نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند با اجاره یک آموزشگاه هنری را که دارند به دیگران آموزش بدهند. برای این منظور لازم است که ابتدا نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه را بررسی کنند تا بتوانند یک قرارداد […]

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند با اجاره یک آموزشگاه هنری را که دارند به دیگران آموزش بدهند. برای این منظور لازم است که ابتدا نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه را بررسی کنند تا بتوانند یک قرارداد مناسب تنظیم کنند. به همین منظور و به دلیل اهمیتی که این قرارداد دارد در این مقاله به بررسی و تنظیم قرارداد این نوع قرارداد می‌پردازیم.

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه

قراردادهای اجاره بر اساس قانون روابط موجر و مستاجر تنظیم می‌شوند. از این رو برای نوشتن یک قرارداد اجاره مناسب برای آموزشگاه لازم است که یک نمونه مناسب از این قرارداد را ابتدا به صورت دقیق و کامل بررسی کنید. نمونه قرارداد مناسب شامل بخش‌های زیر است:

عنوان قرارداد اجاره آموزشگاه

در این بخش باید بنویسید که قرارداد آموزشگاه شما از چه نوعی است. برای مثال بنویسید قرارداد اجاره آموزشگاه طراحی و نقاشی. چرا که قراردادهای اجاره می‌تواند به اهداف مختلفی مثل قرارداد اجاره مغازه یا حتی قرارداد اجاره فضای تبلیغاتی تنظیم شود.

اطلاعات طرفین قرارداد

منظور از طرفین قرارداد اشخاصی هستند که به عنوان مالک و مستاجر شناخته می‌شوند که باید تمامی اطلاعات هویتی آن‌ها و آدرس و پلاک کد پستی هر یک نوشته شود. اطلاعات هویتی در واقع همان نام و نام خانوادگی اشخاص و کد ملی است.

مشخصات ملک

منظور از مشخصات ملک همان مکانی است که قرار است اجاره داده شود. باید تمامی اطلاعات این ملک به صورت دقیق آورده شود و اگر دارای امکاناتی مانند آب، برق یا گاز است نیز باید این اطلاعات نوشته شود. سعی کنید آدرس ملکی که قصد اجاره آن را دارید را هم بیان کنید.

مدت زمان اجاره

برای تمامی قراردادهای مربوط به اجاره آموزشگاه باید مدت زمان اجاره را مشخص کنید. برای مثال حتما بنویسید که در مرداد سال 1402 قرارداد اجاره را امضا کردید یا ملک را اجاره کردید و در مرداد سال 1403 قرارداد پایان می‌یابد. بعد از این که قرارداد تمام شد می‌توانید آن را تمدید کنید. همچنین می‌توانید مدت زمان کمتری برای اجاره قرار دهید: مثلا 6 ماه.

مبلغ اجاره قرارداد

برای اجاره قرارداد مقدار اجاره و ودیعه را باید مشخص کنید. برای پرداخت مبلغ اجاره لازم است که زمان‌های خاصی را بنویسید مثلا بنویسید که اول هر ماه مستاجر باید مبلغ اجاره را پرداخت کند.

سرقفلی

معمولا در قراردادهایی که ماهیت تجاری دارند بخشی به عنوان سرقفلی هم در قرارداد آورده می‌شود که منظور از سرقفلی همان حق تجارت و کسب و کار است. فرض کنید که شما در یک مکانی که چندان گذری نداشته، یک آموزشگاه نقاشی افتتاح کردید و به آن مکان آبادی و رونق زیادی به واسطه آموزشگاهی که برپا کردید بخشیده‌اید. اگر بعد از پایان مدت اجاره نخواهید در آن ملک بمانید، صاحب ملک باید مبلغی را به عنوان سرقفلی به شما پرداخت کند. 

مسئولیت و تعهدات هر یک از طرفین

در قرارداد اجاره آموزشگاه باید بخشی را به عنوان مسئولیت و تعهدات آورد که لازم است در آن تمامی تعهدات طرفین آورده شود. برای مثال مستاجر می‌تواند بیان کند که صاحب ملک باید ملک را سالم تحویل دهد و اگر دچار خرابی بود باید هزینه تعمیرات را خود او بدهد.

شروط و ضمانت اجراها

یکی دیگر از بخش‌هایی که باید به آن توجه داشت بخش شروط قراردادی و ضمانت اجراهای مورد نظر است که طبق توافق طرفین انجام می‌شود. مثلا صاحب ملک می‌تواند شرط کند که اگر مستاجر اجاره بها را پرداخت نکند باید ملک را تا یک ماه تخلیه کند.

حل و فصل اختلاف

معمولا در قراردادهای اجاره رایج نیست که ماده‌ای تحت عنوان حل و فصل اختلافات را بیان کرد اما طرفین می‌توانند مرجعی غیر از دادگاه را برای اختلافات در نظر بگیرند که آن هم داوری است. داوری می‌تواند یک شخص یا یک مرکز باشد.

تعداد نسخه‌های قرارداد

باید حتما بیان کنید که قرارداد در چند نسخه و در چند ماده تنظیم شده است. معمولا این دسته از قراردادها در 3 نسخه تنظیم می‌شوند و تمامی اوراق باید به امضای طرفین و شاهدین برسد.

نکات قرارداد اجاره آموزشگاه

برای نوشتن نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه لازم است که نکات مهم مربوط به آن را رعایت کنید که این نکات می‌تواند موارد زیر باشد:

  • قبل از این که یک مکان مناسب برای آموزشگاه را اجاره کنید، مجوزهای لازم را دریافت و نمونه قرارداد اجاره مجوز آموزشگاه را بررسی کنید.
  • ممکن است روند گرفتن مجوز با توجه به نوع آموزشگاهی که قصد دارید افتتاح کنید متفاوت باشد.
  • در برخی از قراردادهای آموزشی نیاز است که بخشی به عنوان تعاریف آورده شود. تعاریف معمولا برای واژگان و یا عبارت‌های تخصصی است که می‌توانید از این بخش هم در قراردادهای خود استفاده کنید.
  • سعی کنید که در هنگام تنظیم قرارداد آموزشگاه از عبارت‌هایی که مبهم است استفاده نکنید به این خاطر که ممکن است بعد مشکلاتی ایجاد کند.
  • بهتر است درباره نحوه پرداخت مبلغ پول پیش یا اجاره بها در قرارداد توافق کنید و همچنین درباره برگرداندن پول پیش هم توافقات لازم صورت بگیرد.
  • اگر ملکی را برای آموزشگاه اجاره کردید که به صورت آپارتمانی است درباره نحوه پرداخت حق شارژها هم توافق باید صورت بگیرد.
  • در رابطه با فسخ قرارداد و تخلیه زودتر از موعد هم باید توافقاتی صورت بگیرد.

بهتر است برای تنظیم قراردادهای مربوط به اجاره آموزشگاه از تخصص کارشناسان حقوقی تنظیم قرارداد بهره‌مند شوید تا با خیال راحت وارد رابطه قراردادی شوید و یک آموزشگاه مناسب را تاسیس کنید. 

جمع‌بندی

برای تنظیم نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه باید تمامی نکات قرارداد نویسی را اجرا کرد و قرارداد اجاره را به صورت بند به بند و ماده به ماده تنظیم کرد تا نکته‌ای از قلم نیفتد. عنوان، مبلغ، طرفین، موضوع و مورد اجاره و غیره از موارد مهمی است که باید حتما در قرارداد آن را رعایت کنید. 

همچنین از استفاده کردن عبارات مبهم در قرارداد پرهیز کنید و سعی کنید به صورت کاملا ساده و شفاف قرارداد خود را تنظیم کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

سوالات متداول

آیا امکان دارد عنوان قرارداد با متن قرارداد اجاره آموزشگاه متفاوت باشد؟ 

خیر، در صورتی که متن یک قرارداد با عنوان متفاوت باشد به متن قرارداد آموزشگاه توجه می‌شود و نه عنوان.

روش پرداخت مبلغ قرارداد آموزشگاه به چه صورت است؟ 

روش پرداخت مبلغ کاملا بستگی به توافق طرفین دارد. طرفین می‌توانند هم به صورت پرداخت نقدی و هم غیر نقدی در قالب چک یا سایر موارد با یکدیگر توافق داشته باشند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد اجاره مسکونی و دفتر تجاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد اجاره مسکونی و دفتر تجاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

قرارداد اجاره باشگاه ورزشی + نکات مهم آن
مقالات قرارداد اجاره

قرارداد اجاره باشگاه ورزشی + نکات مهم آن

مربیان و ورزشکاران زیادی در سطح شهر‌ها هستند که امکان خرید یا راه‌اندازی سالن‌ها و باشگاه‌های ورزشی را ندارند. آنها ترجیح می‌دهند با تنظیم یک