داستان واقعی؛ چون مشاوره حقوقی نگرفتم و خودم قرارداد بستم شکست خوردم

داستان واقعی یک طراح وب‌سایت؛ چون مشاوره حقوقی نگرفتم شکست خوردم

روزانه کسب و کارهای زیادی در کشور ما به صورت آنلاین و آفلاین شروع به فعالیت می‌کنند؛ کافی است قصد تشکیل یک شرکت را داشته باشید، با مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ها در خیابان میرداماد تهران می‌توانید با چند مدرک شناسایی به راحتی شرکت خود را ثبت کنید و یا با مراجعه به نیازمندی‌های روزنامه […]

روزانه کسب و کارهای زیادی در کشور ما به صورت آنلاین و آفلاین شروع به فعالیت می‌کنند؛ کافی است قصد تشکیل یک شرکت را داشته باشید، با مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ها در خیابان میرداماد تهران می‌توانید با چند مدرک شناسایی به راحتی شرکت خود را ثبت کنید و یا با مراجعه به نیازمندی‌های روزنامه کار ثبت شرکت خود را به یک شخص حقیقی یا حقوقی بسپارید تا مدارک ثبت شرکت را برای شما آماده کند.

در کنار همه این­ها با مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ها می‌توانید صف طویلی را ببینید که برای انحلال شرکت تازه ثبت شده خود آمده‌اند، افرادی که با هزار ایده و شوق یک شرکت راه‌اندازی کرده‌اند اما در مدت کوتاهی به دلایل متعددی مانند: مشکلات شراکت، مشکلات تهیه مواد اولیه، مشکلات اجاره بهای محل کار، مشکلات پرداخت حقوق کارکنان، مشکلات مالیاتی و… و علی الخصوص مشکلات حقوقی مجبور به انحلال شرکت و اعلام ورشکستگی شده‌اند.

ایده‌های بسیاری به تشکیل شرکت می‌رسند و یا حتی ایده‌هایی به پای قرارداد و مشارکت می‌روند اما به دلیل کمبود اطلاعات حقوقی طرفین یا یکی از طرفین، پروژه‌ها با شکست مواجه می‌شوند و قراردادها نیز با ضرر و زیان زیاد فسخ می‌گردند.

در ادامه این مطلب می‌خواهیم درباره تجربه ایده‌ای صحبت کنیم که به دلیل ندانستن قانون و مسائل حقوقی به شکست کشیده شد اما قبل از آن سعی داریم نکاتی را برای شما بازگو کنیم که مانع از شکست کسب و کار شما به خاطر مسائل حقوقی خواهد شد. با وینداد همراه باشید.

برای خواندن سریع هر بخش، روی عنوان آن کلیک کنید

نکات مهم حقوقی در کسب و کارها

1- منشأ ایده از کجاست؟

 ایده‌ها اصولاً یا مستقل هستند یا ثالث؛ ایده‌های مستقل به ایده‌های خود شما می‌گویند و ایده‌های ثالث یا دیگری به ایده فرد دیگری که قرار است شما از آن بهره برداری کنید، می‌گویند. در ایده‌های مستقل درگیری حقوقی تقریباً به صفر می‌رسد؛ گفتیم تقریباً! چون باید از این موضوع اطمینان داشته باشید که ایده شما منحصر به فرد بوده و قبلاً توسط فرد دیگری به ثبت اختراع نرسیده باشد و یا خدای ناکرده ایده غیرقانونی یا دزدی نباشد. ایده ثالث نیز دارای دو حالت است: قانونی (مشروع) و غیرقانونی (نامشروع) مثل ایده‌ای که توسط نفوذ به شرکت رقیب به دست شما رسیده است که منع قانونی دارد.

2- برآورد هزینه و درآمد در کسب‌وکار

برای این­که در کسب و کار خود دچار مشکلات حقوقی و مالیاتی نشوید، باید به این قسمت نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. برآورد هزینه و درآمد یکی از مهمترین و اقتصادی‌ترین قسمت رشد یک کسب و کار است. پس اگر این قسمت به درستی محاسبه نشود، کسی حاضر نیست با شما مشارکت کند و یا از نظر حسابرسی گرفتار مسائل مالیاتی می‌شوید.

3- موضوع فعالیت و حیطه فعالیت

در زمان ثبت شرکت حیطه فعالیت قانونی شما نیز در اساسنامه شرکت ثبت می‌شود و شما نمی‌توانید خارج از این حیطه فعالیتی داشته باشید؛ پس باید به طور واضح و کامل حیطه کاری خود را مشخص و اعلام کنید.

4- قراردادنویسی

اصول قراردادنویسی را رعایت نمایید و تمام موارد بالا و دیگر موارد را به صورت کتبی در قراردادهای خود درج کنید؛ زیرا قانون فقط قرارداد کتبی را در اولویت قرار می‌دهد و آن را مستند می‌داند. می‌توانید برای دریافت قراردادهای کاربردی و رایج کسب و کار به بانک قرارداد‌های وینداد مراجعه و بروز‌ترین قرارداد‌ها را که توسط کارشناسان حقوقی مجرب .

5- از وکیل استفاده کنید

استفاده و گرفتن مشاوره از یک وکیل مجرب هزینه نیست بلکه یک سرمایه گذاری واقعی است تا شما را از بحران‌های حقوقی و کیفری نجات دهد. تنظیم قرارداد توسط یک وکیل که با حقوق کسب‌وکار شما آشنایی کافی دارد خیلی مناسب‌تر از تنظیم قرارداد توسط یک فرد بدون اطلاعات کافی است. در همین راستا کارشناسان وینداد همیشه آماده پاسخگویی به سوالات حقوقی شما هستند.

6- اطلاعات حقوقی خود را افزایش دهید

در هر صورت به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً اطلاعات حقوقی حیطه کاری خود را تکمیل کنید تا در زمان‌های مناسب، درست‌ترین تصمیمات را اتخاذ کنید. برای این امر می‌توانید با مطالعه مطلاب حقوقی بروز و کاربردی از جمله مجله حقوقی وینداد که شامل نکات حقوقی مهم است، دانش حقوقی خود را افزایش داده و درصد شکست کسب‌وکار خود را کاهش دهید.

داستان شکست و زیان یک طراح وب‌ سایت

در این بخش می‌خواهم درباره شکست کسب و کار یکی از موکلان بنویسیم؛

کسب و کاری که با ندانستن مسائل حقوقی با شکست مواجه شد و با ضرر و زیان زیاد رها شد. ادامه این داستان از زبان موکل می‌خوانید:

این اتفاق از آنجا شروع شد که بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه به دنبال کار رفتم. اما کاری که در تخصص من باشه پیدا نکردم. بعد از گذشت چندین ماه تصمیم گرفتم کسب و کار خودم را ایجاد کنم و از مهارت دیگری که دارم بهره ببرم. من از قبل از دانشگاه با طراحی سایت آشنایی داشتم و یکی دو سایت هم برای دوستانم پیاده‌سازی کرده بودم. اما این بار تصمیم گرفتم برای دیگران سایت طراحی کنم.

در مرحله اول یک وب‌سایت برای خودم راه‌اندازی کردم تا بتونم به عنوان نمونه کار به دیگران ارائه کنم؛ بعد از مدتی با فردی آشنا شدم که برای کار خود نیاز به سه سایت داشت و من با ذوق زدگی قیمتی را اعلام کردم و به دلیل نا وارد بودن در مسائل حقوقی هیچ قراردادی را برای سایت اول با ایشان تنظیم نکردم. سایت اول در عرض دو هفته آماده شد و موعد تحویل رسید اما ایشان هر زمان به دلایل مختلفی جلسه را به تعویق می‌انداختند؛ هزینه‌هایی برای هاست، دامین و… داده بودم و من هنوز هیچ پرداختی از طرف کارفرما نداشتم. بالاخره یک روز سایت اول را تحویل دادم و در ازای آن یک سوم از مبلغ را به من پرداخت کردن و در برگه‌ای به عنوان رسید نوشتن که مابقی را در تاریخ معینی پرداخت می‌کند و درخواست شروع دو سایت دیگر را داشتند و یک سایت دیگر هم از همکارانشان به من معرفی کردند.

حالا تصمیم گرفتم برای هر دو سایت باقیمانده و یک سایت جدید همکار تجاری‌شان قرارداد بنویسم. تنها به دانلود رایگان یک نمونه قرارداد طراحی سایت در گوگل بسنده کردم و هیچ مرجع اختلافی را معین نکردم. در جلسه عقد قرارداد مبلغ بیعانه را ندادند و گفتند فلان روز پرداخت می‌کنیم. هر دو شرکت از شرکت‌های بزرگ بوده‌اند و مطمئن بودم این مبالغ برای آنها مبلغ خاصی نیست و به همین دلیل کار سایت‌های دیگر را هم شروع و تکمیل کردم و هزینه‌ها توسط خود من داده شد تا پایان کار و تسویه حساب!

هفته‌ای یکبار جلسه و ایده‌های جدید توسط آن­ها مطرح و توسط من تکمیل می‌شد. اما هنوز خبری از پرداختی نبود و تاریخ‌های پرداخت هر هفته عوض می‌شد. در نهایت بعد از مدتی دست از کار کشیدم و سایت‌ها را تحویل ندادم. آنها حتی یک عذرخواهی نکردند بلکه گفتند سایت‌ها اعتبار ما هستند، تحویل دهید مبلغ هم با هم توافق می‌کنیم!

اشتباه من کمبود دانش حقوقی من و مشاوره نگرفتن از یک وکیل بود. من در بند مدت زمان قرارداد، به صورت کامل و با جزئیات پرداخت‌ها را مشخص نکردم و به ایشان و قول‌هایی که دادند اعتماد کردم. هزینه‌ها را به صورت ریز جزئیات وارد نکردم. مرجع حل اختلافات را انتخاب نکردم و در آخر هیچ اقدام قانونی نکردم.

در صورتی­که اگر از مسائل حقوقی استفاده می‌کردم و فقط به امضای دو نسخه قرارداد بسنده نمی‌کردم، این همه هزینه و بلاتکلیفی را متقبل نمی‌شدم.

دریافت پکیج حقوقی طراح وب

نتیجه گیری

در داستان واقعی بالا مشاهده کردیم که صرف نوشتن یک قرارداد ساده و فقط امضای آن نمی‌تواند کاری را به پیش ببرد و نیاز است با دقت کافی، با حوصله و بدور از رودربایستی قرارداد کامل و محکمی بسته شود تا طرفین به درستی به تعهدات خود عمل کنند و در صورتی­که یکی از طرفین به تعهدات خود عمل نکرد، قرارداد می‌تواند توسط مراجع قضایی به نفع یکی از طرفین که حق با او می‌باشد، فسخ گردد.

تیم حقوقی وینداد در کنار شما می‌باشد تا هیچ داستان شکست کسب و کاری به خاطر مسائل حقوقی اتفاق نیافتد.

5/5 - (6 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط