وظایف مدیرعامل موفق

وظایف مدیرعامل در یک کسب‌وکار موفق چیست؟

مدیرعامل هر کسب‌وکاری از ارکان اصلی آن شرکت به حساب می­‌آید و نقش ویژه‌ای در ایفای قدرت برعهده وی می‌باشد. در این مطلب به وظایف یک مدیرعامل موفق می‌پردازیم.

بعد از ثبت شرکت و شروع کسب‌وکار در این زمینه ممکن است با مشکلات و چالشهایی روبرو شوید. مدت‌ها می‌گذرد و متوجه می‌شوید درگیر جزئیات مختلف شرکت شده‌اید و نمی‌توانید خودتان را خلاص کنید، این همان زمانی‌ست که به یک مدیرعامل حرفه‌ای و با مهارت بالا نیاز دارید. چرا که مدیرعامل درمورد اهداف سازمان و اعمال کارکنان و اقدامات لازم برای رسیدن به آن و نحوه‌ی کار در بازار فعلی، تصمیم می‌گیرد. پس از آنجایی که مدیرعامل هر کسب‌وکاری از ارکان اصلی آن شرکت به حساب می­‌آید، نقش ویژه و موثر در ایفای قدرت برعهده وی می‌باشد که در ادامه به وظایف و مسئولیت‌های یک مدیرعامل موفق می‌پردازیم .

به چه کسی مدیرعامل می گوییم؟

واقعیت این است که مدیرعامل، رئیس همه افراد و مسئول همه چیز است. او راهبرد شرکت را تعیین می‌کند. کارمندان را استخدام کرده و تیم ارشد را تشکیل می‌دهد. درمورد نحوه‌ی تقسیم منابع، تصمیم نهایی را می‌گیرد و به خلق، برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی و یک‌پارچه کردن مسیرهای راهبردی شرکت می‌پردازد. به عبارتی مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی در یک شرکت است که از جمله مسئولیت‌های اصلی‌اش تصمیم‌گیری‌های عمده شرکت، خلق، توسعه و پیاده‌سازی استراتژی‌های سطح بالا، ترویج و اجرای چشم‌انداز سازمانی، هدایت شرکت به سمت توسعه و اجرای راهبردهای کلی است.

مدیرعامل چگونه انتخاب می شود؟

مدیرعامل به عنوان نقطه اصلی ارتباط بین هیئت مدیره و کارکنان شرکت عمل می‌کند و توسط هیئت مدیره و سهامداران از بین اعضای هیئت مدیره یا خارج از آن تعیین می‌شود. اگر از بین اعضای هیئت مدیره انتخاب شود مدت مدیریت عاملی او نباید از مدت عضویتش در هیئت مدیره بیشتر شود. نقش مدیرعامل از یک شرکت به شرکت دیگر متفاوت است و بستگی به اندازه، فرهنگ و ساختار شرکت دارد. در شرکت‌های بزرگ، مدیرعامل معمولا با تصمیمات استراتژیک سطح بالا به‌عنوان کسی که مسئولیت جهت‌دهی کلی شرکت را بر عهده دارد، عمل می‌کند و در شرکت‌های کوچکتر، مدیرعاملان اغلب در فعالیت‌های روزانه دخیل هستند.

چه مسئولیت هایی در شرکت برعهده مدیرعامل می باشد؟

مدیرعامل همیشه مدیر ارشد اجرایی در سازمان و مسئول موفقیت کلی سازمان است و تصمیم نهایی برای تحلیل و تدوین کسب‌وکار را می‌گیرد. درحالی‌که وظایف روزانه هر مدیر اجرایی متفاوت از دیگری است، مدیرعامل رهبری، راهنمایی، هدایت و ارزیابی کار سایر مدیران اجرایی، از جمله رئیس شرکت، معاونان رئیس و مدیران را بسته به ساختار سازمان برعهده دارد. علاوه براین، مدیرعامل باید تضمین کند که رهبران سازمان و کارکنان، مسئول عواقب اقدامات خود چه از طریق پاداش عملکردشان و چه ازطریق اقدامات انضباطی هستند و بدون مسئولیت و پاسخگوئی و مشارکت فعالانه مدیرعامل انتظار می رود که وی موفق نخواهد بود در مسیر موفقیت و سودآوری مطلوب شرکت گام بردارد.

 مدیرعامل در شرکت چه وظایفی را ایفا می‌کند؟

وظایف شغلی مدیرعامل در یک شرکت یا سازمان بسته به نوع ماموریت سازمان، محصول، اهداف و سودآوری آن شرکت متفاوت است. به طور کلی، این مسئولیت‌ها عبارتند از: 

  • ایجاد، برقراری ارتباط و اجرای چشم‌انداز شرکت، ماموریت و جهت‌دهی کلی به سازمان
  •  رهبری توسعه و پیاده سازی استراتژی‌های کلی سازمان
  •  درخواست مشاوره و راهنمایی از هیئت مدیره، در صورت لزوم
  • تحلیل محیط کسب‌وکار و تدوین و اجرای طرح‌های سازمان‌یافته که مسیر کسب وکار سازمان را هدایت می‌کند.
  • شناسایی ریسک‌ها و فرصت‌های مرتبط با فرآیندهای سازمان و تلاش در جهت کنترل آنها
  • نظارت بر عملیات کلی سازمان با توجه به جهت تعیین شده در برنامه های استراتژیک
  • تعیین مسئولیت‌ها و اختیارات کارکنان و ابلاغ به آن‌ها
  •  ارزیابی موفقیت سازمان در دستیابی به اهداف آن
  • ایفای نقش نمایندگی سازمان در مسئولیت های اجتماعی و حرفه‌ای شرکت
  •  همکاری نزدیک با منابع انسانی در مورد نحوه استخدام، پرداخت حقوق و پرداخت سود
  •  همکاری با رئیس امور مالی برای تهیه بودجه سالانه، تجزیه و تحلیل کامل ریسک سرمایه‌گذاری‌های بالقوه و مشاوره در مورد ریسک‌ها

ارتباط بین مدیرعامل و شرکت به چه صورت است؟

بین مدیرعامل و شرکت، رابطه دوگانه‌ای برقرار است. از یک سو هم وکیل و هم نماینده شرکت و از سوی دیگر کارمند شرکت می‌باشد. مدیریت تا حد زیادی با روابط بین فردی مرتبط است؛ مانند روابط بین مدیر و افراد در داخل و خارج از شرکت ازجمله کارکنان و سرپرستان هر قسمت، تأمین‌کنندگان و مشتریان. مدیرعامل به‌عنوان سرپرست در رابطه با آنچه وظایف بین فردی گفته می‌شود، باید به عنوان یک رئیس، رهبر و رابط بین نقش‌های مختلف انجام وظیفه کند. بااین‌وجود مهارت مهم دیگر مدیر عامل در استخدام و اخراج کردن افراد است. در صورتی مدیرعامل می‌تواند راهبرد تعیین کرده، آینده را پیش‌بینی و بودجه را کنترل کند که تیم مدیریتی هم ‌بتواند ضعف‌های مدیرعامل را پوشش دهد، اما اگر تیم درستی را به خدمت نگیرد، باید خودش بر همه چیز احاطه داشته باشد

اهمیت نقش قرارداد در رسمیت دادن به وظایف مدیرعامل

در هر شرکت تجاری، مدیرعامل از ارکان اصلی آن شرکت به حساب می­‌آید چرا که علاوه بر داشتن مسئولیت‌­های مدیریتی از دیدگاه حقوقی نیز دارای مسئولیت­‌های متعدد است. از آنجایی که شرکت نیازمند خدمات شخصی به عنوان مدیرعامل شرکت میباشد حدود وظایف و نقش مدیرعامل بایستی در قالب یک قرارداد کامل و قانونی تعیین شود و به رسمیت درآید. برای آشنایی کامل با ساختار این قرارداد، مطلب نکات حقوقی قرارداد مدیرعامل را بخوانید. در این نوع از قرارداد کاری درصورتی که شرکتی بخواهد از خدمات تخصصی مدیرعامل در مجموعه خود استفاده نماید بر اساس ضوابط و مقررات و به موجب حکم یا قرارداد در مجموعه، آن شخص به عنوان مدیرعامل به خدمت پذیرفته می‌شود.
با مراجعه به بانک قرارداد وینداد، می‌توانید از قرارداد خدمت مدیرعامل (مدیران) برای منعقد کردن قرارداد بین مدیرعامل و کسب‌وکارتان بهره‌مند شوید.

5/5 - (6 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز