قرارداد خدمات باربری

نحوه تنظیم قرارداد باربری + نکات و شرایط قانونی آن

در حال حاضر خدمات باربری به‌عنوان یکی از رایج‌ترین خدماتی است که اشخاص و کسب‌کارهای زیادی برای حمل انواع بار در طول روز یا جابه‌جایی شرکت و خانه از آن استفاده می‌کنند. به‌همین منظور نیز شرکت‌های مختلفی با وجود داشتن نیروی کار و همچنین ماشین‌های باربری  اقدام به ارائه خدمات باربری می‌کنند. دریافت خدمات از […]

در حال حاضر خدمات باربری به‌عنوان یکی از رایج‌ترین خدماتی است که اشخاص و کسب‌کارهای زیادی برای حمل انواع بار در طول روز یا جابه‌جایی شرکت و خانه از آن استفاده می‌کنند. به‌همین منظور نیز شرکت‌های مختلفی با وجود داشتن نیروی کار و همچنین ماشین‌های باربری  اقدام به ارائه خدمات باربری می‌کنند. دریافت خدمات از این شرکت‌ها نیز بسیار ساده و از طریق تلفن یا به‌صورت اینترنتی امکان‌پذیر شده است. اما در صورت آسیب دیدن، تاخیر در تحویل بار و سایر مشکلات یا عدم پرداخت مبلغ از سوی سفارش دهنده چه راهکاری وجود دارد؟ با توجه به اینکه تمامی شرایط حمل بار باید از قبل توسط طرفین مورد توافق قرار بگیرد، یکی از بهترین راهکارها تنظیم قرارداد باربری است.

در این مقاله با بررسی نمونه قرارداد باربری و شرایط تنظیم آن، به نکات قراردادی خدمات باربری به‌طور کامل اشاره خواهیم کرد.

قرارداد خدمات باربری

قراردادی که به منظور انجام خدمات باربری تنظیم می‌شود، با توجه به اینکه برای انجام یک کار مستمر نیست و در قالب پروژه انجام می‌شود، در قالب قرارداد پیمانکاری خواهد بود. با این توصیف، قرارداد خدمات باربری را می‌توان یکی از انواع قراردادهای پیمانکاری خدمات دانست که برای اشخاص و کسب‌وکارهای زیادی کاربرد دارد.

قرارداد باربری معمولا بین شرکت‌های باربری و اشخاصی که متقاضی دریافت این خدمات هستند، تنظیم می‌شود. در این شرایط شرکت به‌عنوان پیمانکار وظیفه حمل بار با شرایط مشخص، هزینه تعیین شده و همچنین در مدت زمان معین را مقابل کارفرما برعهده می‌گیرد.

از این نوع قرارداد می‌توانید علاوه‌بر خدمات باربری در مشاغلی که ماهیت آن‌ها به نوعی ارائه خدمات در قالب قرارداد پیمانکاری پروژه است و مستمر نیست، استفاده کنید. از جمله سایر قراردادهای رایج می‌توان به قرارداد پیمانکاری عکاس، قرارداد نجاری، قرارداد دکوراسیون داخل و  قرارداد پیک موتوری اشاره کرد.

نکات مهم قرارداد باربری

در تنظیم قرارداد باربری با توجه به نکاتی می‌توانید یک قرارداد دقیق‌تر و استانداردتر داشته باشید که تمامی خواسته‌های شما را پوشش دهد. در ادامه برخی از نکات کاربردی در قرارداد باربری را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

تعهدات شرکت باربری

  • حق تمبر بارنامه به عهده شرکت صادر کننده بارنامه است.
  • هزینه ترمینال، عوارض شهرداری و باسکول برعهده متصدی حمل و نقل است.
  • متصدیان حمل و نقل حق دریافت مبالغی برای بارنامه، بارچینی، انعام، انبارداری و مواردی از این قبیل را ندارند و این موضوع باید در قرارداد ذکر شود.
  • در رابطه با مفقود شدن لوازم یا خسارت وارد شده به اموال باید مشخص شود که بر عهده چه کسی خواهد بود. به این معنا که آیا این موضوع بر عهده متصدی حمل و نقل است یا خیر؟ به عنوان مثال اگر که شرایط خاصی در حین کار برای متصدی جابه‌جایی پیش آید که منجر به تعویق و تأخیر در تحویل کالا شود یا حادثه‌ای رخ دهد که باعث خسارات مالی برای مشتری شود باید نسبت به آگاه کردن وی اقدام کند و اگر آگاهی صورت نگیرد ضمانت اجرایی اعم از فسخ و غیره در بر خواهد داشت.

تعهدات سفارش دهنده

  • ارسال کننده بار باید آدرس دقیق مبدأ و مقصد، تعداد کالا، طرز بسته بندی آن‌ها، وزن و محتویات بسته‌ها، همچنین مدت زمان تحویل کالا و آدرس را کاملاً شفاف در قرارداد باربری درج کند و شرکت را در جریان موارد ذکر شده قرار دهد. در غیر این صورت مسئولیت هر نوع خسارت و دیرکردی بر عهده او خواهد بود.
  • اگر ماشین‌های حمل بار بیش از حد در محل بارگیری یا تخلیه بار معطل شوند به ازای هر ساعت زمان صرف شده هزینه جداگانه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

نکات مربوط به متن قرارداد

  • در قرارداد باربری باید مشخصات وسیله‌ای که قرار است با آن باربری صورت بگیرد درج شود.
  • مبدأ و مقصد باربری باید به‌صورت دقیق با ذکر پلاک و طبقه مشخص گردد.
  • هزینه حمل و نقل بار به صورت واضح و به عدد و حروف درج شود. این هزینه معمولا بر اساس ریال با در نظر گرفتن وزن بار و طبق تعرفه وزارت راه و نرخ مصوب اتحادیه تعیین می‌شود.
  • مدت اجرای قرارداد حمل بار با ذکر روز و تاریخ شمسی و رسمی کشور مشخص خواهد شد.
  • نحوه پرداخت وجه (به‌صورت نقد، اقساط و غیره) نیز در قرارداد خدمات باربری باید معین گردد. برای مثال ۴۰ درصد از مبلغ کل جابه‌جایی پیش از بارگیری باید پرداخت شود و بقیه مبلغ به صورت نقد یا چک وصول می‌گردد.
  • کسورات قانونی قرارداد پیمانکاری باید در قرارداد درج شود. در اصل مالیاتی که بابت حمل و نقل از سوی سازمان‌های مربوطه ذکر شود.
  • شرایط حمل و نقل باید به صورت واضح و با شرحی کامل مطرح شوند. بدین معنا که هیچ نقطه ابهامی برای طرفین قرارداد وجود نداشته باشد.به طور مثال مستقر شدن فردی از طرف ارسال کننده در مکان تخلیه بار و همچنین محل بارگیری در تمام مدت حمل و نقل یکی از شرایط جا به جایی است.
  • محل تخلیه بار باید به گونه‌ای تعیین شود که از نظر مقررات راهنمایی و رانندگی مشکلی برای شرکت حمل و نقل به وجود نیاورد.
  • در قرارداد خدمات باربری باید که شرایط خاص و غیر منتظره مانند سیل، جنگ، زلزله، تحریم و غیره تحت عنوان فورس ماژور مطرح شوند.
  • شرایطی که موجب فسخ قرارداد می‌شوند مانند تخلف در اجرای هر یک از موارد ذکر شده در قرارداد باید مطرح شوند.
  • در خصوص اختلافات نیز باید بندی در قرارداد ذکر شود. مثلا در مواردی که اختلاف میان کارفرما و پیمانکار با مذاکره حل نشود از طریق داور باید پیگیری شود، در صورت عدم قبول داوری نیز به مراجع صالح قضایی مراجعه نمود.

جمع‌بندی

قرارداد باربری یکی از انواع قراردادهای پیمانکاری است که بین شرکت‌های حمل بار با اشخاصی که به این خدمت نیاز دارند تنظیم می‌شود و شرایط حمل بار، مدت زمان آن و همچنین مبلغ به‌صورت کامل در قرارداد درج خواهد شد.

تنظیم قرارداد باربری به شما کمک می‌کند تا بتوانید اجرای این کار را با امنیت بیشتری انجام دهید. برای مثال اگر به‌عنوان شرکت حمل بار فعالیت می‌کنید، از بابت پرداخت مبالغ خیال شما آسوده باشد. اگر هم به‌عنوان سفارش دهنده هستید، نگران مشکلاتی مثل تاخیر در رسیدن بار به مقصد یا آسیب دیدن آن نباشید. چرا که می‌توان تمامی این موارد را در قرارداد پیش‌بینی کرد و برای آن ضمانت اجرایی در نظر گرفت. البته اگر در تنظیم قرارداد علاوه‌بر رعایت نکات فنی به نکات قانونی نیز توجه کافی داشته باشید.

در این زمینه می‌توانید از کارشناسان تنظیم قرارداد کمک بگیرید که علاوه‌بر دانش حقوقی، تجربه کافی در تنظیم انواع قراردادها دارند.

سوالات متداول

قرارداد باربری چگونه تنظیم می‌شود؟

این قرارداد یکی از انواع قراردادهای پیمانکاری است و در قالب قرارداد پیمانکاری خدمات تنظیم می‌شود.

آیا امکان اخذ ضمانت در خدمات باربری وجود دارد؟

بله، می‌توانید به‌عنوان یکی از بندهای قراردادی، ضمانت‌هایی را در این زمینه پیش‌بینی کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از