انواع شرکت تولیدی

آشنایی با انواع شرکت تولیدی و فعالیت آن‌ها

شرکت‌هایی که با موضوع تولیدی به ثبت می‌رسند، می‌توانند در زمینه تولید انواع محصولات فعالیت کنند. در واقع عنوان «تولیدی» به موضوع فعالیت آن‌ها اشاره دارد و از این طریق می‌توان این دسته از شرکت‌ها را با توجه به نوع فعالیت به انواع مختلفی تقسیم کرد. برای مثال یک شرکت می‌تواند در زمینه تولید ماشین […]

شرکت‌هایی که با موضوع تولیدی به ثبت می‌رسند، می‌توانند در زمینه تولید انواع محصولات فعالیت کنند. در واقع عنوان «تولیدی» به موضوع فعالیت آن‌ها اشاره دارد و از این طریق می‌توان این دسته از شرکت‌ها را با توجه به نوع فعالیت به انواع مختلفی تقسیم کرد. برای مثال یک شرکت می‌تواند در زمینه تولید ماشین آلات و تجهیزات، تولید پوشاک، لوازم خانگی، لوازم یکبار مصرف یا سایر انواع محصولات فعالیت کند. 

در این مقاله با بیان تعریف کاملی از شرکت تولیدی، به انواع، نحوه ثبت و سایر نکات لازم آن اشاره خواهیم کرد.

شرکت تولیدی چیست؟ 

یکی از شرکت‌های رایج برای ثبت  شرکت‌ تولیدی است. این دسته از شرکت‌ها  با توجه به موضوع فعالیت خود اقدام به تولید یک یا چند نوع کالا می‌کنند که این مورد باید به‌صورت دقیق و جزئی در اساسنامه ذکر شده باشد. همچنین شرکت‌های تولیدی می‌توانند علاوه‌بر تولید کالا، اقدام به فروش، توزیع یا حتی صادرات کالا کنند. 

در ادامه با انواع شرکت‌های تولیدی آشنا خواهیم شد.

انواع شرکت تولیدی

شرکت‌های تولیدی را می‌توان به دو صورت تقسیم‌بندی کرد:

  • انواع شرکت‌های تولیدی بر اساس موضوع فعالیت
  • انواع شرکت‌های تولیدی بر اساس نوع شرکت

انواع شرکت تولیدی بر اساس موضوع فعالیت

شاید تصور کنید که «تولیدی» همان موضوع فعالیت این دسته از شرکت‌هاست. در صورتی که تولیدی، بازرگانی، پیمانکاری و غیره فقط حوزه فعالیت شرکت را مشخص می‌کنند. از این رو شرکت‌هایی که در حوزه تولیدی فعالیت می‌کنند باید زمینه فعالیت خود و محدوده آن را به‌صورت دقیق و جزئی مشخص کنند. بر این اساس می‌توان برخی از انواع شرکت تولیدی را شامل موارد زیر دانست:

  • شرکت تولیدی تجهیزات پزشکی و دندان‌پزشکی
  • شرکت تولیدی لوازم آرایشی و بهداشتی
  • شرکت تولیدی پوشاک
  • شرکت تولیدی لوازم خانگی
  • شرکت تولیدی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی
  • شرکت تولیدی فرش و گلیم
  • و غیره

انواع شرکت تولیدی بر اساس نوع شرکت

تمامی شرکت‌ها باید در یکی از انواع شرکت‌هایی که در قانون تجارت بیان شده است، به ثبت برسند. رایج‌ترین قالب‌ها برای ثبت انواع شرکت در ایران که برای موضوعات مختلفی کاربردی هستند، می‌توان به شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود اشاره کرد.

چگونگی ثبت شرکت‌های تولیدی 

برای این که بتوانید شرکت تولیدی را به ثبت برسانید لازم است که ابتدا در مورد فعالیتی که می‌خواهید شروع کنید؛ اطلاعات کسب کنید سپس تخصص لازم درباره این زمینه را به دست بیاورید. بدون وجود دانش و تخصص لازم امکان ثبت یک شرکت تولیدی وجود ندارد.

برای ثبت شرکت‌ تولیدی در قالب  سهامی خاص باید شرایط و مدارک ثبت شرکت تولیدی را احراز کنید. برای مثال حداقل اعضا برای ثبت شرکت تولیدی سهامی خاص ۳ نفر و حداقل سرمایه برای ثبت شرکت ۱۰۰ هزار تومان است. توجه داشته باشید که برخی از شرکت‌ها با توجه به موضوع فعالیت خود نیاز به دریافت مجوز دارند که در این صورت پیش از ثبت شرکت باید برای دریافت آن اقدام کنید. 

آیا امکان تغییر نوع شرکت تولیدی وجود دارد؟ 

اگر قصد دارید نوع فعالیت شرکت تولیدی خود را تغییر دهید باید ابتدا اساسنامه شرکت تولیدی را بررسی کنید. با این توضیح که اگر تغییر موضوع شرکت تولید در اساسنامه منع نشده باشد،  می‌توانید با رعایت تشریفات قانونی یعنی ثبت صورتجلسه آن را تغییر دهید. 

همچنین برای تغییر نوع تولید از لحاظ موضوع فعالیت باید دقت داشته باشید که ابتدا مجوزهای لازم را دریافت کنید و در غیر این صورت امکان تغییر نوع شرکت تولیدی از لحاظ موضوع فعالیت را ندارید.

در صورتی که مجوز لازم را دریافت کردید باید مطابق با مواردی که بیان شد یک صورتجلسه تنظیم کنید و به همراه دیگر مدارک، در سامانه تغییرات شرکت آن‌ها را در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها بارگذاری کرده و منتظر تایید کارشناس باشید.

جمع بندی 

شرکت‌های تولیدی هم بر اساس نوع فعالیت و هم از لحاظ قالب شرکت به انواع متفاوتی تقسیم بندی می‌شود که امکان تغییر موضوع شرکت نیز وجود دارد. برای مثال شرکت تولید پوشاک می‌تواند موضوع خود را به تولید مواد غذایی تغییر بدهد اما لازم است که ابتدا تمامی مجوز‌های لازم را دریافت کند.

ثبت انواع شرکت تولیدی پیچیده است و ممکن است و اگر قصد تغییر نوع تولیدی را دارید پیشنهاد می‌شود با کارشناسان ثبت شرکت مشورت کنید تا راهنمایی‌های لازم را به شما بدهند. 

سوالات متداول

آیا برای تغییر نوع تولیدی نیاز به حضور تمامی شرکا است؟ 

باید آگهی دعوت تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده اعلام و صورتجلسه تغییرات هم به امضای تمامی شرکای حاضر در جلسه برسد.

برای ثبت شرکت تولیدی با مسئولیت محدود نیاز به چقدر سرمایه است؟ 

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت ۱۰۰ هزار تومان است ولی هزینه ثبت با توجه به نوع شرکت متفاوت خواهد بود. 

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.