نمونه قرارداد معماری

قرارداد طراحی معماری + نمونه قرارداد معماری

با وجود رونق صنعت ساختمان سازی، امور مربوط به آن مانند طراحی معماری و دکوراسیون داخلی اهمیت زیادی پیدا کرده است. این تخصص توسط شرکت‌ها یا اشخاص حقیقی ارائه می‌شود. از این رو اگر سازنده ساختمان هستید یا در زمینه طراحی معماری فعالیت می‌کنید، می‌توانید با استفاده از قرارداد طراحی

با وجود رونق صنعت ساختمان سازی، امور مربوط به آن مانند طراحی معماری و دکوراسیون داخلی اهمیت زیادی پیدا کرده است. این تخصص توسط شرکت‌ها یا اشخاص حقیقی ارائه می‌شود. از این رو اگر سازنده ساختمان هستید یا در زمینه طراحی معماری فعالیت می‌کنید، می‌توانید با استفاده از قرارداد طراحی معماری در این حوزه با طرف مقابل همکاری کنید.

این قرارداد یکی از انواع قراردادهای تخصصی است که بر اساس قرارداد کار تنظیم می‌شود و باید نکات و شرایط قراردادی در آن به‌طور کامل لحاظ شود تا بتواند حقوق طرفین آن را تامین کند.

از این‌رو با بررسی نمونه قرارداد معماری به بیان نکات و شرایط تنظیم این قرارداد می‌پردازیم.

نمونه قرارداد طراحی معماری

به صورت کلی قرارداد کار را می‌توان این گونه تعریف کرد:

قرارداد کار رابطه‌ای دو جانبه است که بر مبنای آن کارگر/کارمند تعهد به انجام کاری کرده و در برابر آن مزد دریافت می‌کند.  حق‌السعی (شامل دستمزد و مزایای شغلی) برای مدت موقت یا مدت غیر موقت از طرف کارفرما طبق قانون کار و قرارداد پرداخت می‌شود.

قرارداد کار از نظر مدت و نوع کار می‌تواند به سه شکل زیر تنظیم شود:

  1. قرارداد دائمی یا غیرموقت
  2. قرارداد موقت
  3. قرارداد کار معین

با این توضیح می‌توان گفت قرارداد طراحی معماری یکی از انواع قرادادهای کار است که می‌تواند به سه شکل فوق تنظیم شود.

نمونه قرارداد طراحی معماری

نکات نمونه قرارداد طراحی معماری

در هنگام تنظیم قرارداد معماری باید نکاتی را جهت نوشتن بندهای تخصصی و فنی رعایت کنید. این موارد به شما کمک می‌کند تا قرارداد دقیق‌تری داشته و چالش‌های احتمالی را به حداقل برسانید.

  1. اولین نکته مربوط به درج موضوع قرارداد فوق است. بدین شرح که در نمونه قرارداد کار طراحی معماری درج شود که موضوع قرارداد دربرگیرنده طراحی، عملیات اجرایی و آماده سازی، تهیه لوازم، نوسازی، ایجاد دکوراسیون داخلی و همچنین (پس از انجام امور مربوط به طراحی و دکوراسیون داخلی) نصب اثاثیه و ملزومات طبقات ساختمان است. علاوه بر این توصیه می‌شود صراحتاً و به صورت شفاف محل انجام پروژه را نیز درج نمایید.
  1. نکته بعدی در نمونه قرارداد کار طراحی آن است که لازم است به منظور بروز اختلافات احتمالی آتی، جنس مصالح استفاده شده در پروژه قید شود.
  2. نکته دیگر در نمونه قرارداد کار طراحی آن است که در این قرارداد قید شود که چنانچه معمار، بدون مجوز تمدید تاریخ قرارداد از سوی کارفرما، در اجرای کار تأخیر داشته باشد، برای هر روز تأخیر پس از اتمام تاریخ قرارداد روزانه مبلغی به عنوان جریمه تأخیر از مطالبات معمار کسر می‌شود.
  3. نکته دیگر در نمونه قرارداد کار طراحی تعیین ترتیباتی برای نظارت است. بدین صورت که نظارت در اجرای تعهداتی که معمار بر طبق مفاد این قرارداد برعهده دارد،وظیفه کارفرما، نماینده وی یا دستگاه نظارت معرفی شده از سوی کارفرما، خواهد بود.

توصیه می‌شود که در قرارداد درج کنید که معمار موظف است کارها را طبق قرارداد، اصول فنی و دستورات کارفرما/ یا نماینده ایشان/دستگاه نظارت، طبق مشخصات، اسناد و مدارک پیوست قرارداد اجرا نماید.

  1. نکته مهم دیگر که عموماً محل اختلاف است مربوط به مسئول پرداخت مالیات پروژه مربوط نمونه قرارداد کار طراحی است. حتماً در قرارداد فوق درج نمایید که هر گونه مالیات و کسورات قانونی متعلق به این قرارداد بر عهده چه شخصی است.

نمونه قرارداد طراحی معماری چه بندهایی دارد؟

در یک نمونه قرارداد طراحی معماری، موارد زیر به عنوان بندهای اصلی درج می‌شوند:

  1. مشخصات طرفین قرارداد
  2. موضوع نمونه قرارداد کار و محل انجام آن
  3. محاسبات و مشخصات فنی پروژه
  4. هزینه نمونه قرارداد کار طراحی معماری (به تفکیک و کلی)
  5. شرایط پرداخت
  6. اسناد و مدارک پیمان
  7. مدت انجام موضوع قرارداد
  8. دیرکرد طرفین در انجام پروژه
  9. نظارت
  10. تجهیز و برچیدن کارگاه محل پروژه
  11. نگهداری از درصد پیشرفت پروژه و مصالح کار
  12. تعهدات طرفین
  13. ضمانت حسن اجرای تعهدات
  14. دستگاه نظارت
  15. مالیات پروژه
  16. موارد فسخ نمونه قرارداد کار طراحی معماری
  17. اختلافات ناشی از نمونه قرارداد کار
  18. موارد متفرقه
  19. نسخه‌های قرارداد

جمع بندی

قرارداد معماری از جمله قراردادهایی است که برای همکاری معماران با سازنده‌ها یا مالکان ساختمان‌ها تنظیم می‌شود. این قرارداد از جمله قراردادهای کار به شمار می‌رود که بر اساس قانون کار تدوین می‌شود.

در نمونه قرارداد طراحی معماری pdf علاوه‌بر مشخصات طرفین به‌صورت کامل، تعهدات و مسئولیت‌های آن‌ها به‌صورت کامل درج خواهد شد ضمن اینکه دارای برخی از نکات تخصصی و فنی است که تمام شرایط لازم را در خود بگنجاند.

به همین منظور بهتر است قرارداد معماری را توسط کارشناس قراردادی تنظیم کنید تا علاوه‌بر درج نکات تخصصی، یک قرارداد فنی و استاندارد داشته باشید.

سوالات متداول

قرارداد طراحی معماری چگونه تنظیم می‌شود؟

این قرارداد یکی از نمونه قراردادهای کار است که بر مبنای قانون کار تنظیم خواهد شد.

آیا امکان تعیین خسارت در نمونه قرارداد طراحی معماری وجود دارد؟

بله، می‌توان در این قرارداد بندی را به پرداخت خسارت به دلیل تاخیر معمار در اجرای پروژه پیش‌بینی کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تصویر فاطمه محمدی

فاطمه محمدی

فاطمه محمدی یکی از نویسندگان خوب وینداد است که کارشناسی حقوق از دانشگاه ISU ترکیه و کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین‌الملل خود را از دانشگاه بروکسل اخذ کرده و محتواهای کاربردی در امور ثبتی، حقوقی و مالکیت فکری به زبان ساده و کاربردی برای مجله وینداد نوشته که در ادامه می‌توانید تعدادی از این محتواها را بخوانید.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان با شما تماس می‌گیرند و به سوالات شما در خصوص قرارداد کار، بیمه و مالیات پاسخ می‌دهند.

مقالات مرتبط

شرایط استخدام اتباع بیگانه
مقالات قرارداد کار

شرایط استخدام اتباع بیگانه در قانون کار چیست؟

استخدام اتباع بیگانه در ایران، تحت قوانین و مقررات خاصی صورت می‌گیرد که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنظیم شده‌اند. این مقررات برای اطمینان از حقوق و امنیت شغلی کارگران خارجی و حفظ منافع ملی طراحی شده‌اند. مجوز کار به اتباع بیگانه تنها در صورتی اعطا می‌شود که تخصص آن‌ها در ایران موجود نباشد و کارفرما نیز ابتدا تلاش کند نیروی کار داخلی را استخدام کند. تخطی از این قوانین منجر به مجازات‌های قانونی برای کارفرما و کارگر خارجی می‌شود.

شرایط اخذ سفته ضمانتدر قرارداد کار
مقالات قرارداد کار

آیا اخذ چک و سفته در قرارداد کار قانونی است؟

در بسیاری از قراردادهای کار، کارفرمایان برای اطمینان از حسن انجام کار توسط کارگران، اقدام به اخذ چک و سفته می‌کنند. این مسئله به عنوان ضمانت حسن انجام کار شناخته می‌شود و به منظور جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از تخلفات کارگران کاربرد دارد. با این حال، سوالات و نگرانی‌های زیادی پیرامون قانونی بودن این موضوع وجود دارد.

مقالات قرارداد کار

۲۰ قانون کاربردی و نکات حقوقی قرارداد کار میان کارگر و کارفرما

تمامی قراردادهای کار بر اساس قوانین و نکات حقوقی تنظیم می‌شوند که حداکثر منافع را برای هر دو طرف تامین کنند. به‌طوری که اگر هر یک از این قوانین در قرارداد رعایت نشوند، اداره کار با در نظر گرفتن فرض قانونی حقوق کارکنان را تامین خواهد کرد.

انواع قرارداد کار
مقالات انواع قرارداد کار

انواع قرارداد کار + شرایط تنظیم و نحوه محاسبه حقوق و مزایا

قرارداد کار بین کارفرما و کارکنان تنظیم می‌‎شود که طرف دوم یعنی کارکنان می‌‎توانند کارگر و کارفرما باشند. این نوع قرارداد شامل انواع کارهای تمام وقت، پاره‎وقت، ساعتی، پورسانتی، کارمزدی و حتی آزمایشی می‌‎شود که بنا بر شرایط شغلی امکان تنظیم هر یک از آن‌‎‎ها وجود دارد. ضمن اینکه در انواع قرارداد کار علاوه‌‎بر دستمزد مزایای دیگری مثل حق بیمه، عیدی، سنوات و غیره به کارکنان تعلق می‌‎گیرد.