منظور از شرکت دانش بنیان چیست؟ انواع، مزایا و حمایت‌های آن

منظور از شرکت دانش بنیان چیست؟ انواع، مزایا و حمایت‌های آن

احتمالاً نام شرکت دانش بنیان (Knowledge Enterprise یا Knowledge-based Companies) را شنیده‌اید. شرکت‌هایی که با فعالیت خود ارتقای دانش و توسعه فناوری را پدید می‌آورند. این شرکت‌ها از طرح‌های حمایتی برخوردار می‌شوند و با فعالیت‌های تجاری خود به سود می‌رسند. در این نوشتار قصد داریم نگاهی به این نوع شرکت‌ها بیاندازیم و از انواع شرکت […]

احتمالاً نام شرکت دانش بنیان (Knowledge Enterprise یا Knowledge-based Companies) را شنیده‌اید. شرکت‌هایی که با فعالیت خود ارتقای دانش و توسعه فناوری را پدید می‌آورند. این شرکت‌ها از طرح‌های حمایتی برخوردار می‌شوند و با فعالیت‌های تجاری خود به سود می‌رسند. در این نوشتار قصد داریم نگاهی به این نوع شرکت‌ها بیاندازیم و از انواع شرکت دانش بنیان ، حوزه کاری، مزایا، حمایت‌ها و چگونگی تشکیل آن‌ها آگاه شویم.

وبینار شناسایی ریسک‌های حقوقی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در سال ۱۴۰۱ را می‌توانید از لینک زیر مشاهده کنید:

شرکت دانش‌ بنیان چیست؟

شرکت‌های دانش‌ بنیان، شرکت‌هایی هستند که عنصر علم و دانش، بخش جدایی‌ناپذیر آنها محسوب می‌شود. به بیان دیگر، برخلاف بسیاری از شرکت‌های تجاری، شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند هیچ‌گونه مال قابل لمس و مادی نظیر زمین، ماشین آلات و دستگاه‌ها و تجهیزات تولید نداشته باشند و صرفاً با ترکیب دانش، فناوری و تخصص‌های علمی و پژوهشی، فعالیت کنند. ماهیت علمی و دانش محور این شرکت‌ها موجب شده است که قشر دانشگاهی و پژوهشگر، مانند اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی، نقش بسیار مهمی در آن‌ها ایفا کنند.

شرکت دانش بنیان

شرکت دانش‌ بنیان از نگاه قانون

مطابق ماده ۱ قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌ بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، مصوب سال ۱۳۸۹، «شرکت‌ها و موسسات دانش  بنیان، شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به‌ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.»

این تعریف ماهیت این شرکت‌ها را آشکار می‌کند. این تعریف نشان می دهد بر خلاف تصور بسیاری این شرکت‌ها خصوصی یا تعاونی هستند و هدف اصلی آن‌های تجاری‌سازی نتایج تحقیقات و تلاش برای تبدیل علم به عنصری کاربردی است.

کارکرد شرکت دانش‌ بنیان چیست؟

این شرکت‌ها به نوعی در نقش واسطه میان ایده‌های تجاری و تولید و ارتقای فناوری هستند. یعنی در این گونه شرکت‌ها، ایده‌های نو و قابل پیاده‌سازی علمی توسط پژوهشگران و قشر علمی و دانشگاهی، در مسیر تبدیل به فناوری‌های کاربردی و سطح بالا به کار گرفته می‌شوند. به دلیل آنکه ذکر شد دارایی‌های این شرکت‌ها از نوع معنوی، فکری و غیرملموس هستند، همواره از بزرگ‌ترین دغدغه‌های این شرکت‌ها، حفاظت از دارایی‌های فکری خود و حفظ حقوق مالکیت معنوی است که این امر ضرورت کار دقیق کارشناسی و حقوقی در حوزه مالکیت فکری را ایجاب می‌کند.

هدف شرکت‌ دانش‌ بنیان چیست؟

واضح است که شرکت‌های دانش‌ بنیان به مانند سایر شرکت‌ها، دغدغه‌های مالی، تجاری و هدف ثروت‌آفرینی هم دارند، اما شرکت‌های دانش‌ بنیان تلاش می‌کنند تا از طریق توسعه علمی-پژوهشی و ارتقای فناوری‌های پیچیده و کارآمد تولید ثروت کنند که این موضوع، تفاوت اصلی آنها با سایر شرکت‌های تجاری است.

به طور مثال این شرکت‌ها با هدف تجاری‌سازی و سودآوری برای واحدهای علمی و پژوهشی مثل دانشگاه‌ها تشکیل شده‌اند و فعالیت‌های علمی و فنی انجام می‌دهند تا با تجاری‌سازی نتایج تحقیقات و ایده‌های خود، هم این واحدهای علمی و کارکنان آنها از لحاظ مالی بهره‌مند شوند و هم بتوانند خدمات کارآمدی در حوزه‌های مختلف از طریق ساخت و تولید اختراعات و خدمات نوآورانه برای جامعه به همراه داشته باشند.

زمینه‌های فعالیت شرکت دانش‌ بنیان چیست؟

حیطه عملکرد شرکت های دانش بنیان به طور کلی می‌تواند شامل انجام تحقیقات علمی و کاربردی، ارائه خدمات تخصصی و مشاوره‌ای در حوزه‌های فنی و تخصصی، تولید محصولات با فناوری نوین و سطح بالا (توسعه فناوری)، ایفای نقش نظارتی بر تحقیقات پژوهشی، اجرایی و مشاوره‌ای باشد.
عمده حوزه‌های تخصصی فعالیت این شرکت‌ها عبارت هستند از:

  • فناوری‌های زیستی در حوزه پزشکی
  • پژوهش‌های زیست محیطی، غذایی، کشاورزی و دامی
  • بهره‌مندی از فناوری‌های نانو و تولید محصولات کاربردی بر پایه این فناوری
  • حوزه مواد پیشرفته پلیمر
  • فعالیت‌های مربوط به مخابرات
  • فعالیت‌های مربوط به برق قدرت
  • فعالیت‌های مربوط به سخت‌افزارهای رایانه‌ای
  • حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • تولید نرم‌افزارهای رایانه‌ای کاربردی
  • تجهیزات پیشرفته نفت و گاز و پالایش
  • پژوهش در حیطه انرژی‌های نوین و تجدیدپذیر (مانند انرژی هسته‌ای یا انرژی خورشیدی)
  • تولید داروهای پیشرفته، وسایل و ملزومات پزشکی
  • ساخت فناوری‌های پیشرفته هوافضایی مانند تولید پهپادها و ماهواره‌ها.

ویژگی‌های شرکت‌های دانش‌ بنیان

برای آنکه عنوان دانش بنیان بر محصولات این شرکت‌ها قرار بگیرد، شاخص‌هایی به موجب قانون وجود دارد که بایستی توسط شرکت‌های متقاضی رعایت شوند. مانند آنکه کالاها و خدمات تولید شده به وسیله این گونه شرکت‌ها باید از سطح علمی و فناوری بالا برخوردار باشند و در واقع باید دارای پیچیدگی فنی و تخصصی و فناوری‌های برتر باشد که این امر نیازمند تحقیقات گسترده علمی و تخصص‌گرایی زیادی است. همچنین وجود نمونه‌هایی از محصولات موردنظر و طرح توجیهی توسعه‌ای، در حد آزمایشگاهی برای تایید یک شرکت دانش بنیان لازم است.

منبع اصلی ویژگی‌های شرکتهای دانش‌بنیان، آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان مصوب ۹۹/۰۲/۱۳ است که در ماده یک خود به موضوع سطح فناوری، مرحله تولید و طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه پرداخته است. مهمترین ماده این آیین‌نامه ماده یک آن است که متضمن مطالب و ویژگی‌‌هایی است که باید همه انواع شرکت‌های دانش بنیان دارای آن باشند. در ادامه مهم‌ترین قسمت‌‌های ماده یک را بررسی می‌کنیم.

منظور از سطح فناوری، مطابق ماده یک آیین‌نامه مذکور، محصولی است که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

۱) به سختی قابل کپی‌برداری باشد.
۲) نیازمند تحقیق و توسعه قابل توجهی باشد.
۳) منجر به ایجاد خواص یا کارکردهای پیچیده‌ای در محصول شده باشد.

لازم به ذکر است منظور از مرحله تولید این است که کالاهای ارائه شده باید یا در حال تولید باشند یا لااقل در حد نمونه آزمایشگاهی قابل بررسی فنی ساخته شده باشند. همچنین اگر خدمات توسط شرکت دانش بنیان ارائه شوند باید دارای اسناد فروش باشند.

همچنین طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه به معنای تحقیقی است که دارای یکی از موارد زیر باشد:

۱) مبتنی بر تحقیق و توسعه و بر اساس ایده و طراحی داخلی باشد.
۲) مبتنی بر تحقیق و توسعه با استفاده از روش مهندسی معکوس باشد.
۳) ابتدا انتقال فناوری از طریق خرید تجهیزات یا لیسانس و… صورت گرفته باشد و سپس انجام تحقیق و توسعه و ایجاد تغییر اساسی انجام شده باشد.

انواع شرکت‌های دانش بنیان

در راهنمای ثبت شرکت، این شرکت‌ها از طریق دو مبنا قابل دسته‌بندی هستند.

دسته‌بندی اول: بر اساس مزایا

دسته‌بندی اول می‌تواند بر اساس مزایای تعلق گرفته به این شرکت‌ها باشد که بر این مبنا، شرکت‌های دانش بنیان به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

۱. شرکت‌های دانش بنیان نوپا نوع یک

شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا نوع یک، شرکت‌هایی هستند که فاقد اظهارنامه مالیاتی هستند (اظهارنامه کارنامه مالی یک سال کاری شرکت است که جهت محاسبه مالیات به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌شود) و یا درآمدی نداشته باشند. این شرکت‌ها باید لااقل تا حد نمونه آزمایشگاهی محصولاتی با سطح فناوری بسیار بالا بر اساس طرح توسعه‌ای و تحقیقاتی خود رسیده باشند تا مشمول فهرست کالا و خدمات دانش بنیان سطح یک شوند. تمام موارد مذکور در ماده یک آیین‌نامه که در بخش قبل توضیح داده شد بایستی در خصوص شرکت مورد نظر صادق باشد.

۲. شرکت‌های دانش بنیان نوپا نوع دو

این شرکت‌ها مانند مورد قبل غالباً فاقد اظهارنامه مالیاتی هستند و یا اصلاً درآمدی نداشته اند. تفاوت این شرکت‌ها با دسته قبل در سطح فناوری محصولات آن‌ها است که بایستی دارای فناوری نسبتاً بالا باشند تا مشمول فهرست کالا و خدمات دانش بنیان سطح دو شوند. سایر ویژگی‌های این شرکت هم مانند مورد قبلی بایستی وجود داشته باشد. در واقع ماده ۱ آیین‌نامه فوق‌الذکر درباره این نوع شرکت هم مصداق دارد.

۳. شرکت‌های دانش بنیان تولیدی نوع یک

شرکت‌هایی هستند حداقل ۲۵ درصد از درآمدشان در آخرین اظهارنامه مالیاتی، ناشی از فروش محصولات یا خدمات دانش بنیان تولیدی (مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان سطح یک) توسط خودشان باشد. همچنین سطح فناوری مورد نیاز در محصولات این شرکت‌ها باید بسیار بالا باشد تا تحت فهرست کالا و خدمات دانش بنیان سطح یک قرار بگیرند.

۴. شرکت‌های دانش بنیان تولیدی نوع دو (صنعتی)

یک نوع این شرکت‌ها شرکت‌هایی اند که محصولاتشان به مرحله نمونه آزمایشگاهی رسیده باشد؛ این محصولات علاوه بر داشتن طراحی مبتنی بر تحقیق و پژوهش، باید از سطح فناوری نسبتاً بالا برخوردار باشد تا مشمول فهرست کالا و خدمات دانش بنیان سطح دو گردد. نوع دیگر آن شرکت‌هایی هستند که محصولاتشان به مرحله تولید رسیده و یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی ساخته شده باشد. محصولاتشان باید از سطح فناوری بسیار بالا برخوردار باشد تا مشمول فهرست کالا و خدمات دانش بنیان سطح یک باشند.

دسته‌بندی دوم: بر اساس نوع فعالیت

دسته‌بندی دوم شرکت‌های دانش بنیان بر مبنای نوع فعالیت آن‌ها صورت می‌گیرد که بر این اساس هم به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند:

۱. دانش بنیان تجاری‌سازی

این شرکت‌ها با خدمات خود، باعث سهولت در مسیر فعالیت و تولید و رونق کسب و کار شرکت‌های دانش بنیان می‌شوند، چرا که موضوع تجاری سازی و فروش محصولات دانش بنیان برای شرکت‌های دانش بنیان بسیار اهمیت دارد.

۲. دانش بنیان فرآیندی و خدماتی

شرکت‌هایی که با استفاده از تجهیزات و فرایندهایی که مشمول شرایط آیین‌نامه ارزیابی و تشخیص شرکت‌های دانش بنیان هستند، اما محصولات غیر دانش بنیان تولید می‌کنند می‌توانند در این دسته قرار بگیرند.

۳. دانش بنیان نرم و هویت ساز

این نوع شرکت‌ها که دسته‌بندی جدیدتری به حساب می‌آیند، در حوزه‌های کسب و کار خلاق و فرهنگی مشغول به فعالیت هستند و محصولات تولیدی آنها باید از سطح فناوری بالا برخوردار باشد.

۴. دانش بنیان حوزه EPC

شرکت‌هایی هستند که درآمدشان از پروژه‌های EPC است. این اصطلاح که مخفف Engineering،Procurement،Construction است، به معنای پروژه‌های مهندسی، تدارکات و اجرا است که بایستی حداقل 10 درصد این پروژه‌ها شامل معیارهای دانش بنیان باشند.

 

شرکت دانش بنیان چگونه تشکیل می‌شود + انواع و مزایای حمایتی آن کدام‌ است؟

مزایای حمایتی شرکت‌های دانش بنیان

در کنار مزایای شرکت دانش بنیان، حمایت‌هایی هم از این شرکت‌ها بر چند اساس صورت می‌گیرند.

حمایت‌های سازمان دانش بنیان

برخی حمایت‌ها بر اساس قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات صورت می‌گیرد که شامل:

  • تسهیلات مالی صندوق نوآوری شکوفایی (اعطای وام‌های کم بهره یا بدون بهره)
  • معافیت‌های گمرکی
  • معافیت‌های مالیاتی
  • دریافت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری
  • تسهیل شرایط حضور این شرکت‌ها در مناقصات
  • حمایت از ساخت داخلی کالاهای دانش بنیان و خدمات بیمه‌ای برای کاهش خطرپذیری محصولات در کلیه مراحل تولید تا فروش

همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که مسئول رشد و توسعه حوزه دانش بنیان است، به منظور آموزش و توانمندسازی مدیران و کارآفرینان، دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ای برای توسعه کسب و کار این شرکت‌ها با تخفیف‌های ویژه در نظر می‌گیرد.

حمایت‌های خارج از سازمان

دسته دیگر حمایت‌هایی هستند که سایر دستگاه‌ها از شرکت‌های دانش بنیان به عمل می‌آورند. مانند تسهیلات نظام وظیفه و کسری خدمت سربازی افراد فعال در این شرکت‌ها، امکان ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی، حمایت‌های صدا و سیما در جهت پخش آگهی‌های تشویقی، حمایت سازمان بورس از ورود این شرکت‌ها‌به بازار بورس، بسته‌های حمایتی حوزه بیمه و حوزه سلامت، تخفیفات خدمات آزمایشگاهی، ثبت علامت تجاری و حمایت از ثبت پتنت (ثبت حق اختراع)، اخذ استانداردها و مجوزهای بین‌المللی و بعضی حمایت‌های خاص دیگر بر اساس برنامه جامع توسعه کسب و کار دانش بنیان.
در مجموع دولت به طور خاص بر اساس قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و همچنین سایر دستگاه‌های مرتبط سعی دارند با اعمال حمایت‌های مادی و معنوی، تشکیل و توسعه این شرکت‌ها را در حدود اختیارات و و امکانات خود ترویج کنند.

فهرستی از مزایا و برنامه‌های حمایتی:

  • معافیت‌های مالیاتی
  • مشاوره‌های مالیاتی و حسابداری
  • معافیت از حقوق گمرکی و عوارض
  • تسهیلات گمرگی
  • مشاوره گمرکی
  • معافیت از پرداخت حق بیمه قراردادها
  • بخشودگی جرایم بیمه تامین اجتماعی
  • امریه نظام وظیفه
  • پروژه‌های جایگزین خدمت سربازی
  • حمایت از حضور در نمایشگاه‌های خارجی
  • حمایت از حضور در مناقصات بین‌المللی
  • منتورینگ و مشاوره صادراتی
  • حمایت از ورود به بورس
  • ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی
  • مشاوره منابع انسانی
  • تسهیلات مالی
  • تسهیلات تامین محل کار
  • و…

اینها تنها بخشی از ده‌ها حمایت دولتی از شرکت‌ دانش بنیان بود که البته برای بهره‌مندی از آنها لازم است تا شرایط و ضوابط هر یک به طور جداگانه مطالعه شود.

چگونگی تشکیل یک شرکت دانش بنیان

پیش از شروع به ثبت شرکت دانش بنیان پیشنهاد می‌شود تا متقاضیان مطمئن شوند که شرایط لازم را دارا هستند. سپس در صورت واجد شرایط بودن در وبسایت سامانه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان ثبت نام کنند. سپس متقاضیان بایستی به سایر مراحل ثبت شرکت بپردازند.

مرحله اول

در ابتدا لازم است بدانیم که یک شرکت دانش بنیان به لحاظ ماهیت خود، تفاوتی با سایر شرکت‌های تجاری ندارد. یعنی در فرایند تاسیس و تشکیل این شرکت‌ها، تا حد زیادی بایستی مانند تشکیل سایر شرکت‌های تجاری عمل شود. یعنی باید میزان سرمایه اولیه را تامین و پس از افتتاح حساب بانکی برای شرکت، آن را واریز کند. مقدمات تشکیل شرکت شامل تدوین اساسنامه، انتخاب اولین مدیران و غیره را نیز انجام دهد.

در نتیجه پس از آنکه یک واحد دانشگاهی یا پژوهشی به صلاحدید اعضای هیئت علمی خود، امکان ایجاد یک شرکت دانش‌ بنیان را تصویب کرد، مرحله ثبت شرکت‌ دانش‌ بنیان باید در اداره ثبت شرکت های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام پذیرد. در واقع برای تاسیس شرکت دانش بنیان، فرایند معمول و عادی ثبت شرکت باید دنبال شود سپس برای تبدیل شرکت به یک شرکت دانش بنیان اقدامات خاصی انجام پذیرد تا شرمت متقاضی پس از تولید کالا یا خدمات موردنظر و ارائه نمونه آزمایشگاهی آن ارزیابی شده و بتواند از مزایای قانونی بهره‌مند شود.

مرحله دوم

پس از ثبت عادی شرکت در دفتر ثبت شرکت‌ها، متقاضی شرکت دانش بنیان باید به مرکز شرکت های دانش بنیان مراجعه کند و شرکت دانش بنیان خود را ثبت کند.
متقاضی ثبت شرکت دانش بنیان باید در قسمت ثبت نام و ارزیابی شرکت‌ها، مشخصات شرکت ثبت شده را درج کند. این مشخصات شامل نام شرکت، نوع شرکت، شناسه ملی شرکت، آدرس سایت اینترنتی، شماره تلفن ثابت و تلفن همراه و همچنین پست الکترونیکی معتبری است تا لینک فعال‌سازی سامانه، به پست الکترونیک متقاضی فرستاده شود.

مرحله سوم

در بخش صنعت و فناوری، متقاضی باید نام محصول و کاربرد محصول موردنظر را وارد کند. سپس در خصوص تکمیل اطلاعات مالکیت فکری، عنوان نوآوری و زمان تقریبی دستیابی به نوآوری اقدام کند. شرکت‌هایی را معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری (مسئول توسعه و بهبود حیطه دانش بنیان) و کارگروه تشخیص و ارزیابی صلاحیت ثبت کرده اند، بر اساس شاخص‌های ذکر شده در آیین نامه تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان، توسط کارگروه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان ارزیابی می‌شوند. شرکت‌ها بر مبنای نوع محصول و حوزه خدمات آنها که پیشتر ذکر شد، به عنوان شرکت دانش بنیان تایید اعتبار شده و یک کد ویژه دریافت می‌کنند و پس از آن می‌توانند از مزایای مخصوص به آن بهره‌مند شوند.

جمع‌بندی

فرایند ثبت یک شرکت و تبدیل آن به شرکت دانش بنیان اگرچه در این نوشتار به طور مختصر بررسی شد، اما توصیه می‌شود برای طی کردن درست این مسیر، از نکته‌های فنی و حقوقی مشاورین متخصص در امور حقوقی شرکت‌ دانش بنیان استفاده کرد. به همین منظور، به راحتی می‌توانید از طریق وبسایت وینداد، با کارشناسان حقوقی این حوزه ارتباط برقرار کرده و وضعیت خود را برای ثبت شرکت دانش بنیان بررسی کنید.

توصیه ما استفاده از تیم حقوقی و امکانات ثبت شرکت وینداد است. سیستم ثبت شرکت وینداد می‌تواند با نهایت شفافیت، در کوتاه‌ترین زمان و با کم‌ترین هزینه، شرکت شما را به ثبت برساند.

سوالات متداول

مزایا حمایتی شرکت های دانش بنیان چیست؟

به طور خلاصه مزایایی مانند معافیت‌های مالیاتی مشاوره‌های مالیاتی و حسابداری، معافیت از حقوق گمرکی و عوارض تسهیلات گمرگی، مشاوره گمرکی، معافیت از پرداخت حق بیمه قراردادها، بخشودگی جرایم بیمه تامین اجتماعی، امریه نظام وظیفه و غیره

فعالیت دانش بنیان در چه زمینه ای امکان پذیر است؟

عمده حوزه‌های تخصصی فعالیت این شرکت‌ها عبارت هستند از فناوری‌های زیستی در حوزه پزشکی و پژوهش‌های زیست محیطی، غذایی، کشاورزی و دامی، بهره‌مندی از فناوری‌های نانو و تولید محصولات کاربردی بر پایه این فناوری، حوزه مواد پیشرفته پلیمر و مواردی از این دست.

5/5 - (9 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

4 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
محمد سلطانی
محمد سلطانی
2 سال پیش

سلام, قریب ده سال قبل یک نحوه جوش لوله های پلی اتیلن اختراع و ثبت دادیم، سوال من این است که آیا اگر شرکت دانش بنیان ثبت بدهیم می توانیم نسبت به ساخت لوله و اتصالات و قالبهای نصب لوله به یکدیگر از طريق استفاده از تسهیلات اقدام کنیم یا فقط مجوز ساخت قالب اتصالات به ما می‌دهند؟ اگر فقط تسهیلات ساخت دستگاه جوش لوله اختراع خودمان را بدهند در بازار موفق نمی شویم ولی اگر تسهیلات ساخت لوله را هم بدهند طبیعتا مشتری خرید لوله راضی به استفاده از اجرای این روش هم می‌شود وگرنه کسی بخاطر جوش نمیاد لوله را از جایی دیگر و جوش آن را جایی دیگر سفارش بدهد، در واقع این دو مکمل هم بوده و جدا از هم موفق نمی شوند، اگر شخصی لوله را از جایی دیگر خریداری نماید جوش آن را هم به سبک و سیاق قدیمی انجام می‌دهد، سپاس فراوان شماره تماس 09131418873، محمد سلطانی

فاطمه حسین‌قلی‌ لو
فاطمه حسین‌قلی‌ لو
در پاسخ به  محمد سلطانی
1 سال پیش

با سلام و احترام.
دوست عزیز این کیس شما از قالب سوال خارج است و باید با یک وکیل در تماس باشید.
تیم حقوقی وینداد

پرویز
پرویز
3 سال پیش

دل من می خواهد
که بسازد شهری
که در آن شاد شود دل هر مرد و زنی

ریاحی
ریاحی
3 سال پیش

امید و تلاش

آنچه در این مطلب خواهید خواند

تمام خدمات موردنیاز کسب‌وکارتان مثل تنظیم قراردادها و اوراق قضایی، تاسیس و تغییرات شرکت، محافظت از مالکیت فکری و غیره را یکجا از ما دریافت کنید و هزینه‌های سربار را کاهش دهید.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

تمام خدمات موردنیاز کسب‌وکارتان مثل تنظیم قراردادها و اوراق قضایی، تاسیس و تغییرات شرکت، محافظت از مالکیت فکری و غیره را یکجا از ما دریافت کنید و هزینه‌های سربار را کاهش دهید.

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت