نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای چیست؟ + مزایا و روش‌ها

در حقوق کسب‌وکارها، مفاهیم و اصطلاحات زیادی وجود دارد که لازم است صاحبان کسب و کار از آنها مطلع باشند. در امر بازاریابی و توسعه تجارت، یکی از مفاهیم مهم، نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای نام دارد که به کسب‌وکارها، به خصوص کسب‌وکارهای کوچک‌تر امکان می‌دهد تا تجارت خود را توسعه و رونق ببخشند. […]

در حقوق کسب‌وکارها، مفاهیم و اصطلاحات زیادی وجود دارد که لازم است صاحبان کسب و کار از آنها مطلع باشند. در امر بازاریابی و توسعه تجارت، یکی از مفاهیم مهم، نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای نام دارد که به کسب‌وکارها، به خصوص کسب‌وکارهای کوچک‌تر امکان می‌دهد تا تجارت خود را توسعه و رونق ببخشند.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به موضوع نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای، تعریف و تشریح، نکات و روش و مصادیق آن می‌پردازیم.

با ما همراه باشد.

نیچ مارکتینگ چیست؟

برای درک بهتر اصطلاح نیچ مارکتینگ (Nice Marketing) لازم است ابتدا به توضیح کلمه Niche، «نیچ» یا «نیش» بپردازیم. در زبان انگلیسی نیچ به معنای جای مناسب و ویژه یا گوشه به کار می‌رود. در نتیجه نیچ مارکتینگ هم به معنای بازاریابی گوشه‌ای یا بازاریابی جاویژه‌ای شناخته می‌شود.

اما منظور از گوشه یا جای ویژه در این اصطلاح، دقیقا چیست؟

به نظر می‌رسد منظور از این کلمه، نقاطی از بازار است که کمتر دیده شده است، اغلب کوچک و محدود و خاص است و دارای ویژگی تجاری پررنگ و پرسود است.

به طور مثال فرض کنید یک برند پوشاک صرفا بر روی پوشاک سایز بسیار بزرگ تمرکز کند و یا یک کسب و کار صنایع غذایی صرفا برای فراهم کردن محصولات غذای وگان فعالیت کند.

مزایای بازاریابی گوشه ای چیست؟

ممکن است برای مخاطبان این سوال به وجود بیاید که بازاریابی گوشه ای چه مزایایی برای کسب‌وکار به همراه دارد. در پاسخ باید گفت نیچ مارکتینگ حاوی فواید زیر است:

بالا رفتن شانس دیده شدن کسب‌وکارهای کوچک

در نیچ مارکتینگ، می‌توان با قدرت کمتر تجاری، بازار پرسودی را پیدا کرد. این مزیت به ویژه برای کسب‌وکارهای خرد یک مزیت مهم تجاری است.

تردیدی نیست که اصولا فلسفه بازاریابی گوشه ای یافتن فضایی خلوت تر برای بازاریابی است. در نتیجه فرصت عرض اندام برای شرکت‌های کوچک به شدت فراهم‌تر است.

نیاز به سرمایه و امکانات کمتر و ریسک کمتر در تجارت هم از مزایای دیگر بازاریابی گوشه ای است.

تعمیق رابطه با مشتریان

شرکت‌های کلان با دایره مشتریان وسیع، معمولا مشکلات مربوط به برقراری ارتباط عمیق با مشتری دارند چرا که نمی‌توان با میلیون‌ها مشتری ارتباط فردی داشت.

بر خلاف این حالت، در بازاریابی گوشه ای، به دلیل محدود بودن جامعه هدف، می‌توان بسیار آسانتر با متشریان ارتباط برقرار کرد. چنین مزیتی سبب می‌شود بتوان مشتریانی وفادار از طریق ارائه خدمات شخصی‌سازی‌شده و منحصربه‌فرد فراهم کرد و به نوعی رابطه بین تجارت و مشتری را تا حد ممکن تعمیق کرد.

نشان دادن حسن نیت

توجه به گوشه‌های کمتر دیده شده در بازار، نوعی حسن نیت کسب‌وکار شما را نشان می‌دهد. در واقع می‌توان در تبلیغات کسب‌وکار خود به این موضوع اشاره کنید که شما قصد توجه به اقشار کمتردیده شده و نیازهای کمتر پاسخ داده شده را دارید و از این طریق تصویر خوبی برای برند خود بسازید.

استراتژی‌های اصلی نیچ مارکتینگ کدامند؟

برای درک مهم‌ترین استراتژی‌های نیچ مارکتینگ می‌توان به دو مورد اصلی اشاره کرد:

بازاریابی دهان به دهان

در این روش، تلاش می‌شود تا نام برند و کسب و کار از طریق ایجاد بحث و گفت و گو میان مشتریان و عموم جامعه مطرح شود. برگزاری مسابقات، کمپین‌ها، اعطای جوایز و… از عناصر مهم بازاریابی هان به دهان در نیچ مارکتینگ هستند.

بازاریابی تصدیقی

منظور از این نوع بازاریابی در نیچ مارکتینگ، تلاش برای تبلیغ کسب و کار توسط چهره‌های مشهور است. به این معنا که مثلا اگر یک هنرمند یا ورزشکار یا یک متخصص حرفه‌ای در حوزه کسب‌وکار شما، به خدمات یا محصولات تجارت شما اشاره کند و آن را تبلیغ و تصدیق کند، از یک استراتژی نیچ مارکتینگ استفاده شده است.

مشتریان هدف نیچ مارکتینگ چه کسانی هستند؟

اصولا برای انجام نیچ مارکتینگ لازم است جامعه هدف مشخصی داشته باشیم. برای آنکه اثرگذاری بازاریابی گوشه‌ای را بیشتر کنیم باید اطلاعات خاصی از مشتریان خود را گردآوری کنیم. ویژگی‌هایی مانند منطقه سکونت خاص، سن، تحصیلات، درآمد، علاقه‌مندی‌ها، موقعیت خاص و غیره اهمیت زیادی در تعیین مشتریان هدف دارد.

مثلا اگر کسب و کار شما در زمینه عکاسی فعالیت می‌کند، اگر بتوانید جامعه هدف خود را که همان زوج‌هایی که در آستانه برگزاری مراسم عروسی هستند، پیدا کنید، می‌توانید با همین جامعه کوچک بازاریابی خود را انجام دهید.

مراحل انجام بازاریابی گوشه‌ای کدامند؟

برای انجام بازاریابی گوشه ای لازم است یک مارکتینگ پلن یا نقشه بازاریابی مناسب ندوین کنید و سپس مراحل زیر را طی کنید:

۱. تلاش برای برندسازی

۲. یافتن جاویژه و گوشه مناسب بازار برای عرضه محصولات یا خدمات کسب و کار شما

۳. انجام تحقیقات بازار وسیع و دقیق و تدوین طرح کسب و کار

۴. شناسایی روش‌ها و استراتژی‌های مناسب نیچ مارکتینگ

۵. اجرای استراتژی‌ها

۶. نظارت مستمر بر استراتژی‌ها و تغییر آنها در مواقع لزوم

درباره بازاریابی گوشه ای نیاز به راهنمایی دارید؟

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به موضوع نیچ مارکتینگ و فواید و روش‌های آن برای کسب‌وکارها به ویژه‌ تجارت‌های خرد پرداختیم. در نهایت باید به یاد داشت که بازاریابی و توسعه کسب وکارها و استارتاپ‌ها دارای نکات متعددی است که نیاز است به آن توجه شود.

شما می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات و ابهامات خود درباره بازاریابی گوشه‌ای و سایر روش‌های دیگر، از تیم حقوقی وینداد و خدمات مشاوره ای ما بهره‌مند شوید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط