با ورود اعضا خانواده به کسب‌وکارم چطور کار کنم؟

ورود اعضا خانواده به کسب‌وکار چه تأثیری بر آن می‌گذارد؟

با ورود اعضا خانواده به کسب‌وکار چطور کار کنم؟ سارا چند سالی می‌شود که کسب‌وکار خودش را راه اندازی کرده است. درحال حاضر با وجود نوسانات بازار و سختی‌های زیاد توانسته به پیشرفت خوبی برسد. اقوام ، آشنایان و اعضا خانواده با شنیدن خبرهای پیشرفت او  در کسب‌وکارش تصمیم به سرمایه‌گذاری در کار او را […]

با ورود اعضا خانواده به کسب‌وکار چطور کار کنم؟ سارا چند سالی می‌شود که کسب‌وکار خودش را راه اندازی کرده است. درحال حاضر با وجود نوسانات بازار و سختی‌های زیاد توانسته به پیشرفت خوبی برسد. اقوام ، آشنایان و اعضا خانواده با شنیدن خبرهای پیشرفت او  در کسب‌وکارش تصمیم به سرمایه‌گذاری در کار او را گرفته اند. این در حالی ست که سارا در کارش رئیس سختگیر و منظمی است و با به وجود آمدن این شرایط شدیدا نگران است. نمی‌داند چطور باید روابطش را با آنها مدیریت کند!؟ در عین حال به پیشرفت کسب‌وکارش هم ضرر وارد نشود !!؟

با گسترش کسب‌وکارها اقوام و آشنایان زیادی تمایل به سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای آشنایان خود را دارند. صاحبان این قبیل کسب‌وکارها نیز همواره نگران از بین رفتن کسب‌وکارشان هستند. همینطور آنها نگران خدشه‌دار شدن روابط خویشاوندیشان هم هستند. به همین دلیل در این نوشته قصد داریم ریسک ها و چالش هایی که ممکن از بعد از ورود اعضا خانواده به کسب‌وکار، برای صاحبان این قبیل مشاغل به وجود آید. بررسی کنیم، در ادامه نیز به بررسی لزوم تنظیم قرارداد در این روابط می‌پردازیم.

اگر دراین راستا نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، مشاوران حقوقی ما در وینداد آماده راهنمایی شما هستند.

ویژگی‌های ورود اعضا خانواده به کسب‌وکار

شرایطی که برای سارا درمورد استخدام اعضا خانواده اش در کسب‌وکارش پیش آمده بود. ممکن است برای شما هم به عنوان صاحب یک کسب‌وکار پیش آید. پس بهتر است تا با این چالش رو به رو نشده اید و یا از آن ضرر ندیده‌اید درباره آن خوب تحقیق کنید و به همه‌ی جزئیات توجه داشته باشید.

همانند بقیه موارد زندگی کار با خانواده نیز دارای مزایا و معایب خاص خود است.

مزایای این کار

  • شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار از بابت شریکان ویا سرمایه‌گذارانتان آرامش بیشتری دارید.
  • شما به اعضا خانوادتان اعتماد بیشتری دارید.این افراد برایتان اهمیت دارند و می‌تواند در وجود همه‌ی اعضا خانواده اعتماد بیشتری ایجاد کند.
  • وقتی با ورود اعضا خانواده به کسب‌وکارتان مواجه می‌شوید ،فرض بر این است که اگر شرایط دشوار شود، آنها فداکاری بیشتری برای برای هدف کسب‌وکار از خود نشان می‌دهند.

معایب این کار

  • اعضا خانواده اغلب انتظار دارند که ترفیع بگیرند و این امر می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی شود.
  • کار با اعضا خانواده ممکن است گاهی اوقات به کشمکش منجر شود. و وابستگی عاطفی که بین آنها هست این مشکلات را دوچندان می‌کند.
  • این موضوع یعنی ورود اعضا خانواده به کسب‌وکار باعث می‌شود مسائل شخصی به درون خانه و مسائل خانه به محیط کار انتقال یابد. که این مسئله می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی به محیط کار شود.

حالا که مزایا و معایب ورود اعضا خانواده به کسب‌وکار را مطرح کردیم. بهتر است چگونگی مدیریت این شرایط را نیز بررسی کنیم تا صاحبان کسب و کارها با شناخت درست از شرایط پیش رو، این چالش را مدیریت کنند.

اگر همین الان نیاز به راهنمایی کارشناسان مجرب ما دارید می‌توانید از طریق این لینک از آنها راهنمایی حقوقی بگیرید.

شرایط دشوار ورود اعضا خانواده به کسب‌وکار خود را چگونه مدیریت می‌کنید؟

وقتی با چنین شرایطی رو به رو شدید به عنوان صاحب این کسب‌وکار بهتر است راهکارهای زیر را پیش بگیرید تا هم درخانواده و هم در محیط کارتان با مشکل مواجه نشوید. در ادامه چند راهکار برای ورود اعضا خانواده به کسب‌وکار ارائه شده است.

  1. وظایف اعضا شرکتتان را به‌طور دقیق مشخص کنید. نقش آنها را به طور هوشمندانه تعیین کنید. برای مثال اگر برادر شما می‌خواهد به کسب‌وکارتان وارد شود و از شما حرف شنوی ندارد. بهتر است در سلسله مراتب شرکت جایی قرار بگیرد که مافوق دیگری دارد.
  2. بهتر است دستورالعملی از برترین الگوهای کاری و رفتاری تنظیم کنید. این دستورالعمل را برای همه‌ی اعضا کسب‌وکارتان شرح دهید. برای مثال: برای آنها مرزبندی کنید .توضیح دهید که کارهای شرکت را در خانه و کارهای خانه را در محیط شرکت مطرح نکنند.
  3. هنگامی که می‌خواهید یکی از اعضا خانوادتان را توبیخ کنید. به آنها یادآوری کنید که این کار برای مصالح کسب‌وکار است. ارتباطی با روابط خانوادگی ندارد.
  4. مراقب باشید در هنگام تصمیم‌گیری‌های مهم در کسب‌وکار، اگر اختلاف نظر وجود دارد، شما طرف خانوادتان را نگیرید. حدالامکان بی‌طرف بمانید.
  5. از روی احساسات مدیریت نکنید سعی کنید به نظرات همه افراد توجه کنید.
  6. عادلانه به کارمندانتان پاداش دهید. برای مثال ممکن است کسی که به عنوان یکی از اعضا خانوادتان به کسب‌وکارتان وارد شده است. انتظار پاداش بیشتری داشته باشد. بنابراین به همه‌ی اعضا گروه بر اساس شایستگی‌ها پاداش دهید.
  7. عادلانه ترفیع دهید. سعی کنید برای همه‌ی اعضا گروه توضیح دهید ترفیع دادن ها و سمت ها براساس دانش و مهارت اعضا انجام می‌دهید نه رابطه‌ی آنها با خودتان.
  8. شفاف‌سازی کنید . تلاش کنید تا بستری شفاف برای رشد کسب‌و‌کار خود بسازید . از حبس اطلاعات نزد خودتان یا شریک هایتان جلوگیری کنید.
  9. دقت کنید کسانی که می‌خواهند در کسب‌وکار شما سرمایه‌گذاری کنند از نظرحقوقی ممنوع در معامله نباشند چراکه این مورد می‌تواند کسب‌وکار شما را با مشکلات جدی مواجه کند.
  10. همیشه به خاطر داشته باشید که جنگ اول بهتر است صلح آخر است. پس در  همان ابتدای  کار تمامی قوانین و روش‌های مدیریتی خود را شرح دهید.

در ادامه به قرارداد مورد نیاز در این موقعیت می‌پردازیم. همچنین اگر برای ورود اعضا خانواده به کسب‌وکارتان احتیاج به تنظیم قرارداد دارید می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد را ثبت کنید.

چرا برای ورود یکی از اعضا خانواده به کسب‌وکارم  به قرارداد احتیاج است؟

اولین و مهم‌ترین علت انعقاد قرارداد بین اعضا در یک کسب‌وکار، پیشگیری از بروز اختلاف است. برای اینکه در آینده در مورد وظایف و نقش‌ها ابهام ایجاد نشود. بهتر است یک قرارداد حقوقی دقیق بین اعضا کسب‌وکار منعقد شود. دلیل دیگری که صاحبان کسب‌وکار را ملزم می‌کند به انعقاد قرارداد حتی بین خودشان و اعضا خانوادشان می‌کند، مشخص کردن میزان مشارکت در تیم است. اینکه اعضا بدانند وظایفشان به طوردقیق چیست و دردیگر نقش‌ها دخالتی نداشته باشند.

همچنین قرارداد باعث ایجاد نظم در کار می‌شود و یک معیار مشخص برای کار ایجاد می‌شود. چنانچه قرارداد شما به طور دقیق و فنی تنظیم شود از ضمانت اجرای مناسبی نیز برخوردار خواهد بود. در این حالت اگر یکی از اعضا تیم، حتی اعضا خانوادتان به تعهد خودش عمل نکند شما طبق قراردادی که در دست دارید او را الزام به اجرا تعهد کنید.

برای انعقاد قرارداد به راهنمایی نیاز دارید؟

همانطور که پیش از این ذکر شد، شما برای ورود عضو جدید به کسب‌وکارتان نیاز به قرارداد دارید. مستقل از اینکه این شخص یکی از اعضا خانوادتان باشد یا نه. در هر صورت شما به تنظیم قراردادی دقیق احتیاج دارید و صرف توافق کفایت نمی‌کند.  پیشنهاد ما به شما این است که درخواست تنظیم قرارداد را ثبت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه
مقالات انواع سرمایه‌گذاری

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه

تقریبا تمامی کسانی که به فکر ایجاد یک کسب و کار نوپا هستند و یا شرکت‌هایی که به دنبال انجام پروژه‌های جدید هستند، با دغدغه‌ی