قرارداد پیمانکاری

چرا شما در روابط کاری خود نیاز به قرارداد پیمانکاری دارید؟

در دنیای امروز کسب و کارها نیاز به قرارداد پیمانکاری بیش از هر زمان دیگری ملموس‌تر شده است. با آنکه این قرارداد ممکن است بیشتر در زمینه‌های ساخت و ساز به کار گرفته شود، اما از آن می­‌توان در هر موضوعی که دارای نوع رابطه پیمانکاری است استفاده کرد. به طور مثال در بسیاری از امور […]

در دنیای امروز کسب و کارها نیاز به قرارداد پیمانکاری بیش از هر زمان دیگری ملموس‌تر شده است. با آنکه این قرارداد ممکن است بیشتر در زمینه‌های ساخت و ساز به کار گرفته شود، اما از آن می­‌توان در هر موضوعی که دارای نوع رابطه پیمانکاری است استفاده کرد. به طور مثال در بسیاری از امور خدماتی مانند حمل و نقل، تولید و یا طراحی می‌­توان از قرارداد پیمانکاری استفاده کرد. ما در این مطلب به کاربردهای متنوع قرارداد پیمانکاری خدمات در روابط کاری و برخی نکات ظریف تنظیم آن می­‌پردازیم. می‌
با ما همراه باشید.

نگاهی به قرارداد پیمانکاری و کاربردهای آن

گاهی این سوال پیش می‌­آید که نیاز به قرارداد پیمانکاری در چه زمینه‌­ها و چه موقعیت‌­هایی به جز ساخت و ساز و امور ساختمانی احساس می شود؟. در پاسخ باید بین طبیعت امور کاری تفکیک قائل شد. برخی امور به دلیل دارا بودن ویژگی استمرار، نیازمند ادامه رابطه کاری بین طرفین قرارداد است. در این مواقع استفاده از قراردادهای استخدام یا سایر قراردادهای خاص بنا به موضوع مستمر قرارداد پیشنهاد می‌­شود. می‌توانید با مطالعه اصول قرارداد پیمانکاری و مزایا قرارداد پیمانکاری خدمات اطلاعات جامع تری در این مورد داشته باشید.
در مقابل به دلیل طبیعت موقت یا غیرمستمر بعضی امور، لازم است تا رابطه کاری به شکلی موردی یا معین باشد که در این موارد می‌­توان از قرارداد پیمانکاری استفاده کرد. پس به طور مختصر می­‌توان گفت قرارداد پیمانکاری مختص امور پروژه‌­ای و غیرمستمر است که مثال بارز آن قراردادهای ساخت و ساز است که پیشتر در وینداد به آن پرداخته‌­ایم.
اما در این مطلب می‌­خواهیم نشان دهیم که قرارداد پیمانکاری برخلاف تصور عموم، می­‌تواند انواع مختلفی داشته باشد و طیف وسیعی از موقعیت­‌های کاری را در بر بگیرد و در امور غیرساختمانی هم بکار گرفته شود.

به طور مثال ممکن است کارفرمایی برای توزیع کالایش نیازمند خدمات حمل و نقل جاده­‌ای باشد. در این مورد وی می‌­تواند از قرارداد پیمانکاری حمل و نقل برای پروژه توزیع کالایش بهره­‌مند شود.

یا مثلا زمانی که یک کسب و کار کوچک یا بزرگ نیازمند طراحی وبسایت یا توسعه اپلیکیشن خود باشد می­‌تواند با یک برنامه­‌نویس یا طراح وبسایت، بوسیله قرارداد پیمانکاری طراحی اپلیکیشن یا قرارداد مرتبط ارتباط برقرار کند. در تمام این موارد آنچه که به چشم می‌­خورد طبیعت موقت و غیرمستمر امور است که قرارداد پیمانکاری را به عنوان نمونه­‌ای مناسب به طرفین قرارداد عرضه می‌­کند. همچنین ممکن است در برخی امور موقتی مانند خدمات نظافتی شهری دوره­ای، کارفرمایان از قرارداد پیمانکاری استفاده کنند. پس ظرفیت بالای قراردادهای پیمانکاری را نباید دست­ کم گرفت. از ویژگی‌های مثبت قرارداد پیمانکاری می‌توان به قابلیت اصلاح آن اشاره کرد. شما می‌توانید با متمم قرارداد پیمانکاری یا تعدیل قرارداد پیمانکاری اصلاحات خود را انجام دهید.

قرارداد پیمانکاری مانند هر نوع قرارداد حقوقی دیگر نیازمند تنظیم بندهای عمومی و اختصاصی است که در ادامه به آن‌ها می‌­پردازیم.

شرایط عمومی پیمان چیست؟

احتمالا اگر تا بحال نیاز به قرارداد پیمانکاری داشته‌اید و یا با قرارداد پیمانکاری سر و کار داشته‌­اید اصطلاح شرایط عمومی و اختصاصی پیمان به گوش­تان خورده است. قراردادهای پیمانکاری هم مانند بسیاری قراردادهای دیگر، شامل بندهای عمومی قرارداد است اما بنا به موضوع خاص قرارداد پیمانکاری می‌­تواند بندهای اختصاصی هم باشد.
اما منظور از شرایط عمومی پیمان چیست؟ شرایط عمومی پیمان، شروط و مقرراتی از قرارداد پیمانکاری است که صرف­‌نظر از نوع یا هدف قرارداد، در رابطه کارفرما و پیمانکار جاری است و نمی‌­شود از آنها اجتناب کرد.

به بیان دیگر، در قراردادهای پیمانکاری اغلب به دلیل جلوگیری از اتلاف انرژی و زمان و همچنین کم کردن خطاهای قراردادنویسی، بخش عمده قرارداد به شرایط عمومی پیمان ارجاع می‌­شود که طرفین می‌توانند به شرایط مذکور به آسانی دسترسی داشته باشند و آنها را رعایت کنند.

توجه به شرایط عمومی پیمان بسیار اهمیت دارد چرا که طرفین نمی‌­توانند بر ضد این شرایط عمومی، شرایط اختصاصی خود را اعمال کنند. در واقع طرفین قرارداد با لحاظ کردن شرایط عمومی پیمان، باقی خلاهای قرارداد خود را با شرایط اختصاصی رفع و رجوع می­‌کنند اما این شرایط تا جایی که لطمه‌­ای به شرایط عمومی پیمان وارد نشود مجاز هستند. برخی از مفاد شرایط عمومی پیمان به تعهدات کارفرما و پیمانکار، تعدیل پیمان، شرایط تضمین و فسخ و… اختصاص دارند که از بندهای عمومی قراردادهای استخدامی و پیمانکاری محسوب می­‌شوند.

در ادامه سعی می­‌کنیم تا به برخی از نکات ظریف تنظیم قرارداد پیمانکاری اشاره کنیم که این نکات اغلب به شرایط اختصاصی هر قرارداد پیمانکاری مربوط­‌‌ اند.

دو نکته مهم در تنظیم قرارداد پیمانکاری

یکی از مهم‌ترین نکات در تنظیم قرارداد پیمانکاری، مشخص کردن دقیق محدوده عملیات یا پروژه است که می­‌تواند تحت بند تعهدات طرفین یا موضوع قرارداد قرار بگیرد. در این قسمت اغلب باید با درنظر داشتن یک جدول زمانی دقیق و از لحاظ فنی حساب شده، فازها و مقاطع مختلف پروژه را در قرارداد تفهیم و پای‌بندی پیمانکار را به زمان­بندی مذکور تضمین کرد. این تقسیم‌­بندی فنی مراحل پروژه، هم می­‌تواند ضامن صحت انجام به موقع عملیات باشد و هم در پرداخت­‌های مالی مختلف به کارفرما آزادی عمل دهد تا اگر در مقطعی از پروژه، پیمانکار خلاف زمان­بندی عمل کرد، پرداخت­‌های آتی خود را متوقف کند. اگر در حال به کارگیری پیمانکار هستید می‌توانید سری به مقاله نکات مهم استخدام پیمانکار بزنید تا دید بازتری نسبت به این موضوع داشته باشید.

توصیه می‌­شود جدول زمان­بندی را پیوست قرارداد خود قرار دهید و از توافق طرفین بر آن اطمینان حاصل کنید.

همچنین در قرارداد پیمانکاری سازوکار اعمال نظارت کارفرما یا نماینده او بر پیمانکار و محدوده وظایف و اختیارات او را به روشنی مشخص کنید. این موضوع سبب می­‌شود تا محدوده نظارت ناظر از قبل مورد توافق پیمانکار بوده و از این جهت در ادامه اختلاف خاصی پیش نیاید.

پس حتما در تدوین دو بند تعریف پروژه (تعهدات پیمانکار) و سازوکار نظارت نهایت دقت را داشته باید چون تجربه ثابت کرده است اکثر اختلافات پیمانکاری در خصوص دو موضوع مذکور بروز می­‌کنند.

اگر نیاز به قرارداد پیمانکاری دارید می‌توانید همین الان این قرارداد را از بانک قراردادهای وینداد دریافت کنید.

نیاز به قرارداد پیمانکاری دارید؟

نیاز به قرارداد پیمانکاری در بسیاری از موارد می‌­تواند برای اشخاص حقیقی و حقوقی پیش بیاید. گستردگی دامنه استفاده از این قرارداد سبب می‌شود تا در موضوعات تخصصی و فنی گوناگونی بتوان از آن استفاده کرد. همین موضوع موجب می­‌شود تا قراردادهای پیمانکاری در عین شباهت به یکدیگر دارای تفاوت‌­های عمده و متعددی باشند. به همین جهت بهره­‌مندی از تخصص یک مشاور حقوقی یا وکیل دادگستری می‌­تواند قرارداد پیمانکاری شما را تا حد زیادی در برابر مشکلات حقوقی و فنی بیمه کند.
ما در وینداد با تیمی مجرب از مشاوران و متخصصان امور قراردادهای پیمانکاری با اشراف کامل به شرایط عمومی و اختصاصی قراردادهای پیمانکاری، آماده ارائه مشاوره حقوقی تلفنی و  یا بررسی اختصاصی قرارداد شما هستیم.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از