قرارداد کار چاه

قرارداد کار چاه + نکات تنظیم نمونه قرارداد حفر چاه

قرارداد کار چاه یکی از انواع قراردادهای پیمان‌کاری بوده که بر اساس آن پیمان‌کار متعهد می‌شود در برابر دریافت حق‌الزحمه‌ی توافقی، اقدام به حفر چاه برای کارفرما نماید. عملیات حفر چاه، مانند هر عملیات ساخت‌وساز دیگری، جزئیات و نکات فنی خاص خود را دارا بوده و به همین دلیل، عاقلانه است که با انعقاد قراردادی […]

قرارداد کار چاه یکی از انواع قراردادهای پیمان‌کاری بوده که بر اساس آن پیمان‌کار متعهد می‌شود در برابر دریافت حق‌الزحمه‌ی توافقی، اقدام به حفر چاه برای کارفرما نماید. عملیات حفر چاه، مانند هر عملیات ساخت‌وساز دیگری، جزئیات و نکات فنی خاص خود را دارا بوده و به همین دلیل، عاقلانه است که با انعقاد قراردادی دقیق و جامع، همه‌ی جوانب و بخش‌های آن تحت پوشش قرار بگیرد تا بتوان از این طریق، به روابط بین کارفرما و پیمان‌کار شفافیت بخشید و تا جای ممکن از مشکلاب بعدی بین طرفین جلوگیری کرد.

در این متن با کلیات و بخش‌های مختلف این نوع از قرارداد پیمان‌کاری آشنا می‌شویم.

مشخصات طرفین قرارداد کار چاه

مانند هر قرارداد پیمان‌کاری دیگر، قرارداد کار چاه نیز از دو طرف پیمان‌کار و کارفرما تشکیل می‌شود که در هنگام نگارش این قرارداد، اصولا بند اول آن به شرح مشخصات دقیق این دو طرف اختصاص می‌یابد.

مشخصاتی از جمله نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس در مورد اشخاص حقیقی و هم‌چنین علاوه بر این‌ها نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده در صورت شخص حقوقی بودن یک یا دو طرف قرارداد.

موضوع قرارداد کار چاه

بند بعدی قرارداد مانند هر قرارداد کار دیگری به شرح موضوع قرارداد اختصاص خواهد یافت. در این بخش باید دقت شود که تا جای ممکن، موضوع و هدف از انعقاد قرارداد مربوطه به صورت دقیق مشخص شود تا از هرگونه ابهام و مشکل بعدی جلوگیری به عمل آید.

ذکر مواردی از جمله ماهیت و کاربرد چاه مورد هدف، قطر آن، آدرس دقیق محل حفر چاه، عمق چاه و مشخصات دقیق فنی حفر چاه در متن قرارداد الزامی خواهد بود.

مدت قرارداد

بند بعدی قرارداد کار چاه بیان‌کننده‌ی مدت قرارداد خواهد بود. در این بند ذکر می‌شود که پیمان‌کار برای انجام موضوع پیمان، چقدر زمان داشته و هم‌چنین طرفین می‌توانند در این بخش، یک بند مربوط به دیرکرد طرفین در انجام تعهدات مربوطه نیز پیش‌بینی کنند که در آن عنوان شود در صورت به تاخیر افتادن اجرای عملیات در نتیجه‌ی عمل هر یک از طرفین، همان فرد مسئول پرداخت جریمه‌ی مشخص شده خواهد بود.

نظارت بر قرارداد

یکی از بخش‌هایی که خوب است طرفین در قراردادشان بگنجانند، بند نظارت است که بر اساس آن نظارت بر حسن اجرای تعهدات پیمان‌کار بر عهده‌ی کارفرما یا فردی به انتخاب کارفرما قرار خواهد گرفت و در صورتی که کارفرما نماینده یا دستگاه نظارتی را برای این سمت انتخاب کند، پیمان‌کار موظف به پیروی از دستورات او نیز خواهد بود.

در قسمت بعدی قرارداد مشخص می‌شود که هزینه های مربوط به تجهیز و برچیدن کارگاه محل اجرای عملیات حفر چاه اعم از نصب تابلوهای هشداردهنده و موارد ایمنی بر عهده‌ی کدام یک از طرفین خواهد بود.

گزارش پیشرفت و تضمین حسن انجام تعهدات

کارفرما می‌تواند به منظور اطمینان حاصل کردن از درصد پیشرفت کار، در بندی از قرارداد تعهد مبنی بر ارائه‌ی گزارش درصد پیشرفت پروژه را نیز بر عهده‌ی پیمان‌کار گذارد.

در صورت توافق طرفین، میتوان در قرارداد بندی مبنی بر دریافت ضمانت نامه حسن اجرای تعهدات که به صورت، تضمین نامه بانکی/ یا سفته از پیمان‌کار درج شود تا در صورتی که پیمانکار از اجرای هر یک از تعهدات خود تخلف نماید کارفرما مخیر باشد در چارچوب قرارداد، اسناد تضمینی را تاf, میزان خسارت وارده به نفع خود ضبط و وصول نماید.

تعهدات طرفین قرارداد کار چاه

در بخش بعدی که می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر قراردادی است باید تعهدات طرفین به صورت دقیق و واضح مشخص شوند. در این بخش باید برای مثال مشخص شود که تهیه‌ی ابزار مورد نیاز کار، نیروهای انسانی موضوع عملیات و دیگر هماهنگی‌های مشابه بر عهده‌ی کدام یک از طرفین خواهد بود.

هم‌چنین ساعات مجاز کار پیمان‌کار، لزوم رعایت کلیه‌ی موارد ایمنی و حفاظتی، امکان یا عدم امکان واگذاری موضوع قرارداد و شرایط آن، مسئولیت تامین خسارت ناشی از بروز حوادث احتمالی، مسئولیت پرداخت حق ایاب و ذهاب، بیمه، غذا و محل اسکان کارگران، لزوم اشراف کامل پیمان‌کار به مشخصات فنی و اجرایی زمین مورد نظر، لزوم انجام بررسی‌های لازم در خصوص وجود و کیفیت موانعی از قبیل قنوات قدیمی، فاضلاب ها، پی ها و جنس خاک لایه های زمین و تاسیسات مربوط به آب ، برق، گاز، تلفن و نظایر آن نیز باید به دقت در متن قرارداد ذکر شده و مشخصا عنوان شود که کدام یک از طرفین مسئولیت انجام هر یک از این موارد را بر عهده دارد.

مبلغ قرارداد کار چاه

بند بعدی قرارداد کار حفر چاه، مشخص‌کننده‌ی مبلغ قرارداد به صورت کلی و تفکیک شده و نحوه‌ی پرداخت آن است. وجه التزام نیز می‌تواند در این بند قید شود.

سایر بندها

ذکر مشخصات فنی حفر چاه نیز یکی از ملزومات قرارداد کار حفر چاه است که باید حتما در این نوع از قرارداد، بخشی به صورت جداگانه به آن اختصاص داده شود.

بخش دیگری از قرارداد، بند مربوط به اسناد و مدارک مربوطه است. این اسناد و مدارک عبارت اند از: سند قرارداد، نقشه‌های کلی، تفصیلی و اجرایی و کلیه دستورکارهایی که در حین اجراء توسط کارفرما یا مهندس ناظر ابلاغ می گردد.

بخش‌های بعدی قرارداد کار حفر چاه، بخش‌هایی عمومی هستند که معمولا در تمام قراردادها آورده می شوند. بخش‌های از جمله مربوط به امکان و نحوه‌ی فسخ قرارداد توسط یکی از طرفین یا هر دوی آن‌ها و هم‌چنین بخش مروبط به تعیین مرجعی برای حل‌وفصل اختلافات احتمالی بین طرفین و هم‌چنین بند مربوط به فورس‌ماژور.

سخن آخر

در این مطلب به بندهای مهم و اساسی قرارداد کار چاه اشاره کردیم. اگر نیاز به تشریح بیشتری دارید یا می‌خواهید قرارداد کار چاه را تنظیم کنید، حتما روی کمک تیم حقوقی وینداد حساب کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز