قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور

قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور و نحوه تنظیم آن

یکی از انواع قراردادهای کاربردی در مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور است که به منظور سرویس ماهانه و انجام امور مربوط به خدمات آسانسور تنظیم می‌شود. چرا که در صورت عدم بررسی مشکلات مختلفی رخ می‌دهد. با این اوصاف در این مقاله با بررسی قوانین سرویس و نگهداری آسانسور، نکات […]

یکی از انواع قراردادهای کاربردی در مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور است که به منظور سرویس ماهانه و انجام امور مربوط به خدمات آسانسور تنظیم می‌شود. چرا که در صورت عدم بررسی مشکلات مختلفی رخ می‌دهد.

با این اوصاف در این مقاله با بررسی قوانین سرویس و نگهداری آسانسور، نکات مهم در قرارداد آسانسور را بیان خواهیم کرد و نمونه قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور و نحوه تنظیم آن را توضیح می‌دهیم.

نحوه تنظیم قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور

قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور یا قرارداد تعمیر آسانسور یکی از قراردادهایی است که در قالب انجام پروژه انجام می‌شود و در نتیجه بهترین نوع قرارداد برای آن قرارداد پیمانکاری خدمات است. این قالب قراردادی در انواع پروژه‌های مربوط به کسب‌وکارها کاربرد دارد و مشاغل زیادی برای ارائه خدمات خود آن را تنظیم می‌کنند. از جمله قراردادهای پیمانکاری کاربردی در کسب‌وکارها می‌توان به قرارداد خدمات رستوران، قرارداد خدمات تاسیساتی، قرارداد گردشگری و غیره اشاره کرد.

با تنظیم قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات به‌عنوان پیمانکار شناخته و دریافت‌کننده خدمت نیز کارفرما محسوب می‌شود. بر این اساس طبق شرایط تعیین شده، پیمانکار خدمات موضوع قرارداد را ارائه می‌دهد.

نمونه قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور

در نمونه قرارداد سرویس آسانسور مواردی به عنوان بندهای عمومی قرارداد درج می‌شود که می‌توانید بنا به توافق مواردی را هم به‌عنوان شرایط اختصاصی در آن بگنجانید. البته تمامی این شرایط باید در چارچوب قانونی باشند. بندهای عمومی عبارت‌اند از:

  • عنوان قرارداد
  • موضوع قرارداد به‌صورت جزئی و کامل
  • مبلغ و چگونگی پرداخت که می‌تواند به‌صورت نقدی، اقساط یا ترکیبی از هر دو باشد.
  • مدت قرارداد – هیچ قراردادی را نمی‌توان بدون مدت تنظیم کرد.
  • محل انجام موضوع قرارداد که معمولا ساختمان مورد نظر طرفین برای سرویس و تعمیر آسانسور است.
  • تعهدات/ حقوق پیمانکار
  • تعهدات/ حقوق کارفرما
  • شرایط فسخ قرارداد
  • قوه قاهره و فورس ماژور
  • نحوه نظارت بر قرارداد
  • تضامین قراردادی
  • روش‌های حل اختلاف
  • تعداد نسخه‌های قرارداد

نکات قرارداد تعمیر آسانسور

یکی از مهم‌ترین مواردی که در تنظیم قرارداد باید به آن توجه کنید، نکات فنی و حقوقی است که باید آن‌ها را رعایت کنید تا قراردادی جامع و همه جانبه داشته باشید. برخی از مهم‌ترین نکات تنظیم قرارداد فوق را می‌توان شامل موارد زیر دانست.

پیمانکار موظف است تعهدات خود را بر طبق شرایط قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور انجام دهد.

قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور

نکات مربوط به پیمانکار

در قرارداد تعمیر آسانسور ذکر کنید که پیمانکار باید …………… نفر کارگر فنی ماهر و ……….. نفر تکنسین ذیصلاح فنی و حرفه‌ای و ……….. نفر مهندس که را برای کنترل و بازرسی مداوم قرار دهد.

عموماً در قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور درج می‌گردد که اگر در اثر قصور یا تقصیر پیمانکار (حسـب تشـخیص کارفرمـا) خرابـی و خسـارت بـه دستگاه‌ها وارد آید، پیمانکار موظف است به هزینه خود (در اسرع وقت) نسبت به رفع نقص و جبران خسارات وارده اقدام کنـد. در غیـر اینصـورت کارفرما مجاز است خسارات وارده را از محل هرگونه مطالبات یا سپرده حسن اجرای تعهدات و اموال پیمانکار وصول نماید.

استفاده و بهره برداری از آسانسورهای موضوع این قرارداد بطور مداوم و ۲۴ ساعته انجام می‌شود. از این رو پیمانکار موظف است که آسانسورهای موضوع قـرارداد را در تمـام مدت شبانه روز در ساعات ‫…سرویس دهی کند.

پیمانکار مسوول حفظ ایمنی کامل پرسنل خود بوده و مسوولیت هرگونه حادثه احتمالی برای کارگران و سایر پرسنل پیمانکار به عهـده اوست.

پیمانکار موظف است تا کلیه سرنشینان آسانسورها را نزد یکی از شرکت‌های بیمه در مقابل حوادث بیمه کند.همچنین بیمه نامه مذکور را به رویت دستگاه نظارت تعیین شده توسط کارفرما برساند.

پیمانکار می‌بایست که درصورت عدم پرداخت صورت وضعیت ماهیانه توسط کارفرما حداقل ‫… ماه توان مالی لازم جهت ارائه خدمت و پرداخت دستمزد و مزایای کارکنان خود را داشته و در این مدت نسبت به ارائه خدمت براساس مفاد قرارداد اقدام نماید.

کارگران پیمانکار می‌توانند بر اساس ضرورت در تمام مدت شبانه روز از قسمت‌های مختلف و تجهیزات و تاسیسات موضوع قـرارداد بازدیـد نمایند و در صورت وجود نقص نسبت به رفـع آن اقـدام بنمایند.

موارد مربوط به کارفرما

اگر پیمانکار درانجام تعهدات خود قصوری کند، کارفرما باید اخطاری به پیمانکار ارسال نماید. همچنین او حق خواهد داشت راساً و به هرطریقی که مقتضی بداند نسبت به انجام آن بخش از تعهدات که صورت نگرفته است اقدام و …. برابر هزینه و خسارات وارده را از پیمانکار وصول نماید.

درصورتی که کارشناس مورد اعتماد طرفین و یا کارشناس مراجع قانونی، کارفرما را در اسـتفاده ناصـحیح از بالابرهـا مقصـر اعـلام نمایـد، مسوولیت جبران خسارات از پیمانکار ساقط خواهد شد.

نکات عمومی قرارداد

تغییرات و تعمیرات کلی در سیستم‌های آسانسورها که خارج از وظایف و مسوولیت‌های پیمانکار است باید با دلایل و توجیهات فنی کافی صورت گیرد.

باید در قرارداد فوق درج گردد که منظور از تعمیر، بازسازی یا تعویض هرگونه قطعات و لوازم چیست؟

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین قراردادها برای ساختمان‌هایی که دارای آسانسور هستند، قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور است. این قرارداد از نوع قرارداد پیمانکاری است و شرایط ارائه خدمات، مدت زمان آن، مبالغ و نحوه پرداخت و سایر تعهداتی که طرفین قرارداد در مقابل یکدیگر دارند به‌طور کامل مشخص می‌شود.

در عین حال در هنگام تنظیم قرارداد باید نکات فنی و قانونی آن را به‌طور کامل رعایت کنید تا در هنگام اجرای قرارداد کمترین چالشی نداشته باشید. به همین دلیل توصیه می‌شود که قرارداد خود را توسط کارشناسان حقوقی تنظیم کنید.

سوالات متداول

برای تنظیم قرارداد تعمیر و نگهداری آسانسور چه قالبی مناسب است؟

بهترین قالبی که می‌توانید استفاده کنید، قرارداد پیمانکاری خدمات است که یکی از انواع قراردادهای پیمانکاری به‌شمار می‌رود.

اگر پیمانکار در انجام تعهدات خود کوتاهی کند، کارفرما چگونه می‌تواند آن را پیگیری کند؟

کارفرما باید اخطاری به پیمانکار ارسال نماید. همچنین او حق دارد راساً و به هرطریقی که مقتضی بداند نسبت به انجام آن بخش از تعهدات که صورت نگرفته است اقدام و …. برابر هزینه و خسارات وارده را از پیمانکار وصول نماید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از