قرارداد تولید تجهیزات اصلی/ OEM چیست؟

  هر زمان که یک طرف دانش و تخصص تولید برخی تجهیزات را داشته باشد و طرف دیگر از او بخواهد که تولید را در راستای برند و نام تجاری او انجام دهد، رابطه‌ای ایجاد می‌شود که جزئیات و نکات مهم آن در قرارداد تولید تجهیزات اصلی ذکر می‌شود. از این قرارداد تحت عناوینی نظیر […]

 

هر زمان که یک طرف دانش و تخصص تولید برخی تجهیزات را داشته باشد و طرف دیگر از او بخواهد که تولید را در راستای برند و نام تجاری او انجام دهد، رابطه‌ای ایجاد می‌شود که جزئیات و نکات مهم آن در قرارداد تولید تجهیزات اصلی ذکر می‌شود. از این قرارداد تحت عناوینی نظیر قرارداد سازنده تجهیزات اصلی، قرارداد انتقال فناوری و یا قرارداد OEM نیز یاد می­‌شود.

ضرورت وجود قرارداد انتقال فناوری یا قرارداد تولید تجهیزات اصلی

امروزه فناوری عنصر كلیدی توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود. سرمایه گذاری در ایجاد و گسترش فناوری های جدید سال­ هاست كه به عنوان موتور توسعه به رسمیت شناخته شده است. فناوری می تواند كارایی و اثربخشی را افزایش دهد، زمان تولید و عرضه محصولات به بازار را كوتاه كند و نیازهای انسانی را تامین كند.

با ایجاد محصولات جدید و عرضه خدمات متنوع به بازار، از طریق نوآوری­های تكنولوژیك، بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند فرصت‌های جدیدی را برای دستیابی به رقابت پذیری و رشد به دست آورند. ظهور اقتصاد دانش محور و جهانی سازی اقتصاد به شدت این باور را تقویت كرده است كه رقابت پایدار مستلزم آن است كه شركت‌ها، عملكرد خود را در بازار بین المللی از طریق ارتقای كارآیی، كیفیت و قابلیت اعتماد محصولات تولیدی شان افزایش دهند و این امر خود مستلزم به كارگیری فناوری‌های نوین است.

انواع روش‌ها و قراردادهای انتقال فناوری/ OEM

ابزارها، شیوه ها و روش­های مختلفی برای دریافت و كسب فناوری از خارج وجود دارد. این روش­ها را می توان از یك منظر به روش‌های تجاری، قراردادی و رسمی و از طرف دیگر به روش­های غیرتجاری، غیرقراردادی و غیررسمی از تقسیم كرد . همچنین ابزارهای انتقال فناوری از نظر جامعیت و تاكید بر جنبه های ملموس و غیرملموس فناوری نیز قابل تقسیم هستند.

 روش­های غیرتجاری، غیرقراردادی و غیررسمی

 تقلید، كپی سازی و مهندسی معكوس؛ آموزش؛ مطالعه اسناد اختراع؛ مطالعه كتب و مقالات ، استخدام متخصصان كلیدی خارجی؛ تحصیل در دانشگاههای خارجی؛ بازدید از نمایشگاهها و كارخانجات

 

روش‌های تجاری، قراردادی و رسمی

 قرارداد لیسانس اختراع؛ قرارداد لیسانس دانش فنی؛قرارداد لیسانس علامت تجاری؛ قرارداد لیسانس كپی رایت؛ قرارداد فرانشیز و توزیع؛ قرارداد سرمایه گذاری مشترك؛ قرارداد پروژه آماده بهره برداری؛ قرارداد تحقیق و توسعه؛ قرارداد طراحی و خدمات مهندسی؛ قرارداد خدمات مدیریت؛ قرارداد همكاری فنی؛ قرارداد خدمات فنی؛ قرارداد مشاوره؛ قرارداد ساخت، بهره برداری و انتقال؛ قرارداد سازنده با طراح اجزاء اصلی؛
قرارداد پیمانكاری فرعی؛ قراردادهای خرید كالاهای سرمایه‌ای؛ سرمایه گذاری مستقیم خارجی؛ قرارداد بازسازی و نوسازی؛ قرارداد تعمیر و نگهداری؛ کسب و ادغام؛ اتحاد استراتژیك؛ قراردادهای مربوط به رایانه (نرم افزار یا سخت افزار)؛ قراردادهای مهندسی، تامین و ساخت؛ قراردادهای تجارت متقابل

ویژگی‌های قرارداد تولید تجهیزات اصلی

در این قرارداد سعی می­‌شود که همه جزئیات رابطه تولید کننده و درخواست کننده را ذکر می‌شود.

  • به طور دقیق و با جزئیات مشخصات طرفین باید مشخص شود.
  • موضوع قرارداد که برای مثال می­‌تواند راه اندازی یا تولید یک دستگاه صنعتی باشد. مشخصات این دستگاه باید قید شود و در صورتی که یک شرکت طرف مقابل قرارداد باشد به تایید و امضاء مدیرعامل آن شرکت می­‌رسد.
  • در خصوص مدت قرارداد و نصب آن باید نوشته شود که چه زمانی تولید آن تحویل داده شود و یا اینکه چه زمانی نصب و راه­اندازی خواهد شد.
  • درخصوص مبلغ قرارداد اعم از اینکه در طول مدت قرارداد ثابت باشد یا متغیر و همچنین دربازه نحوه پرداخت آن و نیز نحوه و مکان تحویل طرفین مکلف هستند به توافقات خود پایبند بمانند. برای مثال می‌­توانند قید کنند که کلیه هزینه‌ها و مسئولیت حمل و تخلیه دستگاه از مبداء تا محل تحویل بر عهده فروشنده می باشد و یا اینکه مبلغ خسارتی را برای تاخیر در تحویل کالا به ازای هر روز مشخص کنند.
  • درخصوص تضمین و گارانتی محصول می­­توان اینگونه نوشت که فروشنده متعهد گردید دستگاه را به مدت حداقل یک سال شمسی از تاریخ نصب ، گارانتی نماید و کلیه هزینه ها اعم از نصب و راه اندازی ، آموزش ، ارائه قطعات ، و غیره تا پایان مدت گارانتی به صورت رایگان و بر عهده فروشنده خواهد بود.تعریفی از گارانتی ضمن تبصره ها می­توان نوشت از جمله گارانتی عبارت است از تعویض دستگاه یا قطعات دستگاه بدون اخذ هیچگونه وجهی اعم از هزینه قطعات تعویضی ، اجرت ، هزینه حمل و نقل و ایاب و ذهاب و سایر هزینه ها.
  • اغلب بدین صورت توافق می­شود که هیچگونه عذری از بابت عدم اطلاع از مشخصات فنی دستگاه از جانب فروشنده پذیرفته نخواهد بود. تحویل دفترچه دستگاه­ها به خریدار باید هنگام قرارداد در دستور کار قید شود.
  • در موارد مقتضی فروشنده ملزم به ارائه تائیدیه به اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و درمان می باشد و همچنین فروشنده بایستی گواهی توانایی بر انجام خدمات پس از فروش را به تائید کمپانی سازنده ارائه نماید.
  • در عرصه عمل معمولا از فروشنده در زمان تحویل و نصب دستگاه ضمانت نامه بانکی جهت حسن انجام کار اخذ می­شود و قید می­شود که فروشنده حق واگذاری امور به غیر را ندارد .
  • کلیه دستگاه­ها بایستی دارای تاریخ تولید و شماره سریال ساخت باشند که در فاکتور قید گردیده است و هر گونه توافق کتبی در ارتباط با قرارداد در صورتی­که مخالف قرارداد نباشد به منزله تصریح در قرارداد تلقی شده و طرفین متعهد به اجرای آن می باشند.

آیا فسخ یک طرفه قرارداد نیز امکان‌پذیر است؟

بله؛ در موارد خاصی که در قرارداد مشخص شده هر یک از طرفین می‌تواند قرارداد را یک طرفه فسخ کند برای مثال در صورت عدم تحویل کالا با مشخصات ذکر شده طرف دوم می‌تواند قرارداد را فسخ کند یا در مواردی مثل انحلال یا ورشکسته شدن شرکت.

آنچه گفته شد آشنایی نسبی با قرارداد تولید تجهیزات اصلی یا انتقال فناوری بود. در زمینه آگاهی و یا تنظیم قرارداد خود می­توانید با مشاوران و متخصصین وینداد در ارتباط باشید و یک قرارداد بی­نقص و کاملی تنظیم کنید و از مسائلی که ممکن است از یک قرارداد مبهم پیش بیاید جلوگیری کنید.

برای دانلود قرارداد OEM سری به بانک قرارداد وینداد بزنید

ما در سامانه حقوقی ونیداد انواع قرارداد را با جزئیات کافی و اصولی آماده کرده‌ایم که در بانک قرارداد قابل دسترسی هستند، از طرفی شما می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد، قرارداد اختصاصی خود را در کمترین زمان دریافت کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

حقوق مالکیت فکری nft
مقالات انواع مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری NFT یا توکن غیر مثلی

درحوزه‌ی بلاکچین و رمزارزها هر روزه با اخبار و نوآوری‌های تازه‌ای رو‌به‌رو می‌شویم. یکی از این تازه‌ترین نوآوری‌ها NFT  است. اما این توکن چیست و