پیمانکار مستقل کیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟

پیمانکار مستقل کیست؟ و چه ویژگی‌هایی دارد؟

پیمانکار مستقل عبارت است از آنکه یک شخص حقیقی و یا حقوقی جهت انجام کار و یا ارائه خدمات به یک نهاد دیگر به کار گرفته شود. به عبارت دیگر پیمانکار مستقل شخصی است که کالا یا خدمات را به وسیله یک قرارداد کتبی تحویل می‌دهد و بر خلاف کارمندان، پیمانکاران مستقل به طور منظم […]

پیمانکار مستقل عبارت است از آنکه یک شخص حقیقی و یا حقوقی جهت انجام کار و یا ارائه خدمات به یک نهاد دیگر به کار گرفته شود. به عبارت دیگر پیمانکار مستقل شخصی است که کالا یا خدمات را به وسیله یک قرارداد کتبی تحویل می‌دهد و بر خلاف کارمندان، پیمانکاران مستقل به طور منظم برای کارفرما کار نمی‌کنند بلکه مطابق آنچه که لازم است و به آن‌ها سپرده شده است کار می‌کنند.

در انتهای مطلب چنانچه نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید از مشاوره کارشناسان حقوقی در خصوص پیمانکار مستقل بهره‌مند شوید.

قرارداد پیمانکاری خدمات چیست و نمونه‌های آن کدام است؟

امروزه فعالیت‌های بسیاری در بستر و قالب نوع خاصی از پیمانکاری انجام می‌شودکه ممکن است شامل زندگی روزمره و یا امور کسب‌وکاری ما باشد که با کمک گرفتن از یک قرارداد حرفه‌ای تعهدات طرفین را شفاف تر بیان می‌کند. افراد به عنوان پیمانکار مستقل باید با کارفرمایان خود قرارداد پیمانکاری خدمات یا قرارداد پیمانکاری ساختمان امضا کنند تا کارشان به صورت قانونی و شفاف ادامه پیدا کند. در این زمینه شرایط عمومی و خصوصی پیمان و مزایا و معایب استخدام پیمانی را ببینید تا این موضوع برایتان شفاف تر شود.

ویژگی‌های یک پیمانکار مستقل چیست؟

۱- به عنوان یک پیمانکار مستقل، شما مجبور نیستید برای دیگری کار کنید. هر زمان که انتخاب ‌کنید، بسته به نوع شغل، می‌توانید ساعت‌ها و تکالیف خود را مشخص کنید. شما باید توافق بر سر نحوه پرداخت را حتما در نظر بگیرید.

۲- یک پیمانکار مستقل همیشه می‌تواند با کارفرما یک قرارداد تنظیم کند. این ایده خوبی است که حقوق هر دو طرف حفظ شود.

۳- تمام هزینه‌هایی که باید برای انجام کسب و کار پیمانکار مستقل خود بپردازید، به عنوان هزینه های کسب و کار شما محاسبه می‌شود. این شامل سفرهایی که ممکن است پیمانکار داشته باشد هم می‌شود

۴- مستقل نیز به این معنی است که شما به طور منظم شاید پرداختی دریافت نکنید.

۵- به عنوان یک پیمانکار مستقل، باید تمام درآمد خود را از کار اعلام کنید و مالیات بر این درآمد را پرداخت کنید.

اگر نیاز به قرارداد دارید می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد پیمانکاری مستقل را ثبت کنید. اگر به دنبال همکاری با پروژه های دولتی باشید باید به دنبال اخذ کارت پیمانکاری شهرداری و اخذ رتبه پیمانکاری نیز باشید.

تمایز بین پیمانکار مستقل و کارمند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

۱- هزینه‌هایی که کارفرما برای حفظ کارمندان می‌کند به طور قابل توجهی بیشتر از هزینه‌های مربوط به استخدام پیمانکار مستقل است،

۲- کارمند در صورت اخراج یا ترک و غیره، حق دریافت مزایای بیکاری را دارد، در حالی که پیمانکار مستقل این حقوق را ندارد.

۳-کارمندان همچنین حق دارند برای کارهایی که بیش از استاندارد در هفته انجام می‌دهند، اضافه کاری دریافت کنند، در حالی که پیمانکاران مستقل ممکن است هر تعداد ساعتی را کار کنند (از جمله ساعاتی بسیار بالاتر از این استاندارد) و بدون تغییر در حقوق.

۴- در روابط کارمند-کارفرما، کنترل و نظارت بیشتری وجود دارد.

سخن آخر

اگر شما در جایگاه کارفرمای یک پروژه قرار دارید و مایل به انعقاد قرارداد پیمانکاری هستید باید اطلاعات لازم در مورد اینکه استخدام پیمانی چیست داشته باشید تا از حقوق و اختیارات خود محروم نشوید و همچنین وظایف خود را به خوبی بدانید. اگر هم در جایگاه پیمانکار در یک قرارداد پیمانکاری قرار دارید بسیار اهمیت دارد که هم از حقوق و تکالیف خود باخبر باشید و هم بر وظایف کارفرما اشراف داشته باشید تا پروژه را به شکلی مطلوب به پایان برسانید. به همین خاطر همواره توصیه می­‌شود تا پیش از ورود به رابطه پیمانکاری از توصیه‌های حقوقدانان امور قراردادها بهره‌­مند شوید.
ما در وینداد با داشتن مشاورین متخصص امور قراردادها و وکلای باتجربه امور پیمانکاری ساختمان، آماده‌­ایم تا در خصوص قراردادهای پیمانکاری ساختمان شما را راهنمایی کنیم تا هرچه بیشتر سلامت حقوقی پروژه­‌های شما حفظ شود.

4/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از