پنجره واحد فیزیکی کسب و کار

پنجره واحد فیزیکی کسب و کار چیست؟ + مزایا، اهداف و سازوکار

فرایند راه‌اندازی کسب‌وکار و ثبت شرکت همواره برای بسیاری از اشخاص طولانی، پرچالش و طاقت‌فرسا بوده است. به همین خاطر نهادها و کمیسیون‌های مختلفی در ایران، در راستای تسهیل فضای کسب و کار گام برداشته‌اند. یکی از اقدامات مفید کمیسیون تسهیل محیط کسب و کار اتاق بازرگانی، راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی کسب و کار است. […]

فرایند راه‌اندازی کسب‌وکار و ثبت شرکت همواره برای بسیاری از اشخاص طولانی، پرچالش و طاقت‌فرسا بوده است. به همین خاطر نهادها و کمیسیون‌های مختلفی در ایران، در راستای تسهیل فضای کسب و کار گام برداشته‌اند. یکی از اقدامات مفید کمیسیون تسهیل محیط کسب و کار اتاق بازرگانی، راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی کسب و کار است.

در این مطلب قصد داریم تا حد ممکن با پنجره واحد فیزیکی کسب و کار آشنا شویم و با معرفی مزایا و سازوکارهای این واحد، راهنمای جامعی برای متقاضیان راه‌اندازی کسب‌وکارها ارائه کنیم.

معرفی کمیسیون تسهیل فضای کسب و کار

همانطور که در مقدمه ذکر شد، پنجره واحد فیزیکی کسب و کار یکی از ابداعات کمیسیون تسهیل فضای کسب‌وکار است. به همین خاطر در ابتدا لازم است تا به معرفی این کمیسیون بپردازیم.

کمیسیون تسهیل کسب‌وکار از کمیسیون‌های زیرمجموعه اتاق بازرگانی است. اتاق بازرگانی یکی از نهادهای تجاری مهم و اثرگذار در حقوق ایران به حساب می‌آید. این نهاد با هدف تسهیل تجارت میان بازرگانان ایرانی و خارجی، خدمات مشاوره‌ای، آموزشی، صدور مجوز و پروانه‌های تجاری، ایجاد هماهنگی مقررات کسب وکار و… فعالیت می‌کند.

یکی از اجزا و ارکان اتاق بازرگانی، کمیسیون تسهیل فضای کسب‌وکار است. این کمیسیون با مقرره‌گذاری و سیاست‌گذاری‌های متنوع سعی در آسان کردن مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار دارد. یکی از اقدامات مهم این کمیسیون، تاسیس پنجره واحد کسب‌وکار است.

در ادامه ضمن معرفی واحد مذکور، به مهم‌ترین اطلاعات مرتبط با پنجره واحد کسب‌وکار اشاره می‌کنیم.

هدف پنجره واحد فیزیکی کسب‌وکار

پیش از راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی کسب‌وکارها، برای دریافت مجوز یک کسب‌وکار و راه‌اندازی تجارت و ثبت شرکت، لااقل دو ماه زمان نیاز بود. این مدت زمان شامل درخواست پروانه‌های مختلفی مانند پروانه و جواز کسب، مجوزهای صنفی، ارائه و تایید مدارک شناسایی، تعیین سوابق تجاری، تعیین وضعیت ملک کسب‌وکار، ارائه عدم سوءپیشینه و عدم اعتیاد، طی کردن فرآیند ثبت شرکت سهامی خاص یا تغییرات آن و… می‌شد.

واضح است که مدت زمان حدودا دوماه (اغلب این مدت تا ۷۰ روز یا بیشتر هم طول می‌کشید) برای راه‌اندازی کسب‌وکار، مدت زمانی طولانی به حساب می‌آید. این دوره زمانی اگر با برخی اشکالات حقوقی و یا فنی نیز همراه می‌شد می‌توانست تا دو برابر نیز به طول بیانجامد. از این جهت مطابق آمار موجود، شاخص شروع کسب‌وکار در ایران، به شدت پایین بوده و در دسته ۲۰ کشور معیوب از این جهت قرار گرفته است.

تردیدی نیست که طولانی شدن فرآیند راه‌اندازی کسب‌وکار، می‌تواند سبب افت سرمایه، سخت‌تر شدن جذب سرمایه‌گذار، دلسرد شدن متقاضیان شروع تجارت، تغییر قوانین و مقررات و… شود.

به همین خاطر پنجره واحد فیزیکی کسب و کار با هدف کوتاه‌تر کردن مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار، آغاز به کار کرده است.

به بیان دیگر، هدف اصلی این واحد، کاهش مدت آغاز تجارت از دو ماه به دو یا سه روز است. هدفی بزرگ که می‌تواند انقلابی در جهت راه‌اندازی کسب‌وکار در ایران باشد.

سازوکار پنجره واحد فیزیکی کسب و کار

حال که با هدف این واحد آشنا شده‌ایم، کمی سازوکار عملیاتی پنجره واحد فیزیکی کسب‌وکار را بررسی می‌کنیم تا متوجه شویم این واحد چگونه مدت زمان شروع کسب‌وکار را تا این حد کاهش داده است.

پیش از این، برای راه اندازی کسب‌وکار لازم بود تا مراحل مختلف در ادارات و سازمان‌های مختلفی انجام شود. به طور مثال برای گواهی سوءپیشینه لازم بود تا از طریق دفاتر خدمات قضایی یا شعب پلیس‌ به اضافه ده اقدام شود یا آنکه برای اخذ پروانه کسب یا مجوزهای صنفی به اتحادیه‌های صنفی مراجعه شود.

حال تمام مراحل مذکور در یک ساختمان به شکل متمرکز امکان انجام دارند. به طور مثال اعطای گواهی سوءپیشینه یا مجوزهای صنفی، هر یک از مراجع صالح در این زمینه دارای یک دفتر نمایندگی در ساختمان پنجره واحد کسب و کار هستند.

نتیجتا برای طی مراحل راه‌اندازی کسب‌وکار، بدون نیاز به جابجایی میان ادارات و سازمان‌های مختلف، می‌توان امور را در سریع‌ترین زمان ممکن پیش برد.

بررسی عملکرد پنجره واحد فیزیکی کسب و کار

در حال حاضر پنجره واحد فیزیکی کسب و کار در برخی از شهرهای ایران مانند تهران، تبریز مشهد و… آغاز به کار کرده است.

مطابق آمار، بسیاری از کسب‌وکارها توانسته‌اند در مدت زمان کمتر از دو و یا حتی یک روز، مجوزهای لازم را دریافت کنند.

به طور مثال، پنجره واحد فیزیکی کسب و کار در شهر مشهد، گزارش کرده است که ۷۷ کسب‌وکار در عرض چند ساعت توانسته‌اند کسب وکار خود را به ثبت برسانند.

البته لازم به ذکر است که است که راه‌اندازی و توسعه این واحدها به دلیل نیاز به مراجعه حضوری به ساختمان واحد مذکور، در دوران شیوع کرونا اندکی آسیب دیده است. به همین خاطر توصیه شده است سازوکارهای پنجره واحد فیزیکی کسب‌وکار تا حد ممکن الکترونیکی و غیرحضوری شوند تا افراد بیشتری بتوانند در امنیت کامل، کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند.

سخن آخر

تسهیل راه‌اندازی کسب‌وکار و ثبت شرکت‌های تجاری، یک گام مهم در رونق اقتصادی هر جامعه‌ای به حساب می‌آید. در این مطلب سعی شد یکی از اقدامات مهم در راستای تسهیل کسب‌وکارها بررسی شود.

با این حال فراموش نکنید پنجره واحد کسب و کار، در کنار محاسن و مزایای خود، امکانی نسبتا جدید و جوان است و هنوز برخی ایرادات و نقدها به آن وارد است. به همین خاطر توصیه می‌کنیم اگر به دنبال ثبت شرکت و کسب‌وکار خود به شکل سریع، آنلاین و شفاف هستید، به خدمات ثبت شرکت وینداد اعتماد کنید.

تیم مشاوره حقوقی وینداد با داشتن کارشناسان حقوق کسب‌وکارهای ایرانی و مشاوران ثبت شرکت مجرب و مطلع، قادر است همراه مطمئنی برای شما در جهت شروع‌ کسب‌وکار و یا توسعه و ادامه دادن تجارت شما باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت