نمونه قرارداد کار ۸۹ روزه

قرارداد ۸۹ روزه چیست؟ + نحوه تنظیم قرارداد

سعید مدتی‌ست در بهیاری مشغول به کار شده است. بعد از چهار ماه کار از او خواسته‌اند قرارداد ۸۹ روزه تنظیم کند. سعید الان مضطرب است و نمی‌داند این قرارداد دقیقا چیست، با تنظیم آن چه حقوقی را از دست می‌دهد چه حقوقی را بدست می‌آورد! با افزایش به‌کارگیری نیروهای کار در بیمارستان‌ها و مراکز […]

سعید مدتی‌ست در بهیاری مشغول به کار شده است. بعد از چهار ماه کار از او خواسته‌اند قرارداد ۸۹ روزه تنظیم کند. سعید الان مضطرب است و نمی‌داند این قرارداد دقیقا چیست، با تنظیم آن چه حقوقی را از دست می‌دهد چه حقوقی را بدست می‌آورد!

با افزایش به‌کارگیری نیروهای کار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، برخی از آن‌ها تصمیم به انعقاد قرارداد کار ۸۹ روزه گرفته‌اند. به همین دلیل ممکن است، این روزها نام این قرارداد را زیاد می‌شونیم. افراد طرف قرارداد بیشتر درگیر این مسئله هستند که این قرارداد چیست و چه پیامد‌هایی برای آن‌ها به همراه دارد. در ادامه‌ی این نوشته، قرارداد کار موقت و قرارداد کار ۸۹ روزه رابرای شما به روشی ساده توضیح خواهیم داد تا نسبت به آن اطلاعات کامل داشته باشید و با خیال راحت به کارتان بپردازید.

قرارداد کار چیست؟

برای ورود به بحث قرارداد کار ۸۹ روزه بهتر است ابتدا با تعریف قرارداد کار آشنا شویم.

مطابق ماده ۲ قانون کار کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند. مطابق ماده ۳ کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و حساب او در مقابل دریافت حق‌السعی کار می‌کند.

ماده‌ ۷ قانون کار، قرارداد کار را اینگونه تعریف کرده است: قرارداد کار عبارت است از قراردادی کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌العمل، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیرموقت برای کارفرما انجام می‌دهد.  با وجود اینکه سال‌هاست قرارداد کار در قانون درج شده، اما هنوزکارگران و کارفرمایان اطلاعات جامعی در مورد این قرارداد و انواع آن ندارند و در موارد مختلف با مشکل مواجه می‌شوند.

بندهای قرارداد کار

  • نوع کار یا حرفه‌
  • حقوق یا مزد مبنا
  • ساعات کاری، تعطیلات و مرخصی‌ها
  • محل انجام کار
  • تاریخ انعقاد قرارداد
  • مدت قرارداد (چنانچه کار برای مدت معین باشد)
  • سایر موارد و توافقات

قرارداد کار به دو نوع قرارداد کار دائم و موقت تقسیم می‌شود؛ هر یک از انواع قرارداد کار، شروط و تعهدات مخصوص به خود را دارد که طرفین هنگام تنظیم آن باید رعایت کنند. در ادامه به توضیح قرارداد کار موقت می‌پردازیم تا مفهموم قراداد کار ۸۹ روزه برای شما واضح‌تر شود.

قرارداد کار موقت چیست؟

قرارداد کار موقت یا با مدت محدود، از جمله قراردادهایی‌ست که صرفا با توافق طرفین خاتمه می‌یابد. اما در شرایطی پیش می‌آید که کارفرمایان نیاز به شناخت بیشتر نیروی کار دارند تا پس از آن با آن‌ها قراداد کار دائم منعقد کنند، به همین منظور در قانون کار قراردادی به نام قرارداد کار آزمایشی به وجود آمده‌است. منظور قانون کار از این قرارداد این است که طرفین می‌توانند یک قراداد کار یکساله داشته باشند و سه ماه اول آن آزمایشی باشد و کارفرما و کارگر فرصت دارند در سه ماه اول قراداد کار را یک طرفه فسخ کنند.

قرارداد ۸۹ روزه چیست؟

در گذشته کارفرمایان تصور می‌کردند برای فرار از پرداخت حقوق کارگران و حق بیمه، می‌توانند قرارداد ۸۹ روزه با کارگرانشان منعقد کنند. درحالیکه امروزه دیگر نمی‌توانند با انعقاد این قرارداد تعهدات اداره کار و پرداخت حق بیمه را نادیده بگیرند. طبق قانون کار نیز این قراردادها، قرارداد کار موقت هستند و تاثیری در بیمه پرسنل ندارند. بنابراین اگر حتی یک روز کارگر را بکار گیرند باید بیمه اجباری او را پرداخت کنند.

همچنین بر اساس ماده ۱۱ قانون کار در مدت قرارداد کار آزمایشی اگر قطع رابطه كار از طرف كارفرما باشد، او ملزم به پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه كارگر رابطه كار را قطع نماید كارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام كار خواهد بود.

این قراردادها شامل پرداخت حقوق، بیمه و اضافه کاری هم می‌شود و کارفرمایان ملزم به رعایت آن هستند.

جمع‌بندی

با نگاهی کلی به قراردادها‌ و پرونده‌های مطرح شده در مراجع حل اختلاف قانون کار متوجه می‌شویم که بسیاری از این قراردادها بدون توجه به اصول حقوقی قانون کار تنظیم شده است. بنابراین شروط مندرج در این قراردادها قابل اجرا نخواهند بود. بسیاری از این قراردادها بر اساس نمونه‌هایی از قراردادهای غیر اصولی طراحی شده است؛ و بدیهی است که نتیجه‌ این کار نیز یک قرارداد غلط و پر مخاطره خواهد بود.

سوالات متداول

چه زمانی قرارداد ۸۹ روزه منعقد می شود؟

قرارداد کاری ۸۹ روزه عموما برای دوره آموزشی و یا در زمان شیوع بیماری‌های خاص مورد توجه قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در زمان شیوع کرونا در کشور، بسیاری از مراکز درمانی اقدام به استخدام پرستاران با قرارداد ۸۹ روزه کردند.

با امضای قرارداد ۸۹ روزه چه حقوق و مزایایی دارد؟

قراردادهای کاری ۸۹ روزه، شامل تمام حقوق و مزایا یعنی پرداخت حقوق، پرداخت بیمه اجباری و اضافه کاری برای پرسنل می‌شود و کارفرما وظیفه دارد آنها را پرداخت کند.

3/5 - (5 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

23 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
ف.دائی
ف.دائی
7 ماه پیش

سلام وقتتون بخیر
میخواستم بدونم قرار داد ۸۹ روزه شامل بهره وری نمیشه و چرا؟
ما ۲ ساله که قرارداد ۸۹ روزه ایم و کمترین حقوق رو با بیشترین حجم کار داریم دریافت میکنیم…

ف.دائی
ف.دائی
8 ماه پیش

سلام وقتتون بخیر
من ۲ساله که قرارداد ۸۹روزه هستم و هربار تمدید میکنن،پرستارم،
باوجود شیفتای زیاد حقوقمون خیلی کمه،گفتن بهره وری بهمون تعلق نمیگیره…اینطوری۲برابر بقیه کار میکنیم و بازم نصف بقیه حقوق میگیریم و حتی خدمات و منشی حقوقشون بیشتره ازما..
میخواستم بدونم واقعا بهره وری بهمون تعلق نمیگیره؟
و نمیتونیم از جایی پیگیری کنیم؟خیلی سخته این شرایط…

اکرم اوصیا
اکرم اوصیا
8 ماه پیش

بایلام از وریر محتر بهداشت و وزیر امور استخدامی کشور تقاضا دارم که 89 روزه ها را دریابید دخترم کارشناس تجهیزات پزشکی در دانشگاه علوم پرشکی بابل هست واز هر امتیازی محروم است لطفا 89 روزه های بدون مزایا را دریابید فرهنگی بازنشسته

اکرم اوصیا
اکرم اوصیا
8 ماه پیش

سلام حق وحقوق 89 روزها را بدهید انها را اسخدام شرکتی ویا قردادی کنید بازنشسته ی فرهتگی

نانا
نانا
1 سال پیش

سلام من سالهای ۸۷ و ۸۸ و ۸۹ تو بنیاد شهید کار می کردم به صورت ۸۹ روزه بدون بیمه و هیچ مزایایی ..‌ چطوری می تونم پیگیری کنم برا حق بیمه

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  نانا
1 سال پیش

با سلام و احترام
شما می بایست دادخواست موردنظر را به همراه کلیه مدارک و شواهد در دیوان عدالت اداری ثبت نمایید.
مجموعه حقوقی وینداد

محسن شعبانی
محسن شعبانی
1 سال پیش

سلام وقت بخیر.
بنده نیروی خدماتی شرکتی آوا سلامت در بیمارستان با قراردادی از ۹۹/۸/۲۴ تا ۹۹/۱۲/۳۰ با قرارداد موقت و محدود مشغول به کار بودم و پس از اتمام قرارداد فوق هیچ تمدید قراردادی به امضا ما نرسید. و در تا پایان اردیبهشت از آوا سلامت حقوق دریافت نمودم ولی در همین زمان هم هیچ مدرکی مبنی بر پایان کار یا اتمام قراداد از آواسلامت دریافت نکردم و در بیمارستان تا پایان خرداد مشغول کار بودم که بعد از آن ممنوع کار شدم و حقوق خرداد رو هم ب هیچ وجهی از آواسلامت و بیمارستان دریافت نکردم.و اینکه پایان کار بنده چه زمانی به بیمارستان اعلام شده و چرا مستقیم به من اعلام نشد در زمانی که تمدیدی امضا نکردم.
ممنونم راهنمای کنید تا بدونم موضوع رو از چه نهادی پیگیر شم؟؟؟
.دیوان عدالت اداری یا جای دیگه؟
سپاسگزارم.

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  محسن شعبانی
1 سال پیش

با سلام و احترام
لطفا به سایت وینداد مراجعه نموده و درخواست مشاوره تلفنی ثبت نمایید تا کارشناسان متخصص ما در اسرع وقت با شما تماس حاصل نمایند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

حمید جنگاور
حمید جنگاور
1 سال پیش

سلام و عرض ارادت ، بنده در یکی از شرکتهای دولتی 24 سال پیش استخدام شدم و در حال حاضر از آن شرکت بازخرید خدمت نموده ام ولی در 8 ماه ابتدائی بدلیل نیاز به نیرو بدون مراحل گزینش وارد کار شدم و بیمه من هشت ماه بعد برقرار شد و در این هشت ماه یکسری فیش حقوقی دارم که عضویت در آن عنوان قرادادی 89 روز ذکر شده می خواستم بدونم می توانم از این شرکت شکایت کنم و این هشت ماه به بیمه ام اضافه شود شایان ذکر است در فیش ها کسورات بیمه اعمال نشده است.

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  حمید جنگاور
1 سال پیش

با سلام و احترام
با توجه به پیچیدگی مسئله مورد نظر شما، خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و نسبت به ثبت درخواست مشاوره تلفنی اقدام نمایید تا کارشناسان متخصص ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

حسین حافطی
حسین حافطی
1 سال پیش

سلإم وعرض ادب
من و تعداد 20 نفر از همکارانم که شرایط من رو دارن الان به مدت 5 سال هست توی شرکت کار میکنیم تمام کارکنان شرکت قرار داد یک ساله دارن حقوق مزایا طرح طبقه بندی مشاغل و… به همه اونا تعلق گرفته ولی ما حقوقمون نصف اونا و مزایا هم به ما نمیدن و طرح طبقه بندی هم هیچ میخواستم ببینم بعد این همه مدت که ما تو این شرکت هستیم واقعا قانونی نداریم که قرار داد ما هم یه ساله بشه یا نه

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  حسین حافطی
1 سال پیش

با سلام و احترام
لطفا به همراه آخرین قرارداد استخدامی و مدارک شناسایی به یکی از شعب اداره کار (هیئت تشخیص) که ترجیحا نزدیک‌ترین به محل اصلی شرکت می‌باشد مراجعه نمایید اما قانونی در زمینه الزام کارفرما مبنی بر تمدید یا تغییر مدت قرارداد وجود ندارد.
با تشکر
کارشناس حقوقی وینداد

منا رضایی
منا رضایی
در پاسخ به  کارشناس حقوقی وینداد
3 ماه پیش

سلام ،،خسته نباشید چرا نیروهایی که 89روزه قرار دادی شدند ،،هم شیفتای کم می آیند ،هم حقوق 18تومن دریافت می‌کنند وپول لباس وکارانهدوهمه چیز تعلق میگیره وحقوق آنها ،مانند قرار داد دایم پرداخت میشود ،،اگر بودجه برای آنها هست چرا برای ما شرکتی ها که 32شیفت با حقوق 8/200نیست ،،چرا بین حقوق ماوانها که قرار داد موقت هستند فرق هست

محمدارباب
محمدارباب
1 سال پیش

سلام من سال 87,,,88کلا قراردادم 89روزه بود نه بیمه کردن نه سنوات وعیدی وپاداش ،آیاالان میشه پیگیری کنم آیا به نتیجه میرسم

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  محمدارباب
1 سال پیش

با سلام و احترام
بله حتما به همراه مدارک شناسایی و قرارداد کاری و سوابق بیمه تامین اجتماعی به یکی از شعب اداره کار (هیئت تشخیص) مراجعه نمایید.

حسن حسینی
حسن حسینی
2 سال پیش

سوالی خدمتتان داشتم الان کسی استخدام پیمانی قبول شده قبلا گزینش جواب نداده بود و به من گفتن بیا سرکار و حکم برا من زدن قرارداد ۸۹ روز پیمانی هست عین چیزی تو حکم نوشته را نوشتم.بعد گذشت ۳ ماه گزینش هفته قبل کارم انجام شد و جواب داده الان مجدد حکم منو تمدید کردن ۸۹ روز پیمانی.سوال من اینجاست ایا این مدتی من دارم برا دانشگاه کار میکنم برا بنده سنوات دولتی و بازنشستگی محاسبه میشود؟منظور من سنوات رسمی و بازنشستگی هست نه سنوات تجربی و بیمه.میشه جوابی به بنده بدید.ممنون

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  حسن حسینی
2 سال پیش

سلام،

چنانکه شما در استخدام مراجع عمومی و دولتی هستید، این موضوع از تخصص گروه حقوقی وینداد خارج است.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز