قرارداد کارمند شرکت

قرارداد کارمند شرکت چه نکات قانونی دارد؟

جذب نیروی انسانی به عنوان کارمند در شرکت‌ها و سازمان‌ها و تنظیم قرارداد کار صحیح واصولی کار میان کارمند و کارفرما همیشه یکی از دغدغه‌های مهم آنها به شمار می‌رود، چرا که قرارداد کارمند شرکت ضامن سلامت همکاری میان کارمند و کارفرماست. یکی از مهم‌ترین مبناهای بازدهی هرشرکت و سازمانی به کارگیری کارمندانی متعهد وکارآمد […]

جذب نیروی انسانی به عنوان کارمند در شرکت‌ها و سازمان‌ها و تنظیم قرارداد کار صحیح واصولی کار میان کارمند و کارفرما همیشه یکی از دغدغه‌های مهم آنها به شمار می‌رود، چرا که قرارداد کارمند شرکت ضامن سلامت همکاری میان کارمند و کارفرماست.

یکی از مهم‌ترین مبناهای بازدهی هرشرکت و سازمانی به کارگیری کارمندانی متعهد وکارآمد است و این موضوع از رهگذر گزینش صحیح و انعقاد قراردادی جامع و دقیق که در بردارنده تمامی نکات حقوقی نیز باشد حاصل می شود.

از طرفی برای افراد زمانی که به عنوان کارمند استخدام می‌شود انعقاد قراردادی که به خوبی بتواند حافظ منافع آنها باشد و به عبارتی آنها را از تمامی حقوقی که باید برخوردار سازد بسیار مهم است. از این رو آشنایی با قرارداد کارمند شرکت و نکات قانونی آن می‌تواند راهگشای خوبی در این زمینه باشد.

قرارداد کارمند شرکت یا قرارداد استخدام کارمند شرکت چیست ؟

قرارداد کارمند شرکت، قراردادی است که میان کارمند و کارفرما منعقد می‌گردد. از منظر حقوقی در صورتی که شرکت یا سازمان کارفرما خصوصی باشد تابع قانون‌کار و در غیر این صورت تابع قانون استخدام کشوری است.

باید توجه داشت در صورتی که به کارگیری کارمند در شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی موضوع قرارداد باشد، قرارداد کارمند شرکت به عنوان یکی از انواع قراردادکار باید در مطابقت با قانون‌‌کار تنظیم گردد، بدین جهت قانون گذار به منظور حفظ حقوق و منافع کارگران و کارمندان در بخش خصوصی، در ماده 8 قانون کار بیان کرده است: شروط مذکور در قرارداد کار یا تغییرات بعدی آن در صورتی نافذ خواهد بود که برای کارگر مزایایی کمتر از امتیازات مقرر در این قانون منظور ننماید.

مهم‌ترین نکات قرارداد کارمند شرکت

مواردی که در قرارداد کارمند شرکت باید مورد توجه قرار بگیرد عبارت است :

محل کار                                                               تمدید قرارداد

ساعات کار، تعطیلات و مرخصی‌ها                                قوانین شرکت

وضعیت بیمه                                                          تعهدات طرفین

وجود یا عدم وجود دوره آزمایشی و مدت آن                   تعیین حقوق و مزایا

حال از میان مواد این قرارداد برخی از مهم‌ترین آنها که باید مورد رعایت قرار بگیرند به شرح ذیل است:

مشخصات طرفین قرارداد

مطابق هر قراردادکاری ذکر مشخصات دقیق و صحیح طرفین قرارداد مانند نام و نام‌ خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، تاریخ تولد، شماره تماس و نشانی محل سکونت از مهم‌ترین موادی است که باید به درستی رعایت گردد.

مشخص کردن موضوع قرارداد کارمند شرکت

ارائه شرحی شفاف و مشخص از موضوع قرارداد و یا به عبارتی وظایف، نوع کار و حرفه‌ای که کارمند باید انجام بدهد می‌تواند تا حد زیادی به حفظ حقوق کارفرما و اطمینان از برطرف شدن نیاز او به درستی، کمک بکند هم چنین کارمند می‌تواند به وسیله این ماده از قرارداد با شرح جامعی از وظایف خود آشنا و با دقت نظرکافی وظایف محوله را مورد پذیرش یا عدم پذیرش قرار بدهد. از این رو به منظور جلوگیری از یکی از اختلافات شایع میان کارمند و کارفرما یعنی اختلاف در شرح وظایف، در هنگام تنظیم قرارداد کارمند شرکت بهتر است در نگارش این قسمت توجه کافی صورت بگیرد.

مشخص کردن نوع قرارداد

قرارداد کار به انواع موقت، دائم و معین تقسیم می‌شود. قرارداد کار موقت قراردادی است که پایان مدت قرارداد مشخص شده است. معمولا کارهایی که ماهیت غیرمستمر دارند، در این قالب از قرارداد شکل می‌گیرند. قرارداد کار دائم قراردادی است که در آن مدتی برای پایان قرارداد مشخص نشده است. و قرارداد کار معین قراردادی است که برای انجام کارمعین منعقد می شود حال قرارداد کارمند شرکت از نظر موقت، دائم یا معین بودن نیز باید مشخص باشد، چرا که هر کدام از این نوع قرارداد شرایط مربوط به خود را به همراه دارد، و به تبع حقوق و تکالیف متناسب با خود را ایجاب می‌کنند.

مشخص کردن مبلغ قرارداد و زمان پرداخت آن

میزان حقوق و دستمزد دریافتی کارمند در مقابل کاری که برای که برای کارفرما مطابق با قرارداد انجام می دهد باید در قرارداد معین گردیده و زمان پرداخت آن نیز مشخص گردد. هم‌چنین سایر جزئیات مرتبط با حقوق و مزایای کارمند مانند نحوه محاسبه اضافه کاری و ماموریت‌ها، پاداش و غیره نیز باید در قرارداد ذکر شود. کارفرما باید توجه داشته باشد میزان حقوق و دستمزد در نظر گرفته شده برای کارمند شرکت نباید از حداقل دستمزد قانونی کمتر باشد.

تعداد نسخ قرارداد

این قرارداد حداقل باید در دو نسخه تنظیم گردد. یک نسخه از آن نزد کارفرما و نسخه‌ای دیگر باید به کارمند داده شود، دادن نسخه‌ای از قرارداد به کارمند شرکت از جمله حقوق او محسوب می‌شود، چرا که در صورت بروز هر گونه اختلاف می‌تواند به عنوان مستند قراردادکار نزد مراجع حل اختلاف از آن استفاده کند.

سخن پایانی

تنظیم و نگارش قرارداد کارمند شرکت به گونه‌ای که حقوق و منافع دو طرف قرارداد یعنی کارفرما و کارمند به درستی حفظ گردد، نیازمند اطلاع و آگاهی دقیق نسبت به قوانین و مقررات کار است.

هم چنین به منظور اینکه این قرارداد بتواند در صورت بروز اختلاف، مرجع مناسبی برای تصمیم گیری نهادهای حل اختلاف باشد، باید جرئیات و نکات قرارداد به طور دقیق و اصولی تنظیم گردد. از این رو ما در این مقاله سعی کردیم شما را با مهم‌ترین نکات قراردادی قراردادهای کارمند شرکت و‌ جزئیات آن آشنا سازیم، علاوه براین وینداد در بانک‌ قراردادهای خود نمونه قرارداد کارمند شرکت را جهت استفاده شما قرارداده است و در صورت تمایل نیز می‌توانید از مشاوران و متخصصان وینداد در امور قراردادها نیز راهنمایی دریافت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
کد آهنگ پیشواز ایرانسل
کد آهنگ پیشواز ایرانسل
2 سال پیش

توی قرار داد یکماهه کارفرما نیازی نیس به کارمند برای قطع همکاری از چند روز قبل اطلاعایی بده؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  کد آهنگ پیشواز ایرانسل
1 سال پیش

با سلام و احترام
طبق قانون کار کارفرما تا پایان مدت قرارداد کار نمی تواند با کارگر قطع همکاری یا او را اخراج نماید.
کارشناس حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز