفت فیزیکی و مالی پروژه و انعکاس موارد متناقض در هر مورد، تعیین صلاحیت پیمانکاران دسته دوم به لحاظ نیروی کار، ساعت کار و تعهدات اجرایی، پیش‌بینی و تأمین مصالح مورد نیاز پروژه و کنترل میزان مصرف، برآورد هزینه‌های اجرایی پیش‌بینی شده ساخت و انطباق آن با هزینه‌های فعلی، اخذ دستور کار برای کارهای خارج از قرارداد و غیره.

استخدام سرپرست کارگاه برای انجام یک پروژه ساختمانی ضروری است. از این رو توصیه می‌شود پیش از شروع فعالیت سرپرست کارگاه ساختمانی، قرارداد سرپرست کارگاه ساختمانی تنظیم کنید.

سوالات متداول

نمونه قرارداد سرپرست کارگاه ساختمانی چه نوع قراردادی است؟

این مورد یکی از انواع قراردادهای استخدام به شمار می‌رود و سرپرست با کارفرما رابطه استخدامی خواهد داشت.

سرپرست کارگاه ساختمانی چه وظایفی دارد؟

تهیه صورت مجلس کارگاهی درباره مصالح وارد شده به کارگاه، ملاحظات توالی و ترتیب کار اجرایی و پایش اجرای واقعی در مقایسه با اجرای فعلی، کنترل پیشرفت فیزیکی و مالی پروژه و غیره از جمله وظایف کارگاه ساختمانی است.

4.3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز