how-to-write-contract

نحوه تنظیم قرارداد و نوشتن متن قرارداد حرفه‌ای

تنظیم قرارداد در کسب و کار و امور روزمره برای تمامی اشخاص کاربردی است. چرا که به شما کمک می‌کند علاوه‌بر داشتن یک سند همکاری، بتوانید تعهدات و توافقات خود را به‌صورت شفاف و مکتوب درج کنید تا اگر در هر طول اجرای قرارداد با مشکل مواجه شدید بتوانید از قرارداد خود به‌عنوان یک توافقنامه […]

تنظیم قرارداد در کسب و کار و امور روزمره برای تمامی اشخاص کاربردی است. چرا که به شما کمک می‌کند علاوه‌بر داشتن یک سند همکاری، بتوانید تعهدات و توافقات خود را به‌صورت شفاف و مکتوب درج کنید تا اگر در هر طول اجرای قرارداد با مشکل مواجه شدید بتوانید از قرارداد خود به‌عنوان یک توافقنامه کمک بگیرید. البته این قرارداد باید علاوه‌بر تمامی نکات قانونی، تمامی شرایط فنی را هم داشته باشد. در نتیجه نحوه تنظیم قرارداد اهمیت زیادی دارد.

در این مقاله با بیان نکات لازم چگونگی تنظیم قرارداد، اطلاعات لازم درباره تنظیم انواع قرارداد مانند تنظیم قرارداد مشارکت، تنظیم قرارداد سرقفلی و غیره را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

نحوه تنظیم قرارداد چگونه است؟

اولین موضوع بسیار مهم در تنظیم قرارداد، احترام به حقوق طرفین است؛ به این معنا که تمامی شرایط، مفاد و جزئیات باید با توافق طرفین در متن قرارداد نوشته شود و بر اساس اراده آن‌ها باشد. 

نکته بسیار مهمی که در زمینه تنظیم قراردادها وجود دارد، این است که چگونگی تنظیم قرارداد تاثیر بسیاری در نحوه اجرای آن و در نهایت رسیدن به هدف نهایی طرفین دارد. به این صورت که اگر قرارداد به صورت درست و اصولی و با بکارگیری نکات دقیق حقوقی تنظیم شود، می‌تواند طرفین قرارداد را به اهدافشان برساند.

تنظیم قرارداد ممکن است به صورت شفاهی یا کتبی باشد که کارشناسان قراردادنویسی همواره به توصیه می‌کنند تا قراردادهای خود را به صورت شفاهی تنظیم کنید تا یک سند مکتوب و رسمی از همکاری خود داشته باشید.

اصول اولیه تنظیم قرارداد حرفه‌ای

اولین اصل از اصول اولیه تنظیم قرارداد حرفه‌ای، انتخاب نوع دقیق قرارداد است؛ به این معنا که اشخاصی که قصد تنظیم قرارداد دارند باید در وهله اول نوع دقیق قرارداد را با توجه به نیاز و شرایط خود انتخاب کنند. در ادامه این بخش، به بررسی ویژگی‌های یک قرارداد حرفه‌ای اشاره می‌کنیم.

  • واضح بودن متن قرارداد

یک قرارداد حرفه‌ای باید کامل و جامع بوده و تمامی ابعاد همکاری قراردادی را پوشش دهد. در نتیجه، اگر با قراردادی مواجه شدید که کلی‌ست و در هر زمینه دقیق نیست باید بدانید که این قرارداد، یک قرارداد حرفه‌ای نیست. از سویی دیگر قرارداد باید ساده و خلاصه، در عین حال واضح و قابل درک باشد. 

  • مشخص کردن تعهدات طرفین قرارداد

یکی دیگر از ویژگی‌های قرارداد حرفه‌ای، مشخص بودن دقیق تعهدات طرفین است. از نظر حقوقی، قراردادی جامع است که تعهدات و وظایف هر یک از طرفین قرارداد به صورت دقیق و همراه با جزئیات مشخص باشد. دلیل اهمیت این موضوع این است که تعهداتی که طرفین قرارداد در قبال یکدیگر دارند، موضوع قرارداد را شکل می‌دهد و علاوه بر این، هر یک از طرفین قرارداد تنها می‌تواند انتظار انجام موردی را از طرف مقابل داشته باشد که در ذیل قرارداد درج شده باشد. برای مثال در یک قرارداد استخدامی، کارفرما تنها حق دارد کارمند را در قبال عدم انجام کاری بازخواست کند که در متن قرارداد به آن اشاره شده باشد. در غیر این صورت شخصی که استخدام شده تعهدی نسبت به انجام آن نخواهد داشت.

  • استاندارد و کاربردی بودن قرارداد

یکی دیگر از ویژگی‌های یک قرارداد حرفه‌ای، استاندارد و کاربردی بودن آن است. قرارداد استاندارد قراردادی است که پاسخگوی نیازهای طرفین و تبیین‌کننده روابط قراردادی طرفین باشد. به عبارت دیگر، یک قرارداد زمانی کاربردی است که در هر موردی که طرفین در روابطشان با یکدیگر یا در اجرای موضوع قرارداد به بن‌بست خوردند، بتوانند راه‌حل‌های موجود را با توجه به قرارداد پیدا کنند.

کاربرد قراردادنویسی در کسب و کارها

هر کسب و کاری به تنظیم قراردادهای مختلفی نیاز دارد که از ابتدای همکاری با سایر اشخاص تا پیشبرد و توسعه کارها از آن استفاده خواهد کرد. 

مزایای تنظیم قرارداد

برای مثال، بسیاری از کسب و کارها در ابتدا از قراردادهای راه‌اندازی کسب و کار مانند قرارداد جذب سرمایه گذار استفاده می‌کنند تا کسب و کار شکل بگیرد. پس از آن نیز، مدیران کسب و کار با تنظیم قراردادهایی مثل کار، پرسنل و کارکنان را استخدام می‌کنند. هر چه این قراردادها حرفه‌ای تر و کاربردی‌تر باشند، چالش‌های حقوقی را برای شما به حداقل می‌رسانند.

در همین راستا، باید بدانید که انواع مختلفی از قرارداد طبق قانون مدنی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها، در جای مخصوص به خود منعقد می‌شوند. از جمله انواع قرارداد می‌توان به قراردادهای پیمانکاری، قراردادهای استخدامی، انواع قرارداد مشارکت، قراردادهای دولتی، قراردادهای خصوصی، قراردادهای کار پاره‌وقت، قراردادهای کار تمام وقت، قراردادهای معین و غیر معین اشاره کرد. 

در ادامه به معرفی قراردادهای پرکاربرد خواهیم پرداخت.

  • قراردادهای مشارکت

قرارداد شراکت کاری بین دو نفر، قراردادی است که به موجب آن، اشخاص حقیقی یا حقوقی، سرمایه مادی یا معنوی خود را با هم به اشتراک گذاشته و در جهت انجام امور اقتصادی و بازرگانی استفاده خواهند کرد. هر یک از طرفین قرارداد مشارکت، بر اساس میزان آورده و سرمایه خود، در سود این همکاری شریک خواهند بود. از جمله کاربردی‌ترین قراردادهای مشارکت می‌توان به قرارداد مشارکت در ساخت، مشارکت در تولید و غیره اشاره کرد. 

  • قرارداد کار و استخدام

یکی دیگر از رایج‌ترین قراردادهایی که مورد استفاده بسیاری از افراد است، قراردادهای کار و استخدام است. قرارداد کار قراردادی است که میان کارگر و کارفرما به صورت کتبی یا شفاهی تنظیم می‌شود و به موجب این قرارداد، کارگر در قبال کارفرما متعهد می‌شود که کاری را انجام داده و در قبال آن دستمزد دریافت کند. قراردادهای استخدامی به این دلیل بسیار کاربردی هستند که افراد در هر فضایی بخواهند مشغول به کار شوند، باید با کارفرما قراردادی منعقد نمایند. قرارداد کار خود به انواع مختلفی مانند قرارداد کار دائم، موقت، تمام وقت، پاره وقت، ساعتی و معین تقسیم می‌شود که هر یک از این انواع قراردادی در شرایط مخصوصی و متناسب با نیاز و شرایط همکاری کارگر و کارفرما هستند.

  • قرارداد پیمانکاری ساختمان

علاوه بر موارد مذکور، یکی دیگر از کاربردی‌ترین قراردادهایی که بین اشخاص منعقد می‌شود، قرارداد پیمانکاری ساختمان است. قرارداد پیمانکاری ساختمان قراردادی است که به موجب آن، کارفرما پروژه ساخت ساختمان را به پیمانکار واگذار می‌کند. قرارداد پیمانکاری ساختمان انواع مختلفی مانند قرارداد پیمانکاری ساختمان با مصالح، بدون مصالح، درصدی و غیره دارد.

  • تفاهم‌نامه

تفاهم‌نامه سندی است که در نتیجه مذاکرات طرفین قرارداد منعقد می‌شود. به عبارتی دیگر، تفاهم‌نامه صورت‌جلسه مذاکرات اشخاصی است که قصد دارند با یکدیگر قرارداد منعقد نمایند. نکته‌ای که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید این است که تفاهم‌نامه اصولا سندی الزام‌آور نیست و الزامی برای طرفین ایجاد نمی‌کند و این موضوع تفاوت اصلی این سند با قرارداد است. در یک تعریف دیگر، می‌توان اینچنین گفت که تفاهم‌نامه پیش‌نویس یک قرارداد است.

نحوه نوشتن متن قرارداد

در تمامی قراردادها اصول کلی را باید رعایت کنید که در واقع چارچوب اصلی آن را تشکیل می‌دهند. در ادامه به چگونگی نوشتن متن دقیق قراردادو به‌طور که نحوه تنظیم قرارداد اشاره می‌کنیم و به بیان نکاتی می‌پردازیم که در تنظیم متن قرارداد باید به آن توجه کنید.

  • عنوان قرارداد

اولین و مهم‌ترین نکته در نوشتن متن قرارداد، نوشتن عنوان قرارداد است. عنوان قرارداد باید بیانگر محتوای قرارداد بوده و به تایید طرفین قرارداد رسیده باشد.

  • موضوع قرارداد

یکی دیگر از بخش‌های بسیار مهم قرارداد، موضوع قرارداد است. موضوع قرارداد بیانگر ماهیت قرارداد و فعالیتی است که باید در ذیل قرارداد انجام شود که باید با جزئیات کامل در قرارداد درج شود.

  • مشخصات طرفین قرارداد

 در نوشتن متن قرارداد، باید طرفین آن نیز مشخص شوند و تعهدات آن‌ها به صورت دقیق در قرارداد ذکر شود. از جمله مشخصات طرفین قرارداد که باید به آن اشاره کرد عبارت است از نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، آدرس و شماره تلفن و غیره. اگر یکی از طرفین قرارداد شخص حقوقی باشد، باید مشخصاتی از جمله شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی و غیره درج شود.

این نکته را در نظر داشته باشید که اگر برای مثال قرارداد شما یک قرارداد داوری است، در تنظیم قرارداد داوری باید مشخصات دقیق داور نیز ذکر گردد.

  • مدت قرارداد

قرارداد می‌تواند به صورت محدود یا نامحدود باشد. اگر مدت زمان قرارداد محدود باشد، در نتیجه طرفین این قرارداد باید تاریخ دقیق آغاز و پایان قرارداد را مشخص کنند. البته توجه داشته باشید که مدت زمان قرارداد با توافق طرفین قرارداد قابل تمدید است. 

  • مبلغ قرارداد

در قراردادهایی که پرداخت مبلغ بخشی از تعهدات طرفین است، باید میزان دقیق این مبلغ و چگونگی پرداخت آن در ذیل قرارداد درج گردد. برای مثال، در قرارداد پیمانکاری ساختمان، باید مبلغ دقیقی که کارفرما باید بپردازد همراه با چگونگی پرداخت این مبلغ قید گردد.

  • سایر مفاد قراردادی

علاوه بر این موارد، مواردی مانند فورس‌ماژور در قرارداد و حل و فصل اختلافات نیز بخشی از مفادی است که باید در هر قراردادی به آن اشاره شود. 

بخشی از مندرجات و مفاد قرارداد، مفاد خاص هستند که در هر قراردادی با توجه به شرایط آن تعیین می‌گردد. برای مثال، در قراردادهای پیمانکاری، یکی از شروط خاص پیمان، اشاره به چگونگی پرداخت مالیات است که باید در ذیل این قرارداد درج گردد. علاوه بر این، یکی از مفادی که در قراردادهای کسب و کارها رایج‌تر است و مختص به این قراردادها است، بند مربوط به محرمانگی اطلاعات است؛ این شرط زمانی در قرارداد قید می‌گردد که امکان افشای اسرار تجاری وجود دارد. 

نکات نحوه تنظیم قرارداد

در بخش‌های قبل نکات لازم در ارتباط با چگونگی تنظیم قرارداد و نحوه نوشتن متن قرارداد و نوشتن متن توافق نامه و همچنین تفاوت تفاهم نامه و قرارداد بیان کردیم. در این بخش از مطلب اما قصد داریم به بیان نکات کلی تنظیم قرارداد به صورت اجمالی بپردازیم.

  1. پیش از انعقاد قرارداد، مطمئن شوید قرارداد شما مغایر با نظم حقوقی و اخلاق حسنه نباشد.
  2. اصطلاحات تخصصی که در قرارداد استفاده می‌شود را به صورت دقیق تعریف کنید.
  3. علاوه بر ذکر مشخصات طرفین قرارداد، به سمت این اشخاص نیز اشاره داشته و سمت را مشخص کنید.
  4. پیوست‌ها و ضمائم قراردادی را مشخص کنید.
  5. پس از تنظیم قرارداد، همه صفحات را امضا کنید و هر طرف باید یک نسخه از قرارداد را داشته باشد.
  6. در قراردادی که منعقد می‌کنید، حتما تاریخ و شماره قرارداد را قید کنید.
  7. تضامین قراردادی را به صورت دقیق در قرارداد درج نمایید. 
  8. وجه التزام قراردادی را به صورت دقیق در خود متن قرارداد ذکر کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به توضیح شرایط تنظیم قرارداد، نحوه نوشتن متن قرارداد و توافق نامه پرداختیم. چنانچه شما به صورت دقیق با نکات قرارداد نویسی آشنا شوید، به راحتی می‌توانید اقدام به تنظیم قرارداد اجاره، تنظیم قرارداد کاری، تنظیم قرارداد حقوقی، تنظیم قرارداد الکترونیک، عقود مشارکتی و غیره بپردازید. حتما توجه داشته باشید که اگر با مطالعه مطالب موجود در ارتباط با تنظیم قرارداد و قرارداد نویسی همچنان تسلط کامل بر مقررات تنظیم، اصول تنظیم قرارداد و نکات مهم تنظیم قرارداد ندارید، با مطلع شدن از هزینه تنظیم قرارداد آن را به کارشناس و وکیل تنظیم قرارداد بسپارید. 

سوالات متداول

هزینه تنظیم قرارداد چگونه است؟

هزینه تنظیم قراردادهای مختلف با توجه به موضوع قرارداد و شرایط آن متفاوت است و هر قرارداد هزینه تنظیم مجزا دارد.

آیا قراردادهای شفاهی دارای اعتبار هستند یا خیر؟

بله، قراردادهای شفاهی نیز همانند قراردادهای کتبی معتبر و دارای اثر هستند ولی در مرحله اثبات شما را با مشکلات زیادی مواجه می‌کنند.

4.7/5 - (29 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

30 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
محفوظ الله عطایی
محفوظ الله عطایی
6 ماه پیش

از ارایه ی این نمونه هایی قرار دادی شما نهایت سپاس که دریچه برایی نوشتن یک قرار داد خوب شده میتواند.
میخواستم، یک نمونه از قرارداد تبادله ای اسعار خارجی را برایم بفرستید.

میثم
میثم
6 ماه پیش

سلام من چند فقره چک دادم بابت خرید کالا و متاسفانه برگشت خورد و من مبالغ چک رو به فروشنده کالا خورد خورد دادم و الان میخوام ازشون رسید بگیرم اما نمیدونم باید متن رسید چگونه باشه لطف کنید جواب بدین

علیرضاشاپوری
علیرضاشاپوری
2 سال پیش

سلام عنوان قراردادی میخواستم که بنده صاحب یکسری زمین درمحدوده شهری هستم وباشخص دیگری که میتواند پیگیری کند وزمین هایی که بعضی ها غاصبانه تصرف کردن پیدا کند وسهمی هم بین طرفین تقسیم شود یعنی سهم الشرکه لطف بفرماییدبگوییدچه نوع قراردادی بااین طرف منعقد کنم.تشکر

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  علیرضاشاپوری
2 سال پیش

با سلام
به جهت درخواست تنظیم قرارداد میتوانید از لینک زیر (تنظیم یا بررسی قرارداد وینداد) اقدام نمایید و از ویژگی خاص تنظیم قرارداد وینداد <<ویرایش دو دفعه ای قرارداد>> بهره مند شوید.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

سیدمجید
سیدمجید
2 سال پیش

ضمن عرض سلام و خسته نباشید . از امکانات فنی و بهینگی وبسایت شما لذت بردم، و علاوه بر آن مطلب غنی و آموزنده‌ی شما بسیار کاربردی و با بیان دلنشین بود . با آرزوی موفقیت روزافزون

پژمان
پژمان
2 سال پیش

سلام من ميخوام مديريت يه پيج اينستا رو دستم بگيرم چطوري بايد قرارداد نامه تنظيم كنم خيلي ممنونم از راهنماييتون

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  پژمان
2 سال پیش

با سلام
با مراجعه به بانک قراردادی وینداد شما میتوانید قراداد مورد نظر خود را تهیه نمایید.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

عطاء قادری
عطاء قادری
3 سال پیش

تعریف عقد برابر ماده 183 قانون مدنی عبارتست از اینکه “یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد بر امری نمایند و مورد قبول انها باشد” لطفا اصلاح نمایید

هانیه غلامی
هانیه غلامی
3 سال پیش

با عرض سلام خسته نباشید؛من میخوام برای تکمیل یه کافه سرمایه گذاری کنم یعنی پول از من و کار از کسی دیگر.
قرارداد در این‌مورد به چه صورت میشه؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  هانیه غلامی
3 سال پیش

با سلام

شما بایستی قرارداد مشارکت مدنی تنظیم نمایید. جهت درخواست تنظیم اختصاصی اینجا و برای دانلود نمونه قرارداد آماده اینجا کلیک کنید.

مهدی خلیلی
مهدی خلیلی
3 سال پیش

بسیار مفید ، به دنبال همچین سایتی بودم ، خیلی خوب

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  مهدی خلیلی
3 سال پیش

سلام وقت بخیر
خیلی ممنون از نظرتون،‌ خوشحالیم که براتون مفید بوده

علیرضا
علیرضا
3 سال پیش

سلام وقت بخیر ممنونم بابت مطالب ارزشمندتون
من میخام به کسی پول بدم برام ویزا اروپا بگیره میشه راهنمایی کنید چطور قرارداد بنویسم

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  علیرضا
3 سال پیش

سلام

جهت تنظیم قرارداد اصولی و با جزئیات که بتواند حقوق شما را در آینده تضمین کند بهتر است به طور اختصاصی نسبت به تنظیم قرارداد اقدام نمایید.
در صورت تمایل می توانید از راهنمایی کارشناسان تنظیم قرارداد وینداد استفاده کنید.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

فرهاد
فرهاد
3 سال پیش

سلام
متن قرارداد زیاد دیدم اما نمونه متن تفاهم نامه را چه طوری میتونم دسترسی داشته باشم
ممنون میشم کمکم کنید

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  فرهاد
3 سال پیش

با سلام. تفاهم نامه مورد نظر در رابطه با چه موضوعی هست؟ شما نسبت به موضوع می‌تونید از بانک قرارداد وینداد نمونه قرارداد مورد نیاز رو دریافت و یا در صورت موجود نبودن درخواست تنظیم قرارداد ثبت نمایید.

آنچه در این مطلب خواهید خواند
‌ ‌‌

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

‌ ‌‌

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط