حوزه فعالیت شرکت تولیدی

آشنایی با نمونه موضوع فعالیت تولیدی

شرکت تولیدی موضوع فعالیت گسترده‌ای دارد که باید با توجه به نوع فعالیت شرکت آن را انتخاب کنید. نمونه موضوع فعالیت تولیدی برای ثبت شرکت حتما باید در اساسنامه به‌صورت جزئی و دقیق ذکر شود. در این مقاله با بررسی چند نمونه موضوع فعالیت برای شرکت تولیدی، نحوه انتخاب موضوع و ثبت آن را بیان […]

شرکت تولیدی موضوع فعالیت گسترده‌ای دارد که باید با توجه به نوع فعالیت شرکت آن را انتخاب کنید. نمونه موضوع فعالیت تولیدی برای ثبت شرکت حتما باید در اساسنامه به‌صورت جزئی و دقیق ذکر شود. در این مقاله با بررسی چند نمونه موضوع فعالیت برای شرکت تولیدی، نحوه انتخاب موضوع و ثبت آن را بیان خواهیم کرد.

منظور از موضوع فعالیت شرکت تولیدی چیست؟ 

هر یک از شرکت‌های تولیدی در زمینه خاصی فعالیت می‌کنند که لازم است در هنگام ثبت شرکت، آن را در اساسنامه خود ذکر کنند. منظور از حوزه فعالیت تولیدی همان زمینه فعالیت آن‌هاست که به دیگر افراد نشان می‌دهد شرکت فقط در آن زمینه فعالیت دارد. این موضوع با توجه به تخصص مدیر تولید تعیین می‌شود و نشان دهنده هویت یک شرکت است. 

هنگامی که قصد ثبت یک شرکت تولیدی را دارید باید موضوع را به صورت دقیق و کاملا با جزئیات بنویسید تا بعدا دچار مشکلات حقوقی نشوید. نکاتی در انتخاب موضوع فعالیت تولیدی وجود دارد که باید حتما توسط اعضای شرکت تولیدی رعایت شود. به عبارتی دیگر، اگر قصد دارید یک تولیدی به ثبت برسانید و نمی‌دانید در شرکتنامه و یا اساسنامه موضوع را چگونه بیان کنید؛ به نکاتی که در ادامه آورده شده است توجه کنید: 

  • دقیق و جزئی بودن موضوع بسیار مهم است و همان طور که بیان شد باید به صورت کاملا واضح ذکر شود. 
  • مدیران شرکت باید توجه داشته باشند که موضوعی که انتخاب می‌کنند خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران نباشد. 
  • اگر نمونه موضوع فعالیت تولیدی نیاز به مجوز دارد ابتدا مجوزهای لازم را تهیه کنید. 

چرا باید موضوع فعالیت تولیدی را مشخص کنیم؟ 

دلایل زیادی برای مشخص بودن موضوع فعالیت جهت ثبت شرکت‌‌ تولیدی وجود دارد. در زیر برخی از این دلایل ذکر شده است: 

  • همان طور که بیان شد موضوع تولیدی هویت تولیدی را مشخص می‌کند. 
  • نمونه موضوع فعالیت تولیدی زمینه کاری شرکت را روشن می‌کند و از این طریق سایر افراد بهتر می‌توانند درباره همکاری با تولیدی تصمیم بگیرند. 
  • مشخص بودن موضوع تولیدی نشان دهنده این است که مدیران تا چه حد می‌توانند به نفع شرکت معامله انجام دهند. به عبارت بهتر، مدیران شرکت تولیدی ماشین آلات نمی‌توانند در زمینه پوشاک معامله کنند به این خاطر که دو موضوع کاملا متفاوت و جدا است. 
  • برخی از موضوعات نیاز به مجوز خاص دارد. این شرکت‌ها پیش از اقدام به ثبت باید مجوزهای لازم را دریافت کنند و به عنوان یکی از مدارک ثبت ارائه دهند.

انواع موضوعات فعالیت تولیدی

انواع شرکت تولیدی می‌تواند در زمینه‌های متفاوتی فعالیت داشته باشد که شامل موارد زیر است: 

  • تولید پوشاک در نمونه موضوع فعالیت تولیدی از شهرت زیادی برخوردار است. معمولا بیشتر افراد هنگامی که صحبت از تولیدی می‌شوند تولید پوشاک در ذهن آن‌ها تداعی می‌شود. این دسته از شرکت‌ها، کالای تولید شده را برای صادرات و واردات هم آماده می‌کنند که برای تولیدی سودآور است.
  • ساخت قطعات و تجهیزات صنعت‌ها مختلف که باید مشخص شود که منظور چه نوع صنعتی است. برای مثال ممکن است یک شرکت تولیدی ساخت تجهیزات پزشکی را انجام دهد. اما شرکت دیگری با توجه به تخصص مدیر به ساخت و تولید تجهیزات شهری مانند علائم رانندگی و غیره بپردازد. تولید ماشین آلات موسیقی هم می‌تواند در دسته شرکت‌های تولیدی تجهیزات قرار بگیرد.
  • صنایع غذایی مانند تولید انواع نان‌ها یا کنسروها از دیگر موارد نمونه موضوع فعالیت‌ تولیدی است که افراد زیادی تمایل به ثبت این دسته از تولیدی‌ها دارند. 
  • در زمینه تولید مواد پلاستیکی و فومی شرکت‌های تولیدی زیادی فعالیت می‌کند که با توجه به موضوع می‌تواند برای مثال ساخت و تولید ظروف پلاستیکی آشپزخانه و غیره باشد.

انتخاب موضوع فعالیت شرکت تولیدی چه محدودیت‌ها و امکاناتی را ایجاد می‌کند؟ 

انتخاب موضوع فعالیت تولیدی مزایایی زیادی دارد و از طرفی افرادی که یک موضوع مشخص برای تولید انتخاب می‌کنند دچار محدودیت‌هایی می‌شوند:

  • با انتخاب یک موضوع مشخص امکان فعالیت شرکت تولیدی در سایر موضوعات وجود ندارد. برای مثال اگر مدیر یک شرکت تولیدی موضوع فعالیت را تولید کالای پزشکی ذکر کرده باشد؛ دیگر حق ندارد پوشاک دیگری تولید کند مثلا امکان تولید پوشاک مجلسی زنانه برای این شرکت وجود ندارد. 
  • مدیران و اعضای شرکت فقط در چارچوب موضوعی که شرکت فعالیت می‌کند؛ حق معامله دارند. اجازه فعالیت فراتر از آن به مدیران داده نمی‌شود. 
  • انتخاب موضوع به شرکت هویت می‌بخشد و باعث می‌شود که شرکت‌های دیگری که قصد معامله با شما را دارند بتوانند بهتر و زودتر شما را شناسایی کنند. 
  • موضوع فعالیت شرکت صورت کاملا قانونی به خودش می‌گیرد و دیگر نگران پلمپ شدن شرکت تولیدی نخواهید بود. 

چگونه موضوع فعالیت تولیدی را تغییر بدهیم؟ 

اگر قصد دارید در زمینه یک موضوع جدید فعالیت داشته باشید نیاز به تغییر موضوع فعالیت شرکت یا الحاق به موضوع خواهید داشت. 

تغییر موضوع زمانی انجام می‌شود که شرکتی بخواهد به‌طور کلی موضوع شرکت خود را تغییر دهد. برای مثال اگر شرکت تولیدی در زمینه تولید تجهیزات پزشکی، توزیع و فروش عمده و خرده آن فعالیت می‌کند، بخواهد در زمینه تولید محصولات غذایی سلامت محور فعالیت کند، باید ضمن رعایت تشریفات قانونی اساسنامه خود را تغییر دهد.

الحاق به موضوع نیز در این مثال زمانی اتفاق می‌افتد که شرکت مذکور بخواهد موضوعی را به موضوعات پیشین خود اضافه کند. برای مثال این شرکت علاوه بر تولید و توزیع محصولات پزشکی بخواهد در زمینه تولید محصولات دندان‌پزشکی نیز فعالیت کند. در این صورت با رعایت تشریفات قانونی باید اقدام به الحاق به موضوع کند.

تشریفات قانونی تغییر موضوع فعالیت شرکت

برای تغییر موضوع یا الحاق به موضوع باید تشریفات قانونی را رعایت کنید که در ادامه آن‌ها را به‌طور کامل توضیح خواهیم داد:.

ابتدا مجمع عمومی فوق‌العاده را تشکیل دهید. موضوع این جلسه رسیدگی به تغییر موضوع فعالیت شرکت یا الحاق به موضوع است. حد نصاب تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده، تمامی سهامداران یا حداقل دارندگان بیش از نصف سرمایه حاضر است. 

در صورتی که دارندگان دو سوم سهام شرکت که در جلسه حضور دارند، به این تصمیم رای مثبت بدهند، تغییر موضوع تصویب می‌شود. حالا باید تصمیم اخذ شده در متن صورتجلسه مکتوب شده و به امضای حاضرین در جلسه برسد.

توجه داشته باشید که برای بسیاری از موضوعات فعالیت در شرکت‌های تولیدی نیاز به دریافت مجوز دارند، از این‌رو پیش از ثبت صورتجلسه باید مجوزهای لازم را از نهادهای مربوطه اخذ کنید. 

در گام بعدی باید این صورتجلسه را در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانید تا از نظر قانونی اعتبار داشته باشد. تغییر موضوع فعالیت که باعث تغییر اساسنامه می‌شود، پس از انتشار آگهی در روزنامه رسمی ثبت خواهد شد و می‌توانید آن را اعمال کنید.

جمع‌بندی

انتخاب موضوع فعالیت و درج آن در اساسنامه از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که پیش از ثبت شرکت باید انجام دهید، انتخاب موضوع و درج آن به‌صورت دقیق و جزئی در اساسنامه شرکت است. چرا که شرکت، خارج از موضوع تعیین شده، نمی‌تواند هیچ‌گونه فعالیتی داشته باشد.

به همین منظور می‌توانید پیش از ثبت شرکت تولیدی، مشاوره‌های لازم را از کارشناسان ثبتی دریافت کنید تا هر گونه مراحل ثبت شرکت خود را بدون نقض در پرونده و در سریع‌ترین زمان ممکن پیش ببرید.

سوالات متداول 

ثبت چه مواردی از تغییرات شرکت تولیدی اجباری است؟ 

تمامی تغییراتی که قصد دارید در اساسنامه شرکت تولیدی ایجاد کنید نیاز به ثبت دارد و اگر ثبت نشود فعالیت شرکت شما غیرقانونی تلقی می‌شود.

چه موضوعی برای شروع فعالیت تولیدی مناسب است؟ 

شما می‌توانید انواع موضوعات تولیدی مثل تولید پوشاک، تجهیزات پزشکی، تجهیزات دندانپزشکی، مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی و غیره را با توجه به تخصص خود انتخاب کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.