قرارداد خدمت مدیرعامل

نمونه قرارداد مدیر عامل و نحوه تنظیم آن

مدیر عامل هر شرکت تجاری از ارکان اصلی آن شرکت به حساب می­‌آید چرا که علاوه بر داشتن مسئولیت‌­های مدیریتی از دیدگاه حقوقی نیز دارای مسئولیت­‌های متعدد است. مدیر عامل از بین اعضای هیئت مدیره یا سایر افراد و به انتخاب هیئت مدیره برگزیده می­‌شود. اگر از بین اعضای هیئت مدیره انتخاب شود مدت مدیریت […]

مدیر عامل هر شرکت تجاری از ارکان اصلی آن شرکت به حساب می­‌آید چرا که علاوه بر داشتن مسئولیت‌­های مدیریتی از دیدگاه حقوقی نیز دارای مسئولیت­‌های متعدد است. مدیر عامل از بین اعضای هیئت مدیره یا سایر افراد و به انتخاب هیئت مدیره برگزیده می­‌شود. اگر از بین اعضای هیئت مدیره انتخاب شود مدت مدیریت عاملی او نباید از مدت عضویتش در هیئت مدیره بیشتر باشد. در این مقاله قرارداد خدمت مدیر عامل یا نمونه قرارداد مدیر عامل را بررسی خواهیم کرد و شرایط و نحوه آن را به‌طور کامل توضیح می‌دهیم.

مدیر عامل کیست؟

وظیفه اصلی اداره شرکت در شرکت‌های سهامی برعهده هیات مدیره است و اعضای این هیات از سوی مجمع عمومی انتخاب می‌شوند؛ اما این اعضا به‌صورت مستقیم وارد اداره شرکت یا اقدامات اجرایی آن نخواهند شد و این مسئولیت را به مدیرعامل می‌سپارند. البته اعضای هیات مدیره، مدیرعامل را انتخاب می‌کنند که باید حتما شخص حقیقی باشد.

اقدامات اجرایی و مدیریت شرکت، از جمله وظایف مدیرعامل بوده و او مسئول عملیاتی کردن مصوبات و تصمیمات است.

مدیر عامل هر کسب‌و‌کاری از ارکان و مهره‌های اصلی آن شرکت به حساب می‌آید چرا که علاوه بر داشتن وظایف و مسئولیت‌های مدیریتی از دیدگاه حقوقی نیز دارای مسئولیت‌های متعدد است. مدیر عامل از بین اعضای هیئت مدیره یا سایر افراد و به انتخاب هیئت مدیره انتخاب می‌شود. اگر از بین اعضای هیئت مدیره انتخاب شود مدت مدیریت عاملی او نباید از مدت عضویتش در هیئت مدیره بیشتر شود.

نمونه قرارداد مدیر عامل

قرارداد مدیرعامل بین شرکت و شخصی که این سمت را برعهده می‌گیرد، تنظیم می‌شود. این نوع قرارداد از جمله انواعی است که می‌تواند در قالب قرارداد کار تنظیم شود. گرچه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در رابطه با این قرارداد بیان می‌کند که قرارداد مذکور تابع قانون کار نیست. بلکه رابطه بین مدیر عامل و شرکت تجاری را می­‌توان همان رابطه موکل و وکیل دانست.

استدلال این امر هم به شکل زیر است:

با توجه به تفاوت­‌های اساسی رابطه موجود بین «مدیرعامل» و «شرکت» و رابطه کار موضوع قانون کار از یک سو، و مشابهت­‌های رابطه مزبور و عقد وکالت در قانون مدنی از سوی دیگر، که می­‌توان به موارد زیر به عنوان برخی از این تفاوت­‌ها و مشابهت­‌ها اشاره نمود:

الف) تفاوت­‌های موضوع قرارداد کار و رابطه حقوقی مدیرعامل و شرکت تجاری

قرارداد کار از جمله عقود معوض بوده و در آن اجرت (مزد یا حقوق ) جزء اصلی و اساسی عقد را تشکیل می­‌دهد. در حالی که «مدیرعامل» در شرکت­‌های تجاری می­‌تواند مجانی انجام وظیفه کند (ماده ۱۲۴ و مفهوم مخالف قسمت آخر ماده ۱۳۴ قانون تجارت).

ماده ۱۲۴ – هیئت مدیره باید اقلا یک نفر شخص حقیقی را به مدیریت عامل شرکت انتخاب و حدود اختیارات و مدت تصدی و حق‌الزحمه او را تعیین کند. در صورتی که مدیرعامل عضو هیئت مدیره باشد دوره مدیریت عامل او از مدت عضویت او در هیئت مدیره بیشتر نخواهد بود. مدیرعامل شرکت نمی‌تواند در عین حال رئیس هیئت مدیره همان شرکت باشد مگر با تصویب سه چهارم آراء حاضر در مجمع عمومی.

– « مدیر عامل» طبق ماده ۱۳۴ قانون تجارت در مقابل اشخاص ثالث هم مسئولیت دارد. در حالی که در قرارداد کار، در اثر تبعیت کارگر از کارفرما، چنین مسئولیتی موجود نیست و کارگر تنها در مقابل کارفرما مسئولیت دارد.

– مدیریت مدیر عامل حتی پس از انقضای مأموریت وی نیز تا انتخاب مدیر جدید ادامه دارد (ماده ۱۳۶ قانون تجارت). در حالی که در قرارداد کار با انقضای مدت، قرارداد خاتمه یافته و کارگر دیگر تعهدی در مقابل کارفرما نخواهد داشت (بند « د » ماده ۲۱ قانون کار).

ماده ۱۳۶ – درصورت انقضای مدت ماموریت مدیران تا زمان انتخاب مدیران جدید مدیران سابق کماکان مسئول امور شرکت و اداره آن خواهند بود. هرگاه مراجع موظف به دعوت مجمع عمومی به وظیفه خود عمل نکنند هر ذینفع می‌تواند از مرجع ثبت شرکت‌ها دعوت مجمع عمومی عادی را برای انتخاب مدیران تقاضا نماید.

-مدیرعامل چه از سوی هیأت مدیره و چه از سوی دادگاه قابل عزل است (تبصره ماده ۱۲۴ و ماده ۱۲۷ قانون تجارت). در حالی که در قرارداد کار، کارفرما از چنین حقی محروم است (ماده ۲۵ قانون کار).

مشابهت­‌های قرارداد وکالت و رابطه حقوقی مدیر عامل و شرکت تجاری

در عین حال این نوع قرارداد می‌تواند از نوع وکالت باشد:

– عقد وکالت ممکن است مجانی باشد یا با اجرت (ماده ۶۵۹ قانون مدنی) و انجام وظیفه مدیر عامل نیز چنان­که در بالا اشاره شد ممکن است مجانی باشد.

– در عقد وکالت یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می­‌نماید (ماده ۶۵۶ قانون مدنی). ماده ۱۲۵ قانون تجارت نیز مدیرعامل را نماینده شرکت و دارای حق امضاء از طرف شرکت اعلام می­‌دارد.

– موکل می‌­تواند هر وقت بخواهد وکیل را عزل کند ( ماده ۶۷۹ قانون مدنی). در مورد مدیرعامل نیز تبصره ماده ۱۲۴ قانون تجارت اختیار عزل مدیرعامل را به هیأت مدیره شرکت داده است.

