مشاور حقوقی قوه‌ قضاییه چه کسی است؟

مشاور حقوقی قوه قضاییه چه کسی است و چه وظایفی دارد؟

تا به حال نام  مشاور حقوقی قوه قضاییه به گوشتان خورده‌است؟یک مشاور حقوقی قوه‌ قضاییه چه کارهایی انجام می‌دهد که مشاور حقوقی انجام نمی‌دهد؟ این افراد چه تفاوتی با وکلای دادگستری دارند؟ اصلا چرا باید به این مشاوران مراجعه کرد؟ در زندگی هرکس پیش می‌آید که نیاز دارد از حق و حقوق خود دفاع کند. […]

تا به حال نام  مشاور حقوقی قوه قضاییه به گوشتان خورده‌است؟یک مشاور حقوقی قوه‌ قضاییه چه کارهایی انجام می‌دهد که مشاور حقوقی انجام نمی‌دهد؟ این افراد چه تفاوتی با وکلای دادگستری دارند؟ اصلا چرا باید به این مشاوران مراجعه کرد؟

در زندگی هرکس پیش می‌آید که نیاز دارد از حق و حقوق خود دفاع کند. از آنجایی که اکثر افراد اطلاعات حقوقی کافی در این زمینه ندارند به دنبال افراد آشنا به قوانین حقوقی می‌روند. یکی از این افراد مشاوران حقوقی قوه‌‌‌ قضاییه هستند که با دانش حقوقی خود می‌توانند راه‌گشای افراد باشند. اگر عنوان مشاور حقوقی قوه قضاییه برایتان مبهم است این نوشته را تا انتها بخوانید تا به طور کامل با این شغل و وظایف آن آشنا شوید.

مشاور حقوقی قوه قضاییه چه کسی است؟

وکیل و مشاور حقوقی جزو پرمخاطب‌ترین و شناخته ‌شده‌ترین مشاغل در حوزه حقوق است. امروزه اکثر مردم آگاهی دارند که فارغ‌التحصیلان رشته حقوق، وارد یکی از مشاغل قضاوت ، وکالت ، سردفتری ویا مشاوره حقوقی می‌شوند.اما اکثر این افراد نمی‌دانند که مشاور حقوقی قوه قضاییه چه شغلی است؟!

وکیل کسی است که از طرف شخص دیگری (حقوقی یا حقیقی) به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مأمور می‌شود. وکلا به مراجعان خود مشاوره حقوقی می‌‌‌‌‌دهند و به عنوان نماینده آن‌‌‌‌‌ها در دادگاه و مراجع قضایی شرکت می‌‌‌‌‌کنند تا طبق قانون از حقوق موکل خود دفاع کنند. وکلا تحت عناوین متفاوتی فعالیت می‌کنند که در ادامه چند نمونه از آنها را معرفی می‌کنیم.

باید بدانید که جذب وکیل در کشور ما به دو صورت انجام می‌گیرد:

  1. آزمون وکالت که توسط کانون وکلا برگزار می‌شود.
  2. آزمون مشاوران حقوقی که مرکز امور مشاوران حقوقی قوه قضاییه آن را برگزار می کند. این آزمون جهت، تامین مشاوران حقوقی و وکلای مورد نیاز بخش‌های مختلف دادگستری می‌باشد.

افرادی که تحت آزمون دوم جذب قوه‌ قضاییه می‌شوند مشاوران حقوقی قوه قضاییه می‌نامند که این نهاد حقوقی از ماده 187 برنامه توسعه چهارم ایجاد شده‌است. هدف از ایجاد این نهاد، تسهیل دسترسی مردم به وکلای دادگستری و تعدیل هزینه‌ها تعریف شده‌است.

بهتر است برای پیشبرد پرونده‌های حقوقی خود بعد از انتخاب یک مشاور حقوقی مناسب ، اقدام به انعقاد قرارداد مشاوره با او نمایید.

وظایف این نهاد چیست؟

همانطور که گفتیم یک فرد حقوق خوانده می‌تواند از طریق آزمون مشاوران قوه قضاییه وکیل یا مشاور حقوقی بشود. اما به طور کلی می‌توان گفت مشاور حقوقی قوه قضاییه وظایف زیر را برعهده دارند:

  •  رسیدگی به شکایات و دعاوی حقوقی و اداری
  •  انجام همه‌ی کارهای مربوط به ثبت، تغییرات در ساختار، انحلال شرکت ها و …( عمدتا در شرکت های خصوصی)
  • رسیدگی به موارد ارجاعی از سوی قوه‌ قضاییه به عنوان وکلای مورد اعتماد قوه قضاییه
  •  جمع آوری، بررسی و تنظیم اطلاعات لازم برای تهیه قوانین، اساسنامه ها، آیین نامه ها، دستورالعمل ها و
  • دادن مشاوره حقوقی به مدیران شرکت‌ها یا کارکنان انها
  • تهیه و تنظیم کردن متن قراردادهای شرکت یا سازمان و نظارت بر روند عقد آنها

این موارد از جمله وظایفی‌ست که مشاور حقوقی قوه قضاییه باید به آن بپردازد. اگر برای انجام کار حقوقی یا مشاوره در خصوص فعالیتتان به مشاوره نیاز دارید می‌توانید با مشاوران ما در وینداد یا وکلای ما در این حوزه در ارتباط باشید.

تفاوت کانون وکلای دادگستری و مرکز مشاوران قوه قضاییه در چیست؟

برای وکیل شدن گذراندن مراحل قانونی و آزمونی این دو مرکز الزامی‌ست و در این مورد هر دو مرکز با یکدیگر یکسان اند. اما در چند مورد این دو نهاد باهم تفاوت دارند:

  • نحوه و مدت کارآموزی: در کانون وکلا کاراموزی به این صورت است که پس از قبولی در آزمون، کارآموزان وارد دوره ی ۱۸ ماهه‌ی کارآموزی می شوند که در طول دوره حق اخذ پرونده های حقوقی را با توجه به معیار مشخص دارند. اما در مورد مشاوران قوه قضاییه به این شکل نیست و باید علاوه بر آزمون تستی، آزمون شفاهی و سپس کاراموزی را پشت سر بگذارند.
  • شرکت در آزمون: آزمون کانون وکلا برای داوطلبان مرد نیاز به داشتن کارت پایان خدمت دارد. اما در آزمون مشاوران ارائه‌ی کارت پایان خدمت در زمان آزمون ملاک نیست بلکه در زمان کاراموزی ملاک است.
  • چگونگی گرفتن پروانه پایه یک : کارآموزان مشاوره در مدت کارآموزی حق فعالیت کاری در این زمینه را تا قبل از آزمون سال ۹۸ نداشتند و صرفا باید به کارآموزی می پرداختند.اما در سال ۹۸ این موضوع ( نحوه اخذ پروانه پایه یک وکالت در مرکز مشاوران قوه قضاییه ) تغییر کرده‌است.

در مجموع افراد جذب شده در هر دو نهاد باید تسلط کامل در قوانین و امور حقوقی کشور داشته باشند و به قوانین جدید آشنا باشند تا در موقعیت‌های لازم توانایی تصمیم‌گیری را داشته باشند. اگر برای مسایل حقوقی‌تان نیاز به مشاوران حقوقی دارید ما در وینداد می‌توانیم راهنمای شما باشیم.

در مورد مشاور حقوقی قوه قضاییه سوالی دارید؟

با اینکه قانون تمامی افراد جامعه را مخاطب قرار می‌دهد و باید همه‌ی افراد از آن آگاه باشند و اصولاً ۱۵ روز پس از انتشار قانون در روزنامه رسمی کشور، تمامی افراد مطلع از آن فرض می‌شوند، لیکن به نظر می‌رسد که به چند دلیل، آن اطلاع واقعی در میان مردم محقق نمی‌شود و نیاز به مشاوره تخصصی حقوقی پیدا می‌شود.

در این مطلب با مفهوم کامل وکیل و مشاور حقوقی قوه قضاییه آشنا شدید. داشتن مشاور حقوقی، باعث جلوگیری از ایجاد مشکلات حقوقی ،صرفه جویی در زمان و هزینه و انجام امور دعاوی سازمان‌ها می‌شود. اگر نیاز به تنظیم قرارداد با مشاور حقوقی قوه قضاییه دارید یا در زمینه این شغل سوالی دارید ، می‌­توانید از بهترین مشاورین حقوقی وینداد در زمینه امور قراردادهای حقوقی بهره­‌مند شوید تا از قراردادی مطمئن و منحصربه­‌فرد بهره ببرید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط