قرارداد عاملیت خرید سهام از بورس

قرارداد عاملیت برای خرید سهام از بورس چه قراردادی است؟

تب و تاب بازار در این روزها به حدی رسیده است که همه مردم جامعه را به فکر فرو برده است. عده‌ای به سمت ارز و دلار و یورو روانه شده‌اند و خرید دلار و یورو را تضمینی برای حفظ ارزش پولشان می‌دانند، برخی دیگر طلا و شمش می‌خرند و عده‌ای دیگر به سمت بازار […]

تب و تاب بازار در این روزها به حدی رسیده است که همه مردم جامعه را به فکر فرو برده است. عده‌ای به سمت ارز و دلار و یورو روانه شده‌اند و خرید دلار و یورو را تضمینی برای حفظ ارزش پولشان می‌دانند، برخی دیگر طلا و شمش می‌خرند و عده‌ای دیگر به سمت بازار پر سود بورس می‌روند. در میان موارد مذکور، بازار بورس تخصصی‌ترین موراد سرمایه گذاری به شمار می‌آید و برای ورود به آن مهارت‌های بسیار دقیقی نیاز است و بدون اطلاع و آگاهی نمی‌توان در آن فعالیت نمود. در این مطلب برانیم تا به یکی از قراردادهای رایج در بازار بورس که قرارداد عاملیت برای خرید سهام از بورس نام دارد بپردازیم و نکات حقوقی آن را مطرح نماییم.

قرارداد عاملیت برای خرید سهام از بورس چیست؟

قرارداد عاملیت برای خرید سهام از بورس در حقیقت نمونه‌ای از قراردادهای عاملیت یا همان نمایندگی است. این قرارداد عموماً توسط شرکتهایی که موضوع اصلی فعالیت آنها فعالیت در بازار بورس نبوده ولی به استناد عدم ممنوعیت اساسنامه شرکت، قصد سرمایه گذاری در بازار بورس و خرید و فروش سهام دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.البته علاوه بر مطالب بیان شده که در خصوص اشخاص حقوقی است، اشخاص حقیقی نیز به علت ضیغ وقت و یا عدم تخصص در صورت تمایل به فعالیت در بازار بورس می‌توانند که از این قرارداد استفاده نمایند و شخص دیگری برای آنها سهام خرید و فروش نماید.

شما می‌توانید جزئیات این قرارداد را از کارشناسان حقوقی ما بپرسید.

نمونه قرارداد عاملیت برای خرید سهام از بورس:

در ابتدای قرارداد عاملیت خرید سهام از بورس مانند تمامی قراردادها باید که مشخصات دقیق اشخاص (حقیقی/حقوقی) ذکر شود:

ماده ۱) موضوع قرارداد:

ماده ۲) مدت قرارداد:

ماده ۳) مبلغ قرارداد:

ماده ۴) تعهدات شرکت:

ماده ۵) تعهدات عامل:

ماده ۶) حوادث غیر مترقبه:

ماده ۷) حل اختلاف:

ماده ۸) تاریخ و محل انعقاد قرارداد:

ماده ۹ ) تعداد نسخ قرارداد:

چنانچه نیاز به این قرارداد داشتید می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد عاملیت برای خرید سهام از بورس را ثبت کنید تا کارشناسان امور قراردادها، قراردادی مطمئن را برای شما تهیه کنند

نکات مهم حقوقی در قرارداد عاملیت برای خرید سهام از بورس

۱- به یاد داشته باشید که مبلغ قرارداد عاملیت خرید سهام از بورس عموماً به صورت خالص تعیین می‌شود و پرداخت ۵% مالیات موضوع ماده ۱۰۴ قانون مالیاتهای مستقیم و سایر عوارض قانونی و حقوق دولتی بر عهده شرکت می‌باشد.

۲- در قرارداد عاملیت برای خرید سهام از بورس غالباً این چنین تعیین می‌شود که در صورتی که در نتیجه همکاری و مشاوره عامل، شرکت سالیانه بیش از ۳۰% به نسبت سرمایه گذاری خود در خصوص موضوع قرارداد سود تحصیل نماید مازاد ۳۰% سود حاصل شده به نسبت ۷۰% سهم شرکت و ۳۰% سهم عامل تقسیم خواهد شد.

۳- یکی از مهمترین نکات قرارداد مذکور آن است که در صورتی که عامل بنا به درخواست شرکت به هر دلیلی به شهرستان دیگری غیر از محل اقامت شرکت اعزام گردد به ازاء هر روز مبلغ ……………. ریال مازاد بر مبلغ قرارداد بعنوان حق مأموریت دریافت خواهد نمود.

۴-عامل باید که تمامی اطلاعات و اسناد و مدارک مربوط به شرکت را که به هر نحو به آن دسترسی پیدا می‌کند محرمانه تلقی و از افشاء آن خودداری نماید و به عبارت دیگر محرمانگی را حفظ نماید.

۵-عامل ملزم است که گزارش خرید و فروش روزانه و وضعیتی از سهام‌های خریداری شده را به شرکت ارائه نماید. همچنین نتایج مجامع شرکت‌هایی که سهام آنها خریداری شده است و همچنین میزان سود تصویب و تائید شده قابل تقسیم شرکت‌های موصوف را به محض اطلاع به شرکت اعلام نماید.

۶- عامل متعهد است نسبت به حضور در محل و زمانهای توافق شده با شرکت جهت ارائه مشاوره و انجام خدمات موضوع این قرارداد و حق واگذاری تمام یا قسمتی از موضوع قرارداد را به اشخاص دیگر بدون هماهنگی قبلی با شرکت ندارد.

۷- شرایط تکنیکی و فنی حاکم بر بازار بورس را عامل باید که تجزیه و تحلیل کند و مدیران شرکت را از تبعات و نتایج تصمیم گیری در خصوص اوضاع و احوال بازار بورس و زمان خرید و فروش سهام شرکتها آگاه سازد.

۸- عامل متعهد است به میزان سرمایه‌ای که از طرف شرکت در اختیار ایشان قرار می‌گیرد مبادرت به خرید سهام نماید.

۹- شرکت باید تسهیلات و همکاری لازم و متعارف برای انجام موضوع قرارداد را حسب درخواست عامل انجام دهد.

۱۰- شرکت تعهدی در خصوص بیمه عامل نداشته و عامل متعهد است هر نوع بیمه مربوطه را راساً و به هزینه خود اقدام نماید.

سخن آخر:

بازار بورس یکی از پرسودترین و تخصصی‌ترین بازارهای جهانی است و افراد بسیاری تمایل به فعالیت در آن دارند، اما اشخاص اعم از حقیقی و یا حقوقی به دلایل بسیاری همچون ضیغ وقت و یا عدم تخصص و مهارت کافی، فعالیتشان را به نماینده و عاملی می‌سپارند و از طریق وی کسب سود می‌نمایند. در این راستا باید در نظر داشت که رابطه عاملیت نیز مانند هر رابطه دیگری نیازمند قراردادی کتبی و صریح است و نکات حقوقی بسیاری در دل آن نهفته شده است که باید نسبت به آنها اطلاعات دقیق داشت و از اختلافات آتی جلوگیری نمود.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه
مقالات انواع سرمایه‌گذاری

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه

تقریبا تمامی کسانی که به فکر ایجاد یک کسب و کار نوپا هستند و یا شرکت‌هایی که به دنبال انجام پروژه‌های جدید هستند، با دغدغه‌ی