به نظر می­‌رسد رابطه میان مدیرعامل و شرکت تجاری رابطه کارگری و کارفرمایی موضوع قانون کار نبوده و مسئولیت وی در مقابل شرکت همان مسئولیت وکیل در مقابل موکل است. مضافاً این­که در لایحه قانونی مربوط به تعیین مدیر یا مدیران موقت برای سرپرستی واحدهای تولیدی و صنعتی و تجاری و کشاورزی و خدماتی اعم از بخش عمومی و خصوصی مصوب مورخ ۵۹/۴/۲۳ شورای انقلاب اسلامی نیز مسئولیت مدیر هر واحد در مقابل آن واحد همان مسئولیت وکیل در مقابل موکل اعلام گردیده است. از آن­جا که به نظر نمی‌­رسد مدیران واحدهای مشمول قانون مزبور دارای خصوصیتی در قیاس با مدیران واحدهای تجاری باشند به لحاظ وحدت ملاک می­‌توان حکم یاد شده را به مدیران اخیر الذکر نیز تسری داد.

قرارداد اعضای هیات مدیر با شرکت

حال این سوال مطرح می‌­شود که:

آیا رابطه سایر اعضا هیئت مدیره نیز با شرکت تجاری از شمول قانون کار خارج است یا این وضعیت فقط مختص رابطه مدیر عامل است؟

با توجه به نظر وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، رابطه اعضای هیآت مدیره شرکت­‌های تجاری با این شرکت­‌ها نیز مانند رابطه وکیل و موکل بوده و رابطه کارگری و کارفرمائی موضوع قانون کار بین طرفین احراز نمی­‌گردد.

مگر این­گه این افراد علاوه بر مسئولیت‌­ها و وظایف مرتبط با عضویت در هیأت مدیره، تصدی وظایف و مسئولیت­‌های دیگری را که به عنوان یک شغل قابل ارجاع به سایر افراد است. از قبیل مدیریت مالی، مدیریت اداری، ریاست کارخانه و غیره در قبال دریافت اجرت مشخص و معینی عهده‌­دار باشد که در این حالت به اعتبار این تصدی مشمول مقررات قانون کار خواهند بود اما در ارتباط با عضویت فرد در هیأت مدیره همان­طور که در بالا بیان گردید نظریه مبتنی بر این است که به لحاظ عدم شمول مقررات قانون کار به رابطه طرفین اعمال مقررات این قانون منتفی خواهد بود.

علاوه بر مدیران مذکور افرادی که در یک شرکت تجاری سهامدار هستند نیز وضعیتی مشابه دارند و اگر سهامداران در سمت­‌های مدیریتی قرار گیرند رابطه مبتنی بر قانون کار بین آنان و شرکت شکل نمی­‌گیرد ولی اگر سهامداران نیز هم­چون مدیر عامل و سایر مدیران مشاغل دیگری نیز در شرکت داشته باشند مثل مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی و غیره رابطه‌­ای که از جهت شغل مذکور با شرکت تجاری پیدا می­‌کنند رابطه­‌ای مبتنی بر قانون کار و رابطه کارگر و کارفرما خواهد بود.

جمع بندی

نمونه قرارداد خدمت مدیر عامل از جمله قراردادهایی است که از یک قالب قرارداد مشخص پیروی نمی‌کند. از این رو تنظیم این نوع قرارداد چالش‌های زیادی دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود برای تنظیم قرارداد مدیرعامل از کارشناسان حقوقی کمک بگیرید. چرا که دانلود رایگان نمونه قرارداد مدیرعامل با توجه به اینکه بر اساس شرایط همکاری شما تنظیم نشده است، نمی‌تواند توافقات لازم را مورد نظر قرار دهد.

سوالات متداول

آیا مدیر عامل می‌تواند رئیس هیئت مدیره باشد؟

مدیرعامل شرکت نمی‌تواند در عین حال رئیس هیئت مدیره همان شرکت باشد مگر با تصویب سه چهارم آراء حاضر در مجمع عمومی.

آیا مدیر عامل می‌تواند یک شخص حقوقی باشد؟

خیر، مدیر عامل حتما باید از بین اشخاص حقیقی انتخاب شود.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز