قرارداد پیمانکاری برق صنعتی و ۱۰ بند مهم این قرارداد!

قرارداد پیمانکاری برق صنعتی و 10 بند مهم این قرارداد!

انعقاد قرارداد پیمانکاری برق صنعتی اولین و مهم‌ترین گامی است که کارفرما در ایجاد ارتباط با پیمانکار باید انجام دهد زیرا یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر ساختمان تجاری، اداری و تولیدی، برق آن ساختمان است. تنظیم سیستم‌های روشنایی هوشمند، رساندن برق به قسمت‌های مختلف ساختمان، تهیه سیستم‌های الکتریکی ضد سرقت، وصل برق ماشین‌های صنعتی یا […]

انعقاد قرارداد پیمانکاری برق صنعتی اولین و مهم‌ترین گامی است که کارفرما در ایجاد ارتباط با پیمانکار باید انجام دهد زیرا یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر ساختمان تجاری، اداری و تولیدی، برق آن ساختمان است. تنظیم سیستم‌های روشنایی هوشمند، رساندن برق به قسمت‌های مختلف ساختمان، تهیه سیستم‌های الکتریکی ضد سرقت، وصل برق ماشین‌های صنعتی یا رایانه‌های هوشمند از جمله اقداماتی ست که در برق کاری صنعتی صورت می‌­گیرد. حساس بودن این کار باعث شده اهمیت زیادی برای کارفرمایان داشته باشد. یک سیستم برق رسانی معیوب هم ممکن است باعث خسارت‌های جبران ناپذیری در دستگاه‌های موجود در ساختمان شود هم در فعالیت روزانه افراد در آن مرکز اختلال ایجاد کند.

سپردن کار برق مجموعه به یک پیمانکار برق صنعتی که دانش و تخصص کافی در این زمینه داشته باشد، کمک زیادی به کارفرما خواهد کرد. شروع همکاری با شخص پیمانکار که ممکن است حقیقی یا حقوقی باشد امکان‌پذیر نیست مگر با تنظیم قرارداد.

در ادامه با پیمانکاری و قرارداد پیمانکاری برق صنعتی بیشتر آشنا خواهید شد.

پیمانکار چه شخصی ست و قرارداد پیمانکاری چه کاربردهایی دارد؟

تعریف پیمانکار و جزئیات آن در آیین نامه‌ای تحت عنوان شرایط عمومی پیمان آورده شده و همان­طور که از نامش پیداست شرایط عمومی توافق نامه ها را مشخص می­کند و در کنارش آیین نامه شرایط خصوصی پیمان جزئیات بیشتری را در بر می­گیرد.

طبق ماده ۷ شرایط عمومی پیمان “پیمانکار، شخص حقوقی یا حقیقی است که سوی دیگر امضاکنندهً پیمان است و اجرای موضوع پیمان را براساس استناد ومدارک پیمان، به عهده گرفته است. نمایندگان و جانشین های قانونی پیمانکار، درحکم پیمانکار می­باشند.”

شاید نام قرارداد پیمانکاری را بیشتر در مورد ساخت و ساز شنیده باشید اما نوع دیگر قرارداد پیمانکاری که طیف گسترده‌ای از توافقات را در بر می­‌گیرد قرارداد پیمانکاری خدمات است. در هر موقعیتی ممکن است یک مدیر، کارفرما، تولیدکننده، تاجر یا هر شخص دیگری نیاز به یک تخصص یا مهارت فنی داشته باشد. در این موارد بهترین راه سپردن کار تخصصی به شخص متخصص است و این ارتباط صورت نمی‌­گیرد مگر این که کارفرما با آن شخص قرارداد پیمانکاری با موضوع مورد نظر را منعقد کند.

برای مثال تصور کنید مدیر یک شرکت نیاز به طراحی یک سایت برای شرکت دارد در این صورت می­‌تواند با مذاکره با یک شخص( حقیقی یا حقوقی) ماهر در زمینه فناوری اطلاعات پروژه طراحی وب­سایت را به طور کامل به آن شخص بسپارد اما اولین گام برای شروع همکاری با متخصص طراحی وبسایت تنظیم قرارداد با اوست. قرارداد حاوی تمام توافقات طرفین است و در بند های مختلف به جزئیات رابطه ی دو طرف می­پردازد.

هر خدمتی که نیاز به دانش تخصصی یا مهارت فنی داشته باشد میتواند زیر مجموعه ی پیمانکاری خدمات قرار گیرد مانند پیمانکاری طراحی نرم افزار، پیمانکاری مشاوره، پیمانکاری مدیریت مجموعه و غیره.

یکی از قراردادهای پیمانکاری خدمات قرارداد پیمانکاری برق صنعتی ست که در ادامه با مهم‌ترین بندهای آن آشنا خواهید شد.

۱۰ بند مهم در قرارداد پیمانکاری برق صنعتی

هر قرارداد بسته به موضوع آن و توافقات طرفین شامل بندهای مختلفی می­‌شود و حتی ممکن است قرارداد چندین صفحه باشد. در زیر مهم‌ترین بندهای قرارداد پیمانکاری برق صنعتی را آورده‌ایم: ( این قرارداد می‌تواند مشمول بندهای دیگر نیز باشد که طرفین خود این را تعیین می­‌کنند.)

  • ۱- مشخصات طرفین قرارداد: طرفین چه شخص حقیقی باشند چه حقوقی باید مشخصات خود را دقیق ثبت نمایند و از اعتبار شخص حقوقی اطمینان حاصل کنند.
  • ۲- موضوع قرارداد: موضوع قرارداد در واقع شرح کلی خدمتی ست که پیمانکار قرار است ارائه دهد به همراه محل دقیق آن. مثلا نصب سیستم روشنایی ال ای دی در راهرو طبقات اول و دوم.
  • ۳- مدت قرارداد: زمان شروع و پایان پروژه را برای جلوگیری از تاخیر تعیین کنید.
  • ۴- هزینه‌ها و نحوه پرداخت: بهتر است قبل از شروع کار تمام هزینه ها را محاسبه کنید و نحوه پرداخت را نیز تعیین کنید مثلا به طور قسطی یا یک جا یا با پیش پرداخت.
  • ۵- تجهیزات: در اکثر قرارداد ها کارفرما موظف است تجهیزات و فضا را برای انجام کار پیمانکار آماده کند و در صورت تاخیر به علت آماده نبودن این موارد هیچ مسئولیتی بر عهده پیمانکار نیست.
  • ۶- حقوق و تکالیف (تعهدات) : این بند به شرح کامل وظایف طرفین به طور جزئی می­پردازد و دقیق بودن آن در جلوگیری از ایجاد سوتفاهم و شفاف سازی مسیر همکاری طرفین اهمیت زیادی دارد.
  • ۷- نظارت: معمولا نظارت بر روند کار بر عهده مهندس ناظر یا مشاور است اما ممکن است طرفین این بند را نادیده بگیرند.
  • ۸- تضمین: کارفرما می‌­تواند برای حسن انجام کار از پیمانکار وثیقه‌ای دریافت کند و به تدریج آن را به پیمانکار عودت دهد.
  • ۹- فسخ یا تعلیق قرارداد: طرفین می‌­تواتند بر سر مواردی که به موجب آن می‌­توان قرارداد را یک طرفه فسخ یا معلق کرد توافق کنند.
  • ۱۰- نحوه حل اختلاف:دادگاه، داوری، سازش، دادرسی اختصاصی و غیره از موارد رسیدگی به اختلاف هستند که طرفین می‌­توانند یک مورد را با توافق انتخاب کنند.

تنظیم قرارداد پیمانکاری اصولی، ضامن کار شماست!

شما چه کارفرما باشید چه پیمانکار باید بدانید که تنظیم قرارداد کاری تخصصی است که نیاز به دانش حقوقی بالا دارد. از آن جایی که قرارداد تنها سند همکاری شما با طرف مقابل است جایگاه بالایی در ارتباط طرفین دارد. یک سند همکاری استاندارد ضامن حسن انجام کار شما و جلوگیری از بروز اختلاف های احتمالی میان شما و طرف مقابلتان است.

بهترین کار این است که تنظیم و نوشتن قرارداد را به متخصص آن بسپارید، وینداد با در اختیار داشتن کارشناسان حقوقی در حوزه قرارداد نویسی و وکیلان مجرب نمونه قرارداد پیمانکاری برق صنعتی را برای شما تدارک دیده است؛ برای تهیه آن به بانک قرارداد های وینداد سری بزنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از