قرارداد-کار-سه-ماهه

نحوه تنظیم قرارداد کار سه ماهه + بیمه و سنوات

قرارداد کار سه ماهه از جمله رایج‌ترین انواع قراردادهای کار است که معمولا شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی با کارمندان خود تنظیم می‌کنند. این نوع قرارداد همچنین در بین صاحبان کسب‌وکارهای مختلف مثل فروشگاه‌ها و مغازه‌ها برای استخدام فروشنده و کارگران نیز کاربردی است. با توجه به اینکه از این نوع قراردادها می‌توان برای مشاغل مختلف […]

قرارداد کار سه ماهه از جمله رایج‌ترین انواع قراردادهای کار است که معمولا شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی با کارمندان خود تنظیم می‌کنند. این نوع قرارداد همچنین در بین صاحبان کسب‌وکارهای مختلف مثل فروشگاه‌ها و مغازه‌ها برای استخدام فروشنده و کارگران نیز کاربردی است. با توجه به اینکه از این نوع قراردادها می‌توان برای مشاغل مختلف استفاده کرد، بهتر است پیش از تنظیم این نوع قراردادها با شرایط همکاری دو طرف آشنایی کافی داشته باشید. در این مقاله با معرفی قرارداد سه ماهه، تفاوت قرارداد سه ماهه و یکساله و سایر نکات مربوط به آن را بررسی خواهیم کرد.

قرارداد کار سه ماهه چیست؟

قرارداد کار سه ماهه یکی از انواع قراردادهای کار به شمار می‌رود که می‌تواند در موضوعات مختلفی تنظیم شود. این نوع قرارداد از جمله قراردادهای کار موقت برای مدت سه ماه است.

با این توضیح که قراردادهای کار به سه صورت زیر تقسیم می‌شوند:

نکات قرارداد کار سه ماهه

قرارداد کار سه ماهه نوعی قرارداد کار است و بر اساس قانون کار تنظیم می‌شود. از این‌رو تمامی شرایط قانونی آن را دارد.

  • توجه داشته باشید که مدت در قرارداد یکی از عناصر اصلی به‌شمار می‌رود و از این‌رو هر گونه قراردادی که برای مدت موقت باشد باید مدت زمان آن به‌طور کامل مشخص شود. با این توصیف ممکن است قرارداد کار زیر سه ماه در نظر گرفته شود که در این صورت نیز شرایط قانونی مثل پرداخت بیمه و سنوات به کارگر اعمال شود.
  • از آنجایی که قرارداد سه ماهه بر اساس قانون کار تنظیم می‌شود، کارفرما موظف است کارگر را در دوره قرارداد با هر مدتی که دارد بیمه کند. در صورت عدم بیمه کارگر، تخلف از قانون محسوب شده و کارگر می‌تواند برای دریافت بیمه این مدت به اداره کار شکایت کند.
  • قراردادهای سه ماه با وجود اینکه برای مدت موقتی تنظیم می‌شوند، قابل تمدید هستند.
  • برخی از قراردادهای آزمایشی نیز برای مدت سه ماه هستند که بر این اساس  از یک طرف کارگر می‌تواند در طول این مدت با شرایط و محیط کار آشنا شود. از سوی دیگر کارفرما میزان توانایی و مهارت او را مورد سنجش قرار دهد.
  • توجه داشته باشید که اگر در قرارداد سه ماهه، کارفرما قرارداد را پیش از پایان مهلت اتمام فسخ کند باید دستمزد کارگر را به ازای روزهای باقی‌مانده از قرارداد پرداخت کند. اگر کارگر قرارداد را به هر دلیلی فسخ کند فقط دستمزد همان مدتی را که کار کرده است می‌گیرد.

حقوق کارگر و کارفرما

بر اساس قانون کار ” کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق ، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند.” همچنین”کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او درمقابل دریافت حق السعی کار می‌کند. مدیران و مسئولان و به طور عموم کلیه کسانی که عهده دار اداره کارگاه هستند؛ نماینده کارفرما محسوب می­‌شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده می‌گیرند. در صورتی که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی نماید و کارفرما آن را نپذیرد در مقابل کارفرما ضامن است.”

شرایط همکاری  کارگر و کارفرما نیز با قرارداد کار مشخص می­‌شود. برای مثال در قرارداد جزئیاتی مانند ساعت کار، دستمزد کارگر، مشخصات طرفین و غیره ذکر خواهد شد.

در این قانون قرارداد کار نیز تعریف شده است که بر این اساس،” قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت، یا مدت غیرموقت برای کارفرما انجام می‌دهد.”

جمع‌بندی

قرارداد کار سه ماهه به دلیل شرایط کاری بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ از جمله رایج‌ترین قراردادهای کاری به شمار می‌رود. به همین دلیل کسب‌وکارهای مختلف به عنوان کارفرما این نوع قرارداد را برای استخدام کارکنان خود انتخاب می‌کنند.

این قراردادها یکی از انواع قراردادهای کار معین به‌شمار می‌روند که مدت در آن‌ها برای سه ماه تعیین شده است.

با توجه به اینکه مشاغل مختلف می‌توانند از این نوع قرارداد برای همکاری با کارکنان خود استفاده کنند، توصیه می‌شود برای تنظیم قرارداد خود از کارشناسان حقوقی بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

قرارداد سه ماهه شامل بیمه می‌شود؟

از آنجایی که این قرارداد جزو قراردادهای قانونی‌ست، کارفرما موظف است کارگر را  بیمه کند و در صورت عدم بیمه کارگر، تخلف از قانون محسوب می‌شود.

چگونه قرارداد سه ماهه را تنظیم کنم؟

این نوع قرارداد مانند سایر انواع قراردادهای کار با توجه به نوع همکاری و شرایط مورد نظر طرفین تنظیم خواهد شد.

3.7/5 - (6 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

21 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
شیرازی
شیرازی
22 روز پیش

سلام من قرار داد ۳ ماهه دارم ولی کارفرما ۲۰۰ میلیون از من سفته گرفته و در قرار داد هم سفته را ذکر نکرده اگر در پایان ۳ ماه قرار داد من قرار داد جدید امضا نکنم مشکلی برای سفته من بوجود می آید

موسی افچنگی
موسی افچنگی
3 ماه پیش

درود تا چند بار کارفرما میتونه قرارداد ۳ماه تمدید کنه

عرفان
عرفان
1 سال پیش

سلام قت بخیر
حدود یکسال و نیم با شرکتی کار میکنم میخام تا اخر سال بمونم
این شرکت هرماه ب صورت یکماهه بامن قرارداد میبنده
چکار کنم بعد از اتمام کار بتونم پولمو هرچه زودتر دریافت کنم چون تا دوسه ماه حقوق اخرو نگه میداره
با تشکر

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  عرفان
1 سال پیش

با سلام و احترام
پس از ترک کار فورا به همراه مدارک کامل به نزدیک ترین شعبه اداره کار به محل کار مورد نظر مراجعه نموده و علیه کارفرما اقدام به تنظیم دادخواست پرداخت حقوق و مزایای پایان کار نمایید.
مجموعه حقوقی وینداد

سعید
سعید
1 سال پیش

باسلام بندا به مدت ۶۴ماه در یک شرکت دولتی بصورت قراردادحجمی و خریدخدمات کارشناسی به مدت قراردادهای یکساله کار کرده ام و بعداز نزدیک به۶سال بنده را اخراج نمودن’دراین ۶۴ماه هیچگونه بیمه عیدی سنوات و..دریافت ننمودم بعدازشکایت در دیوان عدالت اداری حکم پرداخت بیمه این مدت و همچنین محرزشدن رابطه کارفرمایی وکارگری را داد حال آیا میتوانم حکم بازگشت به کار و دریافت عیدی وسنوات و…اون مدت را دریافت کنم؟ لطفا راهنمایی بفرمایید

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  سعید
1 سال پیش

با سلام و احترام
با توجه به حساسیت و پیچیدگی پرسش مورد نظر شما، خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و درخواست مشاوره تلفنی ثبت نمایید تا کارشناسان متخصص ما در اسرع وقت نسبت به ارائه مشاوره و راهنمایی کامل در این خصوص اقدام نمایند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

ابوالفضل
ابوالفضل
1 سال پیش

با عرض سلام. کارفرما قول قرارداد یک ساله را بهم داد وقتی پای قرارداد نشستیم قرارداد یه ماهه داد امضا کردیم و در پایان سال که اتمام قرارداد بود گفت نیازی بهتون نیست.
مهم اینجاست که من در ماه دوم تصادف کردم و صدمه جدی دیدم، در با اینکه هشت ماه استراحت پزشکی داشتم کارفرما به زور مرا وادار کرد چون قرارداد داری باید بیای سرکار خانم، در در پایان مرا نخواست، در آیا می‌تواند همچین کاری کند ممنون میشوم کمکم کنید.

علی
علی
2 سال پیش

من در شهرداری به مدت 7ماه به صورت روز مزد کار کردیم بدونه بیمه بعد 7ماه دوتا یک ماه یک ماه قراردا بستیم وحالا هم اخراج کردن می تونیم کاری کنیم

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  علی
2 سال پیش

سلام،

بعد از تشکیل حساب کاربری در سامانه جامع روابط کار، دادخواست طرح دعوا علیه کارفرمای خود ایجاد فرمایید.

با احترام،
تیم حقوقی وینداد.

احمد
احمد
2 سال پیش

من در شهرداری به مدت 7ماه به صورت روز مزد کار کردیم بدونه بیمه بعد 7ماه دوتا یک ماه یک ماه قراردا بستیم وحالا هم اخراج کردن می تونیم کاری کنیم

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  احمد
1 سال پیش

با سلام و احترام
بله به همراه کلیه مدارک و شواهد به دیوان عدالت اداری مراجعه نموده و دادخواست مربوطه را ارائه نمایید.
بدیهی است وینداد می تواند در این مسیر به شما یاری دهد.

جواد
جواد
2 سال پیش

سلام من یک دوره 3ماهه آزمایشی رو قرارداد بستم و تموم شد و برای یک دوره 3ماهه دیگه قرارداد جدیدی بهم دادن. قرارداد جدید از آبان الی دی 1400 بود. و 15 آبان به من اطلاع دادن که دیگه به من نیاز ندارن و فقط تا پایان آذر حقوق و مزایای من رو میدن. نسخه قرارداد رو هم به من ندادن. از طرفی یک بند در قرارداد گذاشتن که اگر یک ماه زودتر اطلاع بدن فقط تا زمانی که اطلاع دادن حقوق و مزایای من رو میدن و بابت باقیش وظیفه ای ندارن پس الان میخوان حقوق و مزایای دی ماه من رو به استناد همین بند قرارداد ندن. آیا من میتونم شکایت کنمم؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  جواد
2 سال پیش

سلام،

شما می توانید با تشکیل حساب کاربری در سامانه جامع روابط کار، دادخواست طرح دعوا علیه کارفرمای خود ایجاد فرمایید و نامه بازگشت به کار و یا حق و حقوق خود را دریافت نمایید. مفاد قانون کار در حکم قواعد آمره بوده و برخلاف آن نمی توان توافق کرد.

با احترام،
تیم حقوقی وینداد

محمدی
محمدی
2 سال پیش

سلام
من در حال راه اندازی یک کارگاه ذغال فشرده هستم و چون برای اینکار به مجوز نیاز ندارم لذا نمی دانم که کارگرانم را چگونه بیمه کنم؟

می توانم قرارداد کمتر از سه ماه ببندم و مرتب تمدید کنم و خودم بیمه شان نکنم ولی حق بیمه شان را بدهم تا به صورت خویش فرما پرداخت کنند؟

مشکل یا خلافی از طرف من بعنوان کارفرما پیش نمی آید؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  محمدی
2 سال پیش

سلام،

از آنجا که کارگران مد نظر شما مشمول قانون کار می شوند، بنابر قانون، تمامی کارفرمایان می بایست همه افراد کارگر مجموعه خود بیمه کنند. در غیر این صورت، تخلف از قانون محسوب شده و کارگر می‌تواند اقدام به احقاق حق کند.

با احترام،
تیم حقوقی وینداد

محمد
محمد
2 سال پیش

سلام.آیا کارفرما می تواند قرارداد یک کارگر را۶سال سه ماه سه ماه تمدید کند آن هم در کار دائم؟این خلاف قانون نیست؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  محمد
2 سال پیش

با سلام
اگر در قرارداد کار با ماهیت دائم قید زمان آورده شود، قرارداد موقت محسوب می شود. و سه ماه بودن مدت قرارداد منع قانون قانون ندارد.
با احترام
تیم حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز