متمم قرارداد اجاره

در مورد متمم قرارداد اجاره چه می‌دانید؟

یکی از رایج‌ترین قراردادها در کشور ما، قرارداد اجاره‌نامه و در کنار آن متمم قرارداد اجاره است. به‌ دلیل شرایط اقتصادی موجود، اکثریت قریب به اتفاق افراد جامعه ما در حال حاضر مستأجر بوده و این موضوع در شهر‌های بزرگ و شلوغ بیشتر خود را نشان می‌دهد. ازاین ‌رو، داشتن اطلاعات و آگاهی‌های لازم درباره […]

یکی از رایج‌ترین قراردادها در کشور ما، قرارداد اجاره‌نامه و در کنار آن متمم قرارداد اجاره است. به‌ دلیل شرایط اقتصادی موجود، اکثریت قریب به اتفاق افراد جامعه ما در حال حاضر مستأجر بوده و این موضوع در شهر‌های بزرگ و شلوغ بیشتر خود را نشان می‌دهد. ازاین ‌رو، داشتن اطلاعات و آگاهی‌های لازم درباره این قرارداد اهمیت بسیار زیادی دارد.

در این مقاله، متمم اجاره‌نامه را به صورت کامل و جامع بررسی کرده و آن را از تمام ابعاد مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. در کنار بررسی مسائل حقوقی مربوط به این متمم، سعی کرده‌ایم تا نمونه پشت‌نویسی قرارداد اجاره‌نامه را نیز برای شما آماده کنیم تا بتوانید از این طریق بهترین شرایط را در این مواقع برای خود رقم بزنید. چه در مقام مستأجر و چه در مقام موجر داشتن این اطلاعات برای همه لازم خواهد بود.

متمم اجاره‌نامه چیست؟

تنظیم قرارداد اجاره‌، چالش‌های بسیار زیادی به‌همراه دارد. در مواقعی که به ‌دنبال تمدید قرارداد اجاره هستید، می‌توانید به‌ جای تنظیم یک قرارداد جدید، از متمم قرارداد اجاره استفاده کنید. این متمم به شما اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به تغییر اساسی در متن قرارداد و حتی بدون نیاز به خدمات مشاورین املاک، قرارداد قبلی را با شرایط جدید و یا با همان شرایط قبلی تمدید کنید.

دقت کنید که تمدید قرارداد اجاره نامه را می‌توان به شکل‌های مختلفی انجام داد:

تمدید قرارداد اجاره نامه با توافق شفاهی

تمدید قرارداد اجاره نامه با تنظیم قرارداد جدید

تمدید قرارداد اجاره نامه با استفاده از متمم قرارداد

متمم قرارداد را می‌توان بهترین و بهینه‌ترین راه‌حل برای تمدید این قرارداد معرفی کرد که در آن نه نیاز به پرداخت هزینه‌های مربوط به تنظیم مجدد این قرارداد را خواهید داشت و نه با چالش‌های توافق‌های شفاهی روبه‌رو خواهید بود. اما با این حال این متمم نیز با چالش‌های خاص خود روبرو است که برای گذر از آن‌ها نیاز به کسب اطلاعات حقوقی دارید که در ادامه بیشتر درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم.

 

تفاوت متمم قرارداد اجاره با اصلاحیه قرارداد در چیست؟

اصلاحیه به ‌معنی ایجاد تغییراتی در بخشی از متن قرارداد است. از اصلاحیه زمانی استفاده می‌شود که تاریخ قرارداد هنوز پابرجاست و به پایان نرسیده اما طرفین توافق دارند تا اصلاحی در یک یا چند بند قرارداد انجام دهند؛ یا اگر یکی از طرفین در متن قرارداد مشکلی مشاهده نماید که با توافقات اولیه در تضاد بوده و یا به‌دلیل اشتباه تایپی رقم خورده، می‌توان آن را در یک نامه به طرف مقابل اعلام و از اصلاحیه قرارداد استفاده نماید.

درصورتی‌که اصلاحیه منطبق بر توافقات اولیه باشد، حتی نیاز به کسب توافق میان طرفین نیز وجود ندارد.

 

آیا متمم قرارداد اجاره همان الحاقیه است؟

یکی دیگر از اصطلاحات حقوقی مربوط به قراردادهای حقوقی، الحاقیه است. دقت کنید که این مورد را نیز نباید با متمم قرارداد اجاره نامه اشتباه بگیرید.

الحاقیه نیز جایگزینی برای متمم قرارداد اجاره‌نامه نبوده و کاربرد متفاوتی دارد. از الحاقیه قرارداد زمانی استفاده می‌شود که طرفین به‌دنبال کسر یکی از بندها و یا اضافه کردن یک بند جدید به متن قرارداد اصلی هستند.

برای مثال، ممکن است درباره موضوعی طرفین توافق کرده باشند که در صورت رسیدن به شرایطی خاص متعهد به انجام آن باشند. حال با حادث شدن شرایط می‌توان آن را مانند یک الحاقیه به متن قرارداد اصلی اضافه نمود.

دقت کنید که الحاقیه را باید همسو با متن اصلی قرارداد تنظیم کرد و نباید اضافه کردن آن باعث ایجاد تغییرات عمده در متن قرارداد شود.

از الحاقیه در شرایطی می‌توان برای تمدید قرارداد نیز استفاده نمود که البته برای قرارداد اجاره‌نامه معمولاً کاربرد نداشته و برای این قرارداد از متمم یا پشت نویسی قرارداد اصلی استفاده می‌شود.

 

تمدید اجاره‌نامه یا تنظیم قرارداد جدید؟ کدام بهتر است؟

این سؤال، یکی از چالش‌هایی است که ممکن است مستأجر و موجر با یکدیگر داشته باشند. آیا در زمان تمدید قرارداد نیاز است تا یک قرارداد جدید امضاء شود و یا تنها با یک پشت‌نویسی ساده و استفاده از متمم می‌توان کار را فیصله داد؟

متمم  اجاره‌نامه زمانی استفاده می‌شود که نیاز به تغییر اساسی در متن قرارداد نبوده و تنها تغییر لازم، تغییر در مبلغ و مدت قرارداد است.

در چنین شرایطی با یک پشت‌نویسی ساده و امضای طرفین می‌توان بر روی موضوع مورد نظر توافق کرد. البته همان قدر که متمم می‌تواند برای تمدید قرارداد اجاره کفایت کند، عدم استفاده از آن نیز چالش‌های خاص خود را خواهد داشت. ازاین‌ رو توصیه می‌کنیم که به توافق شفاهی بسنده نکرده و حتماً از متمم قرارداد برای تمدید اجاره نامه خود استفاده کنید.

این موضوع هم برای موجر و هم برای مستأجر می‌تواند فرایند بهتری باشد.

 

هزینه متمم قرارداد اجاره چقدر است؟

در بندهای قبلی اشاره کردیم که اعتبار متمم اجاره‌نامه تنها مربوط به امضای طرفین قرارداد بوده و نیاز به حضور در دفتر املاک برای اعتبار بخشیدن به آن وجود ندارد.

از این‌ رو، بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌توان از مزیت‌های این متمم استفاده کرد. با توجه به اینکه این متمم از نظر حقوقی کاملاً معتبر است، خیال هر دو طرف نیز می‌تواند از آن راحت باشد.

با این حال برخی از کاربران علاقه دارند تا برای رسمی‌تر کردن شرایط به دفتر املاک مراجعه کرده و در زیر متن متمم قرارداد اجاره نامه و پشت نویسی آن مهر و امضای مشاور املاک را نیز داشته باشند. در چنین شرایطی ممکن است نیاز به پرداخت هزینه‌ای به بنگاه داشته باشید.

متن متمم قرارداد اجاره

متن متمم قرارداد اجاره‌نامه را می‌توانید طبق شرایط زیر تنظیم کنید:

قرارداد اجاره‌نامه شماره … در تاریخ … مابین مستأجر … و موجر … به‌مدت … سال از تاریخ … تا تاریخ … تمدید می‌شود. مبلغ پول پیش این قرارداد اجاره‌نامه از … به … تغییر می‌نماید. مبلغ اجاره‌نامه نیز به‌صورت ماهانه از … به … تغییر می‌باید.

 

متن نمونه پشت‌نویسی اجاره‌نامه

برای پشت‌نویسی قرارداد اجاره‌نامه، می‌توانید از همان متن درج‌شده در بند قبلی استفاده کنید؛ اما در نظر داشته باشید که حتماً موارد مهم درج‌شده را به صورت دقیق در این متن قرار دهید. مواردی مانند:

تاریخ جدید اجاره‌نامه

مبلغ جدید اجاره‌نامه

هم‌چنین مشخصات طرفین را نیز یک بار دیگر در این بند قرارداد داده و در انتها نیز طرفین باید زیر متن را امضا نمایند.

 

در انتها باید بدانید

قرارداد اجاره‌نامه یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین انواع قراردادهای حقوقی در ایران است. این قرارداد با چالش‌های حقوقی زیادی همراه است که حل این مسائل نیاز به استفاده از خدمات مشاوره حقوقی سند اجاره‌نامه خواهد داشت.

شما می‌توانید برای دریافت قرارداد، تنظیم قرارداد اختصاصی، مشاوره حقوقی و دیگر خدمات حقوقی مربوط به کسب‌وکارها از وینداد کمک بگیرید.

 

3/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند