قرارداد کاری سالن زیبایی چه مفاد و بندهایی دارد؟

قرارداد کاری سالن زیبایی چه مفاد و بندهایی دارد؟

قبل از راه اندازی کسب‌ و کار و شروع به کار در آرایشگاه باید از مسائل قانونی آن از جمله قرارداد کاری سالن زیبایی مطلع شوید. اولین اقدام حقوقی برای شروع به کار در سالن زیبایی، داشتن پروانه کسب که همان مجوز رسمی است که توسط اتحادیه‌های آرایشگری صادر می‌شوند. بعد از آن باید به […]

قبل از راه اندازی کسب‌ و کار و شروع به کار در آرایشگاه باید از مسائل قانونی آن از جمله قرارداد کاری سالن زیبایی مطلع شوید. اولین اقدام حقوقی برای شروع به کار در سالن زیبایی، داشتن پروانه کسب که همان مجوز رسمی است که توسط اتحادیه‌های آرایشگری صادر می‌شوند. بعد از آن باید به فکر استخدام پرسنل باشید. فراموش نکنید که مهم‌ترین کار در ابتدای شروع همکاری با پرسنل آرایشگاه، تنظیم قرارداد کاری سالن زیبایی می باشد.
ما در ادامه مطلب برای شما توضیح می‌دهیم که چرا تنظیم قراردادها برای روابط کاری مهم است.

قرارداد کار چیست؟ چه انواعی دارد؟

قرارداد کار به رابطه‌ای اطلاق می‌شود که به صورت کتبی یا شفاهی در مقابل دریافت حق‌السعی برای مدت موقت یا مدت غیر موقت بین کارگر و کار فرما تنظیم شده باشد.

قرارداد کار از نظر مدت و نوع کار به سه دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

الف) قرارداد دائمی یا غیرموقت:

طبق تبصره دو ماده ۷ قانون کار، کلیه کارهایی را که دارای طبیعت مستمر هستند، چنانکه مدت در قرارداد ذکر نشود، قرارداد دائمی تلقی می‌شوند. در این قرارداد ضمن درج تاریخ شروع قرارداد تاریخی با عنوان تاریخ انقضا درج نمی‌شود. به عبارت دیگر به لحاظ اینکه ماهیت چنین کارهایی دائمی است، قراردادها نیز غیرموقت تنظیم می‌شود.

چنانچه به دنبال رابطه‌ کاری حرفه‌ای هستید با خرید نمونه قراردادهای کاری و آموزش کامل آن یک قرارداد کاری حرفه‌ای را در دست داشته باشد.

ب) قرارداد موقت:

نوعی قرارداد است که تاریخ شروع و پایان آن از همان ابتدا تعیین می‌شود و در طول قرارداد نیز کارفرما نمی‌تواند قرارداد را فسخ کند. در این نوع از قرارداد وفق تبصره یک ماده هفت قانون کار، حداکثر مدت موقت برای کارهایی که طبیعت آنها جنبه غیر مستمر دارد باید توسط وزارت کار تهیه و به تصویب هیأت دولت برسد. بنابراین ملاحظه می‌شود قانونگذار در جهت صیانت از استمرار رابطه قرارداد کار و این که در مواردی به بهانه طبیعت غیر مستمر، کارفرمایان مبادرت به تنظیم قرارداد موقت نکنند، تعیین آنها را، به ضوابطی منوط کرده است که توسط وزارت کار و امور اجتماعی تهیه و با تصویب هیأت وزیران لازم‌الاجرا خواهد بود.

شما می‌توانید قرارداد کار موقت را از بانک قراردادهای وینداد دریافت کنید.

ج) قرارداد کار معین:

از جمله قراردادهای استخدامی، قرارداد استخدام کار معین است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نیز محسوب می‌شود. به صورت کلی قرارداد کار معین عبارتست از قراردادهایی که جهت انجام یک فعالیت خاص و مشخص میان کارفرما و کارگر امضا می‌شود و در قراردادهای کار معین کارگر موظف است موضوع قرارداد را با ابزار و ادوات کارفرما به انجام برساند.

قرارداد کاری سالن زیبایی چیست؟

قرارداد کاری سالن زیبایی همچون سایر قراردادهای کاری، ناشی از اصول و قوانینی است که گاه این اصول و قوانین مذکور بر حسب عرف و تکرار یک رفتار و یا گاه به شکل قانون محلی و صنفی است.

با این حال ممکن است مدیر سالن زیبایی، با توجه به شرایط سالن خود قراردادی تنظیم کند و با رضایت طرفین. پس در نتیجه عقد قرارداد کاری سالن زیبایی را می‌توان از دو جنبه عرفی و شخصی مورد بحث قرار داد. البته در صورتی که قرارداد طبق قوانین اداره کار به صورت کارفرما و کارمند منعقد شود شرایط کاملاً مشخص و در قانون کشوری به صراحت توضیح داده شده است.

در یک قرارداد کاری سالن زیبایی چه مفادی باید نوشته شود؟

نمونه قرارداد کاری سالن زیبایی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

با توجه به روند کار اکثر سالن‌های زیبایی، معمولاً قبل از انعقاد قرارداد طرفین طی چند جلسه با هم صحبت می‌کنند تا با روحیات یکدیگر آشنا شوند. طرفین در این جلسات، که مذاکره قبل از عقد قرارداد  نام دارد. درباره انتظارات خود صحبت کرده و نظر یکدیگر را جویا می‌شوند. در این جلسات معمولاً مدیر آرایشگاه و شخصی که بیشترین مسئولیت اجرایی را در سالن  زیبایی دارد درباره محیط و و ضوابط و شرایط کلی سالن زیبایی صحبت می‌کند. طرف قرارداد نیز با توجه به ساعات کاری،‌نحوه پرداخت دستمزد و مسائلی از این قبیل که برایش مهم است نظر خود را اعلام می‌کند. در نهایت بعد از صحبت‌های اولیه و توافق اولیه بین طرفین با انعقاد قرارداد کاری سالن زیبایی کار و همکاری آغاز می‌شود. آنچه مشخص است در محتوای قرارداد کاری سالن زیبایی درج اطلاعاتی  از طرفین لازم و ضروری است از جمله:

  • حضور طرفین جهت تنظیم قرارداد
  • ذکر عنوان قرارداد (به طور مثال قرارداد اجاره‌ای یا قرارداد کاری)
  • مشخص کردن نوع قرارداد از نوع موقت یا دائمی (برحسب عرف در نمونه قرارداد کاری سالن زیبایی از قرارداد موقت استفاده می‌شود.)
  • ذکر تاریخ عقد قرارداد و شماره قرارداد کاری سالن زیبایی
  • ذکر اطلاعات شخصی معمول چون: نام و نام خانوادگی، سن، تحصیلات، کد ملی، شماره شناسنامه متأهل یا مجرد، سابقه کار، شماره تماس، آدرس
  • ذکر مدت زمان
  • وظایف تفکیک شده و مشخص طرفین قرارداد
  • ذکر خدمات قابل انجام توسط طرفین
  • ذکر شرایط و تعهدات قرارداد
  • ذکر شرایط و ضوابط خارج شدن از قرارداد در صورت عدم تمایل به همکاری از جانب هر یک از طرفین
  • ذکر چگونگی تعیین خسارت در موارد اضطراری
  • نحوه پرداخت حقوق به صورت ثابت و یا درصدی و یا ترکیبی از هر دو

تنظیم قرارداد کار نیاز به اطلاعات و شناخت ویژه‌ای از قوانین دارد تا نه حقوق کارگران در این بین نقض شود و نه کارفرمایان متضرر شوند. پیشنهاد می‌شود برای انعقاد این قرارداد از مشاوره کارشناسان حقوقی کمک بگیرید

نیاز به قرارداد کاری سالن زیبایی دارید؟

نهایتاً می‌بایست بیان داشت که قرارداد کار در تمامی اصناف دارای اهمیت بوده و جزو لاینفک مراودات کاری افراد به شمار می‌آید، از این رو، افراد در سالن‌های زیبایی همواره در پی استخدام افراد متبحر، خبره و کارآمد می‌باشند که این امر بدون انعقاد قرارداد کار میسر نبوده و بی شک عدم وجود قرارداد کاری، امکان بروز زیان‌های جبران ناپذیر را چندین برابر می‌نماید.

ما در وینداد با بهره­‌مندی از بهترین مشاوران امور قراردادها و حیطه حقوق کار، آماده ارائه خدمات متنوع حقوقی در تنظیم انواع قراردادهای کار هستیم تا قراردادهایی با نهایت دقت و استحکام حقوقی برای کسب و کار شما تنظیم کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز